Dupa un sezon 2017 lung, in care lupta pentru titlu s-a desfasurat pana la ultimul raliu din calendar, Carmen Poenaru devine campioana nationala absoluta in Romania, in postura de copilot a lui Bogdan Marisca. Am povestit cu Carmen despre evolutia sa in raliuri, despre provocarile pe care le-a intalnit in 2017, despre planurile si dorintele sale pentru viitor. De asemenea, copiloata ne-a dezvaluit si faptul ca va incheia colaborarea cu Bogdan si ca se retrage, din motive personale, din Napoca Rally Academy, dar si ca sezonul 2018 o va gasi in dreapta lui Costel Casuneanu, la bordul unei Skoda Fabia R5.
RallyMax: Salut, Carmen! In primul rand, felicitari pentru titlul national absolut obtinut in 2017. Te asteptai la aceasta performanta la inceputul sezonului? Ce reprezinta pentru tine acest titlu?
Carmen Poenaru: Salutari cititorilor RallyMax! Va multumesc si vreau sa va felicit si eu pentru implicarea voastra in promovarea motorsportului romanesc.
Pentru echipajul Marisca/Poenaru titlul national nu era un obiectiv tangibil la inceputul lui 2017 intrucat, odata cu alegerea unui model R5, bugetul nu ne-a mai permis sezoane complete si acesta era planul si pentru anul trecut, pana in momentul in care am fost constienti ca avem o sansa reala sa devenim campioni. Cat despre insemnatatea titlului, dupa episodul Iasi, va raspund cu o replica dintr-un film care imi place: ?Nothing. Everything.? Sunt campioana intr-o disciplina sportiva in cadrul careia concurenta este scazuta; sunt clase care nu se constituie, lipsa unor sponsori puternici si a unei vizinuni coerente in dezvoltarea motorsportului ne indeparteaza de dezideratul de a ne numi sportivi. Fanii isi doresc sa vada echipaje de valoarea celor din mondial si nu mai sunt dispusi sa urmareasca de pe marginea probelor speciale niste oameni care parcurg intr-un an kilometri in
masina de curse cat pilotii profesionisti fac la sesiunile de teste. Este un cerc vicios din care nu reusim sa iesim, intre etape suntem obligati sa ne impartim timpul intre a ne castiga existenta, a ne pregati din punct de vedere sportiv, a ne dedica familiei, iar pentru performanta, in orice sport, e nevoie sa aloci zilnic cateva ore pregatirii specifice. Ceea ce facem noi este un compromis si tot ceea ce depaseste un nivel mediu se face cu sacrificii foarte mari. Din pacate avem multe lipsuri care se regasesc la toate nivelurile: echipaje, federatie si oficiali, media, spectatori. Cu toate acestea, sunt momente in care reusim sa ne depasim limitele, fiecare in sfera sa, si sa practicam motorsportul mai sus de nivelul de hobby. Din acest punct de vedere sunt mandra de titlul obtinut si recunoscatoare fata de toti cei care au contribuit la ascensiunea mea.
RallyMax: Cum a inceput implicarea ta in raliuri? In ce context ai devenit, pentru prima data, copilot, si ce planuri si vise aveai atunci?
Carmen Poenaru: Sunt aproape 20 de ani de cand am vazut prima etapa de raliu alaturi de niste prieteni pasionati din Craiova (Alex Lascu si Robi Gradescu), momentul in care m-am hotarat ca acesta este drumul meu. Pe atunci imi doream sa devin pilot si pentru a intelege mai bine ce presupune o etapa de raliu, m-am hotarat sa incerc experienta copilotului. Si chiar daca erau mult mai multe masini la start, erau multi copiloti disponibili si nimeni nu isi asuma sa ia in dreapta un debutant, care pe deasupra era o adolescenta pe care o recomanda doar pasiunea? In acest context, Bogdan Marisca mi-a inteles disperarea (si cred ca orice debutant a avut trairea asta) si mi-a oferit ocazia de a-i fi copilot la o etapa de rally sprint la Iasi. Asa am inteles complexitatea rolului copilotului si am avut revelatia faptului ca poti impune ritmul masinii stand in dreapta. Si chiar daca am avut experiente la volanul unor masini de curse si intentionez sa repet asta, iubesc foarte mult ceea ce fac si nu imi doresc sa schimb nimic. Visam sa devin campioana mult mai repede si visez in continuare la performante pentru care muncesc mult.
RallyMax: Ce consideri ca ai facut corect si ce consideri ca puteai face mai bine pe parcursul ascensiunii tale de la debut la titlul national?
Carmen Poenaru: Au fost momente cand am renuntat la ideea de a deveni copilot profesionist si am mers la curse ca hobby si atunci ar fi fost oportun sa am un copil, regret ca am ales sa studiez Dreptul si nu AR-ul, care m-ar fi ajutat mult (dar sunt determinata sa imi insusesc foarte bine partea de mecanica). Intr-o societate in care lauda de sine are mai multa valoare decat performanta, ar fi trebuit sa ma promovez mai mult, un alt aspect pe care doresc sa il imbunatatesc. De-a lungul timpului spiritul foarte bine dezvoltat al autocriticii nu m-a lasat sa ma bucur mai mult, vad prea des doar partea goala a paharului. Ca orice om, am si multe defecte, dar la capitolul plusuri, competitivitatea si determinarea ma ajuta sa cresc. Sunt o persoana integra si corecta, cu un caracter puternic, am reusit sa stau departe de subiectele de tip can-can care nu aduc beneficii comunitatii noastre, mi-am sustinut cauzele in fata oficialilor intr-un mod constructiv si militez pentru asta, mi-am ajutat intotdeauna colegii si sunt loiala celor care merita?
RallyMax: Care crezi ca au fost principalele dificultati pe care le-ai intalnit pe drumul tau catre titlul national in Romania? Care au fost provocarile sezonului 2017, din punctul tau de vedere?
Carmen Poenaru: Nu e usor sa fii femeie intr-un sport dur. De multe ori a trebuit sa am randament 150% ca sa depasesc prejudecatile, am muncit mai mult pentru a primi aceeasi apreciere de care s-au bucurat colegii mei barbati.
Echipele Keane Motorsport si Varu? Nicu Motorsport ne-au pregatit masina exemplar, iar noi am avut maturitatea sa fortam in momentele esentiale. Punctual pentru anul 2017 si in general, ma nemultumeste superficialitatea in aplicarea regulamentelor si necunoasterea acestora de catre ambele ?tabere?. Sportul in Romania e un capitol deficitar, iar noi cei din ramura automobilismului am ajuns sa ne consideram amatori, atitudine care pe termen lung aduce regres.
RallyMax: Ce sfaturi ai avea pentru doamnele si domnisoarele care isi doresc sa ia startul sau sa progreseze in motorsportul din Romania?
Carmen Poenaru: Nu consider ca pot da cuiva sfaturi legate de cariera pentru ca fiecare are un bagaj de conceptii, mentalitate, educatie, prioritati, obiective, o constiinta prin care isi filtreaza actiunile. Dar pot vorbi despre experienta mea: nu m-am victimizat, am incercat sa compensez lipsa fortei fizice cu atuuri feminine (cum ar fi atentia la detalii, rabdarea). Frumusetea carierei in motorsport vine cu un pret, cu un consum foarte mare de resurse, cu riscuri, cu trairi foarte intense, atat pozitive, dar si negative, cu dezamagiri, compromisuri, foarte mult timp dedicat pregatirii in detrimentul familiei si al prietenilor. Este important sa avem un bilant care ne multumeste si intelepciunea de a intelege ca de multe ori rasplata nu este cea scontata.
RallyMax: Pe una din retelele de socializare am observat un anunt conform caruia nu vei mai continua alaturi de Bogdan Marisca in 2018. Ne poti da mai multe detalii?
Carmen Poenaru: Prin prisma dificultatilor in strangerea unor bugete care sa permita performanta, gandurile lui Bogdan din ultimele sezoane se indreapta catre un program redus si alocarea resurselor catre tinerele talente ale echipei, iar eu imi doresc o cariera de lunga durata. Este o despartire logica, discutata la inceputul sezonului trecut, iar cu titlul obtinut impreuna se inchide un cerc frumos al evolutiei noastre. Din pacate, decizia de a parasi echipa Napoca Rally Academy vine in urma unei dezamagiri personale.
RallyMax: In acest context, ce se anunta pentru tine in noul sezon? Ce informatii ai pana in acest moment?
Carmen Poenaru: In anul 2016 Costel Casuneanu avea nevoie de copilot pentru etapa de cupa mondiala de cross country din Ungaria si prietenul nostru comun, George Botezatu, a avut ideea de a forma un echipaj. Dupa prima zi de concurs, Costel a pariat ca voi renunta la raliuri pentru raid. Pariul l-am castigat eu, avand in vedere ca in garajul lui se afla o Skoda Fabia R5 care se pregateste pentru campionatul mondial. Inca creionam sezonul 2018 si probabil vor fi 4 etape in WRC2, prima fiind Sardinia. Voi reveni cu vesti cand va fi cazul.
RallyMax: Multumim! In final, ai cuvantul!
Carmen Poenaru: Si eu va multumesc pentru interesul acordat. Un mare multumesc merge catre toti aceia care, indiferent de forma, mi-au fost alaturi. Va doresc sa fiti sanatosi si sa va urmati pasiunea!