Continuam seria de interviuri de dinaintea sezonului 2018 din Campionatul National de Raliuri Dunlop cu unul dintre tinerii piloti care, daca va avea parte de sustinerea necesara, va avea un cuvant greu de spus in lumea motorsportului din Romania. Este vorba despre tanarul hunedorean Danut Budai, cel care dupa sezoanele petrecute la Slalom Paralel, a facut trecerea la CNR, unde alaturi de tatal sau se pregateste de al doilea sezon complet.
RallyMax: Salut, Danut! Pentru inceput, povesteste-ne cum a fost sezon 2017 pentru tine. Care a fost cel mai mare plus, dar si cel mai mare minus al sezonului?
Danut Budai: Salutare RallyMax, ma bucur ca avem din nou ocazia sa vorbim despre trecut, dar cel mai important, despre viitor. Pentru mine, anul 2017 a fost un vis, un vis care a devenit realitate. La inceputul anului aveam o masina noua despre care nu stiam mai nimic, iar in acest moment putem spune ca stim aproape totul despre ea. Cum ziceam, un vis, de ce? Deoarece am reusit cu foarte multa munca (din partea parintilor mei) si cu ajutorul sponsorilor, sa facem sezon complet, ceea ce nu este chiar usor, din punct de vedere financiar. Cel mai mare plus a fost ca am adunat foarte multi kilometri de proba speciala si in aceeasi masura si experienta. Nu am cedat sub presiune, am fost rapizi, ne-am simtit bine si ne-am distrat. Cel mai mare minus?. nu a existat, am fost urmariti de probleme tehnice care ne-au limitat performantele, dar speram ca in 2018 sa scapam de aceste probleme si sa crestem performantele.
RallyMax: Desi initial nu ai avut in program un sezon complet, ai obtinut doua podiumuri: in cadrul Cupei Suzuki si in clasamentul dedicat juniorilor. Consideri ca asteptarile tale au fost indeplinite sau ca puteai obtine rezultate mai bune la finalul sezonului?
Danut Budai: Cum am spus mai devreme, din cauza problemelor tehnice care ne-au urmarit pe tot parcursul sezonului, rezultatele noastre au fost limitate. Nu pot sa spun ca nu am avut asteptari, la orice competitie la care participam ne dorim sa fim cat mai rapizi si sa ne clasam cat mai sus pe podium. Si, da, pot spune ca fara problemele pe care le-am avut, puteam sa ne clasam cu usurinta mai sus pe podium, deoarece cu toate problemele avute, inainte de ultima etapa de la Sibiu, eram in lupta pentru ambele titluri si la Juniori si la Suzuki.
RallyMax: Dupa multiple sezoane pe Ford Ka, in 2017 ai trecut la volanul unui Suzuki Swift. Cum ti s-a parut trecerea la modelul monomarca, ce ti-a placut si ce nu ti-a fost pe plac? Care ar fi imbunatatirile pe care ti le-ai dori la masina in 2018?
Danut Budai: Fordul Ka ramane masina mea de suflet. Trecerea la Suzuki a fost o necesitate pentru a egala materialul de concurs cu al celorlalti concurenti, pentru a putea sa ne duelam de la egal la egal la o clasa omologata. Suzuki Swift este o masina mai puternica, mai usoara si mai performanta decat Ford Ka. Un singur lucru nu mi-a placut, lipsa unei frane de mana hidraulice, lucru care se discuta pentru a fi introdus din anul 2018, deci fiti pe faza, apare Suzuki EVO.
RallyMax: La Raliul Aradului ai obtinut victoria in Cupa Suzuki si in clasamentul clasei 9. Cum a fost aceasta cursa pentru tine, ce a insemnat acest prim rezultat excelent pentru tine si unde crezi ca a fost facuta diferenta?
Danut Budai: Raliul Aradului in 2017 a fost un vis implinit. La Arad am facut si primii kilomeri cu Suzi pe macadam, iar shakedown-ul l-am parcurs doar pentru a gasi o setare corecta a suspesiei. Si am reusit! Am inceput sa ne intelegem destul de bine, astfel ca la sfarsitul zilei intai eram pregatit pentru a merge la maxim in ziua urmatoare. A doua zi a fost lipsita de greseala, am mers tare, dar cu grija, asa incat, la sfarsitul celei de-a doua zile, au venit si rezultatele. Fata de adversarul meu principal, in acel moment Radu Necula, cele doua treceri pe “Conop”, au facut diferenta. Cum a fost cursa pentru mine? Pe scurt, de la extaz la agonie si, din nou la extaz. Pe sfarsitul ultimei probe a raliului evacuarea masinii topeste rezervorul, iar in stopul probei “Nadas” suntem avertizati ca pierdem benzina, noroc ca mergem cu plinul si pana in parcul inchis din Arad a avut de unde curge??.
RallyMax: Sa ne concentram pe viitor si pe sezonul 2018: pregatesti schimbari pentru etapele din acest an? Ce planuri ai si ce obiective ai in acest moment?
Danut Budai: Sezonul 2018 se anunta ca o provocare pentru noi, ne dorim sa crestem ritmul si sa adunam cat mai multi kilometri si sa castigam cat mai multe probe la clasa 9 si, de ce nu, si raliuri. Planurile pe 2018 se impart in 3 campionate, in principal va fi CNRD-ul, pe locul doi va fi Slalomul Paralel iar, daca avem noroc si se vor schimba anumite detalii in calendarul Slalomului Paralel, imi doresc sa particip la etapa de casa din cadrul campionatului Super Rally.
RallyMax: Gandind pe termen lung, care e planul tau pentru raliuri pentru sezoanele viitoare? Catre ce masina ti-ar placea sa faci trecerea si care ar fi parcursul pe care il imaginezi in acest moment?
Danut Budai: De obicei nu imi place sa imi fac planuri pe termen lung, deoarece doresc sa traiesc prezentul si las necunoscutul sa vina la mine. Totusi, nu pot sa nu ma gandesc cum mi-as dori sa fie viitorul meu in motorsportul romanesc. Imi doresc sa iau startul daca nu anul viitor, peste doi ani, cu o masina cu tractiune integrala, iar pana atunci, sa iau cateva starturi razlete in campionate paralele cu o masina integrala. Toate acestea o sa se materializeze doar daca gasesc pe viitor, sustinere pe masura.
RallyMax: Multumim pentru raspunsuri! Iti dorim mult succes in 2018 si, in final, ai cuvantul!
Danut Budai: Multumesc RallyMax pentru acest interviu. Multumesc pentru eforturile pe care le faceti pentru mediatizarea acestui sport. De asemenea, va doresc un an plin de impliniri personale si profesionale.