Începutul anului 2021 aduce de la sine pregătiri pentru noul sezon în cadrul Federației Române de Automobilism Sportiv. Cu multiple discipline în cadrul cărora se lucrează la definitivarea calendarelor, regulamentelor și a tuturor detaliilor, i-am adresat o serie de întrebări lui Ioan Badiu, directorul sportiv FRAS. Am concentrat subiectele atinse pe Campionatul Național de Raliuri, cel care urmează să debuteze în aproximativ trei săptămâni cu Winter Rally Covasna, aflând mai multe detalii despre programul propus de federație pentru 2021, despre coeficienți, Campionatul de Raliuri pe Asfalt sau noile etape introduse în calendar.
RallyMax: Salut! Cum decurg pregătirile în cadrul FRAS pentru startul unui noi sezon de competiții? Care este volumul de muncă rămas de încheiat înaintea debutului primelor campionate din 2021?
Ioan Badiu: Salut RallyMax și pe toți cei ce iubesc sportul cu motor. Într-un context atât de special doresc să transmit tuturor cititorilor sănătate și să ne revedem cât mai curând cu aceeași determinare și speranță în mai bine. Dacă vorbim doar de partea sportivă, competițională, pot să vă spun că suntem în permanentă legătură cu președinții de comisii sportive și, după cum se poate urmări și pe site-ul FRAS, la unele calendare și regulamente încă se lucrează. Publicarea documentelor finale pe fiecare campionat în parte reprezintă doar un sector din activitatea FRAS, multe alte lucruri sunt de făcut. Nu ne plângem, suntem deja o echipă, fiecare ne cunoaștem locul și rolul în cadrul FRAS, astfel că indiferent de câte probleme sau situații inedite apar, le vom gestiona cu maximă responsabilitate, de multe ori și cu 10-12 ore de muncă pe zi.
RallyMax: Regulamentul Campionatului Național de Raliuri aduce o serie de schimbări în 2021. Deși nu sunt majore, schimbările vizează formatul, numărul de raliuri din 2021, licențierea echipelor, configurația raliurilor sau clasele automobilelor. Care schimbări din regulamentul propus consideri că sunt cele mai importante? Ce dorești să transmiți sportivilor în acest început de an în legătură cu regulamente și respectarea acestora?
Ioan Badiu: Aș împărți puțin lucrurile aici. Unele schimbări sunt de fapt clarificări la regulamentul de anul trecut, am încercat să eliminăm ambiguitățile din unele paragrafe (vezi articolul la echipe). Câteva completări, nu le-aș numi schimbări la regulament, sunt venite ca urmare a update-ului adus de FIA la regulamentul regional de raliuri față de anul trecut. După cum știți, chiar dacă nu suntem membri ai forului internațional automobilistic, de câțiva ani buni folosim ca bază de lucru și ne ghidăm după regulamentele și regulile FIA.
Structura campionatului poate fi considerată cea mai importantă noutate. Prin această formă a campionatului am considerat, pe de-o parte, că oferim mai multe opțiuni, șanse sau variante sportivilor, iar pe de altă parte am considerat că este o oportunitate atât pentru sportivi, cât și pentru FRAS, de a se face vizibili și în alte zone din țară (vezi Bucovina și Maramureș). Nu cred că respectarea regulamentelor are nevoie de un mesaj special, sunt pur și simplu regulamente care trebuie respectate. Ce pot să vă spun pe acest subiect este că începând cu 16.01.2021 încep cursurile și seminarele de pregătire ale arbitrilor și oficialilor.
Regulamentul provizoriu al Campionatului Național de Raliuri 2021 este AICI.
RallyMax: Care sunt motivele care stau la baza înființării Campionatului Național de Raliuri pe Asfalt? Care este prezența la care se așteaptă FRAS în această competiție nouă?
Ioan Badiu: Cu ideea de campionate pe macadam sau asfalt am mai cochetat și în trecut, însă atunci au fost doar trofee specifice. Acum am luat această decizie ca urmare a discuțiilor cu sportivii de-a lungul sezoanelor trecute, din schimburi de opinii, argumente pro și evident din simplul motiv că etapele de asfalt sunt mai accesibile financiar. După cum se poate observa din configurația campionatului, care cuprinde etape comune cu CNR și etape separate, ne așteptăm ca minim 25-30 de sportivi să se înscrie în acest campionat.
RallyMax: De ce a ales FRAS un calendar cu 11 etape în 2021? Care a fost reacția sportivilor la propunerea de calendar care conține etape pe zăpadă, asfalt și macadam?
Ioan Badiu: De ce am ales este greșit spus. Nu alegem pur și simplu, deciziile le luăm după mai multe propuneri, discuții, argumente pro și contra. Am explicat mai sus care au fost motivele stabilirii unei astfel de structuri de campionat. Includerea unei etape pe zăpadă este, dacă vreți, o provocare pentru toată lumea, FRAS și sportivi, aș spune chiar dorită într-o oarecare măsură. Putem să-i spunem diversitate, alt gen de suprafață de rulare, pe care suntem convinși că mulți sportivi vor dori să își testeze abilitățile de pilot. Probele speciale din jurul orașului Baia Mare trezesc amintiri plăcute și nostalgii multor piloți, astfel că la această etapă deja își anunță prezența mulți sportivi. Bucovina este o locație de poveste, încărcată de istorie. Așa că suntem convinși că toate aceste 3 etape în ”plus” au atractivitatea lor și vor fi apreciate. Evident, referindu-mă doar la aceste 3 etape de coeficient 0,6, am avut în vedere un program extrem de compact, iar organizatorii ne-au asigurat că vor oferi diferite facilități sportivilor.
RallyMax: Raliul de la Cluj are parte de un coeficient de 1,2, în condițiile în care organizatorul este unul revenit după o pauză de câțiva ani. De ce beneficiază această etapă de coeficient 1,2, iar alte curse nou introduse în calendar au parte de coeficient 0,6 sau 1?
Ioan Badiu: Am stabilit anul trecut că nu modificăm coeficienții în 2021, acesta este motivul pentru care etapele au coeficientul acordat la finalul lui 2019. Etapele de 0,6 beneficiază de acest coeficient datorită numărului mai mic de kilometri de probă specială și pentru faptul că nu am vrut să impunem oarecum sportivilor participarea la 11 etape de la care se pot aduna multe puncte. Astfel, dacă renunți chiar și la toate cele 3 etape de 0,6, pierderea punctelor este mult mai mică; practic poți pierde jumătate din punctele de la o etapă de 1,2. Ar mai fi un motiv – toți ne dorim etape foarte bine organizate, astfel că după evaluarea capacității logistice și de Securitate de final de an să decidem și structura campionatelor pentru 2022. De exemplu, 2 campionate distincte cu 4/5/6 etape fiecare și fiecare campionat cu coeficientul lui. Sunt doar variante de lucru.
RallyMax: Consideri că reintroducerea posibilității de a avea 10% din suprafața de concurs diferită într-o competiție va aduce de la sine probele mixte în programul raliurilor?
Ioan Badiu: Vom fi foarte atenți la acest aspect: Comisia de Raliuri și de Securitate va aviza individual fiecare cerere de acest gen, propusă de organizatori. În nici un caz nu vrem să facem o regulă din aceast fapt.
RallyMax: Consideră FRAS că organizatorii nou introduselor etape sunt pregătiți să ofere condițiile și standardele pentru o etapă CNR (probe speciale, cazare, organizare, etc)?
Ioan Badiu: În mod cert da. De altfel, introducerea unei etape în calendarul CNR nu este o simplă formalitate; decizia se ia în urma analizei unor garanții oferite de organizatori, capacitatea de organizare dovedită și probată a acestora, inspecții preliminare efectuate deja pe probe speciale, la cazare atât pentru sportivi, cât și pentru arbitri și oficiali.
RallyMax: Când aproximezi că vom avea parte de un regulament final și confirmarea calendarului pentru 2021, având în vedere programarea etapei de la Covasna în aproximativ 3 săptămâni?
Ioan Badiu: Regulamentul este 99% final, nu se vor aduce modificări de structură. Calendarul este într-adevăr provizoriu, în zilele imediat următoare vom decide varianta finală, dar asta nu afectează participarea sportivilor la Covasna, aici nu se schimbă cu nimic.
Propunerea de calendar pentru CNR 2021 conține 11 etape, care pot fi găsite AICI. La același link pot fi găsite calendarele provizorii pentru Viteză în Coastă și Super Rally.