Desi a pornit in 2013 pe o Dacia Logan, Raul Olesch spera ca in acest sezon sa implementeze un nou proiect: de a lua startul cu o masina care sa ruleze cu ajutorul biogazului. Dupa iesirea in decor de la Tess Rally si un Timis Rally incheiat pe podiumul debutantilor, Raul si copilotul Denisa se pregatesc intens pentru Delta Rally, prima etapa de macadam a sezonului 2013, ce va avea loc intre 31 mai si 1 iunie.
RallyMax: Salut! Stim ca pe langa alte prezente in trecut in CNR, ai luat startul in 2012 la Raliul Iasului ca si deschizator de drum iar in 2013 ai fost la startul primelor doua etape programate. De unde aceasta pasiune pentru raliu?
Raul Olesch: Salut. La Iasi am mers ca deschizator pentru a ne atrena pentru sezonul 2013. Sporturile cu motor si viteza sunt doua pasiuni vechi pentru mine. Am practicat 8 ani de zile schi de performanta, in 2003 am participat in campionatul national de karting, iar ulterior in limita bugetului personal am avut cateva participari pe un Logan in CNR.
RallyMax: Tess Rally, prima etapa din 2013, a fost una cu ghinion pentru tine dupa iesirea in decor de pe prima proba speciala. Ce s-a intamplat in acel viraj pe coborarea de pe ?Paraul Rece??
Raul Olesch: La Tess Rally ne doream un rezultat bun, am incercat sa fortam chiar de pe prima proba speciala, dar din pacate am intrat prea tare pe acel ac de par si ne-am dus frontal intr-un parapet. A fost o greseala prosteasca, dar am avut si foarte multe de invatat din aceasta experienta. Respectivul parapet a facut cunostinta si cu Raul Badiu in 2012 si cu Vlad Cosma in 2011. 🙂
RallyMax: Timis Rally a avut un final mai bun decat prima etapa a sezonului, dupa ce ai reusit, alaturi de Denisa, sa inchei cu rezultate bune pe probele speciale. Care sunt impresiile dupa un podium in clasamentul debutantilor?
Raul Olesch: La Timis Rally am avut un parcurs foarte foarte slab. Nu as accepta sa merg in acest fel la urmatoarele etape. Am avut nevoie de cateva probe sa prind iar curaj dupa accident. A si plouat, iar acest lucru a ingreunat situatia. Am avut si un mic ghinion. Pe proba Nadarag 1 ni s-a blocat pedala de abreiaj sub bord. A trebuit sa ma opresc pe proba si sa o deblochez. Am pierdut aproximativ 2 minute si jumatate. Ne pregatim intens pentru Delta Rally unde obligatoriu trebuie sa ne revenim si sa ridicam ritmul. Am inceput si un program de pregatire fizica/mentala cu o firma specializata din Marea Britanie.
RallyMax:Formezi impreuna cu Denisa unul dintre putinele echipaje mixte din CNR. Este mai dificil sa ai o persoana de sex feminin pe post de copilot? Cum decurge relatia pilot-copilot intre voi doi?
Raul Olesch: In viata de zi cu zi noi doi formam un cuplu. Este foarte important ca un echipaj sa fie foarte apropiat si sudat, practic aceasta calitate exista la noi deja. 🙂 Ea s-a acomodat repede cu jobul de copilot si se descurca chiar foarte bine. Cand suntem in masina de raliu avem o relatie strict pilot – copilot. Inca de la debutul meu am mers cu o fata in dreapta (Carmen Poenaru), iar dupa am mers si cu un baiat. Nu sunt diferente intre un copilot feminin sau masculin. Ilka Minor a avut rezultate excelente in WRC impreuna cu Manfred Stohl. Aceste rezultate dovedesc faptul ca, si cu o femeie in dreapta, poti merge foarte tare!
RallyMax: Ai in plan startul la toate etapele din acest sezon? Care iti sunt obiectivele in cadrul Cupei Dacia si in clasamentul debutantilor?
Raul Olesch: Noi am avut cu totul alt proiect, care speram intr-un final sa-l si realizam. EQ8 Energy Drink, sponsorul nostru, este o bautura energizanta 100% naturala. Ei fac parte din grupul Caterham, fiind si sponsori pentru Caterham F1, asadar nu sunt straini cu sporturile cu motor. Am vrut impreuna cu ei sa realizam un proiect inedit pentru Romania: sa cumparam un EVO 9 ? CNG ? R dezvoltat de Stohl Racing, masina ce merge cu biogas sau cu CNG (compressed natural gas). In acest fel puteam sa promovam atributul natural al energizantului. Acest EVO 9 are omologare nationala in Austria, dar din pacate FRAS nu a vrut sa recunoasca omologarea nationala eliberata de o federatie FIA!!!! Ne chinium din ianuarie sa-i convingem pe cei de la FRAS sa mergem cu aceasta masina. Intr-un final am reusit sa introducem CNG-ul ca si combustibil admis in Romania, dar inca trebuie sa primim omologarea nationala pentru masina. Probabil o sa renuntam la proiect, fiindca nu avem suficient timp sa stam pe langa sediul FRAS si sa ne rugam de ei sa ne lase sa mergem cu aceasta masina. In orice tara as merge cu aceasta masina, as primi imediat acceptul de a lua startul, dar ca de obicei in Romania trebuie sa fie fix pe dos? Conform regulamentului de omologari nationale, noi trebuie sa prezentam 10 instalatii de gaz sau doua masini identice. Este absurd acest regulament! Nu avem de unde sa aducem doua masini identice fiindca nu exista si nici nu avem de unde sa aducem 10 instalatii de gaz. Probabil nu-si doresc sponsori noi in campionat, sau poate nici macar nu-i intereseaza daca vin sponsori noi sau nu?! Asteptam decizia FRAS, iar ulterior o sa ne decidem daca o sa mergem tot campionatul cu Loganul sau schimbam pe EVO. Indiferent de masina ne dorim titlul national la Debutanti. O sa participam cu acest EVO 9 in campionatul national din Anglia o etapa sau doua, iar apoi la etapa de WRC din Anglia din noiembrie. Am primit de la Federatia din Anglia in cateva zile acceptul de a participa cu aceasta masina. Fisa de omologare eliberata de Federatia din Austria a fost direct recunoscuta si echivalata de ei. La etapa de WRC nu o sa punctam in clasamentul FIA ci doar in cel national. EQ8 este din Anglia, iar in acest fel o sa promovam bautura si in Anglia.
RallyMax: Ai una dintre cele mai viu colorate masini din intreg CNR-ul. Care crezi ca e reactia spectatorilor cand vad o masina de curse care iese din tipar?
Raul Olesch: Masina noastra este foarte aperciata de toata lumea. Ne-am dorit sa avem o masina iesita din tipar, doar in acest fel spectatorii pot retine brandul EQ8. Daca o sa reusim sa luam startul cu EVO o sa vedeti o masina cu adevarat spectaculoasa. Din pacate regulamentul Cupei Dacia nu ne permite sa o colam cum ne dorim noi, iar acest lucru ne dezavantajeaza. Din pacate la Timis Rally am avut parte de foarte putini spectatori?Organizatorii trebuie sa inteleaga faptul ca fara spectatori si fara mediatizare firmele o sa opreasca investitiile catre acest sport. La sfarsit de an fiecare firma face o analiza asupra returnului din investita facuta in CNR, care probabil da cu minus la anumite etape. Teoretic organizatorul ar trebui sa imbunatateasca evenimentul de la an la an, ca sa poata atrage bugete cat mai mari, iar in acest fel si profitul lor ar creste, dar probabil majoritatea se complac in situatie si considera ca este ok si asa. De apreciat efortul facut de la cei de la Sibiu! Sunt sigur ca orice firma ar aloca un buget pentru participarea unui echipaj la aceasta etapa.
RallyMax: Pentru ca urmeaza prima etapa de macadam a sezonului 2013, am dori sa stim daca preferi asfaltul sau macadamul si care ar fi motivele alegerii tale.
Raul Olesch: Amandoi preferam macadamul. Ne simtim foarte confortabil pe aceasta suprafata. Speram sa avem un rezultat bun la Tulcea.