Sezonul 2017 a insemnat o pauza in cariera sportiva pentru Horatiu Savu, chiar daca s-a inscris la doua etape din Campionatul National de Raliuri Dunlop, insa participand doar la ultima etapa, cea de la Sibiu. Din pacate, la etapa de casa, de la Cluj Napoca, problemele tehnice cu masina de concurs nu i-au permis sa ia startul in cursa.
RallyMax: Salutare Horatiu! Ne bucuram ca ai revenit la startul ultimei etape, Raliul Sibiului Unicredit Leasing, in postura de concurent, la bordul unui Mitsubishi Lancer Evo IX de clasa 3. Cum de ai decis in ultimul moment sa iei startul si cum v-ati simtit pe noile probe de la Sibiu?
Horatiu Savu: Salutare Rally Max si tuturor celor care ne urmaresc! Impreuna cu Alexandru Giusca, dupa experienta neplacuta avuta la raliul de casa de la Cluj, din vara, la o discutie avuta la etapa de Campionat National de Karting de la Targu Secuiesc, unde toti copiii nostri erau concurenti, ne-am decis sa nu ne lasam mai prejos si sa luam totusi startul la o etapa de raliuri in acest an, pe care sa incercam si sa o ducem la bun sfarsit si, de ce nu, sa aparem si noi pe undeva, pe acolo, la sfarsit de an.
RallyMax: In acest sezon ai mai participat doar la Transilvania Rally, la bordul unui Evo X, alaturi de Alexandru Giusca. Ce s-a intamplat la cursa de casa, nereusind sa ajungi pana la prima proba speciala?
Horatiu Savu: Din pacate pentru noi, a fost o intamplare nefericita, masina venind de la coasta desfasurata cu o saptamana inainte cu o defectiune la transmisie care nu a putut fi remediata inainte de startul raliului si nu am dorit sa ne asumam, fiind o masina inchiriata, riscurile reprezentate de vremea ploioasa din prima zi. Iar startul in Super Rally nu a reprezentat o optiune, neparticipand la intreg Campionatul. Desi la shakedown ne-am dat seama ca ceva este in neregula cu masina, la iesirea din primul parc de service am ramas la primul semafor pe loc.
RallyMax: La Sibiu, dupa finish-ul ultimei probe, ati avut parte de un moment mai neplacut soldat cu o mica iesire in decor care a adus daune estetice majore masinii. Poveste-ne putin aceasta intamplare si descrie-ne pagubele suferite de materialul tehnic.
Horatiu Savu: Chiar daca nu aveam vreun target important, am mers toata cursa in limita bunului simt si totusi, dupa sosirea pe ultima proba speciala a raliului, cand practic ramasese de parcurs doar Superspeciala si nu mai aveam teoretic nicio posibilitate de a fi vaduviti de locul obtinut pana atunci, in momentul franarii pentru a opri la Stop-ul probei masina a plecat intr-un tete-a-queue violent, izbindu-se atat cu fata cat si cu spatele de un gard de beton ascuns de vegetatie. Din fericire, din punct de vedere mecanic am scapat doar cu un brat indoit si o fisura la puntea fata, ceea ce a dus la comportamentul ciudat pe etapa si pe Superspeciala, dar chiar daca masina a fost serios afectata optic, ne-am facut treaba pana la capat. Singurul regret este ca nu am mai avut filmarea, fiind ultima proba a raliului, pentru a ne putea explica cele intamplate, masina comportandu-se excelent pe ploaie si la vitezele mari intalnite pana atunci.
RallyMax: Tot la acest raliu, s-a discutat foarte mult despre posibila anulare a probei speciale ?Boarta?, multi concurenti acuzand faptul ca este prea rapida. Care este opinia ta cu privire la aceasta situatie?
Horatiu Savu: Intr-un weekend indoliat, cu 3 accidente mortale la 2 raliuri in Franta, FRAS-ul ne-a propus probe speciale cu viteze medii de 154, respectiv 145 km/h, fara nici cea mai mica remuscare, in ideea in care FIA recomanda ca media orara sa nu depaseasca 130 km/h, evident, din motive de securitate. Sa mergi o proba intreaga cu treapta a 5-a a cutiei de viteze, de multe ori la limitare, mai ales pe ploaie, mi se pare aberant, aceasta neavand nicio legatura cu pilotajul sportiv. Din pacate, la noi, calitatea supravegherii activitatii sportive si a arbitrajului a ajuns la un nivel foarte scazut, in care nimeni nu vrea sa isi asume nicio decizie, pentru a nu supara pe unul sau pe altul, riscand astfel sa nu mai fie delegati la alte concursuri. De asemenea, fosti sportivi ajunsi in functii de conducere la FRAS nu reusesc sa se impuna sau sa traga un semnal de alarma referitor la aceste aspecte.
RallyMax: Stim ca, in familia Savu, incepand cu 2017, juniorii sunt la putere. Cum se descurca cei doi baieti ai tai in lumea karting-ului si cat de mult apreciaza ei aceasta disciplina?
Horatiu Savu: Da, asa este. Dupa locul 4 obtinut anul trecut la clasa Pufo, Luca a facut din nou pasul catre o clasa superioara, clasa Mini, clasa in care sunt cuprinsi copii de la 9 la 13 ani. Asa ca anul acesta, el avand doar 9 ani, a fost un an de acomodare cu noul material de concurs si cu noua echipa, dar, stabilirea celui mai bun timp pe unul dintre sectoarele pistei de la Targu Secuiesc ne da sperante pentru viitor. Totodata, anul 2017 a marcat si prima sa participare international, la Finala Mondiala Mini Rok, in compania a 430 de piloti, din care 165 la clasa Mini, din 42 de tari.
Pentru Vlad lucrurile au fost mai simple, la categoria Promo BB neexistand un clasament final anual, fiind o categorie nationala pentru initierea copiilor in karting. Totusi, la toate etapele la care a participat s-a clasat pe podium.
RallyMax: Ai fost concurent si organizator in Campionatul National de Raliuri Dunlop. Daca compari asteptarile in legatura cu directia in care ti-ai dori sa se indrepte motorsportul romanesc de acum cativa ani versus cele din prezent, cum crezi ca am evoluat ca organizare, mediatizare si performanta?
Horatiu Savu: Asteptarile sunt cam aceleasi, nu s-a prea schimbat nimic din acest punct de vedere. Ca si mai demult, am impresia ca Federatia este doar un spectator la ceea ce se intampla, greul fiind dus de catre organizatori si de catre concurenti, totul mergand din inertie. Fata de anii trecuti, acum FRAS-ul nu mai are nici macar abilitatea de a gestiona regulamentele si campionatele la nivelul la care am fost. Mediatizarea a scazut drastic, in afara de facebook-ul celor implicati neexistand nicio abordare profesionista din partea Federatiei, asa cum, de fapt, ni s-a promis la alegeri. Iar despre performanta, vorbind despre raliuri, cand singura clasa constituita pe parcursul anului a fost Clasa 9, cea a masinilor cele mai modeste, cred ca suntem departe de ceea ce ar trebui sa urmarim. Fara suparare, cand la finalul unui raliu ai pe locul 8-9 o Dacie sau un Suzuki, in timp ce, in Ungaria sunt 22 de R5-uri la start si 25 de masini de clasa 3, dintr-un total de 130-150 de concurenti, nu cred ca putem vorbi de performanta sportiva. Noi am ajuns sa includem si masinile 0, 00 si 000 la concurenti ca sa ne laudam ca avem mai multi de 40-50. Faptul ca FRAS ne tine departe de FIA de 14 ani nu face decat sa adanceasca diferentele, care oricum sunt enorme, fata de tarile cu traditie in motorsport. Poate ca, in conditiile aparitiei, anul viitor, a noii Legi a Sportului, si miscarea automobilistica din Romania va primi un imbold si va intra, cat de cat, pe fagasul normal.
RallyMax: Ai luat vreodata in considerare implicarea in Federatia Romana de Automobilism Sportiv, oricare ar fi rolul tau in organizatie?
Horatiu Savu: Da, am luat, in 2011, alaturi de Thomas Abraham, nu am reusit la acea vreme, nu s-a dorit schimbarea din partea majoritatii, la fel ca si acum, cand toata lumea vorbeste pe la colturi, dar nimeni dintre pilotii fruntasi nu ia atitudine, decat in cazul in care este vizat direct de neregulile aparute in desfasurarea activitatii sportive.
RallyMax: Iti multumim pentru raspunsurile acordate si speram sa te revedem la startul unor etape si in 2018!
Horatiu Savu: Si eu va multumesc pentru interes si sa ne revedem cu totii sanatosi la startul Campionatelor de anul viitor.