In perioada de pauza competitionala, un anunt special a facut valva in randul fanilor de motorsport din Romania. Dupa 7 ani de pauza, Titi Aur va reveni pe probele speciale din Campionatul National de Raliuri. Alaturi de Silviu Moraru, multiplul campion national va lua startul pe o Skoda Fabia R5, alaturi de o serie de parteneri de top: Cotnari, Vodafone, Skoda Romania si Omniasig. Am povestit cu Titi Aur despre revenirea sa in pilotaj, despre ce asteptari are de la acest sezon si cum crede ca se va adapta la noile masini, in conditiile in care in 2018 se anunta un numar ridicat de modele R5 la start.
RallyMax: Buna ziua! Ne-a bucurat mult anuntul revenirii lui Titi Aur in Campionatul National de Raliuri al Romaniei. In ce context a aparut aceasta idee si cum va simtiti la revenire, dupa aproximativ 7 ani de la ultima participare?
Titi Aur: Ideea nu a aparut, ci era acolo de mult. Atunci cand m-am oprit, acum 7 ani, m-am oprit tocmai pentru a pune la punct viitoarea academie, care atunci nu avea acest nume, dar avea bazele necesare, prin care ne-am propus sa instruim soferii. In acele momente am spus ca atunci cand afacerea va functiona, voi incerca sa revin, iar in tot acest timp m-am gandit de multe ori sa revin alaturi de Silviu Moraru. Anul trecut, in luna iulie, a aparut oportunitatea de a merge la varf, cu o masina de top, prin implicarea unor parteneri de top: Cotnari, Vodafone, Skoda Romania si Omniasig.
RallyMax: Suntem siguri ca aceasta revenire reprezinta un proiect serios pe o durata mai lunga de timp. Cum veti reusi sa va desprindeti de activitatiile Academiei Titi Aur, stiind faptul ca multi dintre instructorii dumneavoastra participa constant in etapele nationale de raliuri?
Titi Aur: Proiectul va fi pe 3 ani, aceasta fiind durata pe care sunt semnate contractele. Ceilalti instructori vor mai sta acasa, ca sa mai mergem si noi la curse. Glumesc, desigur. Intr-o nota mai serioasa, vom incerca sa impartim si sa facem eforturi ca activitatea comerciala sa nu fie afectata in timpul raliurilor, iar cei care nu participa vor tine locul celor care sunt implicati in activitati competitionale.
RallyMax: Cum vedeti in prezent nivelul din Campionatul National de Raliuri? Cum credeti ca s-a schimbat de-a lungul anilor si care sunt principalele diferente intre prezent si cele din deceniul anterior?
Titi Aur: In primul rand, Campionatul National de Raliuri evolueaza in mod constant spre bine, pozitiv, cel putin din punct de vedere tehnic si al pilotajului. Masinile si echipele tehnice sunt din ce in ce mai bune, mai bine puse la punct si mai profesioniste. Din punct de vedere al pilotajului se merge mai bine si mai corect. Daca la inceputul anilor ’90 nu se vorbea despre pilotaj corect si nu se pilota in adevaratul sens al cuvantului, acum, dar mai ales incepand cu ultimii 15 ani, se piloteaza corect si se vorbeste de pilotaj mai bun. Totodata, a aparut si o mare schimbare, care ma deranjeaza, dar la care trebuie sa ma adaptez: daca in deceniul trecut se mergea in derapaj, acum se merge foarte “curat” sau din ce in ce mai curat, iar asta va fi dificil pentru mine in mod special, ca pilot, fiind nevoit sa ma adaptez la noile masini: sa merg “curat” si nu in derapaj.
RallyMax: Veti lua startul alaturi de Silviu Moraru pe o Skoda Fabia R5. Dupa sezoane in care ati evoluat pe modele WRC, pe un Audi Quattro, pe Mitsubishi Lancer EVO, cum credeti ca va veti acomoda la una din cele mai performante modele R5 din prezent? Cum vedeti evolutia modelelor WRC si R5 din prezent?
Titi Aur: Complicat. Complicat pentru ca s-a schimbat foarte mult modul de a pilota o masina. Daca pe timpul modelelor de Grupa B a merge drept cu masina era o mare greseala, aceasta fiind construita pentru un pilotaj cu multe derapaje, pe masura ce masinile au evoluat din punct de vedere tehnic, devenind din ce in ce mai performante, stilul de “a se merge in derapaj” s-a pastrat. Acum, atat modelele WRC, cat si cele R5, se piloteaza aproape ca pe circuit. Pentru mine va fi foarte dificil, deoarece trebuie sa ma readaptez. Am avut o perioada de 7 ani in care am fost foarte putin cu gandul la raliuri, in timp ce in ultimele 2 luni am inceput sa revin, sa adun informatii, sa ma duc la raliuri de campionat mondial sa privesc pilotii si masinile, sa merg la cursuri de pilotaj, in calitate de cursant, astfel incat sa ma “upgradez”, sa fiu la zi cu informatiile. Dar, probabil o sa imi fie cel mai greu sa ma adaptez la noul stil de pilotaj, la mersul cu modelul R5, care difera foarte mult de Mitsubishi Lancer, de Audi Quattro sau de tot ce am mai pilotat pana acum.
RallyMax: Avand parteneri puternici alaturi, revenirea echipajului Titi Aur ? Silviu Moraru va atrage, cu siguranta, atentia fanilor si a presei. Ce va propuneti in acest sezon si cum credeti ca va fi lupta in fruntea clasamentului general?
Titi Aur: In primul rand, ne propunem sa avem rezultate cat mai bune, sa cunoastem si exploatam masina cat mai bine si cat mai corect, iar acolo unde va permite situatia, pentru ca s-au schimbat putin lucurile, sa facem si putin spectacol. In raliuri, spectacol inseamna si viteza pura si derapaj. Viteza pura, obtinerea timpilor foarte buni fara deparaj, inseamna cam cam acelasi lucru ca golul in fotbal, in timp ce derapajul din raliuri insemana driblingul. Vom incerca sa si driblam, dar doar acolo unde va fi nevoie de spectacol foarte mult, iar in rest vom incerca sa facem performanta si sa ne concentram pe a obtine rezultate.
RallyMax: Spuneati ca unul din obiectivele in acest an este sa faceti spectacol si sa aduceti tinerii din fata monitoarelor pe probele speciale. Cum va propuneti sa faceti acest lucru, in contextul unei scaderi vizibile a numarului fanilor de pe probele speciale?
Titi Aur: Aici va fi vorba de un proiect un pic mai special, pe care il vom face public la momentul oportun, probabil inainte de inceperea campionatului. Vom face actiuni de marketing si PR prin care vom incerca ca, prin notorietatea noastra ca echipaj, prin spectacolul pe care reusim sa il facem, prin frumusetea si perfomanta masinii si implicarea sponsorilor, sa convingem cati mai multi fani sa fie alaturi de noi. Nu neaparat pe Probele speciale, dar cu siguranta aproape de noi.
RallyMax: 2018 va fi un sezon in care vom avea din nou pe probele speciale nume precum Bogdan Marisca, Dan Girtofan sau Titi Aur, piloti care au animat CNR-ul si in anii 2000. Cum vedeti aceasta lupta dintre pilotii amintiti? Ce arata, din punctul dumneavoastra de vedere, aceasta revenire sau continuare a pilotilor care se lupta inca din anii 2000 pentru titlu?
Titi Aur: Am putea spune chiar inainte de 2000, deoarece Bogdan a inceput cursele la sfatul meu, sau ajutat de mine, prin ’94, in timp ce Giri a inceput prin ’95-’96. Diferenta de varsta dintre noi este de 6-7 ani, ei fiind mai tineri, dar eu cum am stat 7 ani departe de competitii, putem spune ca suntem egali acum. Putem afirma ca din acest motiv am stat 7 ani pe dreapta, ca sa nu spuna ca am mai multa experienta decat ei. Sigur, faptul ca Bogdan si Giri au avut continuitate si au pilotat modele S2000 si R5 reprezinta pentru ei un avantaj, dar si eu voi incerca, in cel mai scurt timp, inainte de inceperea campionatului, sa fiu cat mai apropae de performanta maxima. Cred ca pentru public si fani, lupta intre mine, Giri, Bogdan si lupii tineri nu poate sa insemne decat show, spectacol si audienta.
RallyMax: In final, aveti cuvantul! Ce mesaj aveti pentru fani, atat cei care va urmareau acum cativa ani pe probe, cat si cei mai recenti, care nu au avut sansa sa va urmareasca in masina de concurs?
Titi Aur: Am doar cateva cuvinte: ii incurajez sa fie alaturi de noi, dar sa fie cu atitudinea sau cu gandul de fani doar pe probele speciale, sa nu incerce sa duca raliul pe strada. Sa inteleaga mesajul clar pe care eu si colegii mei de raliuri vrem sa il transmitem: mergem tare pe probele speciale si mergem cat mai linistiti si defensivi pe strada. Ca un raspuns final, revenirea mea si a lui Silviu in raliuri este si pentru ca ne doream sa ne mai descarcam adrenalina si sa ne “jucam” cu masina, iar pe strada nu putem sa facem asta. Veniti sa ne urmariti, chiar si in postura de sportivi, cei care reusiti sa obtineti sustinerea necesara.