Al treilea episod al seriei “Prin Obiectivul Media” continua cu un alt fotograf care se afla pe marginea traseului de concurs la fiecare etapa de raliu sau viteza in coasta din Romania. Bogdan Barabas a aparut in media motorsportului din tara mai recent, dar a avut un progres rapid si a ajuns intr-un timp scurt unul din cei mai importanti fotografi ai prezentului.
In al treilea episod al seriei ?Prin obiectivul media? ?Bogdan Barabas:
RallyMax: Salutare! Suntem curiosi sa aflam care este povestea fiecaruia dintre voi si cum ati ajuns sa profesati in aceasta ramura a motorsportului din Romania?
Bogdan Barabas: Am facut poze la un raliu pentru prima data in 2008 pe celebra proba ?Poiana la Vale?. De atunci am inceput sa merg la cat mai multe raliuri si etape de coasta. In ultimii 3 ani nu am ratat nicio etapa din CNR. Anul trecut am reusit sa merg pentru prima oara si la o etapa de WRC in Suedia. A urmat Finlanda, unde am dormit in masina la marginea probelor, apoi Spania, unde am avut sansa sa primesc si acreditare media.
RallyMax: Multi fani ai raliurilor nu cunosc foarte bine ce presupune munca voastra si cum abordati fiecare cursa. Va rugam sa detaliati cum va organizati voi la curse, fie de raliu, fie de coasta, de la pregatiri si planuit cursa pana la fotografierea ei.
Bogdan Barabas: Incep prin a merge in recunoastere pe fiecare proba. Locul de unde fotografiez il aleg in functie de lumina, spectaculozitate, spectatori, peisaj, etc. Foarte multe probe se repeta de la an la an si exista deja anumite locuri clasice (saritori, balti, ace de par?) care sunt necesare in pachetele foto. Din acest motiv creativitatea este limitata. Cand ajung acasa imi trebuie cateva zile sa sortez si sa editez pozele.
RallyMax: Au existat in ultimii ani mai multe mentiuni catre organizatori sau federatie venite din partea voastra, a foto-reporterilor. Ce credeti ca ar trebui imbunatatit la nivel organizatoric din punct de vedere mediatic?
Bogdan Barabas: Trebuie adusa cat mai multa lume pe probe. Daca sunt spectatori multi, atunci o sa vina si sponsorii. Ar exista multe idei si solutii insa trebuie sa existe si cineva care sa reuseasca si sa vrea sa le puna in practica.
RallyMax: Ce credeti ca ar trebui sa fie imbunatatit in relatia media ? Federatie ? organizatori, astfel incat munca voastra sa fie mai usoara si vizibila?
Bogdan Barabas: Este necesara o comunicare mult mai buna. Trebuie stabilit foarte clar ce doreste fiecare din parti in urma unei eventuale colaborari. Exista costuri mari si pentru fotografi, care sunt greu de acoperit. Fotografierea in praf, ploaie, zapada sau alte conditii dificile contribuie la o uzura accentuata a echipamentului foto care nu este deloc ieftin de inlocuit.
Am avut ocazia sa vad respectul si atentia care sunt oferite reprezentantilor media in WRC. Acolo se pune pret pe contributia adusa de presa in promovarea sportului. Conteaza calitatea pozelor, nu cantitatea. Inainte cu o zi de startul raliului se participa la o sedinta cu ofiterul de presa unde se raspunde la intrebarile si nelamuririle avute de fotografi, se primeste un roadbook si un ghid media in care se prezinta cele mai bune locuri de fotografiat: coordonate GPS, fotografii realizate in anii trecuti din locul respectiv, schita cu pozitia soarelui pe cer la ora desfasurarii probei si alte explicatii de ajutor pentru fotografi. Chiar langa probe exista locuri de parcare special rezervate pentru presa. Odata ajunsi pe proba, oamenii de ordine sunt bine instruiti si stiu sa faca diferenta intre un fotograf acreditat si un spectator. Fotografii care merg la majoritatea etapelor ar trebui sa primeasca acreditari media valabile pe tot anul de la FRAS care sa fie recunoscute de catre organizatorii de raliuri. Se pot face multe daca se vrea.
RallyMax: Asa cum probabil ati aflat deja, Federatia va introduce, din nou, incepand cu 2018, coeficientii la etapele de raliu, care va fi alocat in functie de pozitia in clasamentul organizatorilor. Asadar, va rugam, sa faceti un clasament din punctul vostru de vedere, al etapelor din 2016.
Bogdan Barabas: Eu zic ca introducerea coeficientilor mareste competivitatea intre organizatori si ajuta la ridicarea nivelului competitiilor, insa este important ca acordarea coeficientilor sa fie facuta avand criterii precise. Fiecare etapa este cu specificul ei, este greu de facut un clasament exact. As vrea sa vad in viitor introdus in CNR un raliu pe zapada si sa readucem in tara o etapa de ERC. La coasta as vrea sa vad pe lista de inscrieri cat mai multe monoposturi si prototipuri.
RallyMax: Care sunt etapele voastre preferate in ambele campionate si care au fost, din punctul vostru de vedere, cele mai frumoase etape in 2016?
Bogdan Barabas: In 2016 mi-a placut foarte mult la Raliul Moldovei Moinesti pe proba Vermesti, care cred eu ca este la fel de frumoasa ca multe probe din WRC, si la Raliul Iasului, care este etapa mea favorita din campionat si unde ma simt cel mai bine. La coasta este o adevarata placere sa merg la Ranca.
RallyMax: Ati avut ocazia sa participati la multe evenimente sportive unde pozele voastre ne-au incantat. Care ar fi cele mai frumoase amintiri/momente unde ati fost prezent ca fotograf?
Bogdan Barabas: Sunt foarte multe amintiri de neuitat. Sper ca prin fotografie sa reusesc sa transmit mai departe macar o parte din momentele frumoase traite de mine. Daca ar fi sa vorbesc despre amintirile si momentele de la coasta si CNR ar trebui sa scriu cateva pagini. O sa zic cateva din WRC. In Suedia la Colin’s Crest, unde se strang in fiecare an mii de oameni, in apropiere, undeva in padure la marginea probei am intalnit si niste fani nebuni care asteptau trecerea masinilor intr-un jacuzzi improvizat. In Finlanda la miezul noptii probele sunt pline de masini ale fanilor care fac recunoastere. De asemenea, este greu de explicat zgomotul masinilor peste saritorile din padurile finlandeze. La marginea probei Pihlajakoski am descoperit un bar deschis special pentru raliu doar 3 zile pe an. Un moment deosebit a fost ?n Spania, la sosirea de pe Power Stage, unde Ogier a sarbatorit castigarea celui de-al patrulea titlu de campion mondial, si tot in Spania ploaia torentiala a inundat superspeciala din Barcelona. Anul acesta in Suedia zeci de fotografi au luat-o la fuga dupa masina lui Latvala care a pacalit pe toata lumea si nu a stat la poza dupa sosirea de pe Power Stage, mergand direct in service la premiere.
RallyMax: Din punct de vedere al realizarii fotografiilor, unde va place mai mult sa fiti prezenti: raliu, coasta sau alta disciplina sportiva, si de ce?
Bogdan Barabas: Imi place praful de pe probele de macadam, daca pe vreuna dintre probe este si o saritoare sau trecere prin apa atunci este perfect.
RallyMax: Care ar fi acel eveniment sportiv la care v-ati dori sa fiti prezent in calitate de fotograf acreditat?
Bogdan Barabas: Oricare dintre etapele de WRC.
Galeria foto cu imagini ale lui Bogdan Barabas se gaseste in interiorul articolului.