Pe lângă prezența în etapa europeană Rally Hungary, România a fost reprezentată la începutul lunii noiembrie și în competiția dedicată vehiculelor istorice din țara vecină. Într-o companie selectă, cu numeroase echipaje din Ungaria, dar și din Cehia, cu modele variate la start și cu adversari puternici, raliul s-a desfășurat vineri și sâmbătă pe aceleași probe pe care au concurat piloții și copiloții din cursa europeană.
Deși inițial patru echipaje din România și-au anunțat prezența pe probele speciale de lângă Nyiregyhaza, modificări au apărut pe ultima sută de metri. Astfel, Lorincz Borbely, Gabriel Stanciu și Dorin Alexandrescu au fost nevoiți să fie absenți de la etapa maghiară. Cum Andrei Agapian nu l-a putut avea în dreapta sa pe navigatorul său, Marian Matara, Andrei Moțescu i-a luat acestuia locul pentru a forma unicul echipaj românesc prezent în Nyiregyhaza Rally – Historic 2020.
Cei doi Andrei, aflați la start cu un Volkswagen Golf, au răspuns întrebărilor noastre pentru a afla mai multe detalii despre evoluția lor pe probele speciale din Ungaria. Andrei Agapian a fost primul care ne-a povestit experiența din țara vecină și care au fost cele mai importante momente pentru echipaj.
RallyMax: Salut, Andrei! Ce s-a întâmplat cu numeroasa prezență românească din Ungaria? De ce ați fost nevoiți să faceți schimbarea de echipaj și să fiți doar voi la start?
Andrei Agapian: Motivul a fost SARSCOV 2 și toate reglementările apărute pentru a limita infectarea cu acesta. Unele dintre acestea au determinat ceilalți competitori să ia decizia de a nu participa la acest raliu. Aceeași decizie de a nu face deplasarea în Ungaria a fost luată și de echipa de asistență tehnică Mario Motorsport, căreia îi mulțumesc pentru suportul acordat pe parcursul ultimilor doi ani.
RallyMax: Ați avut un parcurs constant, în ciuda probelor dificile. Cum vi s-a traseul de concurs propus de către organizator, cu un mix între asfalt și macadam, dar și cu patru probe desfășurate pe întuneric?
Andrei Agapian: Faptul că am luat decizia de a participa la acest raliu, chiar și în contextul existent, consider că a fost cea corectă față de organizatorul maghiar al Raliului Nyiregyhaza 2020, cât și față de promotorul acestei etape din partea României, iar aici îl numesc pe domnul Levente Kovacs. Doresc să-i mulțumesc înca o dată și pentru suportul acordat pe tot parcursul raliului.
Traseul Raliul Nyiregyhaza 2020 pentru autovehicule istorice de competiție a fost extrem de interesant și asta din mai multe puncte de vedere:
- Concentrarea a aproximativ 120 de kilometri în opt probe speciale, pe parcursul unei singure zile și cu un singur parc de service de 30min la jumătatea zilei.
- Timpii alocați între probele speciale au fost extrem de strânși.
- Parcurgerea a patru probe speciale pe întuneric a fost o altă provocare.
- Și, bineînțeles, faptul că o mare parte a probelor speciale s-a desfășurat pe macadam la un raliu de asfalt a fost o altă provocare la care a trebuit să ne adaptăm din mers.
- Și nu în ultimul rând, faptul că probele speciale au avut ca particularitate suprafața foarte alunecoasă (ud, noroi, frunze și nelipsitele “bile”) și lățimea acestora nefiind mai mare decât lațimea unei mașini.
RallyMax: Ce s-a întâmplat pe PS7, unde ați fost nevoiți să vă opriți din cauza unei probleme tehnice?
Andrei Agapian: După terminarea PS5, pe etapa de legătura către parcul de service, am auzit un zgomot nefiresc în partea stângă a mașinii. Odată ajunși la parcul de service, am făcut o verificare la roata stângă față dar, așa cum am spus, nu am beneficiat de sprijinul echipei tehnice, iar asta cred că a contat.
Am terminat PS6 și imediat după startul pe PS7 am constat că mașina nu mai are tracțiune deloc și drept urmare am abandonat. Am constatat ulterior că s-au rupt șuruburile care fixau planetara de cutia de viteze. Asta spune o dată în plus cât de selective sunt probele speciale de la acest raliu.
În continuare, Andrei Moțescu a răspuns întrebărilor noastre despre trecerea în dreapta lui Andrei Agapian, despre cum s-a văzut raliul maghiar de pe scaunul copilotului, dar și despre motivele pentru care echipajul s-a aflat la startul Rally Nyiregyhaza 2020.
RallyMax: Andrei, de ce ați decis să fiți prezenți la această etapă? Care sunt motivele pentru care patru echipaje din România și-au propus să ia startul în Ungaria în acest final de sezon?
Andrei Moțescu: Încă de anul trecut toți competitorii din cadrul CNRVI am căzut de acord ca în 2020 să avem parte de cel puțin o etapă disputată în altă țara. Opțiunile erau Ungaria și Bulgaria, ambele valabile până la începutul pandemiei. Din păcate calendarele competiționale au suferit modificări și o singură etapă a rămas “în cursă” cea din Ungaria.
RallyMax: Cum a fost pentru voi această schimbare de echipaj? Cât de repede v-ați adaptat modificărilor astfel încât lucrurile să funcționeze cum vă așteptați în mașina de concurs?
Andrei Moțescu: Adaptarea din punctul meu de vedere a fost foarte rapida, modelul Golf 1 GTI nu este unul străin pentru mine, concurez deja de 2 ani alături de Dorin Alexandrescu pe un model similar. Din punct de vedere al dicatării încă de la recunoașteri cred că m-am adaptat stilului lui Andrei, restul a venit foarte natural și ne-am bucurat de un raliu frumos până la startul PS7.
RallyMax: Cum ți s-a părut competiția maghiară, comparând-o cu raliurile din România? Cât de bine au fost puse la punct detaliile organizatorice și cum ai cataloga calitatea probelor?
Andrei Moțescu: Faptul că etapa a fost una comună cu ERC-ul cred că a contat. Organizatorii au făcut eforturi uriașe astfel încât această etapă să poată avea loc, iar acest lucru s-a văzut.
Legat de probele speciale nu pot spune că au fost toate pe placul meu, unele dintre ele fiind foarte casante, în special pentru mașinile istorice și în consecință foarte mulți colegi au întâmpinat probleme tehnice. Totuși au fost și secțiuni de probă așa cum nu am mai parcurs până acum. Extrem de tehnice și, așa cum spunea și Andrei Agapian, foarte înguste. Personal prefer aceste probe, iar parcurgerea lor pe timpul nopții a fost cu adevărat un sentiment deosebit.