Dupa revenirea intr-un sezon complet in Campionatul National de Raliuri “Dunlop”, Raul Badiu a avut un parcurs excelent in 2018 pe probele speciale din campionatul intern. Pilotul sibian se afla pe lista de inscrieri a Rally Turkey Marmaris 2018, ultima etapa Junior WRC din acest sezon, competitie unde Raul si Gabriel Lazar vor lua startul cu un Ford Fiesta R2T. Dupa ce a participat la recunoasterile WRC Rally Finland in luna iulie, etapa din septembrie va fi primul raliu in campionatul mondial pentru echipaj, care porneste astfel intr-o noua campanie: Junior WRC 2019.
RallyMax: Salut, Raul! Felicitari pentru evolutia pe probele speciale pana in prezent in 2018. Cum ai descrie sezonul la bordul Suzuki-ului, referindu-ne la performantele tale, evolutia pe probele speciale si performantele masinii?
Raul Badiu: Salut RallyMax si toti cititorii! Multumesc pentru aprecieri! Sunt de parere ca pana acum am avut un sezon aproape perfect; drept dovada, ma aflu inaintea penultimei etape in postura de a realiza a 3a oara in cariera o ?tripla?: campion la Cupa Suzuki, campion la Clasa 9 si mai ales campion in clasamentul 2 Roti Motrice. Sunt multumit de evolutia si pilotajul meu intrucat am reusit tot timpul sa pastrez un ritm destul de ridicat si ferit de greseli, iar Gabi a fost impecabil in dreapta, atat pe probe, cat si in afara lor. In ceea ce priveste masina, dupa 5 etape la volanul Suzukiului, consider ca aceasta reprezinta punctul de plecare de la care simti ca mergi la curse. O alta satisfactie in acest sezon o reprezinta si faptul ca contestatarii de serviciu nu au mai pus la indoiala legalitatea masinii, asa cum s-a intamplat in trecut cu Loganul, cand eram suspectat de integrale, turbine, autoblocante sau mai stiu eu ce motoare modificate. Sau am fost suspectat ca sunt ajutat de forte oculte cu timpi si alte favoritisme (si oamenii erau seriosi!!! Nu glumeau!!!). Ca fapt divers, Suzukiul pe care il pilotez are 104.000 km la bord, motorul nu a fost desfacut niciodata, multe alte piese sunt din fabrica, asa ca nu pot decat sa laud fiabilitatea acestui model.
RallyMax: Ne concentram atentia pe noutatile care au aparut in media in ultimele saptamani: zvonurile faceau referire la prezenta cu o masina R2 in campionatul intern sau in cel mondial. Cat de adevarate au fost acestea si ce detalii ne poti da?
Raul Badiu: Cred ca sunt ultimul care aflu de pilotajul unui R2 in CNR, astfel ca nu pot decat sa infirm aceste zvonuri. Probabil zvonurile au derivat din faptul ca imi doresc sa merg in campionatul mondial, in JWRC, unde masinile utilizate sunt Forduri Fiesta R2T si atunci ar avea sens sa merg si in CNR cu R2T pentru a cunoaste cat mai bine masina. Mai degraba am auzit zvonuri ca voi pilota R5 anul acesta si ca as fi avut si mai multe optiuni precum Fabia, Fiesta sau chiar C3 R5, dar nu am purtat nici macar o discutie concreta in sensul acesta. In ce priveste anul urmator, nu mi-as dori decat sa se adevereasca R2 sau R5, evident.
RallyMax: Ai fost recent in Finlanda, unde ai participat la recunoasterile pentru etapa de mondial. A fost aceasta deplasare o acomodare cu recunoasterile pentru un mondial sau o pregatire pentru participarea aici in 2019?
Raul Badiu: Nu este nici un secret faptul ca imi doresc sa ajung Campion Mondial de Raliuri, iar Raliul Finlandei fiind atipic, cu atat de multe saritori si cu o viteza foarte ridicata pe macadam, am optat sa merg chiar si numai pentru recunoasteri, in perspectiva sezoanelor urmatoare, cand voi face tot posibilul sa ma aflu si la startul competitiei. Experienta din Finlanda ne-a prins foarte bine, atat mie cat si lui Gabi; am exersat scrieri si dictari pe un traseu nou si foarte complex.
RallyMax: Vei lua startul in septembrie in Turcia, la ultima etapa Junior WRC din 2018. Cum vezi acest moment in cariera ta de pilot? Este o noua sansa pentru tine?
Raul Badiu: Multumesc Ion Mos SRL, motorul acestui proiect, caruia i se si datoreaza participarea mea in JWRC Rally Turkey Marmaris 2018. Acesta este, fara indoiala, cel mai important moment din cariera mea, dar prefer sa vad participarea ca o experienta mai degraba decat o sansa decisiva in cariera. Subconstientul si tot ce tine de mine si nu pot controla, instinctul de pilot si spiritul de competitie ma impinge spre o abordare competitiva si gandul la un rezultat excelent in final. Fac exercitii intense cu mine pentru a gasi in primul rand un parcurs care sa releve potentialul pentru viitor. Sunt realist si realizez ca si daca castig JWRC Turcia, ceea ce implica riscuri enorme, asta nu imi asigura bugetul pentru anul urmator; imi sporesc sansele pentru viitor dar cu riscuri uriase. Stim foarte bine cu totii cat de greu este sa cresti si cat este de usor sa pierzi totul de la o simpla greseala. In Turcia voi cauta in primul rand sa evit greselile si apoi pe masura ce trec kilometri sa si cresc ritmul.
RallyMax: Este in acest moment participarea in Junior WRC 2019 o certitudine? Dar participarea cu un model R2 in Romania?
Raul Badiu: In momentul de fata pot spune ca am sanse mai mari ca niciodata sa particip sezon complet in Junior WRC 2019, dar inca nu este o certitudine. Prioritatea 0 este participarea in WRC, competitia interna cade astfel in plan secund, dar evident ca mi-as dori sa continui in CNR, chiar si cu Suzuki. O masina R2 in Romania ar solicita destul de mult buget, astfel ca sunt destul de mici sanse sa merg in Romania cu ceva mai performant.
RallyMax: Vei participa, in premiera, cu un model R2. Vei avea parte de o sesiune de teste inaintea concursului?
Raul Badiu: Am mai mers in trecut cu R3 si R3T, nu sunt complet strain de masini de curse, dar fiecare masina are particularitatile ei. Sambata seara zbor direct de la Iasi in Turcia pentru ca duminica si luni sa testez Fiesta R2T. Voi mai avea de asemenea si shakedownul inainte de raliu, iar astfel sper sa fiu deja familiarizat in mare parte cu masina la startul raliului.
RallyMax: Cum te pregatesti pentru participarile internationale? Unde crezi ca te vei situa in comparatie cu alti piloti inscrisi in campionatul dedicat juniorilor?
Raul Badiu: Ma pregatesc cat stiu eu de bine fizic, filmari si onboarduri si exercitii de concentrare. Ramane de vazut daca pregatirea este in sensul care trebuie. Imi este greu sa estimez unde ma voi situa si cat de rapid voi fi cu masina noua, pe probe noi, intr-un cadru atat de competitiv. Din acest motiv, iau Turcia ca un punct de plecare sa vad exact unde avem de lucru, de la pregatirea fizica la pilotaj, recunoasteri si tot ce implica pregatirea pentru cursa.
RallyMax: Raul, iti multumim pentru raspunsuri si iti dorim multa bafta! Te vom urmari de acasa!
Raul Badiu: Va multumesc si eu pentru promovare! Corect este sa NE urmariti, nu sunt singur pe probe, 50% din munca o face Gabi in dreapta si tin sa ii multumesc pentru implicare. Multumesc de asemenea si pe aceasta cale partenerilor, Ion Mos si Elta 90 Medical Research pentru sustinere in proiectul JWRC. In premiera, trebuie sa ii multumesc si sotiei pentru intelegere fiindca de cand a venit vorba de WRC, recunosc ca nu mai imi sta capul decat la raliuri. Multumesc tuturor fanilor pentru suportul moral, sunt impresionat de numarul mare de mesaje de incurajare primite, ma bucura sa vad ca atat de multa lume are incredere in mine, este o onoare dar si o responsabilitate mare deopotriva sa pot participa in campionatul mondial reprezentand Romania.