Pe masura ce sportivii petrec mai multe sezoane participand in diferite ramuri ale motorsportului, se inmultesc amintirile si momentele numai bune de povestit. Cu fiecare raliu parcurs, pilotii sau copilotii acumuleaza experiente noi, fie ca vorbim despre rezultate excelente sau dezamagitoare, rasturnari de clasament, situatii la limita si, din pacate, iesiri in decor. Seria de materiale ”Best of” strange la un loc povestile pilotilor despre cele mai bune sau mai neplacute momente din cariera lor.
In a treia parte a materialelor ”Best of” dedicate iesirilor in decor, povestim despre experienta celui mai serios ”crash” din cariera cu Bogdan Marisca, Raul Badiu, Constantin “Titi” Aur, Daniel Ungur, Alex Filip si Adrian Teslovan.
Partea intai a seriei – Best of – iesiri in decor ale pilotilor – Partea intai
Partea secunda a seriei – Best of – iesiri in decor ale pilotilor – Partea a doua
Vom continua in zilele viitoare cu alte subiecte despre care principalii piloti din Romania ne-au povestit experientele lor. Stay tuned!
Care a fost cea mai serioasa iesire in decor pe care ai avut-o de-a lungul carierei de pilot?
Bogdan Marisca: Oohohhoo, nici nu mai stiu care a fost. Am (din pacate) destule iesiri in decor astfel incat mi-e greu sa fac un clasament al lor. Unele au costat mult (financiar), iar la altele am pierdut mult din punct de vedere sportiv. Dar despre aceste riscuri eram constient inainte de start, asa incat nu am de ce sa ma plang. Din fericire, nu am patit niciodata, nici eu nici copilotul, nimic grav, ceea ce se poate traduce in happy-end. Iata un filmulet de la una dintre cele care au ”costat”, Baia Mare 2006.
Raul Badiu si iesirea din WRC Finlanda
Raul Badiu: Cu siguranta a fost cea din WRC Finlanda din 2019. Am pornit foarte entuziast la cel mai frumos raliu din lume, evident si raliul meu preferat, la care visam sa particip dintotdeauna. Din asa mult entuziasm si placere, am reusit sa parcurg 5 probe speciale cu timpi de top 3, foarte aproape de batalia pentru primele locuri, dar din pacate pe a 6a proba speciala m-a surprins o capcana clasica din Finlanda. A fost vorba despre o mica cocoasa la intrarea virajului, pe care nu am luat-o in seama deoarece la recunoasteri nu am crezut ca ma va influenta, insa cand am venit in concurs cu 148 km/h (fata de 70 la recunoasteri), masina a sarit putin si m-a aruncat cativa centimetri de pe trasa ideala si curatata. Nu am mai avut cum sa tin masina pe drum, am iesit in decor, ne-am rasturnat, am lovit cu partea mea un bolovan care ne-a proiectat in aer, am mai facut cateva rostogoliri in aer la 2-3 metri inaltime, iar apoi am cazut tot pe partea mea si continuat cu alte rostogoliri pe pamant. Din pacate, nu doar masina a avut de suferit, dar si eu: mi-am rupt 5 coaste, una a strapuns plamanul, am suferit si o mica contuzie cerebrala, dar m-am recuperat complet. Din fericire, copilotul meu, Gabriel Lazar, a scapat complet neatins, nici fizic, nici psihic, urmatoarea etapa de WRC, cea din Suedia de anul acesta, s-a vazut ca am trecut peste acest accident si am avut un ritm bun si chiar am castigat doua din noua probe.
Multiple amintiri ale incidentelor pentru Titi Aur
Titi Aur: Am avut multe iesiri in decor (se spune ca un pilot care nu are iesiri in decor nu a fost niciodata la limita). Fiecare iesire in decor este importanta pentru ca inseamna abandon si puncte pierdute, inseamna costuri, te poate afecta psihic pentru urmatoarele etape, mai ales daca nu reusesti sa iti explici de ce ai iesit in decor si cateodata poate insemna pierderea titlului.
Iesirile mele in decor au fost:
- in 1990 cu Peugeot 205 GTI – frontal, la Raliul Piatra Neamt, cost aprox. 10.000 DM. Peugeot-ul era la acea vreme singura masina straina din campionat si foarte multi o confundau cu 205 T16 grupa B, desi nu avea nicio legatura
- in 1993 cu Dacia Liberta, Raliul Piatra Neamt – rasturnare, ramas pe plafon
- in 1994 cu Dacia Liberta, Raliul Clujului – lovitura fata dreapta, am pierdut titlul de campion, eram pe locul 1 si daca terminam raliul pe primul loc castigam titlul
- in 1996 cu Toyota Celica, Baia Mare, am ramas intre doi copaci cu spatele foarte avariat, cost 50.000 DM. Conduceam raliul cu 8 minute avans in fata lui George Grigorescu si am pierdut titlul din cauza acestui abandon. A fost o mare dezamagire pentru ARDAF, dar m-au iertat si in anul urmator am castigat toate etapele
- tot in 1996, cu Toyota Celica, Piatra Neamt, rasturnare si am ramas pe plafon, nu mai puteam obtine titlul, dar incercam sa castig raliul pentru ca in acel an am castigat toate probele speciale pe care le-am terminat
- in 1998, cu Toyota Celica, la etapa de viteza in coasta de la Abrud – o lovitura spate stanga cu cost mic, dar o fisura la fuzeta m-a facut sa abandonez la Raliul Clujului cu costuri de aproximatv 5.000 DM
- in 2001, cu Seat Cordoba WRC, Raliul Waldvirtel, impact frontal, cost 100.000 euro
- in 2003, cu Mitsubishi Lancer Evo VII, Raliul Ciprului, lovit dreapta fata, cu cost mic de reparatie, dar am abandonat cand eram pe locul 5 la grupa N in clasamentul Production
- in 2003, cu Mitsubishi Lancer Evo 6, Raliul Onesti, eram pe locul 1, am lovit dreapta fata si dupa cativa kilometri a luat foc masina, cost 50.000 euro, nu m-a afectat in campionat pentru ca am facut doar doua raliuri in acel an
- in 2004, cu Skoda Octavia WRC, Sibiu, lovitura laterala intr-o stanca pe Santa, cost 30.000 euro
- in 2004, cu Skoda Octavia WRC, la viteza foarte mare lovitura frontala si rasturnare ”lumanare”, cost 50.000 euro
- in 2004, cu Skoda Octavia WRC, Odorhei, lovit cap pod, cost aproximativ 10.000 euro
Dupa ultimul titlu, din 2006, m-am mai linistit, dar totusi in 2019 cu Skoda Fabia R5, la Raliul Argesului, am avut ultima iesire in decor si in premiera pentru mine, interventia ambulantei pentru Silviu, care a avut probleme la coloana. Bineinteles, a urmat toata ”nebunia” din media de parca as fi fost primul pilot din lume care a iesit in decor, dar asa este cand le spui altora cum sa nu faca accident si te prind la mijloc.
Acum decideti voi care a fost cea mai serioasa sau importanta dintre ele 🙂
Cel mai serios crash al lui Danny Ungur
Danny Ungur: Nu am avut foarte multe iesiri in decor, dar imi amintesc de una serioasa, la Raliul Baia Mare din 2007, cand concuram cu Subaru Impreza N11 si Petru Jucan in rolul copilotului. M-am lacomit putin pe finalul de proba, pe un viraj rapid, unde am venit cu a 5-a plin. Daca retrogradam o treapta in jos scapam… Era si o persoana pe exterior, unde ne-am rasturnat; din fericire a scapat sarind de acolo.
Alex Filip si amintirea de pe proba sibiana “Santa”
Alex Filip: Am avut foarte putine iesiri in decor, chiar le-as putea numara pe degetele de la o mana, insa la Sibiu in 2010 am avut un crash notabil. Era ultima proba a cursei, Santa la vale, iar pe palierul de viteza de dinainte de tabara s-a rupt ceva la roata dreapta-fata. La peste 160km/h, masina a virat brusc spre dreapta, am lovit un copac la vreo 3 metri inaltime fata de drum, apoi am revenit pe drum si ne-am rostogolit pret de vreo 120 de metri si peste 20.000 euro 🙂 A fost o situatie din care ne-am bucurat ca am iesit cu bine, mai ales ca Bogdan urma sa devina taticul Maiei-Rebecca in cateva saptamani, iar eu inca nu stiam ca in burta Mariei se afla deja Tudor. A fost un episod care am crezut ca va pune capat carierei mele, insa am renascut, am semnat cu Renault Romania si am ”reinviat” la curse. Culmea este ca si Jari Matti Latvala s-a mirat cand a vazut caroseria micutului C2 🙂
Adi Teslovan si multiple incidente – inclusiv un incendiu
Adi Teslovan: Am avut cateva iesiri sa spunem nu foarte spectaculoase, unele extrem de stupide, ca de exemplu cea de la Moinesti – Raliul Moldovei dupa stop. De asemenea, la Tulcea -Raliul Deltei am sarit afara de doua ori si putea sa se lase urat.