Primul sportiv tetraplegic „Campion Național” într-o disciplină automobilistică, din lume, urcă încă o treaptă pe scara performanței.
- Noul automobil de concurs, un Renault Clio Rally5, a primit o adaptare concepută special de către specialiștii Handytech, din Italia.
- Planurile pentru sezonul 2023 pentru echipajul Ciprian Lupu/Andrei Pintilii includ participări la etape din Campionatul European de Raliuri.
Ciprian Lupu, sportiv licențiat al Federației Române de Automobilism Sportiv, prezintă noul material de concurs pentru sezonul 2023. Ciprian este singurul sportiv tetraplegic din România care participă în Campionatul Național de Raliuri. Planurile pentru sezonul următor implică și participări la etape internaționale.
Fără să fi urmărit acest aspect, Ciprian Lupu a devenit un nume destul de cunoscut în lumea sporturilor cu motor din România. Primul sportiv cu dizabilități care a concurat, oficial, în competiții auto pe teritoriul țării noastre a făcut dovada faptului că, uneori, barierele de tot felul pot fi depășite dacă există dorință, perseverență și voință. Ceea ce acum câțiva ani părea imposibil, ca un utilizator de scaun rulant să participe, din postura de pilot, la concursuri oficiale, a devenit o constantă a ultimelor sezoane în mai multe campionate organizate sub egida Federației Române de Automobilism Sportiv.
Povestea sportivă începe undeva în vara anului 2017, când Ciprian reușea, după mai multe luni de așteptare destul de grea, să urmeze cursurile de pilotaj sportiv organizate de echipa Napoca Rally Academy, unde l-a avut tutore pe multiplul Campion Național de Raliuri, Simone Tempestini. După absolvirea cu brio a pachetului teoretic și practic a urmat un prim pas, îndrăzneț, acela de a lua startul într-o competiție auto (oficială!). Cu derogare din partea FRAS a fost „forlighter” (deschizător) pentru etapa de viteză în coastă de la Brașov. Adică, acasă. Un prim vis fusese împlinit, doar că Ciprian tindea spre mai mult de atât…
2018 a fost sezonul în care, după achiziționarea și adaptarea unui automobil – Citroen C2 – care să respecte fișele de omologare FIA (Federația Internațională a Automobilului), a fost consemnat primul start în concurs, la etapa de viteză în coastă de la Teliu. Fără a exagera în vreun fel, apariția lui Ciprian la „Start” a fost bulversantă atât pentru spectatori cât și pentru ceilalți concurenți.
„Țin minte bine că pentru foarte mulți părea imposibil ce îmi doream. Acum, judecând la rece, probabil că nici eu nu eram ferm convins că pot concura de la egal la egal. Erau, clar, diferențe majore. Principala era dată de faptul că urma ca toate comenzile automobilului să fie acționate manual. Existau de mult mașini de stradă controlate așa, chiar și în România, însă într-o competiție sportivă era ceva inedit. Numai că, vedeți voi, așa cum și între piloții „clasici”, să le spunem, există tipologii, există unii care frânează cu stângul, pentru un plus de eficiență din punct de vedere al pilotajului, iar alții care nu pot decât cu piciorul drept, își mai făcea loc una în momentul în care apărea unul care frâna cu mâna. Pur și Simplu! Diversitate.”
Legăturile lui Ciprian cu automobilul nu erau întâmplătoare. Pregătirea din timpul liceului se făcea cu scopul de a deveni mecanic auto, iar în preajma vârstei legale se pregătea să obțină permisul de conducere pentru „profesioniști”. Viața avea să dea toate planurile peste cap în vara anului 2002, când, la 18 ani, în prima zi a concediului la mare, un plonjon în apă executat incorect avea să conducă spre o resetare completă a speranțelor tânărului Ciprian. O leziune a coloanei vertebrale la nivel cervical a condus către diagnosticul de tetraplegie, iar el avea să fie obligat ca din acel moment să devină utilizator de fotoliu rulant și să-și reconfigureze viața și visurile.
Visul sportiv: raliurile
După debutul în competițiile de viteză în coastă, atunci când și-a dovedit, în primul rând sieși, că se poate, Ciprian a făcut un prim „pas” important către competițiile de tip raliu, odată cu etapa de la Sibiu, din 2019. O disciplină complet nouă, mult mai complexă. Dar și confirmarea faptului că aceea era calea pe care își dorea să o urmeze în cariera sportivă. 2020 a fost un sezon de adaptare cu ritmul pe alocuri infernal din raliuri, cu participări sporadice, iar sezonul 2021 a fost încununarea unui vis, odată cu obținerea titlului de Campion Național al categoriei „Debutanților” (minim patru etape concurate într-un sezon). Conform FIA, este primultitlu de campion la nivel național obținut de o persoană cu dizabilități, în lume. Ciprian a fost completat în echipajulformat de ieșeanul Andrei Pintilii, cel care i-a devenit navigator în anul 2021.
În 2022, echipajul Lupu/Pintilii a avut un sezon cu multe încercări, în care a căutat să crească ritmul de concurs. Planurile includeau și o participare la o etapă de Campionat European de Raliuri, însă din motive independente de cei doi, aceasta a trebuit amânată. Pentru moment! Tot în sezonul recent încheiat a fost evident că micuțul Citroen C2 nu mai face față nevoilor echipajului, și nici al doilea automobil special adaptat pentru competiții, un Volkwagen Golf GTI, nu corespundea dorințelor/nevoilor. Așa că, având sprijinultotal și necondiționat al partenerilor săi, Ciprian a mai făcut un pas către un alt automobil de concurs.
Prezența sportivă a lui Ciprian Lupu în competițiile din sezonul 2022 a fost posibilă datorită partenerilor Bio-Circle Surface Technology România, Textar România (TDM Friction), Michelin România, BT Leasing, Parapeți Roger, Napoca Rally Academy,WSA Group și Fundația Motivation România. De asemenea, cu sprijinul BMW Group România, Ciprian a participat la etape din Campionatul Național de Super Rally la bordul lui Racing MIMI, primul MINI electric de competiție din lume. Partenerii tehnici, cei care s-au ocupat de pregătirea automobilelor de concurs pentru starturile oficiale, au fost #Motorsport, Engage Engineering, Aero Motors Serv și Wireworks.
2023
Din sezonul următor, 2023, locul Citroen-ului și al Volkswagen-ului a fost luat de un frumos Renault Clio Rally5, achiziționat cu suportul partenerului BT Leasing (Banca Transilvania). Noul material de concurs a fost procurat cu ajutorul multiplului campion George Grigorescu direct de la producător, de la fabrica Alpine din Dieppe, Franța. Este primul Clio Rally5 care primește o adaptare care să-i permită să fie pilotat de o persoană cu dizabilități, iar aceasta a fost concepută și construită de către specialiștii companiei Handytech, din Italia.
Sistemul este complex și permite accelerarea utilizând un inel de comandă centrat pe volan, schimbarea treptelor de viteză prin intermediul clapetelor din spatele acestuia, ambreierea cu ajutorul mâinii, printr-o pârghie montată pe levierul special conceput pentru frână. Operarea comenzilor este facilitată de o serie de servo-motorașe, iar ambreiajul poate fi setat ca sub anumite valori ale vitezei de rulare să poată acționa automat, pentru a evita riscul de a opri inopinat motorul. Costul acestui sistem a fost de aproximativ 10.000 de euro, iar în momentul de față se parcurg toți pașii legali pentru a obține omologarea FIA.
Renault Clio Rally5 este un automobil de competiție dezvoltat de producătorul Alpine pornind de la cea mai recentă generația a modelului de succes Clio (versiunea RS). Sufletul automobilului este un motor de 1,3 litri, supraalimentat, care produce 180 CP și 300 Nm, distribuiți către puntea față prin intermediul unei transmisii secvențiale Sadev St82. Clio Rally5 dispune și de un diferențial cu alunecare limitată (LSD) produs de constructorul ZF, iar în configurație de start cântărește doar 1.080 kg (fără pasageri și roți de rezervă). Automobilul este prevăzut atât cu un kit de suspensie pentru competițiile pe asfalt, cât și cu unul pentru macadam. Costul unui pachet complet se învârte în jurul valorii de 60.000 euro.
Pe lângă participările în Campionatul Național de Raliuri al României, programul pentru 2023 mai prevede și starturi în Campionatul Național de Viteză în Coastă și în cel de Super Rally. Va exista cel puțin o participare și în Campionatul European de Raliuri, la una dintre etapele desfășurate pe asfalt.
„Acum, poate că pare că utilizez un clișeu, dar o spun sincer: mi-am văzut un vis împlinit! Sigur, la același nivel a fost și ideea de participare în competiții, pe care am copt-o ani de zile, însă odată realizată a trebuit să-mi setez obiective noi. Iar printre ele era, clar, achiziționarea unui automobil de concurs preparat de un constructor de tradiție.
Forțat de împrejurări am tot făcut experimente atât cu Golf-ul, cât și cu C2-ul. Era timpul să merg pe mâna unei rețete dezvoltate de profesioniști, iar cei de la Alpine (RenaultSport) au experiență vastă.
Sunt conștient că odată cu noul material de concurs vin și alte provocări în privința rezultatelor, iar asta nu poate decât să mă motiveze. Știu, totodată, că nu este cel mai performant automobil de concurs, însă pentru categoria sa este excelent! Din 2017 încoace am realizat că și dacă nu sunt foarte rapid mereu, constanța îmi poate fi aliat. Sunt lecții pe care le-am primit pe propria-mi piele. La fel cum, în 2022, am realizat că etapele pe macadam sunt foarte grele pentru mine, pe alocuri infernale. Recunosc sincer asta. Este unul dintre motivele pentru care nu sunt la nivelul de a spera la mai mult decât raliurile pe macadam din România. Solicitarea fizică de la macadam este foarte, foarte intensă pentru mine.”
Credit foto: Mihnea Tatu