Dupa perioada sarbatorilor de iarna am revenit in viteza, realizand un interviu cu unul dintre cei mai profesionisti si dedicati oameni de raliuri din Romania, George Morar, in care am surprins si putin din trecutul competitional al pilotului. Fiind in prezent trainer la Academia Titi Aur, George va superviza printre altele si evolutia echipajul Raul Badiu / Gabriel Lazar in JWRC 2019. Ne dorim ca prin aceasta noua initiativa sa aducem sub lumina reflectoarelor si persoane care se afla in culisele motorsportului romanesc.
RallyMax: Salutare George! Iti multumim ca ai acceptat invitatia noastra de a raspunde catorva intrebari marca RallyMax. Pana sa intram in niste subiecte mai profunde si pentru ca foarte putini stiu, poveste-ne putin cum a inceput cariera ta in motorsport.
George Morar: Salut RallyMax! La multi ani! Multumesc pentru invitatie!
Cred ca pasiunea pentru raliuri vine de la tatal meu caruia imi amintesc ca ii placea sa mearga repede cu masina. In 1993 am participat la Promo Rally Cupa Castrol, o competitie destinata amatorilor care le permitea primilor 10 clasati in faza finala sa obtina licenta de pilot de raliu. Am obtinut licenta si impreuna cu Sorin Colceriu, Horatiu Savu si Bogdan Marisca (pe care i-am cunoscut la Promo Rally) am fondat o asociatie sportiva. In cadrul asociatiei, am participat in urmatorul an (1994) in Campionatul National de Raliuri. Atunci am avut marea sansa sa il cunosc pe Titi Aur care mi-a permis sa stau non stop pe capul lui 🙂 si m-a invatat tot ce stia el despre raliuri si nu numai.
RallyMax: S-o luam din trecut. Anul 2003 a fost unul in care ai fost foarte aproape de a intra in postura titlului de campion absolut, fiind intr-o lupta directa cu Mihai Leu pana pe ultimele probe ale acelui sezon. Tot in acelasi an ai obtinut si prima victorie la general dupa o cursa fabuloasa in care ai recuperat o penalizare primita la ?Raliul RAFO?, reusind victoria la mai putin de 4 secunde in fata lui Emanuel Ilina. Cum au fost acele momente pentru tine?
George Morar: Clar 2003 este anul de referinta al carierei mele! Teoria mea spunea ca trebuie sa demonstrezi prin performanta ca meriti sustinerea sponsorilor. Asadar pana in 2003 am reusit sa particip in CNR pe baza eforturilor personale si a sustinerii prietenilor. 2003 a fost anul in care am fost cooptat in echipa OMV si a fost primul an in care am primit mai multi bani de la sponsori decat am pus eu. Am incercat sa arat ca merit sustinerea celor de la OMV si am reusit un sezon in care am fost foarte aproape sa ies campion national. Victoria de la Onesti a venit datorita faptului ca inainte cu 2 saptamani am vazut etapa WRC din Cipru. La Onesti toata lumea se plangea cat de dure sunt probele dar eu vazusem in Cipru niste probe mult mult mai dure care au fost parcurse si de masini de grupa N. Asa am privit cu mai multa incredere raliul si am reusit un ritm care mi-a permis sa castig. Chiar daca am primit o penalizare de 40 de secunde, am beneficiat si de problemele tehnice pe care le-a avut Ilina. Ultimul raliu al sezonului, cel de la Cluj, a fost dramatic pentru ca am pierdut titlul de campion national pentru cateva secunde. Dar din pacate ce a urmat a fost mult mai dramatic pentru mine. Desi am fost cel mai bine clasat din echipa OMV in 2003 ,managerul echipei a considerat ca am reusit asta din pura conjunctura si anul urmator am primit tot cel mai mic buget, la fel ca in 2003. Aceasta situatie a demolat complet teoria mea si tot ce am reusit sa construiesc pana atunci a inceput sa se destrame.
RallyMax: Dupa spusele multora esti unul dintre cei mai profesionisti oameni din motorsportul autohton, reusind de multe ori sa oferi informatii pretioase tinerilor ce vin din urma, printre acestia numarandu-se de-a lungul anilor nume precum Raul Badiu sau Vlad Cosma. Care este cel mai important sfat pe care l-ai oferi unui tanar care ar dori sa inceapa o cariera in motorsport?
George Morar: Foarte greu de raspuns pentru ca raliurile sunt un sport extrem de complex de aici venind si frumusetea lor. Cred ca un lucru foarte important este sa inceapa sa concureze in cupe monomarca. Acolo poate sa isi evalueze cel mai corect potentialul.
RallyMax: In ultimele sezoane am avut parte in CNRD de cativa tineri talentati care si-au facut debutul in campionat. Suntem siguri ca i-ai urmarit si vrem sa aflam care dintre echipajele debutante ale ultimelor 2-3 sezoane ti-au atras atentia si de ce?
George Morar: Incerc sa urmaresc tot ce se intampla in CNRD. Doar ca nu stiu in ce conditii concureaza fiecare si stiu ca acest lucru conteaza foarte mult. Asa ca ma voi referi doar la cei a caror situatie o cunosc cat de cat. Imi place viteza pura a lui Norbert Maior si maturitatea de care da dovada Francesca (18), sora si copilotul lui Norbert. Imi plac viteza si inteligenta lui Mihnea Muresan.
RallyMax: Chiar daca din punct de vedere sportiv ai ?pus manusile-n cui?, ai fost mai mereu implicat activ in fenomenul automobilistic autohton. Pentru cei care nu stiu tot ce se intampla in culise, in ce proiect este implicat la ora actuala George Morar?
George Morar: Intr-adevar nu cred ca voi mai concura un sezon complet dar dorinta de a mai pilota la raliuri cred ca nu va disparea curand. Activitatea principala pentru mine este cea de trainer la Academia Titi Aur. Pentru ca nu este o activitate zilnica, pe langa asta mai fac lucruri legate de motorsport. Incerc sa construiesc o baza logistica pentru servicii de asistenta tehnica in motosport. Pe langa asta sunt implicat in campania echipajului Raul Badiu-Gabi Lazar in Junior WRC.
RallyMax: Stim ca urmaresti de aproape Campionatul Mondial de Raliuri. Ce previziuni poti face in acest moment pentru 2019 si ce parere ai despre mutarile care au fost efectuate in cadrul echipelor in aceasta iarna?
George Morar: Cred ca cel mai frumos lucru in acest moment in WRC este ca a devenit extrem de complicat sa faci pronosticuri. Asta sigur face campionatul mult mai interesant. Mi-ar fi placut foarte tare ca Loeb sa faca un sezon complet cu M-Sport. Doar ca pentru o companie privata este un efort extrem de mare sa plateasca salariul unui pilot de talia lui Loeb. Asa ca Loeb a ales Hyundai dar doar 6 etape probabil si din cauza programului de RX pe care doreste sa il faca.
RallyMax: George, iti multumim pentru timpul acordat si speram sa mai avem ocazia de-a discuta cu tine. In final, dorim sa incheiem cu un subiect care va fi strans dezbatut in urmatoarea perioada: Presedentia FRAS. Nu dorim sa facem campanie, te rugam doar sa ne exprimi opinia ta cu privire la care ar trebui sa fie prioritatile celui care va fi in aceasta functie.
George Morar: Cred ca prioritatea principala in cadrul evenimentelor patronate de FRAS ar trebui sa fie atragerea unui numar cat mai mare de spectatori. Asta inseamna ca trebuie facut din fiecare eveniment un show cat mai interesant pentru spectatori. Aici ma refer la actiuni constante de popularizare a motorsportului, precum si la ceea ce se construieste punctual in jurul fiecarui eveniment. Eforturile in acest sens trebuie sa fie si ale organizatorilor, dar si ale sportivilor. Daca reusim sa atragem cat mai multi spectatori interesati de motorsport atunci va creste interesul media si interesul sponsorilor pentru acest fenomen. Si atunci putem vorbi de dezvoltare. Transparenta cred ca este importanta cand conduci o asociatie. Corectitudinea la fel. Foarte important sa avem reguli cat mai clare pe care sa le respectam indiferent de situatie.
Multumesc frumos pentru interviu! Va doresc sa aveti un an nou cu sanatate in care sa va atingeti toate obiectivele!