Toata atentia fanilor de motorsport din Romania, a concurentilor din diferite dicipline si a pasionatilor de simracing este indreptata in ultimele zile catre cel mai nou campionat organizat sub egida Federatiei Romane de Automobilism Sportiv. Campionatul National Digital pe Circuit Betano a debutat sambata trecuta cu prima etapa, aproape 100 de piloti si 10 echipe duelandu-se in precalificari si in cele doua finale.
Cum competita este mai stransa si duelurile mai acerbe decat s-a putut astepta orice sportiv sau pasionat, acordam mai multa atentie protagonistilor din CNDC. Pe langa rezumatele pe care le vom publica la fiecare etapa din 2020, aducem in fata publicului si pilotii din spatele simulatoarelor, rand pe rand. Debutam o noua serie de Question & Answer cu Virtual Racing Romania, echipa formata din Alex Mirea, Cristian Moisescu, Mihnea Georgescu, Gabriel Stoian, Victor Taras si Bogdan Moldovan. Cei sase piloti ai echipei din Digital vor raspunde, pe rand, intrebarilor noastre despre campionat, despre adaptarea la Mercedes-ul AMG GT3, urmand a afla planurile lor pentru acest sezon.
RallyMax: Salut! Pentru inceput, te rugam sa te prezinti pentru cititorii nostri. Ce experienta ai in competitiile de motorsport din Romania si in cele de simracing?
Alex Mirea: Salutare RallyMax! Am debutat in motorsport in campionatele FRAS in 2008 si am participat atat in Campionatul National de Raiuri, cat si in cel de Viteza in Coasta. Ca si rezultate notabile in CNR – Vicecampion Cupa Dacia Juniori, Campion National Cupa Suzuki 2013, iar in CNVC – Campion National Juniori in 2009 si alte titluri de-a lungul anilor in alte clase.
Cristian Moisescu: Salut! Singura experienta care sa intre la competitii de motorsport ar fi fost o etapa de Formula Predator unde, din pacate, am rulat doar sesiunea de calificari intrucat s-a stricat motorul pentru cursa. Altfel, ma dau cu masina de la 5 ani, am fost pe la karturi de-a lungul vietii, destul de mult pe circuit, am fost instructor pentru o perioada la Smart Driving. La simulator am ajuns acum vreo 10-11 ani dupa prima experienta cu Subaru pe Hungaroring si a intrat microbul de circuit in mine. Erau cativa care faceau asta la acea vreme si mi s-a parut ieftin fata de realitate 🙂 si o metoda foarte buna sa keep in shape.
Mihnea Georgescu: Salutare. Numele meu este Mihnea Georgescu, am 37 de ani si profesez in consultanta imobiliara, mai exact inchirieri spatii pentru birouri. Sunt puternic atras de competitiile auto, cu precadere cele de asfalt (circuit si coasta) si parte din scopul meu in simracing este sa invat si testez in conditii simulate ceea ce imi doresc sa fac in realitate atunci cand voi reusi sa ma finantez. Experienta mea de pilotaj se rezuma momentan la competitiile virtuale. Am inceput sa aloc timp si alte resurse necesare simracingului in 2013, iar in urmatorul an m-am alaturat unei ligi romanesti de Gran Turismo 6. Nivelul de performanta de la momentul respectiv si dorinta unor rezultate mai bune m-au determinat imediat sa iau lucrurile cat mai in serios, atat prin componenta practica dar si teoretica. Anul 2015 mi-a adus posibilitatea de a ma impune in campionatul respectiv precum si o clasare top 100 in competitia internationala GT Academy. Pe aceeasi platforma aveam sa ma intersectez mai tarziu cu actualul meu coleg din VRR, Cristi Moisescu, pe care il cunosteam de ani buni, dar despre care nu stiam ca impartasim acest hobby si nici cat de rapid este. Dupa cateva sesiuni de “alergare/onboard coaching” in GT6, el m-a incurajat catre o platforma cu un nivel de dificultate/realism mai ridicat, spunandu-mi sa merg la o sesiune reala, de track day. Cand am revenit de la circuit am decis sa ma apropii mai mult de ceea ce tocmai experimentasem iar pasul inainte l-a reprezentat Assetto Corsa, ca platforma principala si RaceRoom. Pe cea de-a doua activez ocazional in competitii internationale de hotlapping. In Assetto mi-am parcurs majoritatea kilometrilor virtuali si aici m-am alaturat comunitatii Racing League Romania si puternicului campionat national, unde particip de 4 sezoane si in care am reusit 2 victorii pana acum.
Gabriel Stoian: Salut, ma numesc Gabriel Stoian, am 41 de ani. Am inceput sa merg la CNVC din anul 2015. In anul 2018 am castigat clasa H1 la volanul unei Honda Civic. Sporadic, merg si in CNRD cu Suzuki Swift. De simracing m-am apucat timid in decembrie 2019, sub atenta consiliere a lui Alex Mirea, caruia-i multumesc pe acesta cale. Am mers doar in calificari in RLR de cateva ori, iar CNDC este prima competitie la care particip.
Victor Taras: Salut! Sunt Victor Taras, am 15 ani, locuiesc in Brasov si sunt juniorul echipei Virtual Racing Romania. Un prieten bun care participa si el in acest campionat, dar in alta echipa (Lukas Hellmann), m-a introdus in lumea curselor in vara anului 2018. De atunci am inceput sa urmaresc cursele de Formula 1, iar in toamna aceluiasi an am intrat prima data pe Raceroom cu tastatura. Dupa ce am terminat Evaluarea Nationala, mi-am construit primul PC si normal ca un volan nu putea sa lipseasca. Pana cand am descoperit ca exista o comunitate de league racing in Romania, eu si Lukas ne plimbam pe diferite servere publice din Assetto. Joi seara, inainte de prima etapa din campionatul Racing League Romania, am primit un mesaj de la Lukas cu linkul forumului si cu urmatoarele cuvinte: “Cel mai genial lucru”. Urmatoarea dimineata ne-am inscris, iar Duminica luam startul in primul split. Deci, singura mea experienta in competitiile de simracing este participarea la campionatul Racing League Romania sezonul 5 inca in desfasurare. Pana acum am adunat in jur de 500 de ore in simulatoare, dintre care doar 350 cu volanul. Pe circuit, am condus doar karturi de agrement pe diferite circuite din jurul Brasovului.
Bogdan Moldovan: Salutare tuturor. Ma numesc Moldovan Bogdan, am 24 de ani si sunt din Cluj-Napoca. Pasiunea de SimRacing o am de cam 2 ani, cand am fost intr-un mall, unde am gasit un simulator. Am fost curios sa incerc si eu, parand destul de realist si avand chiar monocock de Formula 1 si triple screen. M-a cucerit faptul ca masina nu se controla atat de usor precum eram eu obisnuit in jocurile arcade cum ar fi Need For Speed si necesita multa indemanare sa o controlezi. Inca mai tin minte ca am inceput cu Controlul Tractiunii, ABS si Stability Control, dar pe masura ce a trecut timpul, am reusit sa elimin assist-urile unul cate unul pana cand am ramas fara assist-uri. Jucam si impotriva altor oameni si competitia mi-a placut la nebunie, iar de aici a inceput aventura mea in SimRacing. Experienta in motorsportul real nu am, iar in simracing am cam 1 an de jucat in lobby-uri random in simulatoare precum Rfactor, Project Cars 2 si Assetto Corsa.
RallyMax: Ce parere ai despre Campionatul National Digital pe Circuit Betano, creat de FRAS in aceasta perioada de pandemie? Ce ti-ai fi dorit sa fie diferit?
Alex Mirea: Cosider ca a venit la momentul potrivit si ma bucur ca am putut pune si eu 2-3 piese in ordine din puzzle-ul asta. Felicitari federatiei si lui Norris in primul rand pentru ca au reusit sa faca totul intr-un timp atat de scurt. Pe langa faptul ca mai anulam din lipsa de motorsport creata de aceasta pandemie, cred ca cel mai important aspect este ca putem oferi partenerilor nostri vizibilitate.
Cristian Moisescu: Salut initiativa FRAS de a se implica in a organiza un astfel de campionat. In aceste vremuri este o solutie alternativa distractiva. Nu mi-as fi dorit nimic diferit, este foarte profi organizat.
Mihnea Georgescu: Vad in CNDC o oportunitate buna pentru cresterea notorietatii motorsportului in Romania, in special a laturii de circuit care este deosebit de frumoasa si spectaculoasa. Este un moment pe care il astept de mult timp si ma bucur sa particip la primul campionat virtual sub umbrela federatiei.
Gabriel Stoian: In cazul meu este bine venita competitia, deoarce imi incarc placut si pasional timpul petrecut acasa in plus, fata de vremurile dinaintea pandemiei. Nu ma consider competent sa ma pronunt despre CNDC, deoarece sunt ”boboc” in acest domeniu si nu consider ca am ce cometenta, asadar iau campionatul ca atare. Una peste alta, mi se pare antrenant, eu am foarte multe lucruri de invatat, dar trebuie sa ma incarc cu rabdare si calm, unde sunt deficitar. Eu am convingerea ca intr-un simulator sunt multe aspect ale curselor reale care pot fi imbunatatite si antrenate. Evident este mult mai ieftin sa faci incercari si teste de toate felurile, deoarece da ESC, apoi ”back to pits” si o luam de la capat, fara nici un cost. In viata reala aceleasi teste costa multi bani si poate sanatatea si/sau integritatea corporala.
Victor Taras: Aceasta ocazie a venit la momentul perfect. Acum, cand toata lumea are timp si se plictiseste acasa, Campionatul National Digital pe Circuit Betano a venit ca o salvare pentru cei pasionati de motoare. Nu numai pentru simraceri, ci si pentru cei care urmaresc competitiile de motorsport organizate de FRAS. Nu as vrea nimic sa fie diferit. Timpul liber existent pentru toti participantii inseamna mai multe ore de antrenament si un campionat mai strans.
Bogdan Moldovan: O idee excelenta in aceasta perioada. O minunata oportunitate de a promova Sim Racing-ul in Romania si de a da ocazia pasionatilor de SimRacing ca mine sa se distreze si sa isi imbunatateasca abilitatile. Singurul lucru pe care mi l-as dori sa diferit este sa putem folosi Setup Custom la masini.
RallyMax: Cum te-ai acomodat cu masina folosita, un Mercedes AMG GT3? Ai fi preferat alta masina pentru sezonul acesta – care ar fi fost aceasta?
Alex Mirea: Nu am prea mare experienta in sim, insa mergand in RLR cu BMW-ul E30, trecerea la acest GT3 mi s-a parut destul de ciudata, chiar neplacuta initial. Dar cel mai important este ca se concureaza cu fixed setup, deci masinile sunt identice din punct de vedere setup. M-am acomodat treptat si a inceput chiar sa-mi placa masina. Pare simplu de mers cu ea, insa cand vrei sa faci timpi de top 10, devine o foarte mare provocare.
Cristian Moisescu: Nu am preferinte/mofturi despre materialul de concurs indiferent ca este in realitate sau in simulator, ma adaptez la orice destul de repede. Imi place racingul, nu ma intereseaza aderenta, masina, etc.
Mihnea Georgescu: Sunt fan al clasei GT3 si consider AMG-ul o alegere foarte buna. Nu e genul care te taxeaza la cea mai mica eroare si poate fi exploatat destul de bine in condus “la limita”. Arata bestial, iar sunetul v8-ul este printe preferatele mele.
Gabriel Stoian: M-am acomodat foarte bine cu masina, dar nu imediat. Nu prea este pe gustul meu tranferul maselor pe viraje, o simteam greoaie, dar dupa ce o inveti, devine intuitiva. Pana la CNDC, preferam Porsche GT3 CUP, probabil din reflex, deoarce o apreciez in viata reala. Daca era pe alese, as fi ales o masina care nu este in Assetto Corsa, BMW e30 DTM 92, si as fi dorit-o cu padele la cutia secventiala, cu ABS si fara TC, asa cum este in acest moment masina mea reala de CNVC.
Victor Taras: Nu am multa experienta in masinilie de pe Assetto Corsa, deci nu pot spune ca am inca o masina preferata in care ma simt cel mai bine si pe care sa o prefer in acest campionat. Fiecare masina are atractivitatea si secretele ei in pilotaj. Sunt de parere ca atata timp cat campionatul este strans si fiecare are cu cine lupta, spectacolul nu tine de masina. Cu toate acestea, consider ca m-am acomodat destul de bine cu masina. Pentru prima etapa am avut numai o zi si jumatate la dispozitie pentru precalificari, deci pot spune ca m-am obisnuit destul de repede cu ea, desi putea fi mai bine. Sunt convins ca voi deveni cu mai stapan fiecare etapa pe masina.
Bogdan Moldovan: Nu mi-a fost greu deloc sa ma acomodez deoarece in experienta mea de simracing multe curse le-am facut cu masini categoria GT3. In cursele online observ ca aceasta categorie este cea mai populara. Singura acomodare a fost cu Setupul Stock al masinii, care e bazat pe subvirare, in timp ce eu prefer o masina cu reactii neutre sau supraviratoare.In schimb, nu as prefera alta masina in acest sezon decat masini din categoria GT3/GTE, cum ar fi Audi, Porsche, Nissan, Corvette, etc.
RallyMax: Cum ti se pare concurenta dupa prima etapa, cu aproape 100 de piloti inscrisi in precalificari?
Alex Mirea: Sunt placut surprins sa vad o uriasa crestere de forma in sim la cativa colegi din campionatele reale. Competitia chiar este foarte stransa si cred ca asta este principalul motiv care ne motiveaza pe majoritatea. Daca era un campionat usor de castigat, nu-ti mai aducea aceleasi satisfactii si automat aparea lipsa de interes.
Cristian Moisescu: Nu ma asteptam sa fim atat de multi si ma bucur ca exista interes in zona asta. In mod cert este competitie serioasa si urmeaza un campionat intens.
Mihnea Georgescu: Nivelul este foarte ridicat dar asta nu ma mira intrucat cunosc bine campionatul din care provenim majoritatea. Si sunt piloti foarte rapizi care nu s-au inscris inca. Plutonul de 30 este destul de compact ca timpi de referinta si nu este deloc usor sa te califici in cursa principala. Ma astept la curse stranse si posibile rasturnari de situatie. Sanse de a puncta sunt acolo pentru multi dintre noi.
Gabriel Stoian: Am fost surprins placut de amploarea de care s-a bucurat fenomenul. Sincer nu anticipam atata interes. Si mai ales piloti din CNDC si CNR. Concurenta este foarte stransa si competitorii sunt foarte competenti. Acum stiti cum e; noi astia, bobocii, incercam sa ”furam” meserie de la avansati stam in spatele lor cat putem sa ne inspiram la trase, unde pun rotile, puncte de franare etc.
Victor Taras: Orice competitie stransa aduce si distractie. Faptul ca s-au strans 100 de piloti inca din prima etapa este incredibil. Aceasta etapa de pe Silverstone a adus lupte acerbe la care niciun pilot nu s-a dat batut. Competitia va creste si va aduce si mai multi piloti talentati care vor incerca sa intre in primii 30, deci si precalificarile vor fi mai stranse in urmatoarele etape.
Bogdan Moldovan: Destul de stransa avand in vedere ca diferentele din unele pozitii erau de zecimi chiar sutimi de secunda.
RallyMax: Ce iti propui de la participarile in CNDC pe plan personal, cat si alaturi de echipa?
Alex Mirea: In primul rand mi-ar placea sa castigam competitia la echipe. Am reusit sa construim o echipa suficient de competitiva zic eu: VRR – Virtual Racing Romania. Pe plan secund obiectivul este castigarea categoriei Racers, unde ma bucur ca s-au incins spiritele si nu mai e usor de obtinut un rezultat bun.
Cristian Moisescu: Sa ma simt bine si sa ma distrez, ca side quest daca si castig lucruri cu atat mai bine 🙂 ca obiectiv de echipa avem locul 1 la sfaristul campionatului.
Mihnea Georgescu: Scopul meu realist pentru sezon este o clasare top 10 la final in categoria eSport si castigarea competitiei la echipe. Incerc sa storc maximul din nivelul actual de pregatire si echipament si sa invat sa gestionez mixul de emotii pe care il presupune o astfel de competitie, pentru ca este realmente ca un carusel. Suisuri, coborasuri dar la final majoritatea are un zambet pe fata. 🙂
Gabriel Stoian: In primul rand sa progresez, sa merg cat mai curat si sper sa nu ma fac de rusine in fata coechipierilor. Eu petrec aprox 50-70 de minute pe zi in simulator, stiu ca e putin, dar ma dedic cat pot ca sa ajut echipa. Celegii mei sunt cu state vechi si am toata baza in ei. Vreau sa castigam campionatul!
Victor Taras: Desigur, principalul obiectiv este sa imi dezvolt abilitatea de pilotaj. Inca sunt la inceput de drum in simracing si mai ales in materie de competitii de simracing. Ca rezultate imi propun victoria la categoria juniorilor. Suntem o echipa completa care are potential maxim pentru victorii in toate clasamentele si normal, si in cel al echipelor.
Bogdan Moldovan: Avand in vedere ca inca sunt pe la inceputuri cu SimRacing-ul si mai am multe de invatat, aceasta participare o privesc ca o experienta de invatare, dar si una distractiva, avand sansa sa ma duelez cu alti SimRaceri romani. Imi propun ca la fiecare etapa sa particip in Divizia A, calificandu-ma in primii 28 de concurenti, iar in ambele curse sa ma clasez in primii 15 piloti pentru a aduce puncte pentru mine si echipei. Cat pentru echipa, imi propun sa dau tot ce am mai bun astfel incat sa ajut echipa sa se claseze cat mai bine.