Astazi povestim cu un echipaj care atrage atentia la fiecare competitie la care ia startul: dupa ce au concurat in raliuri de regularitate, Mirela si Georgiana au debutat in Campionatul National de Raliuri Istorice “Dunlop” in 2017, concurand cu un Ford Escort MK2 din 1978. Cu cateva prezente pe podiumul clasei la raliurile din acest sezon, echipajul feminin a progresat constant pe probele speciale, reusind timpi mai buni si evolutii tot mai spectaculoase. Am povestit cu Mirela si Georgiana despre implicarea lor in motorsport, despre impresiile de la participarile trecute, dar si despre planurile lor pentru 2018.
RallyMax: Salut, Mirela! Sa o luam cu inceputul! Povesteste-ne putin despre tine si cum ai ajuns sa concurezi in raliurile din Romania.
Mirela Bucovicean: Profesional vorbind, am un CV neobisnuit de lung. Am inceput sa lucrez de la 14 ani si am trecut prin domenii foarte variate ? am numarat vreo 10 ? de la fonduri de investitii, la moda. Ma implic complet in tot ceea ce fac si poate de aceea sunt tentata sa ard repede unele etapele ale evolutiei. Pentru ca-mi place sa invat mereu ceva nou, schimb domeniul radical o data la cativa ani. Mi se potriveste de minune eticheta de antreprenor in serie. La fel se intampla si cu hobby-urile. Am trecut prin balet, pictat, echitatie, si asta numai in ultimii cativa ani. Acum sunt pilot in raliuri auto. Introducerea in aceasta lume fascinanta i-o datorez partenerului meu de viata, care piloteaza de mai bine de 6 ani, si este dublu campion national la categoria de masini istorice. M-a inscris, fara sa stiu, la raliurile de regularitate, in 2015. Si de atunci obiectivul meu este sa fiu la fel de buna ca el. Daca la regularitate mi se intampla sa ii mai suflu cate un premiu, la raliurile de viteza mai am foarte mult de invatat.
RallyMax: Cum ai descrie experientele din 2017 de la bordul Ford-ului Escort cu care ai concurat, alaturi de Georgiana?
Mirela Bucovicean: Sa fii la volanul unui Ford Escort MK2 din 1978 este in sine o experienta memorabila. Ma surprind uneori multumind sortii pentru sansa de a trai astfel de momente. Sa pilotezi o masina cu propulsie pe macadam, pe ploaie, devine un sport extrem. Pentru noi 2017 a fost primul an in raliurile de viteza, un an pe care ni l-am acordat sa vedem ce putem face, sa invatam, sa experimentam. Si ce-i drept, am tot experimentat; de la abandon chiar in prima PS1 din campionat, din motive tehnice, pana la iesire in decor, rastogolindu-ne intr-o rapa. Din cele 7 raliuri la care am participat, am reusit sa terminam fara nicio problema doar unul singur.
RallyMax: Cat de importanta crezi ca e relatia pilot-copilot in masina de curse si cum ai descrie colaborarea cu Georgiana?
Mirela Bucovicean: Este esential sa avem o comunicare buna. Amandoua suntem fara experienta in acest sport si ne formam impreuna. Georgiana este constiincioasa si atenta la detalii. De multe ori, o investesc cu rolul de baby sitter, chiar daca, tinand cont de diferenta de varsta intre noi, ar trebui sa fie invers. Am invatat sa o ascult si, daca imi dicteaza stanga, eu asa fac, chiar daca drumul merge la dreapta. Asta pana in ultima secunda, cand instinctul de supravietuire se activeaza si pun masina pe directia buna.
RallyMax: Daca ar fi 3 lucruri pe care le-ai imbunatati la abordarea ta in raliuri si in tehnica ta pe probele speciale, care ar fi acestea?
Mirela Bucovicean: Mai mult curaj in abordare, fiindca sunt in continuare prea precauta, de corectat trasa pana la una perfecta si o concentrare mai mare, mai ales pe probele lungi.
RallyMax: Ce detalii ne poti da despre planurile pe 2018? Veti continua in campionatul dedicat Vehiculelor Istorice si in competitiile de regularitate sau pregatiti o surpriza?
Mirela Bucovicean: Incepem anul in forta, pe zapada, la Covasna, ca o pregatire pentru prima noastra participare in acest an la raliul Monte Carlo Historique. Campionatul de regularitate pentru noi ar fi cel de-al treilea an. Sunt tentata sa nu mai concuram in toate etapele din Romania, nu pentru ca am demonstrat ca stim ce inseamna un raliu de regularitate si ne-am obisnuit deja cu premiile, ci, pe de o parte pentru ca este extrem de obositor si consuma mult timp si, pe de alta parte, pentru ca as prefera sa ne concentram pe cele de viteza, in care sa acordam mai mult timp pregatirii. O alta dorinta este aceea de a merge la raliuri de regularitare in afara tarii. Am avut sansa sa fiu copilotul lui Gabriel Stanciu (n.r. dublu campion national categoria masini istorice, 2016 si 2017) la Tour de Belgique si Les Bucles de Spa, ambele in Belgia. Este ca si cum ai concura la alt tip de raliu, atat de ridicata este stacheta. Am tot batut-o pe Georgiana la cap cu aceste exemple si mi-ar placea tare mult sa bifam macar doua astfel de raliuri in 2018.
RallyMax: Salut, Georgiana! Cum ai descrie progresul tau in motorsport, de la primul contact cu cursele, pana in acest moment, cand participi constant in competitii in Campionatul National de Raliuri pentru Vehicule Istorice si in competitiile de regularitate?
Georgiana Gologan: Dincolo de progres, pentru mine, a fost un salt foarte mare de la simplu spectator la participant activ in cadrul curselor. Primul contact cu aceasta lume nu il pot plasa cu exactitate pe axa timpului pentru ca eram foarte mica atunci cand am inceput sa dezvolt pasiunea asta. Ce imi amintesc sigur este ca nu ratam nicio competitie de motorsport in zona Brasovului si de cele mai multe ori incercam ca si vacantele sa fie cumva legate de evenimentele din restul tarii. De atunci si pana acum au trecut cativa ani buni, in care m-am bucurat sa observ ca evenimentele sunt tot mai multe si ca oamenii dedicati acestui sport au tot mai mult curaj sa se afirme. Iar acum, acum ma bucur si mai mult sa vad din alt unghi aceasta evolutie.
RallyMax: Cat de important este, din punctul tau de vedere, rolul copilotului intr-un echipaj, atat la raliuri, cat si la regularitate? Cum te imparti intre cele doua ramuri ale motorsportului? (pe care o preferi mai mult, de ce, care o consideri mai interesanta, mai dificila)
Georgiana Gologan: Trebuie sa recunosc faptul ca, pana sa privesc lucrurile din interiorul masinii, vedeam pilotul ca erou principal intr-un echipaj si poate chiar in tot contextul. Cred ca unul dintre cele mai sugestive momente care mi-au schimbat viziunea aceasta a fost la Bacau, primul nostru raliu pe macadam in CNR, cand dintr-o neprevazuta si nedorita desincronizare, la intrebarea disperata a Mirelei ?Ce urmeaza????, am raspuns cu virajul urmator care era unul de stanga, noi avand in fata un dreapta 2. Putin a trecut pana sa imi corectez raspunsul, dar tot putin mai era si pana sa ajungem element de decor intr-o sonda de petrol, care fara nicio vina se afla tocmai acolo, in stanga. Acum vad mult mai diferit importanta fiecaruia in cadrul echipei si ideea de erou nu a disparut ci s-a multiplicat, de la pilot si pana la echipa tehnica Just Classics, fiecare a avut contributia lui eroica la un moment dat fie ca a fost vorba de raliurile de regularitate sau cele de la CNR.
La regularitate insa, poti ajunge si mai usor turist intr-o destinatie diferita fata de ceilalti concurenti cu putin ajutor al deconcentrarii copilotului, iar intre cele doua ramuri nu cred ca pot sa o aleg pe cea mai interesanta sau mai dificila, fiecare solicita o altfel de setare mentala din partea mea. Una este cu suspans si concentrare maxima, alta este cu adrenalina si emotii amplificate de sunetul motoarelor. De distrat ne distram la ambele si nu cu modestie, atat cat sa fim nerabdatoare pana la urmatorul raliu.
RallyMax: De numeroase ori atrageti atentia la competitii, fiind unul din putinele echipaje feminine din Romania. Ce avantaje crezi ca va aduce aceasta postura? Crezi ca puteti promova motorsportul dovedind ca si persoanele de sex feminin pot face performanta?
Georgiana Gologan: Este greu sa nu atragi atentia cand motto-ul pe care il promovezi este ?Bafta si ruj!? Ruj am avut de fiecare data, fara exceptie, chiar si cand ne-am rasturnat, bafta a fost cu noi si ea, dar deghizata in diferite forme, asa? ca sa nu ne plictisim.
RallyMax: Ce strategie ai inaintea fiecarei curse? Cum va pregatiti, ca echipaj, si cum te pregatesti individual pentru un raliu sau o cursa de regularitate?
Georgiana Gologan: Pregatirile la noi in echipa sunt un capitol aparte, mereu altfel si mereu surprinzatoare. Sunt prea multe momente amuzante in acesta sectiune si as minti sa spun ca avem o strategie clara pe care sa o respectam de fiecare data. Pregatirea inainte de raliu ne cam ia pe nepregatite de cele mai multe ori 🙂 Cred ca cel mai mult tinem la a fi relativ odihnite inainte de fiecare raliu.
In ceea ce ma priveste, la primele doua raliuri din CNR am observat ca abia dupa cateva zile incepeam sa realizez ca am fost chiar acolo unde mi-am dorit sa fiu de mica si, pentru ca simteam ca nu traiesc momentele la intensitatea lor, am inceput sa imi dezvolt o strategie de ancorare in prezent astfel ca de fiecare data cand simt ca emotiile sau stresul nu imi permit sa ma bucur la maxim de realitate, scot telefonul, fac o poza similara cu cele facute ca si spectator in parcul de service si asta imi aminteste de celebra dorinta de a participa, iar in secunda imediat urmatoare ma bucur de implinirea ei.
RallyMax: Care este visul tau in motorsport? Ce iti propui sa realizezi?
Georgiana Gologan: Daca pana nu de mult dorinta era sa trec de pe marginea probelor in masina de curse, acum imi doresc sa fiu cat mai mult timp prezenta in acest vis devenit realitate. Sper la cat mai multi kilometri parcursi pe probe si sper ca tot mai mult din timpul meu liber sa il pot dedica acestei pasiuni. Timpul liber pentru mine este cel pe care il pot aglomera cu ceea ce imi place sa traiesc si e frumos sa traiesti ce iti place!