Dupa terminarea sezonului 2017 din Campionatul National de Raliuri Dunlop, am stat putin de vorba cu pilotul Edwin Keleti, de aceasta rolul lui fiind cel de ziarist, iar rezultatul este o analiza a campionatului proaspat terminat, unul care a marcat lupte extrem de interesante, indiferent de clasa.
RallyMax: Salutare Edwin. Din pacate pentru tine, sezonul 2017 nu te-a regasit in calitate de pilot in CNRD, dupa cateva sezoane cu rezultate foarte bune, incepand cu masini cu doua roti motrice pana la performantul model R5, 2016 fiind ultimul sezon complet la bordul unui Mitsubishi Lancer Evo X de clasa 3. Cum a decurs pentru tine aceasta perioada, in care nu ai concurat?
Edwin Keleti: Salve RallyMax! Asa e, nu am reusit sa gasesc bugetul aferent participarii asa ca am stat, virtual, pe margine, cu exceptia raliului Deltei unde mi-am realizat un vis din copilarie si anume acela de a lua startul cu un Escort Mk2 alaturi de bunul meu prieten Cristian Hamousz. Din pacate nu a fost sa fie si singura participare prevazuta pentru anul acesta s-a terminat prematur dupa 2 km de la start din cauza unor probleme la motor.
Am fost, tangential, la doua raliuri sa arunc o privire insa, sincer, inca nu am ?stomac? sa stau pe margine si sa-mi privesc colegii.
RallyMax: Multa lume cunoaste detalii despre ceea ce te descrie: rolul de pilot, dar si cel de ziarist. Asadar am dori sa facem un interviu de tipul unei analize a sezonului 2017 al Campionatului National de Raliuri Dunlop, in care sa ne spui cum ai vazut tu lupta la varf in cele mai importante clase. Sa incepem cu etapele care au avut loc in acest an: 7 etape in total, din care 4 desfasurate pe asfalt si 3 pe macadam. Cum ti s-au parut aceste etape din punct de vedere a organizarii, probelor speciale, numarului de spectatori, al programului?
Edwin Keleti: E greu sa dai un feedback coerent si obiectiv fara sa fi fost la fata locului…Insa din ce am vazut la Arad si Harghita, plus imaginile de la celelalte raliuri, precum si din discutiile cu participantii se pare ca nu stam chiar pe roze. Acelasi numar relativ redus de participanti, chit ca in usoara crestere fata de anii trecuti, aceleasi probleme legate de mediatizare, lipsa spectatori, probleme de securitate si de aplicare a regulamentelor, putine echipaje de top. Ca aspecte pozitive vad sporirea numarului de etape ce au statut international si care mai permit motorsportului autohton sa aiba schimburi cu cel european.
Din cate am vazut recent in propunerile de regulamente pentru 2018 se doreste reintroducerea clasamentelor pentru organizatorii etapelor de raliu ceea ce ar stimula cresterea calitatii competitiilor. Mi se pare imperios necesar ca federalii si arbitrii sa creasca nivelul de implicare si profesionalism, sa deschida ochii la problemele care apar si sa atinga urmareasca doua obiective majore: sa se impuna prin profesionalism, cunoastere si seriozitate in fata sportivilor si sa inteleaga necesitatea AUTOSESIZARII atunci cand sunt martorii unor comportamente nesportive sau incalcari ale regulamentelor!
RallyMax: Fata de 2016, Delta Rally nu a mai facut parte din calendar, desi a fost poate etapa pe care a laudat-o si au indragit-o majoritatea sportivilor, tu fiind unul dintre acei oameni care mereu au avut cuvinte frumoase despre aceasta etapa. Cum vezi campionatul fara acest eveniment?
Edwin Keleti: Delta Rally este un raliu care de la revenire a dovedit ca este unul din cele mai frumoase raliuri din Romania de aceea mi se pare absolut absurd ca aceasta etapa sa nu mai fie in CNRD. Indiferent de motive!
RallyMax: Facand o analiza a etapelor din acest sezon, sa vorbim despre lupta in principalele clase, categorii, unele foarte stranse care s-au dat pana in ultima proba. Incepem cu Cupa Dacia, o cupa monomarca extrem de spectaculoasa, cu multi piloti la start si din ce in ce mai multe modele Sandero. Cum ai vazut lupta la aceasta cupa si cum vezi lupta din 2018, una in care se anunta si mai multe modele Sandero? Ce parere ai de lupta juniorilor, multi dintre ei implicati si in lupta pentru cupa monomarca?
Edwin Keleti: Ca fost castigator al acestei Cupe este evident ca imi este foarte aproape de suflet si am o simpatie aparte fata de pilotii care merg tare in cadrul ei.
Faptul ca a castigat echipajul Muresan/Hicea mi se pare o imensa surpriza si aici trebuie neaparat sa clarific de ce. Surpriza pentru simplul fapt ca la aceasta Cupa ii aveam ca mega-favoriti pe Maior/Pulpea, concurenti care imbinau perfect talentul (ambii) cu experienta lui Dorin si cu posibilitatile foarte extinse ale team-ului NRA.
Insa talentul castigatorilor, ambitia lor dublate de catastrofica greseala tehnica a echipei clujene din etapa de debut a campionatului a facut ca balanta sa se incline catre Muresan/Hicea! Laudabil si locul 3 al rutinatului echipaj Ivan/Gheorghe care a scos cam tot ce se putea scoate din batranul Logan.
RallyMax: O alta cupa monomarca a fost Cupa Suzuki, o cupa cu mai putini concurenti insa una la fel de spectaculoasa care a dat si campionul clasei 9, o clasa unde mai participa modelele Dacia. Ce impresie ti-a lasat lupta din aceasta categorie?
Raspuns: Cupa Suzuki a avut in mod deja traditional mai putine echipaje la start fata de Cupa Dacia iar absenta castigatorului de anul trecut, Szabo Csongor, a facut ca vicecampionul din 2016 sa fie un logic pretendent la titlu ceea ce s-a si intamplat si astfel echipajul Necula/Temes a devenit campion al Cupei Suzuki in 2017.
Ce mi se pare penalizant pentru aceasta categorie este ca nu reuseste sa atraga (sa descopere) un debutant cu potential de crestere inspre varfurile ierarhiei CNR asa cum o face Cupa Dacia.
RallyMax: Clasamentul masinilior cu doua roti motrice l-a avut din nou castigator pe Adrian Raspopa, cel care a fost secondat de Adi Teslovan, ultimul aratand o crestere de ritm de la o etapa la alta. Din pacate, prezenta scazuta a mai multor modele R3 sau R2 a facut ca lupta pentru ultima treapta a podiumului final sa se dea intre masini de clasa 9. C are crezi ca este motivul unui numar redus de masini R2 sau R3?
Raspuns: Aici nu prea puteam avea surprize avand in vedere rutina pe care deja o are Raspopa la 2WD. Cu toate acestea Adi Teslovan a aratat o frumoasa crestere de forma si poate ca in sezonul viitor va putea ridica mai multe pretentii. Ar fi frumos ca la aceasta categorie sa fie mai multi piloti rapizi pentru ca sunt masini cu care se poate merge foarte repede.
Din pacate masinile R2 nu par sa aiba priza la sportivii autohtoni si aici se intrevede celebra problema romaneasca: dorinta pilotilor cu buget de a trece cat mai repede la masini foarte puternice chiar daca nivelul sportiv nu ii recomanda si stagnarea multor piloti talentati la categorii inferioare dar pe care si le pot permite. Este foarte nesanatos ca fenomen, din pacate.
RallyMax: Avansand in clasament, ajungem si la clasa 3, care a strans la start putine masini la fiecare etapa fata de sezoanele de glorie, insa chiar si asa lupta pentru victorie a fost stransa la mai multe etape. Revenit in campionat, Vali Porcisteanu a aratat cu nu si-a iesit din mana fiind de multe ori aproape de masinile de clasa 2, urmat de aproape de mai tanarul Florin Tincescu. Cum ai caracteriza lupta si evolutia concurentilor la aceasta clasa?
Raspuns: Da aici lupta s-a dat strict intre Porcisteanu si Tincescu, cu Porcisteanu care pornea cu un avantaj enorm in fata pitesteanului chit ca revenea dupa o mai lunga pauza. Acest avantaj s-a concretizat si pe…tabela ca sa spun asa, Porcisteanu impunandu-se fara drept de apel in aceasta lupta in…doi. Faptul ca au fost atat de putine echipaje performante la aceasta clasa este foarte ingrijorator pentru nivelul campionatului, clasa 3 fiind un fel de clasa de mijloc dpdv social. Aceasta pare sa lipseasca cu desavarsire cam la fel ca in sociatatea romaneasca.
RallyMax: Poate una dintre cele mai spectaculoase clase fosta grupa H, clasa 11, care anul acesta a oferit putini inscrisi la primele etape, numarul maxim fiind atins la Sibiu, unde spectacolul a fost garantat. Cum poate deveni aceasta categorie mai atractiva din punctul tau de vedere si ce impresia ti-a lasat sezonul 2017?
Raspuns: Aceasta categorie ar trebui sa fie cea a unor masini spectaculoase, deosebite, iesite din omologare sau care nu au avut niciodata omologare. Masini care suna tare, sunt pilotate de-a latu? si
care declanseaza emotie. Adica exact ca break-ul lui Tomi Abraham cu el la volan. Din pacate nu este asa. Echipajul Tatu/Florea a strans puncte ca o furnicuta din curse cu clasa neconstituita in cele mai multe cazuri si la sfarsit a devenit campion. Eu sper sa vina alt fel de masini si multe astfel de masini care ar putea ridica nivelul de spectaculozitate in campionat.
Din pacate din ceea ce am vazut eu in proiectul de regulamente se doreste sa se reintroduca din nou masinile cu omologare valida dar cu modificari care le fac incompatibile cu omologarea ceea ce este complet in dezacord cu spiritul acestei categorii!
RallyMax: Iata-ne ajunsi la momentul culminant al interviului, lupta pentru titlul national absolut, una care a adus ceva discutii dupa etapa de la Iasi si care a dus la incununarea campionului la ultima etapa, cea de la Sibiu. La inceputul sezonului probabil nu multi oameni s-ar fi gandit la o lupta in 2, fara Simone Tempestini. Cum ti s-a parut aceasta lupta intre doi piloti extrem de experimentati si care aproximativ de 20 de ani sunt adversari?
Raspuns: Lupta la varf a fost una nesperata pentru ambii combatanti. Cred ca nici unul nu mai credea cu seriozitate ca mai poate deveni campion atata timp cat se ?loveau? de ?zidul? construit de NRA pentru varful lor de lance, Tempestini jr. Insa iata ca soarta, karma sau pur si simplu o masina slaba dublata cu cateva greseli umane a facut ca Gartofan si Marisca sa fie capul de afis al luptei pentru titlul absolut.
?Filmul? campionatului a fost evident pigmentat de diverse trageri de par ale regulamentului cat sa asigure suspansul publicului, cei obisnuiti sa intinda coarda regulamentului s-au vazut de aceasta data plesniti peste degete de o coarda scapata de sub control, insa in final Marisca a fost mai consistent in prima jumatate a sezonului desi Gartofan a fost mai rapid pe final. Marisca a devenit campion si cred ca amandoua echipajele cat si comunitatea motorsportului romanesc NU aveau nevoie de balbele si interpretarile nefericite ale regulamentelor care ca in aproape fiecare an au adaugat o atmosfera incordata intr-un sport ce, mai demult, era al domnilor!
RallyMax: Cum ai vazut implicarea Federatiei in sezonul 2017? Ce comentarii ai in legatura cu deciziile luate si abordarea FRAS in acest sezon: ce a fost pozitiv, ce a fost negativ si ce poate fi imbunatatit?
Raspuns: Iarasi e foarte greu de raspuns fara sa fi fost parte activa in luarea acestor decizii. Eu cred cu foarte multa tarie ca Federatia poate face mult mai mult si asta incepand de sus in jos. Cred ca federalii ar trebui sa poata sa-si castige un respect mult mai mare decat il au acum. Ar trebui sa inceteze aceasta permanenta tragere de sireturi intre sportivi si federali/arbitri. Eu vad relatia arbitru-sportiv ca in NBA, liga americana de baschet: acolo daca 1 sportiv comenteaza doar, primeste IMEDIAT fault tehnic! Nici un arbitru NU STA LA DISCUTIE cu sportivii!!! In plus arbitrii trebuie sa se autosesizeze, asa cum am spus mai sus la ORICE incalcare a regulamentului facuta de ORICARE sportiv!!! Din pacate traim intr-o societate unde interesele marunte si de gasca primeaza in fata celor majore si atata timp cat nu se poate schimba asta vom bate pasul pe loc.
RallyMax: Folosindu-ne putin imaginatia, oare sezonul 2017 cum ar fi aratat cu Edwin Keleti facand un sezon complet cu un model R5?
Raspuns: Pentru mine ar fi aratat extraordinar si probabil nu atat de extraordinar pentru adversarii mei. Insa stii cum e aia cu ?daca si…parca?. La mine se pare ca intru in categoria ?am fost?.
RallyMax: Acum urmeaza o pauza lunga de iarna, una in care toti pilotii vor cauta sponsori pentru urmatorul sezon si unii dintre ei probabil vor face un pas inainte in ceea ce priveste materialul de concurs. Chiar daca este devreme, cum vezi urmatorul sezon din CNRD din toate punctele de vedere: concurenti, etape, federatie, etc?
Raspuns: Cred ca la acest moment e foarte greu sa gasesti sponsori, parteneri. Cu toate acestea se pare ca unii piloti de top vor trece la masini de top si asta e bine, ca vor fi reveniri spectaculoase si de-a dreptul…istorice in campionat pentru care merita sa deschidem o sticla de…vin, cu toate ca as fi considerat mai sanatos campionatul daca aceasta sansa ar fi avut-o un tanar de perspectiva.Sper ca Federatia sa gaseasca calea spre FIA, sa vina mai multe echipaje straine la cursele internationale, sa revina raliul Deltei in campionat si sa castige cel mai…BUN!
Ne propunem sa continuam astfel de materiale de analiza in perioada de pauza dintre sezoane.