Cativa ani de etapa candidat IRC si un an in calendarul IRC au adus Sibiu Rally in 2013 intr-o noua competitie: Campionatul European de Raliuri. A saptea etapa ERC 2013 si a cincea din Campionatul National de Raliuri, Sibiu Rally continua in 2013 succesul avut in 2012 prin propunerea a aproape 230 de kilometri de speciala, noutatea fiind reintroducerea in program a specialei “Sadu”, care a fost complet asfaltata. Atentia va fi concentrata din nou asupra zonei Sibiului in perioada 25-27 iulie, cand o intreaga “armata” de piloti, copiloti, echipe tehnice si spectatori vor ajunge in Transilvania pentru singura etapa ERC din Romania. In 2013, capul de afis este reprezentat de Jan Kopecky, in prezent lider in clasamentul ERC, cu un avans de peste 40 de puncte, Bryan Bouffier, al treilea clasat in acelasi clasament, dar si Antonin Tlustak sau Molly Taylor, o prezenta feminina inedita.
Sibiu Rally debuteaza joi cu o sesiune de calificare a pilotilor prioritari, locatia fiind cea a superspecialei raliului: pista de rallycross din cartierul Strand din oras, sensul fiind invers fata de proba-spectacol. Un numar de 13 piloti au fost propusi pentru aceasta sesiune de calificare care va decide ordinea de start pentru prima zi:?Jan Kopecky, Bryan Bouffier, Francois Delecour, Toshi Arai, Marco Tempestini, Antonin Tlustak, Jaroslav Orsak, Vitaliy Pushkar, Edwin Keleti, Janos Puskadi, Gergo Szabo, Vali Porcisteanu si Dan Gartofan. Cu startul joi, 25 iulie, la ora 8:00, echipajele vor efectua doua treceri care sunt considerate antrenamente libere, urmand ca sesiunea efectiva de calificari sa inceapa la ora 10:00, fiecare pilot avand la dispozitie un singur tur cronometrat pentru a stabili cel mai bun timp, iar in functie de acesta, se vor alege pozitiile pe lista de start.
Intre orele 11:00 si 14:30 va avea loc si shakedown-ul Sibiu Rally, programat, la fel ca in 2012, pe doua trasee distincte: in Gusterita si Daia. Desigur, unul dintre cele mai asteptate momente ale raliului este prezentarea echipajelor din centrul orasului: incepand cu ora 20:00, echipajele vor parcurge joi traseul City Demo care traverseaza centrul istoric al Sibiului pe str. Nicolae Balcescu, str. Tribunei si str. Mitropoliei, pentru a reveni in Piata Mare si a urca pe podiumul startului ceremonial incepand cu ora 20:30, locatia acestui eveniment fiind Piata Mica a orasului.
Lupta se va da pe cei 228 de kilometri de speciala de macadam si asfalt: aproape 102 de kilometri in prima zi si 126 in ziua secunda, cand, procentul kilometrilor de proba speciala este mai mare decat cel de etapa! Organizatorul a pastrat formatul din 2012, cand “Dobarca” a deschis balul cu ai sai 7.3 kilometri de macadam rapid, in coborare, unde spectatorii pot vedea kilometri intregi de speciala si chiar doua masini evoluand in acelasi timp datorita vizibilitatii mari. Startul pe prima speciala are loc la 14:01, urmand ca a doua parcurgere pe “Dobarca” sa aiba loc incepand cu 17:52. Prima zi de concurs presupune si doua treceri pe “Crinti”, o proba dura care propune o urcare pe viraje lente pana in platoul muntilor iar apoi o coborare rapida pe viraje capcana care pot pune probleme echipajelor si unde dictarea este foarte importanta. Special pentru fanii sibieni, superspeciala de pe pista de rallycross va incepe la ora 19:38, unde doua masini vor evolua in paralel pe parcursul a doua ture in lungime de 3.8 kilometri. In final, ziua se incheie cu urcarea pe asfalt pe “Paltinis” cu startul la ora 21:48 si celebra coborare pe “Santa” de noapte, unde an de an numarul fanilor prezenti pe valea raului este foarte mare.
Ziua secunda debuteaza cu “Sadu”, o proba de asfalt in lungime de 8.5 kilometri, prima din cele trei ale buclei. “Gatu Berbecului” va pune la incercare rezistenta masinilor de concurs si a echipajelor pe cei 32 de kilometri de speciala, fiind un adevarat maraton pe macadam dur, in timp ce “Santa Max” incheie bucla cu o noua configuratie: coborarea pe macadamul de pe valea Santa si urcarea pe acele de par de pe “Paltinis” sunt acum insotite de coborarea pe asfalt de pe “Calugaru”, dupa ce intreg drumul judetean a fost asfaltat de curand. Bucla este reluata incepand cu ora 14:08 dupa un service de 30 de minute, pentru ca ziua secunda si raliul sa se incheie cu o noua parcurgere a superspecialei din Sibiu, cu startul la 17:34. Festivitatea de premiere va avea loc in Piata Mica, echipajele care vor ajunge la finalul raliului fiind aplaudate de catre spectatori sub Turnul Sfatului, un simbol al orasului.
Pe langa concurentii ERC care vin in Romania pentru victorie, echipajele din CNR vor pune probleme in cadrul luptei la varf: Francois Delecour, Vali Porcisteanu, Gergo Szabo, David Botka, Marco Tempestini, Dan Girtofan si Edwin Keleti vor beneficia de cunostintele acumulate despre probe in anii anteriori, avand deja experienta cu macadamul dur de la Sibiu. Alex Filip, Sebastian Barbu, Adrian Raspopa si Bogdan Barbu se vor lupta pe specialele sibiene cu prezentele femininte Molly Taylor si Ekaterina Stratieva, dar si cu Zoltan Bessenyey (Honda Civic R3) sau Kornel Lukacs (Citroen C2R2 Max). Cele doua prezente inedite de la clasa 9 sunt reprezentate de Davide Catania, care alaturi de Fabio Salis se va lupta de la egal la egal cu echipajul din Taiwan format din Yuan-Hu Lin si Ming-Roung Ko, ambele echipaje luand startul pe modelul autohton Logan.
Notabila este o prezenta numeroasa pe automobile Suzuki Swift, pe langa deja obisnuitii Csongor Szabo si Sebastian Gioarsa, la start fiind si Madalin Radu-Arhire, care ia startul alaturi de tatal sau, Radu Dumitriu. De asemenea, Calin Bucur continua dupa “redebutul” de la Cluj, Ioan Zarug revine la start dupa absenta de o etapa, in timp ce Alex Mirea lasa Honda Civic din 2012 pentru modelul Swift, cu care a efectuat deja o serie de teste la Cluj. Juniorul sibian Radu David revine alaturi de Mihaela Beldie in CNR dupa cele trei etape la care a luat startul in 2012, schimband masina de concurs pentru un Suzuki.
Mai multe detalii despre Sibiu Rally 2013 pe www.raliulsibiului.ro.