Sezonul 2020 al Campionatului Mondial de Raliuri s-a desfășurat într-un format restrâns în acest an, cu multiple competiții anulate din cauza pandemiei. Cu doar șapte curse care au avut loc în acest an, WRC-ul și-a decis campionii pe probele de asfalt din Italia: construit pe scheletul Rally Show-ului, Rally Monza a propus un program aparte. Desfășurat pe probele din interiorul circuitului de la Monza și pe drumurile de munte de la nord de Bergamo, ACI Rally Monza a programat peste 240 de kilometri cronometrați pe durata a patru zile.
Toate categoriile urmau să-și decidă campionii pe probele din Italia: Sebastien Ogier și Elfyn Evans aveau prima șansă la titlul mondial, în timp ce Hyundai avea un avans ușor în fața celor de la Toyota în categoria constructorilor. Mads Ostberg și Pontus Tidemand s-au luptat pentru titlul WRC2, în timp ce Jari Huttunen și Marco Bulacia erau favoriții în WRC3. În final, Martins Sesk, Tom Kristensson și Sami Pajari au luptat pentru primul lor în Junior WRC, categoria dedicată tinerilor piloți.
Cu un început dificil, marcat de condiții schimbătoare, cu ploaie și o suprafață alunecoasă, ACI Rally Monza a debutat cu un început excelent al lui Esapekka Lappi, cel care se instala la conducere după o alegere inspirată de anvelope. Sâmbătă, Dani Sordo trecea în fața finlandezului, pentru ca mai apoi Sebastien Ogier să treacă în fruntea clasamentului. În ciuda zăpezii de pe probe, francezul a reușit să-și mențină poziția până la finalul ACI Rally Monza, dar și șansele la titlu. Din păcate, duelul cu Elfyn Evans s-a încheiat prematur sâmbătă, când britanicul a ieșit în decor pe o secțiune acoperită cu gheață.
Sebastien Ogier și Julien Ingrassia sunt campioni mondiali în 2020
Cu un parcurs constant până la finalul raliului, Ogier se impune în ACI Rally Monza și obține al șaptelea titlu mondial. După șase reușite alături de Volkswagen și M-Sport, francezul obține un nou succes, de această dată alături de Toyota, al treilea constructor. Pe locul secund în ACI Rally Monza s-a clasat Ott Tanak, în timp ce Dani Sordo a încheiat podiumul, după o evoluție constantă pe probele speciale.
La finalul lui 2020, Elfyn Evans ocupă locul secund în clasamentul piloților: la primul sezon alături de Toyota, galezul a avut un parcurs excelent și a fost la un pas de titlul mondial, greșeala de sâmbătă spulberându-i șanșele de favorit. Campion în 2019, Ott Tanak încheie anul competițional pe locul al treilea, în ciuda abandonului violent de la Monte Carlo și revenirii ulterioare, în timp ce colegul său de echipă, Thierry Nevuille, se mulțumește cu locul patru după abandonul din ultima cursă a sezonului. La sezonul de debut pe un model WRC, Kalle Rovanpera recompensează încrederea oferită de Toyota Gazoo Racing și încheie pe cinci, în fața mașinilor M-Sport.
În clasamentul constructorilor, Hyundai se impune pentru al doilea an consecutiv după o luptă strânsă cu Toyota, cu duelul celor două echipe decis pe ultimele probe speciale ale sezonului. M-Sport, cu unele probleme tehnice de-a lungul lui 2020, termină pe trei, în timp ce echipa satelit Hyundai acumulează puține puncte și se află pe patru.
Ostberg campion în WRC2, Huttunen se impune în WRC3
Mads Ostberg reușește un parcurs foarte bun în Rally Monza, iar punctele obținute de-a lungul etapelor din 2020 îi aduc norvegianului primul titlu mondial din carieră: WRC2, la bordul unui Citroen C3R5. Pontus Tidemand este vicecampion al categoriei, în timp ce Jari Huttunen obține titlul WRC3, în fața lui Marco Bulacia.
În JuniorWRC, trei piloți plecau cu șansa titlului și obținerii premiului consistent pentru 2021. Martins Sesks era lider cu peste 10 puncte în fața lui Tom Kristensson, în timp ce Sami Pajari se afla la încă patru puncte, pe locul al treilea. Instalat la conducere încă din prima zi, Kristensson a profitat de abandonurile lui Pajari (răsturnare vineri) și Sesks (ieșire în decor violentă sâmbătă) și a obținut titlul mondial al juniorilor în 2020.
Sursă foto: WRC