Dupa o mult asteptata pauza de peste doua luni, Campionatul Mondial de Raliuri revine in atentia tuturor. Nu a fost o pauza usoara pentru FIA, acestia trebuind sa gaseasca o alternativa dupa ce au fost nevoiti sa intrerupa colaborarea cu promoter-ul campionatului, North One Sports, datorita arestarii lui Vladimir Antonov, detinatorul companiei. 2012 insa revine in forta, cu o groaza de noutati.
FIA a semnat un contract cu Eurosport, astfel ca, Campionatul Mondial de Raliuri revine pe postul pe care s-a facut cunoscut. Deasemenea, probabil una dintre cele mai asteptate noutati este revenirea unui clasic in calendarul Campionatului Mondial. Este vorba despre prima etapa a sezonului, Raliul Monte Carlo, care revine in WRC dupa o pauza de 3 ani, timp in care a fost in IRC. Aceasta revenire este privita cu bine atat de catre echipe si piloti, cat si de catre fanii acestui sport.
Spre deosebire de ultimele sezoane, in 2012 nici echipele nu au stat, si s-au facut schimbari majore. Fostul pilot oficial Ford, finlandezul Mikko Hirvonen, a schimbat culorile si a trecut in tabara celor de la Citroen, semnand un contract pe doi ani. El il va avea drept coechipier pe Sebastien Loeb, campionul en-titre de anul trecut.
La randul lor, cei de la Ford aveau nevoie de un pilot experimentat care sa-i ajute sa castige un nou titlu la constructori, si sa-l sustina pe Jari-Matti Latvala in lupta pentru titlu. Astfel, dupa 12 ani, norvegianul Petter Solberg revine la Ford, echipa care l-a lansat in acest campionat.
In cazul celor de la MINI, lucrurile nu au stat cum si-au dorit. Incertitudinea asupra WRC-ului, si lipsa fondurilor i-au impiedicat sa ia parte la tot sezonul, acestia vor fi prezenti la doar 7 etape. Deasemenea, MINI a fost nevoita sa renunte Kris Meeke, cel care anul trecut in ultima etapa se batea pentru un podium in clasamentul general. Astfel, pentru Monte Carlo din echipa MINI fac parte spaniolul Dani Sordo, si tanarul francez Pierre Campana.
Castigatorul Golden Stage-ului de anul trecut, si cel care a fost aproape de a castiga si titlul IRC in 2011, belgianul Thierry Neuville va lua startul sezonul acesta la 9 etape cu un Citroen DS3 WRC preparat de PHSport si inscris de Citroen Junior WRT.
Sebastien Ogier a terminat sezonul trecut pe locul 3 in clasamentul general, si si-a incheiat contractul cu Citroen, saturandu-se sa indeplineasca rolul de a-l ajuta pe Loeb. Astfel, francezul a semnat cu Volkswagen, care urmeaza sa intre in WRC din 2013. Pana atunci, Ogier va pilota o Skoda Fabia S2000 in toate etapele acestui sezon, pentru a se acomoda cu echipa, insa va si testa noul Polo. Al doilea loc in echipa de uzina VW va fi decis intre norvegianul Andreas Mikkelsen, campion IRC in 2011, si olandezul Kevin Abbring. Cei doi vor imparti a doua Skoda Fabia S2000 in diferite raliuri, si vor incerca sa-i convinga pe sefii de la VW. La Monte Carlo, masina ii va apartine lui Abbring.
M-Sport Ford WRT, a doua echipa a celor de la Ford va fi compusa din tanarul estonian Ott Tanak, cel care anul trecut a impresionat in SWRC si in ultima etapa cand a alergat la bordul unei Fiesta RSWRC, si tanarul rus Evgeny Novikov, care continua perioada de acumulare de experienta.
Nu am vorbit pana acum nimic despre Stobart M-Sport. Asta deoarece echipa s-a desfiintat, nemaiavand sustinere. Asta inseamna ca Matthew Wilson, si Henning Solberg sunt in incertitudinea de a lua startul, desi masinile lor sunt prezente.
Pe langa pilotii oficiali, vor mai lua startul Francois Delecour, castigator la Monte in 1994, Martin Prokop, castigator al JWRC in 2009, si francezul Julien Maurin, la bordul Fordului Fiesta WRC, si Peter van Merksteijn la bordul unui DS3 WRC.
Prima etapa a sezonului este deasemenea prima etapa atat in PWRC cat si in SWRC. Din pacate, numarul de inscrisi in aceste categorii este foarte redus. Doar 3 inscrisi la SWRC: Craig Breen (campionul WRC-Academy anul trecut) si echipa oficiala Proton cu P-G Andersson si Giandomenico Basso. La PWRC nu exista niciun inscris. In total sunt inscrisi aproximativ 85 de piloti, printre care si echipajul roman Marco Tempestini/Dorin Pulpea la bordul unui Subaru Impreza de grupa 3.
Anul acesta, Monte a revenit la formatul clasic. Incepand miercuri cu 4 probe speciale, si terminandu-se duminica cu Power Stage-ul, raliul totalizeaza 433km de proba speciala din 18 probe. Din aceste probe nu lipsesc clasicele Col de Turini sau Lantosque.
Favoriti? Daca raliul va fi uscat, asa cum se anunta, nu putem vorbi decat despre Sebastien Loeb, cel care a dominat ultimele 6 editii a acestui raliu cand facea parte din Campionatul Mondial. Daca totusi va fi prezenta zapada, atunci totul va depinde de alegerea pneurilor.
Itu Sergiu