Cu un numar mare de echipaje pe lista de start, cu probe speciale spectaculoase si cu un macadam excelent, Raliul Iasului a fost intotdeauna una din etapele urmarite de catre fani, cu o atmosfera frumoasa, in special in centrul orasului, unde are loc superspeciala de la Rapa Galbena. In 2019, organizatorii au pregatit un format identic cu cel de sezonul trecut, cu 10 probe speciale grupate in doua zile de concurs: vineri echipajele vor “alerga” pe “Cioca-Boca”, “Madarjac” si pe superspeciala, urmand ca sambata concurentii sa se lupte cu secundele pe “Paun”, “Dobrovat” si “Cioca-Boca”.
Din punctul de vedere al echipei RallyMax, Raliul Iasului permite vizualizarea a patru sau cinci probe, in functie de preferintele fiecarui fan. Am pregatit mai jos cateva sugestii de program pentru probele speciale din acest weekend, cat si informatii despre traseul de concurs:
Vineri, 6 septembrie:
- Varianta 1: Doua treceri pe “Cioca-Boca” si Superspeciala Iasi Rally Show. Speciala “Cioca-Boca” poate fi urmarita din orice punct, timpul fiind suficient pentru deplasarea in Iasi, dar una din recomandarile noastre ar fi pentru zona de final a probei, unde echipajele trec pe trei viraje rapide in derapaj.
- Varianta 2: Doua treceri pe “Madarjac” si Superspeciala Iasi Rally Show, daca timpul permite deplasarea pana in Iasi. Speciala “Madarjac” poate fi intersectata in zona celebrei saritori de la mijlocul probei, din dreptul localitatii cu acelasi nume, de unde se poate ajunge fara probleme in Iasi pentru proba de la Rapa Galbena
Sambata, 7 septembrie:
- Varianta 1: Doua treceri pe speciala tehnica “Paun”
- Varianta 2: Doua treceri pe proba “Dobrovat”, speciala care este si PowerStage
Cioca Boca este o speciala complexa, de aproape 15 kilometri lungime, pe care echipajele o vor parcurge de trei ori. Speciala incepe cu o sectiune rapida, cu viraje de viteza peste varfuri de panta sau capete de pod, ca mai apoi o sectiune lenta, cu viraje tip “ac de par” sau de viteza mica, in urcare, sa continue. A doua parte a probei se desfasoara in coborare pe viraje lente, unde echipajele vor avea de trecut peste cateva capcane. Ultimii kilometri sunt din nou rapizi, pe un macadam ingust, unde vitezele atinse sunt ametitor de mari, speciala terminandu-se cu celebrele viraje si saritoarea de pe pod unde fanii se afla in numar mare in fiecare an. Locuri pentru fani pe speciala “Cioca-Boca”:
- https://goo.gl/maps/yhuNk3eZ6NX8zXvy8 – doua viraje lente, in coborare, cu o franare serioasa dupa un palier de viteza. Putine locuri pentru fani, fara locuri de parcare.
- https://goo.gl/maps/5S6xFYZa3y2KYCu88 – “ace de par” in urcare, pe care masinile integrale le vor aborda in derapaj. De urmarit si abordarea masinilor cu tractiune fata
- https://goo.gl/maps/CemoyFwzyEDPDQaV9 – “ace de par” in coborare, spectaculoase pentru toate echipajele. Nu exista locuri de parcare.
- https://goo.gl/maps/csCk6qAapnkvVG7r7 – cel mai celebru loc de pe proba, cu spatiu suficient pentru mii de fani si pentru parcarea masinilor. Dupa un palier de viteza echipajele trebuie sa franeze pentru doua viraje de dreapta care sunt abordate de obicei in derapaj, urmate de un viraj rapid la stanga si un pod peste care se sare. Categoric recomandarea RallyMax pentru aceasta proba!
Madarjac, regina raliului, in lungime de 24 de kilometri, este o proba cu multe capcane, unde diferenta poate fi facuta intre echipaje. Rapida, cursiva, cu o singura sectiune mai lenta, speciala debuteaza cu o sectiune rapida de cativa kilometri care se incheie cu o portiune lenta, cu viraje legate. Dupa iesirea din padure, proba isi arata adevaratele caracteristici, cu viraje rapide despartite de linii drepte, unde viteza si curajul echipajelor vor fi importante. Pe alocuri exista viraje mai lente, legate, unde fanii pot vedea doua treceri si urmari curajul si abordarea echipajelor, inclusiv pe final. Locuri pentru fani pe speciala “Madarjac”:
- https://goo.gl/maps/rababjFtVrB86MhX6 – un viraj interesant in apropiere de start unde se pot parca masini. Inspre start se gaseste un al doilea viraj lent, urmat de un pod ingust de lemn
- https://goo.gl/maps/XH6yfnyeEWH3soPw8 – o sectiune interesanta cu viraje legate, unde tehnica pilotului este importanta. Dupa o zona rapida echipajele vor avea de parcurs doua viraje rapide de stanga, urmate de doua viraje mai lente de dreapta
- https://goo.gl/maps/UwuhZKkhsWVjdopg7 – cel mai celebru loc al probei Madarjac, cu saritoarea de la intersectie si virajul rapid de stanga. Se poate sta o trecere la saritoare si una la virajul care incheie linia dreapta, unde increderea pe care pilotii o au este spectaculoasa. Aici fanii pot folosi DJ282E (via Madarjac, spre nord – un drum de macadam de calitare ridicata) pentru acces spre si dinspre PS2/4, cat si pentru a se deplasa catre superspeciala din Iasi.
- https://goo.gl/maps/RtXTHuD4utxqy23A8 – o sectiune cu viraje spectaculoase, deseori abordate in derapaj. Accesul se poate face dinspre sosire (din localitatea Sinesti) si exista suficiente locuri de parcare in zona. Exista numeroase variante pentru cele doua treceri de vineri
Paun, cea mai tehnica si inselatoare proba a Raliului Iasului, presupune 8,45 kilometri de drum ingust, alunecos, cu multe capcane. Locurile pentru spectatori sunt limitate, in timp ce locurile de parcare exista doar pe a doua jumatate. Prima parte a probei este ingusta si virajata, cu multe sectiuni legate, dar fara prea mare vizibilitate pentru fani. Singurele locuri pe care le recomandam pe prima jumatate sunt cele doua intersectii unde se pot urmari in siguranta masinile de concurs, ca mai apoi proba sa devina mai rapida, pe o sectiune cu linii drepte. Aici se pot parca masinile si urmari cursa in siguranta. Speciala “Paun” se poate intersecta via unui drum de camp din localitatea Poieni – https://goo.gl/maps/72WjHU8QpEE8AMZP9. Locuri pentru fani pe proba “Paun”:
- https://goo.gl/maps/NkHQPv1dkUyyfUfa9 – un viraj capcana pe cap de pod – aici pot fi urmarite curajul si tehnica pilotului, urmatoarele viraje reprezentant o alternativa pentru fanii cunoscatori care doresc sa observe abordari diferite
- https://goo.gl/maps/wLpE8n4WpDyx5KFWA – un viraj de stanga rapid, spectaculos, recomandat pentru fani datorita derapajelor
- https://goo.gl/maps/JN7kkDqptmDCB5RZA – un viraj capcana, unde franarea dupa o linie dreapta lunga este vitala pentru a evita o iesire in decor. Nu exista locuri de parcare, iar locurile pentru fani sunt limitate
Dobrovat, PowerStage-ul Raliului Iasului, este o speciala in lungime de 10,5 kilometri care variaza zonele rapide cu sectiunile tehnice. Proba debuteaza cu o serie de linii drepte pe care se afla prima saritoare, ca mai apoi, dupa cativa kilometri de sector rapid despartit de viraje rapide, sa urmeze o sectiune tehnica si lenta, cu viraje legate. Ultima sectiune de padure presupune trecerea peste o fosta portiune de asfalt si printr-o serie de viraje rapide, abordate deseori maximum de catre echipaje. Proba se incheie cu a doua saritoare, poate cel mai spectaculos loc al Raliului Iasului, acolo unde masinile de concurs “zboara” zeci de metri in lungime. Locuri pentru fani pe proba “Dobrovat”:
- Saritoare 1 – https://goo.gl/maps/Hb4VieLKwniPASk37 – prima din cele doua saritori, mai mica si unde masinile de concurs “zboara” pe o lungime mai mica decat in a doua optiune. Aproape de start, cu acces facil dinspre DJ247
- https://goo.gl/maps/GeW9TGoJmsWtVH9u7 – o sectiune superba, rapida, deschisa, unde se pot vedea doua viraje abordate deseori “flat-out” de catre echipaje
- https://goo.gl/maps/LbBkgj2xSapJpEpi7 – intersectie cu viraj la dreapta dupa un palier de viteza – de urmarit franarea si abordarea virajului lent si ingust
- Saritoare 2 – https://goo.gl/maps/KQZyumZMkzCnhiNm7 – probabil cel mai cunoscut loc al Raliului Iasului, acolo unde masinile de concurs “zboara” zeci de metri intr-un mod spectaculos. De recomandat fanilor dornici de spectacol. Acces facil dinspre localitatile Picioru Lupului/Slobozia, cu multiple locuri de parcare. Recomandam si virajul de stanga de dupa saritoare.