Cu sezonul 2017 al Campionatului National de Raliuri “Dunlop” incheiat, am stat de vorba cu Dan Codreanu, unul dintre cei mai apreciati organizatori de raliuri din Romania. Acesta ne-a dezvaluit ce presupune organizarea si pregatirea unui astfel de eveniment, dar ne-a dat detalii si despre relatia dintre Federatie si organizatori. In plus, acesta si-a exprimat opinia cu privire la discutiile aferente celor int?mplate pe proba Superspeciala – Rapa Galbena.
RallyMax: Buna ziua, domnule Codreanu. Ne bucuram ca ati acceptat propunerea noastra de a raspunde catorva intrebari pentru cititorii RallyMax. Am dori, in primul rand, sa ne rezumati din punctul dumneavoastra de vedere ce a insemnat Cotnari Rally Iasi 2017.
Dan Codreanu: Buna ziua si bine v-am gasit pe dumneavoastra si pe cititorii Rally Max, unul din partenerii media importanti a etapei de la Iasi. Organizarea unei etape de raliu implica multa initiativa, sa stii ce vrei, modul in care te exprimi atunci cand soliciti colaborarea autoritatilor, convingandu-i ca acest eveniment sportiv face cinste urbei si ca trebuie sa ne prezentam cu un standard ridicat in privinta locatiilor pentru parcul service si parcul inchis, evenimentelor festive din cadrul unui raliu, a securitatii concurentilor si spectatorilor pe probele speciale si nu in ultimul rand lucrul cu o echipa numeroasa, dar in acelasi timp foarte pasionata de ceea ce face. Tin sa le multumesc tuturor pentru implicarea de care dau dovada an de an incepand cu 2014, an in care am preluat cu aceasta echipa, organizarea etapei de la Iasi.
RallyMax: Povestiti-ne putin ce presupune efectiv organizarea unei etape precum Cotnari Rally Iasi, una dintre cele mai bine organizate etape de raliu din Romania.
Dan Codreanu: Tenacitate si faptul ca am gasit oameni cu adevarat profesionisti la nivelul institutiilor implicate. Jandarmeria, ISU si Politia aloca forte impresionante (jandarmi, 190 de cadre, ISU, 40 ? 50 de cadre (cu doua elicoptere SMURD dedicate etapei), Politia Nationala si Locala, circa 45 de agenti) pe toata durata concursului fac ca evenimentul nostru sa fie una din cele mai sigure etape din CNR, mai ales ca probele pe care se desfasoara sunt destul de greu accesibile, iar timpii de interventie in caz de accident sunt cruciali tinand cont de faptul ca avem un precedent tragic la Iasi.
Totodata, sustinerea partenerilor COTNARI, FORD prin ATI Motors Holding Iasi, Hotel INTERNATIONAL, Kolos, Canel si multi altii, fac posibila desfasurarea in conditii optime a competitiei.
Cu aceste lucruri ne mandrim noi aici la Cotnari Rally ? Iasi si vom tine sus stacheta atata vreme cat de organizare se va ocupa echipa noastra.
RallyMax: Din pacate, in acest an, Cotnari Rally Iasi a fost in centrul unei discutii mai ample cu privire la anumite decizii luate de conducerea cursei in urma evolutiei anumitor concurenti pe Superspeciala-Rapa Galbena. Dumneavoastra, din punct de vedere organizatoric, va reprosati faptul ca nu ati organizat altfel sesiunea de recunoasteri a Superspecialei, asa cum acuza unii concurenti?
Dan Codreanu: Da, nu suntem deloc fericiti de cele intamplate, dar, dupa cum stiti foarte bine, rolul organizatorului local in managementul cursei se incheie la prima sedinta CCS, la care se predau ?cheile? competitiei oficialilor FRAS, rolul meu fiind in continuare sa asigur ca toate cele trecute in planul de securitate (ambulante, medici, pompieri cu pregatire de paramedic, platforme), sunt la locul lor pe toata distanta desfasurata a raliului.
In anii trecuti am putut organiza recunoasteri pe SSS deoarece aceasta era prima proba in cadrul evenimentului si traseul era deja inchis circulatiei publice si pregatit pentru competitie. Configuratia traseului SSS – Cotnari Rally Show nu permite recunoasteri in regim de circulatie deschisa, decat daca se merge pe jos. Nu am putut bloca circulatia si asa dificila a orasului (avand in vedere ca in lunea imediat urmatoare raliului incepea scoala). Acest format de raliu cum a fost anul acesta nu ne incanta tocmai din cauza unor situatii ca aceasta. Acea sicana a fost pozitionata conform planului de securitate si a road book – ului superspecialei, iar decizia mutarii ei nu a fost luata de catre noi.
RallyMax: Care este relatia dintre organizatori si Federatia Romana de Automobilism Sportiv? Credeti ca ar trebui sa fie imbunatatite anumite capitole?
Dan Codreanu: In general relatia este buna, cu siguranta se poate imbunatati prin obligatii si regulamente foarte clare atat pentru organizatori, concurenti si oficiali care nu lasa loc de intrepretari si ne mai dorim ceva: speram ca de anul viitor sa se reintroduca coeficientii de cursa, lucru pe care il consideram benefic, sporind competitia intre organizatori care vor fi motivati sa ridice standardul de organizare si nu de plafonare a evenimentelor. Trebuie sa tinem cont ca publicul spectator s-a schimbat fata de anii de glorie a motorsportului si este din ce in ce mai greu de adus pe probe, iar daca vin trebuie sa le asiguram conditii (transport gratuit, zone de food, etc). Tehnologia, lipsa chefului de miscare in natura duc la un numar din ce in ce mai mic de spectatori pe probe, iar daca vin si nu le oferi spectacolul pe care si-l doresc poti fi sigur ca in anul urmator vor fi si mai putini cu toate ca eforturile de mediatizare a evenimentului sunt mai mari si mai costisitoare de la an la an.
RallyMax: Stim ca sunteti o persoana care aloca multe resurse organizarii unui asemenea eveniment si va felicitam pentru toate eforturile pe care le depuneti in organizarea acestei etape, una dintre cele mai bune in opinia noastra. Asadar, desi poate fi putin prea devreme, ce surprize ne pregatiti pentru Cotnari Rally 2018?
Dan Codreanu: La fel ca toti ceilalti membri ai echipei, organizez acest raliu din pasiune si nu din considerente financiare, iar atunci cand vedem mii de oameni stransi pe traseul raliului, ne da un sentiment de fericire pe care putini oameni au ocazia sa-l guste. Revin la formatul raliului din acest an in care am constatat ca ziua si ora aleasa pentru desfasurarea SSS nu a fost cea mai potrivita, de aici si numarul mai redus de spectatori in raport cu ceilalti ani (aproximativ 7000 fata de 10 ? 11.000 in anii trecuti). Vom gasi solutiile cele mai bune pentru etapele viitoare chiar daca imi voi asuma ?ocara? concurentilor (si aici stiti bine ce vreau sa spun prin asta).
In fiecare an, cu exceptia acestuia am venit cu cate o noutate si aici ma refer la introducerea pentru prima data in CNR a festivitatii la sfarsitul Power Stage ? ului la fel ca in WRC in anul 2016, la cele doua saritori care au fost subiectul atator controverse, dar care in final au facut deliciul concurentilor, reprezentantilor media cat si a publicului prezent la cele doua locatii de pe Power Stage Dobrovat. Au ramas in urma imagini spectaculoase care, pana la raliul nostru nu au mai fost vreodata surprinse pe probele campionatului intern.
Anul viitor vom schimba usor formatul si traseul raliului, dar nu va pot dezvalui prea multe. Totul depinde de reintroducerea coeficientilor pentru organizatori, de aici si numarul de kilometri de proba speciala pe care il consider prea mic in acest format din ultimele doua sezoane.
RallyMax: Orice lucru bun are nevoie de imbunatatiri si progres. Astfel, ce considerati ca poate fi imbunatatit in pregatirea si organizarea Cotnari Rally – Iasi?
Dan Codreanu: Sunt multe de imbunatatit, in fiecare an mai invatam cate ceva, o mare parte din ele le-am depistat si suntem pregatiti sa le remediem si totodata sa raspundem unor noi provocari.
RallyMax: Domnule Codreanu, va multumim pentru raspunsurile acordate si va dorim un sfarsit de an cat mai bun. In final, va rugam sa adresati un mesaj cititorilor RallyMax si tuturor fanilor motorsportului din Romania.
Dan Codreanu: Ii salut pe toti, cu o parte din ei m-am intalnit la Raliul Sibiului – Unicredit si mi-au promis ca la anul nu vor lipsi la etapa de la Iasi. Ii asteptam cu bratele deschise la Cotnari Rally ? Iasi 2018! Promitem spectacol atat pentru ei cat si pentru concurenti. Permiteti-mi sa multumesc catorva persoane din echipa de organizare, care prin aportul lor fac ca etapa de la Iasi sa fie la inaltime: Primarul Iasului, dl. Mihai Chirica, Presedintelui Consiliului de Administratie Cotnari SA, dl. Constantin Deleanu, d-lui Marius Manolache, managerul FORD – ATI Motors Holding, d-lui General Dan Iamandi, Inspector Sef ISU Iasi, d-nei Prof. Dr. Universitar Diana Cimpoiesu ? medic coordonator SMURD Iasi, d-lui Colonel Mircea Tulica ? comandantul Jandarmeriei Iasi, Claudiu Butucel ? directorul organizatoric, Lucian Lucescu ? directorul de imagine si comunicare, Daniel Avatajitei ? directorul de marketing, Florin Briaur ? ofiterul de presa, Mihai si Emma Talpau, Bogdan Fronea si multi altii.
Concurentilor din toate domeniile motorsportului romanesc, le doresc succes in anul competitional 2018, sa ne incante cu evolutiile lor si ca un sfat personal pentru ei, sa isi aloce mai putin timp si energie pentru cancan-uri si sa o consume pe alte lucruri mult, mult mai importante cum ar fi evolutia pe probe si sportivitate! Cum este acum nu ne duce deloc inspre bine, ci dimpotriva sunt sanse mari de a alunga si putinii investitori in acest minunat sport!
Toate cele bune si sa ne vedem sanatosi in 2018 la Cotnari Rally ? Iasi!