Cu o bogata experienta in fotografiere, Balazs Attila este unul dintrei cei mai experimentati fotografi de raliu de la noi, anul acesta fiind unul de sarbatoare, si anume al 20-lea sezon in care va fi prezent pentru a reda cele mai importante momente din Campionatul National de Raliuri si cel de Viteza in Coasta.
In al patrulea episod al seriei ?Prin obiectivul media? ? Attila Bal?zs:
RallyMax: Salutare! Suntem curiosi sa aflam care este povestea fiecaruia dintre voi si cum ati ajuns sa profesati in aceasta ramura a motorsportului din Romania?
Attila Bal?zs: Hmmmm…Inainte de toate trebuie sa stiti ca tatal meu, inainte sa intre la pensie, era profesor de foto si film, deci aparatul foto facea parte din copilaria mea. Eu am absolvit Academia de Arte Vizuale “Ion Andreesecu”, actuala Universitatea de Arte Design din Cluj, sectia foto si film. In 1998 am avut primul contact cu acest sport, pe proba “Racu” la Raliul Harghitei, eram atunci cameraman la televiziunea teritoriala. In anul 1999 echipajul ?rp?d si Attila Sz?cs (Ford Escort Cosworth) m-a invitat la Raliul Timken, la Cluj si atunci s-a intamplat ceva. Am fost infectat de boala incurabila a motorsportului si din 2001 nu am lipsit de la nici un raliu. Cu ajutorul lui Dumnezeu, anul 2017 va fi al 20-lea sezon in care am contribuit vizual la popularizarea fenomenului si, sa nu uitam ca in anul 2001, cand multi nici adresa de email nu au avut, atunci am facut primul meu site, care era foarte popular in vremea respectiva: RALLY.RO.
RallyMax: Multi fani ai raliurilor nu cunosc foarte bine ce presupune munca voastra si cum abordati fiecare cursa. Va rugam sa detaliati cum va organizati voi la curse, fie de raliu, fie de coasta, de la pregatiri si planuit cursa pana la fotografierea ei.
Attila Bal?zs: Inainte sa plec la un eveniment listez toate documentele necesare, citesc regulamentul particular si realizez rallyghidul meu personal si al echipei mele dupa caz. Conteaza foarte mult si logistica. Trebuie sa stiu unde se tine conferinta, verificarea tehnica si administrativele. Musai sa vad cat timp am si cum ajung de la conferinta la Shakedown si apoi la PS 1 .. si daca mai ramane timp sa ajung la Superspeciala. Cel mai greu este sa facem un plan care premite si locuri spectaculoase, dar si mai multe probe la numar. Din pacate, organizatorii uita si acest aspect, care este la fel de important si pentru spectatori.
Trebuie sa fie clar ca toata lumea va merge acolo si pe acele PS-uri unde se vede mult si spectacolul nu absenteaza. Nu-i de mirare ca toata lumea pozeaza cele mai faine locuri. E logic. Daca vineri ai posibilitatea sa faci doar Shakedown-ul si o proba speciala, atunci nu-i de mirare ca toti avem poze de la locuri foarte asemanatoare 🙂
Shakedown-ul e scurt si te bucuri daca gasesti 2 locuri faine, iar pe prima sau a doua proba cauti un loc de unde poti sa fugi la superspeciala din oras. Dar toata lumea cauta dupa aceasta logica??
RallyMax: Au existat in ultimii ani mai multe mentiuni catre organizatori sau federatie venite din partea voastra, a foto-reporterilor. Ce credeti ca ar trebui imbunatatit la nivel organizatoric din punct de vedere mediatic?
Attila Bal?zs: Deja eu-s foarte obosit sa mai zic!!! Pe bune … Fiecare organizator trebuie sa stea fata in fata cu oglinda si sa se intrebe: “Vreau ca vizual sa fie ok evenimentul meu?”. Punem bannerele pe linii drepte unde nici dracu nu filmeaza, sau procedam ca afara? Invitam si platim un creator de imagine profesionist care vine cu propunerile lui constructive pe care le executam.
Sa stiti ca de foarte multe ori, cu un buget nesemnificativ, sau chiar moca, s-ar putea rezolva multe. IMAGINEA conteaza enorm de mult!!! Totul trebuie planificat din timp si nu ulterior rezolvat cu poze de pe Facebook. Din fericire eu am o relatie foarte buna cu majoritatea organizatorilor. Stiu, prioritatea nr. 1 este profitul ramas dupa terminarea evenimentului…e clar? dar sunt convins ca un accent mai puternic ? si financiar – pe imagine si mediatizare ar aduce pe termen lung si succes si profit mai mare.
Daca fotografia oficiala este programata la doar 30 de minute inainte sa inceapa Superspeciala, este evident ca nici un fotograf nu se duce. La premierea de dupa Power Stage nu poti sa ai pretenii sa fie prezenta media deoarece in acel moment proba inca ruleaza si media lucreaza; asteapta Loganurile si debutantii. Conferintele imediat dupa festivitatea de premiere trebuie uitate, sunt penibile deoarece in ultimul parc de service se realizeaza interviurile si in cursul zilei. Seara toata lumea vrea sa mearga sute de kilometri spre acasa.
Si sa nu uitam un amanunt important: noi, reprezentantii media in weekendurile cu evenimente, MUNCIM!!! Nu am venit sa ne distram in timpul nostru liber, lasand acasa familia, gradina si, poate, alte joburi mult mai comode. NU. This is my job!
RallyMax: Ce credeti ca ar trebui sa fie imbunatatit in relatia media ? Federatie ? organizatori, astfel incat munca voastra sa fie mai usoara si vizibila?
Attila Bal?zs: Nu neparat munca trebuie sa fie mai usoara, dar relatia ar trebui sa fie de parteneriat. Noi fotografii NU suntem niste hiene care vaneaza pe bani. Noi suntem niste pasionati profesionisti, care in loc sa pozeze mirese sau botezuri si sa fim respectati si in siguranta?. stam in ploaie si frig, in praf si noroi, ca sa imortalizam cel mai misto sport pe aceasta planeta. Suntem bolnavi e clar!!! Noi contribuim foarte mult ca acest sport sa fie vizbil si nu oricum, ci intr-un mod profesionist.
Am facut propuneri in 2015 in care am scris ca, pe langa drepturile noastre, ar trebui sa avem si obligatii. Un exemplu: daca un coleg se misca pe proba speciala cu masina atunci cand mai sunt doar 35 de minute pana la prima masina…e clar ca nu mai primeste acreditare pe 2-3 etape. Din pacate ECUSONUL care reprezinta acreditarea este, de multe ori, un bilet gratuit la locurile interzise spectatorilor.
Este inadmisibil ca toata lumea primeste acreditare, fara criterii. Ai semnat, ai completat si primesti. Inclusiv minorii. DA, acest lucru este foarte periculos si pentru organizator. Acreditarile trebuie ridicate personal si cu semnatura. PUNCT. Zero compromis!!! In locurile periculosase n-au ce cauta oameni de presa care nu fac imagini. Sunt multi care cer acreditare si nu fac poze si nici nu filmeaza, doar profita de ecuson.
Rusine.
Din pacate, de multe ori NU ESTE RESPECTAT sticker-ul nostru cu 90 de minute. Avem foarte multe necazuri pe teren si la raliu si la coasta. Am un respect mare pentru arbitri, dar din pacate mai sunt arbitri care ne trateaza ca un simplu spectator. Ei nu vor sa aiba probleme si, din acest motiv, nu respecta nici semnele speciale pe masina, nici acreditarea. Ei vor sa aiba grija de noi sa nu patim nimic. Scuze.. noi mergem acolo ca sa muncim dupa niste reguli.
Cele mai mari probleme sunt la coasta unde sunt multi arbitri care pur si simpla alunga spectatorii din zona postului ca sa fie weekend-ul linistit. Mentalitatea trebuie schimbata! Jobul de arbitru la coasta NU este un weekend cu sotia la iarba verde, platit de FRAS! Atmosfera creata de spectatori lipseste de la majoritatea curselor. Superspecialele din orase sunt prea fortate. Spectatorii trebuie atrasi de probele adevarate. Eu simt foarte mult ca lipseste ceva de multe ori de pe pozele mele. Spectatorii lipsesc.
RallyMax: Asa cum probabil ati aflat deja, Federatia va introduce, din nou, incepand cu 2018, coeficientii la etapele de raliu, care va fi alocat in functie de pozitia in clasamentul organizatorilor. Asadar, va rugam, sa faceti un clasament din punctul vostru de vedere, al etapelor din 2016.
Attila Bal?zs: Dupa doua decenii in lumea curselor? am vazut si am auzit prea multe. Nu mai sunt un copil naiv. Interesele si lobby-urile nu permit din partea nimanui un clasament corect si obiectiv. Ma duc la un raliu si vad foarte multe neajunsuri, incepand de la prezentarea echipajelor, si pana la premiere, DAR pe parcursul sezonului vad ca acel raliu este in top 3!!! Repet. Interesele si ?goana dupa aur? deformeaza caracterul oamenilor si clasamentul organizatorilor a fost si va fi doar o piesa de teatru.
?sa dea bunul Dumnezeu sa nu am dreptate !
La coasta, Poiana si Ranca sunt favoritele mele, iar la raliuri imi plac diferite probe de la diferite raliuri, cum ar fi: “Babarunca”, probele de langa Moinesti, “Meresti”-ul la Harghita pe macadam, “Crint”-ul la Sibiu, “Eolienele” in Dobrogea, “Gutinul” in Maramures ? si multe altele.
RallyMax: Ati avut ocazia sa participati la multe evenimente sportive unde pozele voastre ne-au incantat. Care ar fi cele mai frumoase amintiri/momente unde ati fost prezent ca fotograf?
Attila Bal?zs: Incerc sa ma simt bine peste tot si traiesc in asa fel incat problema sa fie o provocare si nu provocarea o problema 🙂 Regret foarte mult ca nu se mai tine Raliul Siromex Baia Mare. Era mereu la inceputul lunii mai intr-o zona fabuloasa cu probe foarte interesante de asfalt. In acesti 20 de ani am amintiri foarte placute de peste tot. Titi Aur impreuna cu alti piloti de top m-au incurajat mereu la inceputuri.
In anul 2001 am avut si o expozitie foto pe tema raliu intr-o galerie de arta la Raliul Harghitei, in Odorheiu Secuiesc. Totusi, amintirele mele placute nu sunt legate de masini, ci de oamenii minunati pe care i-am cunoscut in aceste doua decenii: piloti, navigatori, mecanici, arbitri, colegi de presa, organizatori si foarte multi spectatori pasionati.
O familie superba!
RallyMax: Din punct de vedere al realizarii fotografiilor, unde va place mai mult sa fiti prezenti: raliu, coasta sau alta disciplina sportiva, si de ce?
Attila Bal?zs: Ma simt bine acolo unde este spectacol. Nu fac diferenta intre coasta si raliu dar este clar ca prima este intr-o mare crestere.
RallyMax: Care ar fi acel eveniment sportiv la care v-ati dori sa fiti prezent in calitate de fotograf acreditat?
Attila Bal?zs: As dori sa fotografiez etape de ERC si WRC in Romania.
Galeria foto cu imagini ale lui Attila Bal?zs se gaseste in interiorul articolului.