Cu 132 de kilometri cronometrati, editia 2019 a Raliului Iasului a fost una care va ramane, cu siguranta, in istorie si in memoria fanilor. Competitia a fost una dintre cele mai surprinzatoare din ultimii ani, cu multiple incidente, iesiri in decor si abandonuri tehnice, prima zi avand peste 25% din echipaje retrase dupa doar 4 din cele 5 speciale. Rasturnarile de situatie, schimbarile de clasament si de lider, podiumurile variate si spectacolul de pe probe au fost la inaltime in acest weekend, fanii fiind in numar mai mare decat de obicei pe probele de macadam de langa Iasi.
Competitia a debutat cu incidente chiar de la shakedown, cand Sorin Badea a iesit in decor dupa celebra saritoare de pe traseul testelor, Sorin si Dorin Pulpea fiind transportati la spital pentru controale suplimentare, in urma carora amandoi au primit ok-ul medicilor. De-a lungul celor 10 probe speciale au avut loc multiple alte incidente: iesiri in decor, abandonuri tehnice si reveniri in Super Rally, printre care si a favoritilor, cu multe schimbari de lider in ambele zile de concurs.
Cu un start excelent pe prima bucla, Simone Tempestini a pornit vineri in forta si s-a instalat in fruntea clasamentului cu un avans considerabil. Pilotul Napoca Rally Academy avea aproape 45 de secunde in fata celui de-al doilea clasat, Adrian Raspopa, cand a doua trecere pe “Cioca-Boca” a adus abandonul pentru pilotul Hyundai dupa lovirea unui cap de pod. Marisca ajunge la conducere pentru scurt timp, ca mai apoi pe a doua trecere pe “Madarjac” Valentin Porcisteanu sa iasa la rampa si sa devina lider, reusind trei victorii pe ultimele trei speciale de vineri. Astfel, pilotul DTO Rally Team incheia prima zi de concurs in postura de lider, urmat de Bogdan Marisca la 3,4 secunde si de Dan Girtofan la 58 de secunde.
Din pacate, prima zi de concurs a insemnat abandonul pentru multiple echipaje aflate in lupta pentru victorie in Raliul Iasului: Sebastian Barbu se opreste dupa prima proba cu motorul Skodei Fabia R5 distrus, in timp ce Adrian Raspopa a abandonat pe PS4, unde a ramas suspendat pe un mal de pamant. Razvan Nechifor iese violent in decor pe prima speciala, Andrei Girtofan face o pana si distruge o serie de cabluri care alimentau calculatorul modelului Subaru Impreza, Andrei Georgescu iese in decor pe “Cioca-Boca”, Csongor Szabo si Bogdan Gheorghiu se rastoarna pe PS4 “Madarjac”, in timp ce mai multi competitori au probleme tehnice: Razvan Trisnevschi, David Tarta, Bogdan Nastase sau Alexandru Gheorghe.
Ziua secunda de concurs incepe cu un clasament cu putine modele R5 in frunte, dar si cu o lupta frumoasa intre Bogdan Marisca si Valentin Porcisteanu. Primul obtine, dupa Simone Tempestini, al doilea timp pe prima trecere pe “Paun”, trecand astfel la conducerea cursei, ca mai apoi Marisca sa loveasca un cap de pod pe “Dobrovat” si sa abandoneze. Astfel, Valentin Porcisteanu ramane lider cu peste un minut avans si are o cursa calculata pana la final, reusind prima victorie din cariera la Raliul Iasului si consolidandu-si locul in fruntea ierarhiei. Cu un ritm constant, dar in afara contactului cu lupta pentru victorie, Dan Girtofan termina pe locul secund, in timp ce bronzul i-a revenit, in premiera, lui Catalin Grigoriu, pilotul din Bacau fiind la prima reusita din cariera.
In cadrul clasei RC2N, dupa abandonurile lui Girtofan jr. si Trisnevschi din prima zi, Calin Bucur a aratat un ritm bun pe probele speciale si s-a impus in cadrul clasei, reusind si un excelent loc 5 in clasamentul general FIA. Pilotul sibian este urmat pe podium de Adrian Grigore si Razvan Trisnevschi, revenit sub regula Super Rally dupa problemele tehnice din prima zi. Clasa 11 a fost adjudecata de Paul Ciubotariu, rapid si constant pe durata celor doua zile de concurs, podiumul fiind completat de Dragos Dinu si Dorin Banciu.
In clasamentul masinilor cu 2 Roti Motrice lupta a fost una cu surprize de-a lungul celor 10 probe speciale de macadam din judetul Iasi. Dupa ce a dominat prima zi de concurs, Norbert Maior intampina sambata probleme tehnice si reduce ritmul, fiind depasit de colegul sau de echipa, Mihnea Muresan, care se impune si in cadrul clasei RC4. Adrian Teslovan are o revenire excelenta, dupa ce vineri era pe locul patru, si incheie pe pozitia secunda in 2RM, in timp ce Eugen Caragui este al treilea, pilotul DTO Rally Team avand parte de o rasturnare pe finalul ultimei probe. Mihai Manole este al doilea in cadrul clasei RC3, dupa Teslovan, in timp ce clasa RC4 ii are pe podium pe Muresan, Caragui si Enis Arif, pilotul care a trecut pe un Peugeot 208 R2 la cursa ieseana, Alexandru Gheorghe fiind al patrulea dupa abandonul tehnic de vineri.
In cadrul clasei RC5, Norbert Maior are parte de o noua demonstratie de forta pe probele speciale si obtine a sasea victorie consecutiva, devenind astfel matematic campion al clasei si a categoriei juniorilor. Bogdan Vrabie este al doilea, urmat de Danut Budai, cei doi ducand o lupta stransa de-a lungul celor 10 speciale pentru sefia Cupei Suzuki, unde au fost urmati de Bogdan Talasman pe podium. In Cupa Dacia, liderul primei zile, Cristi Sugar, loveste un cap de pod pe prima trecere pe “Paun” si abandoneaza cu roata rupta, lasand loc liber lui Dragos Popa pentru prima victorie a sezonului in cupa monomarca. Cu Gheorghiu, unul dintre favoriti, abandonat vineri, Andrei Mitre reuseste locul secund in Cupa Dacia la Raliul Iasului, trecand astfel in fruntea clasamentului dupa 6 etape, in timp ce Ioan Mihut, la prima cursa cu un model Sandero, trece pe locul al treilea pe chiar ultima proba, devansandu-l pe Stefan Raducanu.
In clasamentul debutantilor, Stefan Raducanu obtine victoria, urmat de Horea Balea pe locul secund si Andrei Gheorghiu pe locul al treilea, ultimul fiind fiul lui Bogdan Gheorghiu, aflat la debutul in motorsport la doar 16 ani. Clasa 12 este adjudecata de Dorin Costea, in timp ce in Campionatul National de Raliuri pentru Vehicule Istorice invingator este Lorincz Borbely, urmat de Dorin Alexandrescu si Andrei Agapian, cu toate cele trei masini de la start trecand linia de finish. Cu un ritm bun de-a lungul probelor de vineri si sambata, Samuil Mircea este invingator in Raliul Iasului in Rally2, fiind urmat in clasamentul general de Claudiu Albut si George Marinescu. Mircea este primul si in cadrul clasei A2, unde e urmat de J. Nagel si Florian Niturad, in timp ce clasa A3, pe langa Albut si Marinescu, il mai are pe podium pe Radu Luca. Cu doua masini la finish, Cristian Pesotchi se impune in clasa A1, urmat de Adrian Popescu, ambii pe Dacia Logan.