In cadrul Adunarii Generale FRAS, ce a avut loc pe 9 martie, s-a decis marirea taxei de inscriere pentru majoritatea pilotilor de la aproape toate clasele: scutiti sunt doar juniorii, concurentii cupelor monomarca si cei care evolueaza pe o masina cu doua roti motrice in cadrul clasei 11. Fiind un sustinator al ideii ca inscrierile sunt nejustificat de mari, Alex Filip ne spune parerile lui despre deciziile care au fost luate la ultima Adunare Generala, dar si opinii legat de calendarul CNR.
RallyMax:?Salut Alex! Sa trecem direct la lucruri interesante: in toamna trecuta sustineai intr-un interviu ca ar fi benefica reducerea numarului de etape CNR. FRAS a facut in 2013 exact pe dos, a propus 10, dintre care doar 9 au ramas dupa retragerea Raliului Tara Barsei. Care a fost reactia ta la aflarea programului pentru 2013?
Alex Filip:?Din pacate pentru noi sportivii, nu ma mai mira nimic din partea FRAS. Conducerea, in frunte cu dl. Presedinte nu mai are reflexele necesare sa tina ?masina? pe drum. Dar cu toate astea doar se tine tare de volan si nu asculta de ceea ce i se zice in casca. Traim vremuri in care trebuie sa te adaptezi rapid de la o zi la alta, traversam o perioada de criza financiara globala si, da, a apus vremea carburatorului dublu-corp. Cu toate astea, etapele s-au inmultit, taxele au crescut si cu toate ca echipele au semnat o petitie, FRAS a sfidat-o grosolan. Mi-am permis chiar sa-l intreb direct pe distinsul nostru Presedinte pe un site socializare daca domnia sa considera ca un Campionat cu 10 etape face parte din planul de relansare al automobilismului romanesc. Raspunsul a fost unul ?pe dupa plop? care mi-a confirmat ca, de fapt, nu exista niciun plan, ci e doar o joaca de pacanele ? cu cat mai multi veniti, cu atat mai multi serviti ca doar cu cat mai multe raliuri, cu atat mai multe deplasari, diurne, taxe, licente de organizare si mese de protocol. Lipseste viziunea pe termen lung. Noi in loc sa stabilim detalii acum despre CNR2014, abia am aflat ultimele noutati despre 2013 cu doar 2 saptamani inainte de a porni la drum, respectiv modificari de taxe si coeficienti.
RallyMax:?Sa privim si partea pozitiva a calendarului CNR 2013: au fost introduse doua noi raliuri: Delta si Harghita. Ce parere ai de cele doua si care crezi ca e potentialul lor pentru a deveni un raliu, sa-i spunem noi, ?de tinut minte??
Alex Filip:?Eu sunt un tip optimist din fire si vreau sa ofer credit celor doua etape si sper sincer sa reprezinte un succes. Reusita acestor etape, ca de altfel a tuturor etapelor, inseamna un progres si pentru noi sportivii. Ramane de vazut cati vor avea suflul financiar necesar sa ajunga la Tulcea sau Harghita. Din pacate nu au fost eliminate etapele cu probleme, ci doar s-au adaugat unele noi.
RallyMax:?Desi in perioada actuala bugetele sunt greu de gasit, la Adunarea Generala FRAS s-a decis cresterea taxei de inscriere pentru clasele mici. Cum crezi ca vor fi influentati concurentii, tinand cont ca cei cu buget redus iau startul tocmai la aceste clase?
Alex Filip:?Aici e o dicutie lunga. Dar pe scurt, eu nu cred ca 200 euro fac diferenta dintre a participa sau a sta acasa. Tocmai de aceea, pe vremea cand eram membru al Comisiei de Raliuri, am votat pentru infiintarea taxei de media. Dar pe masura ce timpul a trecut, mi-am dat seama ca acesti bani nu s-au investit corect, adica suma de de aproximativ 5000 euro per etapa nu a facut sa creasca expunerea sportului nostru. Din pacate FRAS neavand acea viziune si potenta manageriala de care aminteam mai devreme nu a reusit sa aiba in echipa un specialist in comunicare si PR. Ca dovada ca nici macar un site web, o pagina de Facebook adecvata sau un canal Youtube nu s-a realizat, lucruri elementare in comunicarea moderna. In aceste conditii cred ca discutia despre a crea ambasadori ai sportului nostru si de a promova ne eficient este de prisos.
RallyMax: Bogdan Iancu a cerut la Adunarea Generala scaderea taxei pentru clasa5, iar finalul zilei a concluzionat cu cresterea taxei de inscriere pentru toti concurentii. De ce s-a ajuns aici cand intentia lui Bogdan era cu totul alta?
Alex Filip:?Scopul a fost sa nu mai aruncam banii pe fereastra. Asa cum am spus, taxa de media este incasata fara a avea o acoperire media adecvata. Dar cu toate astea colegii nostri nu au dorit scaderea acestei taxe, asa incat, la final s-a decis ca aceasta taxa sa fie platita de toata lumea, cu mici exceptii. Subliniez ca eu nu cred ca 200 euro fac diferenta dintre a lua startul sau a sta acasa, insa ar fi important ca acesti bani sa fie cheltuiti cu cap, eu consider ca acum ni se cer abuziv. Echipajul nostru beneficiaza de foarte multa expunere in media si cred ca doar asa poti face fata in acest sport.
RallyMax:?In 2012 ai reusit sa obtii totul: titlul la 2RM, victoria la clasa 5 si titlul pe echipe. Cat de greu crezi ca va fi sa reeditezi aceasta performanta?
Alex Filip:?In lipsa lui Vlad Cosma, cel putin pentru moment, acest lucru pare a fi mai facil, insa niciodata nu mi-am subestimat adversarii, asa incat ma astept la o lupta interesanta cu Bobo Barbu, Sebi Barbu si Adrian Raspopa.
RallyMax:?Dupa seria de performante notabile din 2012, ai luat in cosiderare perticiparea intr-o competitie internationala in afara Raliului Sibiului, tinand cont ca acest lucru tinde sa devina o moda intre pilotii romani?
Alex Filip:?Totul tine de buget. Daca vom sti sa fim eficienti in CNR si sa nu fie nevoie sa participam la toate etapele, am in plan sa mergem la o etapa de ERC, in perspectiva sezonului 2014.
RallyMax:?Ce inseamna din punctul tau de vedere un raliu perfect? (traseu, organizare, media, fani)? -> poti da exemple concrete deja existente.
Alex Filip: In ziua de azi, un raliu ar trebui sa fie sinonim cu un eveniment zonal. Iar un eveniment este o reusita atunci cand vine publicul. Degeaba ai traseu ? vezi Raliul Iasiului sau Raliul Aradului, dar publicul lipseste aproape cu desavarsire. Dar pentru a veni publicul trebuie sa investesti in promovare, dar unele etape se incapataneaza sa ramana in anonimat. Exemplul pozitiv din CNR este reprezentat de Raliul Clujului si Raliul Sibiului acolo unde am jucat cu tribunele pline. Cred ca un raliu pe zapada ar fi atractiv pentru public, iar in felul acesta n-am mai fi piloti sezonieri. Idealul de calendar, din punctul meu de vedere, ar fi o cursa exclusiv pe zapada in ianuarie sau februarie, iar apoi sa reluam la final de aprilie, atunci cand vremea frumoasa favorizeaza iesitul la iarba verde. Iar un Campionat cu 6 etape atent selectionate plus 2-3 rally show-uri cred ca reprezinta reteta de urmat. Nu trebuie sa inventam noi apa calda, ci doar sa tragem cu ochiul la ceea ce se face prin alte tari mai evoluate.