Horatiu Savu a reusit alaturi de copilotul sau, Alin Giusca, sa isi adjudece titlul de campion la clasa 3 in sezonul 2014, chiar daca la aceeasi categorie a luat startul la cateva etape si Francois Delecour, francezul care este, pentru a treia oara consecutiv, campion national in Romania. Am discutat cu Horatiu despre sezonul trecut, planurile pentru 2015, despre alegerile FRAS si despre raliurile din Romania, cu plusurile si minusurile lor.
RallyMax: Salut Horatiu. In primul rand, felicitari! Esti campionul clasei 3 in 2014, un titlu obtinut intr-o companie mai mult decat selecta. Diferenta de puncte la final de an a fost mica; spune-ne cat de stransa a fost lupta vazuta din masina ta? Cum a fost sa te lupti cu un vicecampion mondial?
Horatiu Savu: Salut RallyMax! Ma bucur sa stam din nou de vorba. Multumesc pentru felicitari. Chiar daca am avut cateva emotii spre sfarsitul campionatului, fiind oarecum cumva spectatorii propriei noastre curse, pana la urma destinul ne-a suras noua de data aceasta si am reusit sa obtinem un nou titlu de campioni. Este mult spus lupta cu un vicecampion mondial, cred ca nu suporta comparatie prestatia francezilor cu prestatia noastra, mai ales ca telul lor principal era castigarea titlului de campion absolut. Dar, repet, in ciuda diferentei de experienta, stiinta si buget neta in favoarea lor, am reusit, cu putin noroc si multa munca sa ne adjudecam acest titlu.
RallyMax: Cum te gaseste inceputul lui 2015 fata de anul trecut din punct de vedere al bugetului? Cat de mult te-a ajutat acest titlu de campion in discutiile cu sponsorii?
Horatiu Savu: Din pacate, automobilismul romanesc traverseaza un con de umbra, datorat in mare parte situatiei economice actuale, dar si lipsei de viziune a fostei conduceri a FRAS care ar fi putut adopta masuri complementare in vederea cresterii atractivitatii motorsportului pentru potentiali parteneri ai echipajelor, ai organizatorilor, si, de ce nu, ai federatiei insasi. Ca la fiecare sfarsit de sezon competitional am demarat discutii cu potentiali parteneri, mai ales ca ne-am adaugat in CV un nou titlu de campioni, dar aceste discutii nu s-au concretizat pana in acest moment, asa ca vom fi nevoiti sa luam startul cu aceeasi masina, la aceeasi clasa, aproximativ cu un buget similar celui de anul trecut.
RallyMax: Cum consideri ca a decurs ?campania electorala? pentru alegerile FRAS? Care au fost plusurile si minusurile fiecarui candidat?
Horatiu Savu: Dupa parerea mea am asistat la o campanie electorala in care toti cei trei candidati au punctat aproape la unison problemele stringente ale diferitelor ramuri din motorsportul romanesc. Dar, privind cu atentie si coroborat legislatia existenta sunt cateva mari inadvertente care nu au fost dezbatute in timpul acestei campanii, pe principiul sa nu suparam pe nimeni, ca sa mai putem castiga un vot. Chiar daca s-au facut unele lucruri bune pe parcursul celor 9 ani in care fostul presedinte Ovidiu Mazilu a activat in cadrul FRAS, progresul, cel putin in cadrul CNR, s-a facut prin investitiile, in mare parte, a pilotilor si a organizatorilor, federatia ramanand mult in urma la capitole de genul reviziilor tehnice, a arbitrajului, a cronometrajului. Acuza principala adusa fostei echipe manageriale a fost incapacitatea de a tine pasul cu dorintele legitime a tuturor celor implicati in fenomen. Oameni ancorati in trecut si incapabili de a sesiza diferentele aparute in 20-30 de ani de motorsport nu pot genera progres.
Cred ca majoritatea si-a dorit schimbarea, si a fost ales ca presedinte Norris Mageanu, Mani Ilina fiind taxat pe considerentul ca a facut ani buni de zile echipa cu fostul presedinte, fiind vicepresedinte FRAS, respectiv seful Comisiei de Raliuri. De asemenea, cooptarea in echipa sa a unui mare organizator, in persoana lui Bela Stoica, respectiv a unor sportivi inca activi a facut ca “sperietoarea” conflictului de interese sa surclaseze bunele intentii pe care sunt convins ca Mani le-a avut. Si atunci, singura optiune care garanta schimbarea a ramas actualul presedinte Norris Mageanu, care pe langa faptul ca a avut curajul sa candideze fara a avea o echipa (candidatura in echipa fiind un lucru foarte discutabil din punctul meu de vedere, pentru ca daca alegi un presedinte nu este sigur ca si oamenii sai din echipa au aceeasi valoare, pe langa faptul ca risti sa fie niste yes-meni, puterea decizionala ramanand concentrata in mana unui singur om), a trecut prin mai toate stadiile din motorsprt: spectator, pilot, copilot, organizator etc. Chiar daca ii va fi foarte dificil noului presedinte sa gaseasca oamenii necesari implementarii ideilor prezentate in campania electorala, suflul nou adus de schimbare ar trebui sa isi arate roadele cel tarziu la inceputul anului viitor.
RallyMax: Esti una din vocile importante ale automobilismului de la noi, recunoscut pentru opozitia fata de fosta conducere a federatiei. Crezi ca acest vot a fost mai mult unul impotriva fostei echipe de la FRAS sau chiar s-a votat pe programe si strategii pentru viitorul automobilismului?
Horatiu Savu: Ma simt magulit 🙂 . Nu este vorba despre opozitie fata de fosta conducere. Este vorba despre opozitia fata de lucrul prost facut, despre nerespectarea regulamentelor, a statutului, opozitia fata de interesele proprii, pe termen scurt, in detrimentul interesului general si al promovarii motorsportului pe termen lung. Dar am platit cu varf si indesat curajul de a spune lucrurilor pe nume. Sa nu uitam ca acum doar cativa ani, la Raliul Clujului, organizat de noi, erau la start 85 de echipaje, ca sa ajungem acum la raliuri de Campionat National care au avut la start 35 de echipaje. Raliu care a fost ras din campionat datorita intereselor si obsesiilor unora sau altora. Tinand cont de faptul ca strategiile celor trei candidati au fost asemanatoare, cred ca votul a fost unul unul clar impotriva fostei conduceri, majoritatea sportivilor dorindu-si cu ardoare schimbarea.
RallyMax: Care crezi ca sunt cele mai importante aspecte de care noua conducere federala trebuie sa se ocupe pe termen scurt si pe termen lung?
Horatiu Savu: Aici putem discuta zile intregi, dar ma voi limita la doar cateva idei. Pe termen scurt si foarte scurt cel mai mare challenge este gasirea oamenilor capabili sa coordoneze activitatea comisiilor. De asemnenea, normalizarea relatiilor cu MTS, ACR, FRK si nu in ultimul rand FIA trebuie sa fie o prioritate pentru actuala conducere. Mentinerea unui campionat de karting paralel cu cel oficial detinut de FRK, cu toate ca exista o sentinta definitiva si irevocabila, nu mi se pare un lucru cu care sa ne putem lauda. Conflictul existent intre Comisia de Off-Road si cea de Rally-Raid trebuie rezolvat amiabil, tinand insa cont ca disciplina de Off-Road nu exista in cadrul FIA, aceasta disciplina fiind blamata la nivel mondial datorita distrugerii mediului inconjurator, in ideea in care FIA elaboreaza programe pentru protectia acestuia. Analiza structurii campionatelor, mai ales a celui de raliuri, trebuie sa fie o prioritate pentru FRAS, sufocarea concurentilor prin numarul mare de etape, respectiv a numarului de kilometri de PS ducand la scaderea si mai dramatica a numarului de masini prezente la start.
Pe termen lung este necesara regandirea strategiei de dezvoltare a disciplinelor care pot aduce mai multi spectatori, care vor aduce mai multi sponsori, deci mai multe echipaje, inchizandu-se astfel acest cerc vicios in care ne aflam in acest moment. Prinr-un parteneriat cu FRK se poate folosi acel campionat ca pepiniera pentru Campionatele mari nationale, care, dupa parerea mea trebuie sa ramana cel de raliuri, viteza in coasta si, probabil cel de circuit, in viitor. Pentru ca, degeaba te lauzi cu 11 discipline sub umbrela FRAS, daca toate campionatele au valorat pana in acest an acei 45.000 euro primiti de la Dunlop. Atragerea tinerilor prin programe, la fel cum face FFSA in Franta de exemplu, ar trebui sa fie o alta prioritate pe termen lung. Dar, degeaba vorbim de termene lungi cand toate acestea trebuiau facute nu acum, ci cu multi ani in urma. Si mai am si alte idei, dar pana acuma nu a vrut nimeni sa le asculte 🙂 .
RallyMax: CNR 2015 programeaza 9 etape, prea multe in opinia multora. Ce parere ai de calendarul din acest sezon, ce etape crezi ca ar merita sa fie incluse si care ar trebui sa fie procedeul prin care ele sa fie incluse in calendar?
Horatiu Savu: Este o aberatie acest calendar tinand cont ca in toate tarile, mult mai dezvoltate ca noi economic si sportiv, sunt maxim 8 etape. Mai avem putin si ajungem ca in Campionatul European. Povestea cu punctajul care pana in acest moment s-a facut pur subiectiv si in functie de interese nu este una de succes. Ca dovada ca nu s-a respectat niciodata retrogradarea ultimului clasat, telefonul rosu rezolvand in fiecare an ca ultima etapa sa revina in campionat. De ce Raliul Harghitei, care, dupa parerea mea nu a fost ultimul ca si clasament, dar totusi a fost ultimul clasat, se afla in calendar? De ce Raliul Sibiului se afla in calendar, cand regulamentul CNR in vigoare prevede suspendarea pentru 2 ani a etapei care nu se tine? Existenta unui campionat secund, care ar rezolva si baza de selectie a sportivilor, prin obligarea acestora la parcurgerea unor pasi obligatorii in cariera sportiva, ar putea lansa etape noi in CNR. Pe de alta parte, raliuri cu traditie de 30-40 de ani nu pot fi sterse din calendar doar pentru ca exista interese de moment in anumite zone ale tarii, in care spectatorii ii poti numara pe degete, iar interesul fata de motorsport este extrem de scazut. Aici este o discutie extrem de complexa, dar sportivii sunt ultimii care trebuie sa sufere din aceste cauze.
RallyMax: Care consideri ca sunt principalele actiuni prin care sponsorii si publicul pot fi atrasi catre motorsport in general si raliuri in special?
Horatiu Savu: Si aici putem discuta zile intregi, dar cred ca actualul presedinte, care vine din aceasta parte a mediei, este multi mai in masura sa ia deciziile corecte pentru revitalizarea acestui sport in Romania. Este inimaginabil, cum, in conditiile in care exista un climat extrem de nefavorabil in fotbal, totusi, majoritatea sponsorilor, e drept ca din ce in ce mai putini, se orienteaza inca spre acel sport. Cred ca niste ocheade in ograda vecina, Ungaria, unde clar motorsportul se afla inaintea fotbalului, nu ne-ar strica. Cand strangi 200 de concurenti la Mikulas Rallye, in afara campionatului Ungariei, sau cand la Monte Carlo Historique sunt 320 de echipaje la start, este evident ca ne aflam intr-o eroare.
RallyMax: Pregatesti noutati pentru sezonul 2015? Cu ce masina, la cate etape si alaturi de cine vei lua startul?
Horatiu Savu: Pana in acest moment, aceeasi masina (campioana 🙂 ) si, bineinteles cu Alin Giusca in dreapta, speram sa putem lua startul la toate etapele, desi si aici ne confruntam cu un format anacronic al raliurilor, care te obliga la absente indelungate de acasa. Cred ca 7 raliuri concentrate pe durata a 3 zile, cu PS de 100 km ar reprezenta o gura de oxigen pentru majoritatea concurentilor si un semn de normalitate.
RallyMax: In 2014, ?secretul? tau a fost un parcurs constant la fiecare raliu si 6 etape din 7 terminate in puncte. Schimbi strategia pentru 2015, mergand pe ?cartea atacului?, sau vei pastra aceeasi abordare de pe parcursul lui 2014? Care sunt obiectivele in noul sezon?
Horatiu Savu: Practicam un sport in care bugetul reprezinta in mare parte cheia succesului. Cand duci bani de acasa pentru a practica sportul preferat, care este cel mai costisitor sport din lumea asta, trebuie sa iei in calcul fiecare cent. Nu este tot una sa pui cauciucuri noi la fiecare service sau sa mergi un raliu intreg cu cauciucuri second folosite de altii inainte. Sau nu poti compara un cauciuc premium cu unul la jumatate de pret, o secunda pe kilometru fiind in cel mai bun caz tributul platit. Poti schimba o turbina la 2 curse sau poti merge cu ea un an intreg, la performante inferioare. Cred ca, la bugetul alocat de catre noi acestei activitati, cartea constantei este castigatoare. Pe de alta parte, degeaba ai mers tare pe o proba si nu ai ajuns la sosire datorita unui incident tehnic generat de vechimea materialului de concurs. Bineinteles ca plecam la drum cu gandul la o clasare pe podiumul clasei la final de an si una in primii 10 in cadrul clasamentului general.
RallyMax: Multumim pentru amabilitate. Speram sa ai parte de un sezon macar la fel de bun ca 2014! In final, ai cuvantul!
Horatiu Savu: Va multumesc pentru interesul aratat. Multumesc si pentru gandurile bune si promitem sa facem tot posibilul sa nu ne dezamagim suporterii si pe partenerii nostri. Va asteptam pe marginea probelor speciale in numar cat mai mare sa fiti alaturi de noi pe parcursul sezonului 2015.
Credit foto 1: Proba Speciala