Incepand cu Raliul Harghitei, echipa RallyMax porneste o noua sectiune: „RallyFan”. Vom oferi libertatea de exprimare unui fan de pe marginea probelor iar el va prezenta fiecare etapa prin ochii sai. Deoarece motorsportul se bazeaza pe spectatori si fani ca element extrem de important, consideram ca vocea lor trebuie sa se faca auzita, astfel incat, incepand cu acest episod, un fan va prezenta opiniile sale legate despre etapele CNR.
Dar cine este acest RallyFan? Hai sa-l numim “Fanul numarul 1”. El se numeste Andrei Hicea si este cunoscut in lumea „raliistilor” drept „fanul numero unu”. Isi face simtita prezenta prin bannerele de sustinere afisate la fiecare etapa din CNR. Articolele lui Andrei pot fi gasite in sectiunea Blog – Rally Fan.
Salutare tuturor, sper ca prin postarile si parerile mele sa va prezint adevarata „fata” a raliurilor din Romania. Incerc sa analizez fiecare etapa si sa scot in evidenta plusurile si minusurile raliurilor din Romania. As vrea sa-i multumesc in special lui Rares Fetean pentru sansa acordata, sper sa nu dezamagesc 🙂 , dar in mod special lui Sergiu Itu, cel fara de care nu as fi cunoscut nicodata acest sport minunat.
Sa vedem insa cum am vazut eu Harghita 2014! „Raliul Perla Harghitei 2014” avea sa fie intampinat de o vreme mohorata vineri in prima parte a zilei. La start aveau sa fie inscrise foarte multe echipaje maghiare, echipaje care cu siguranta au adus aportul la spectacolul de pe probele speciale, si care au facut ca lupta sa fie mult mai interesanta. Urma sa avem parte de un raliu in urma caruia se alcatuiau clasamentele finale in majoritatea claselor, exceptie facand clasa 5, respectiv titlul la 2RM, obtinut din timp de Adrian Raspopa. Dupa parerea mea, acest titlu a fost castigat inca de la Tess Rally cand pe lista de inscrieri nu a aparut Alex Filip, cel care cred ca va avea un cuvant important de spus in CNR in cazul in care pe viitor va avea un buget care sa-i permita trecerea la o masina integrala de top.
Cu o prima proba scurtata de organizatori de la 11,20 km la 5,60 km, raliul avea sa debuteze in forta pentru David Botka, cel care se intoarce in CNR si formeaza noul „Harghita Rally Team”, din au mai facut parte Dragos Dinu si Pal Lovasz. Pe „goneta” pe care masinile de clasa 3 ar fi trebuit sa fie mult mai aproape de modele S2000, care dupa cum bine stim au un top speed limitat la 175 de km/h, mi-au placut foarte mult Botka, Delecour, Sebi Barbu si Simone Tempestini deoarece ei nu s-au speriat de posibilele averse si au pornit raliul cu gandul la celebra zicala „Maximum Attack”. Clar mi-as fi dorit ca Edwin Keleti sa nu aiba probleme si sa poate fi mai aproape de cei din fata.
Asteptand a doua trecere de pe PS3 „Dealu” aflam vestile ce vin dinspre Corund: Francois Delecour rupe o roata si abandoneaza, Sebi Barbu loveste aceasta roata si este nevoit sa declare forfait. Simone isi trece si el numele pe lista abandonurilor din cauza unui brat rupt. Asadar lucrurile aveau sa se complice pentru „Francesco”. Cel care profita de pe urma francezului este Horatiu Savu, noul campion la clasa 3. Doctore, ai demonstrat ca, chiar daca masina se afla intr-o configuratie „low budget”, cu rabdare si luciditate se face treaba buna. Felicitari Horatiu, sper ca acest titlu sa mai aduca niste sponsori si poate, de ce nu, sa faci trecerea la clasa 2 🙂 . Imi pare sincer rau pentru Sebi si Simone; cred ca Simo ar fi castigat acest raliu si ar fi meritat din plin, avand in vedere ca este singurul pilot din CNR care ii face fata lui Delecour.
Finalul de zi ne regaseste in service, salutandu-ne echipajele favorite dar nu numai: ne intalnim cu Danny Ungur, pe care sper sa-l vad tragand frana de mana din nou pe speciale, si cu Vlad Cosma, care sper sa revina cat mai repede pe probe. Vlad, sincer sper sa fii din nou acolo sus in clasament pentru ca esti un baiat extraordinar de talentat si profesionist. Nu pot sa omit faptul ca superspeciala a avut loc in fata catorva mii bune de spectatori, dar si pe Manu care a avut o evolutie perfecta. Nu mi s-a parut in regula faptul ca „crainicul” de la superspeciala a vorbit 70% in maghiara si 30% romana, acest minus fiind observat si la festivitatea de premiere.
Ziua a 2-a avea sa fie una din cele mai spectaculoase zile pe care le-am urmarit live de pe margine, asta in contextul in care nu sunt pe marginea probelor decat din 2012. Un viraj in coborare pe PS5 „Capalnita” avea sa cauzeze multe daune, nu mai putin de 8 echipaje iesind in decor. Desi au fost multe iesiri, doar Karoly Kohazi a fost silit la abandon dupa ce a rupt roata dreapta fata. Au fost doua treceri pe „Capalnita”, o proba dura in care au fost multe abandonuri, dar si mai multe pene de cauciuc. Incantati de ceea ce am vazut, ne-am indreptat cu zambetul pe buze spre PS10 „Varsag-Corund”, o proba de 18.25 km in care s-a decis titlul de vicecampion al claselor 2 si 3, dar si titlul de campion la clasa 9, obtinut de Bogdan Barbu si Petru Paler in fata Sebastienilor Gioarsa-Itu. Bobo a demonstrat un ritm mai bun, dar a profitat si de greselile facute de Seba la Cluj, Bacau si Iasi. Raliul se incheie cu victoria lui Botka, urmat de Marco Tempestini si Edwin Keleti. N-am putut sa nu observ bucuria de pe podium a lui Dragos Dinu, cel care s-a simtit onorat sa faca parte pentru prima data dintr-o echipa.
Lasand la o parte partea sportiva, ca si organizare acest raliu a fost in mare masura unul bun. Un raliu cu probe superbe, un raliu pe care comunitatea locala „il adora”, un raliu la care insa securitatea probelor trebuie clar imbunatatita. Este inadmisibil ca pe o portiune de aproximativ 2 kilometri sa nu fie niciun steward sau jandarm/politist. Motociclete, biciclete, chiar si tractoare trec fara probleme pe probe, fara sa constientizeze pericolele la care sunt supusi sau care le pot cauza. Sa nu uitam in primul rand ca motorsportul este foarte periculos si in primul rand trebuie sa fim „safe”, atat noi ca si spectatori, dar mai ales concurentii. Poate cineva din FRAS a observat aceste lipsuri si vor fi remediate.
Acesta a fost sfarsitul sezonului 2014, un sezon in care „Francesco” isi mai trece in palmares un titlu national al Romaniei, Keleti obtine titlul de vicecampion meritat, Giri ultimul loc pe podium, chiar daca nu mi s-a parut ca si-a dorit suficient sa-l atace pe clujean. Sunt sigur ca la anul Simone Tempestini si Sebi Barbu vor fi pe podium, acesti doi piloti de viitor din CNR. Mi-as dori o reintoarcere a lui Botka de la prima etapa, dar si a lui Raul Badiu, Alex Filip, Vlad Cosma, Vali Porcisteanu si bineinteles Daniel Ungur. Sper ca Bogdan Marisca sa isi gaseasca un copilot care sa ii poata oferi increderea necesara pe masura valorii lui. 2014 a fost un sezon foarte disputat la majoritatea claselor, speram ca 2015 sa fie si mai disputat din acest punct de vedere. Sper ca sponsorii sa vina intr-un numar si mai mare alaturi de echipaje iar fanii sa fie pe marginea probelor.
Eu, “fanul numarul 1”, va felicit pe toti cei care luati parte an de an la spectacolul din CNR. Dupa acest prim episod urmeaza unul dedicat spectacolului de pe Transfagarasan din cadrul Sibiu Rally Challenge.