Pe masura ce sportivii petrec mai multe sezoane participand in diferite ramuri ale motorsportului, se inmultesc amintirile si momentele numai bune de povestit. Cu fiecare raliu parcurs, pilotii sau copilotii acumuleaza experiente noi, fie ca vorbim despre rezultate excelente sau dezamagitoare, rasturnari de clasament, situatii la limita si, din pacate, iesiri in decor. Pornim o serie de materiale “Best of” in care pilotii ne povestesc despre cele mai bune sau mai neplacute momente din cariera lor.
Pentru primul articol din seria “Best of”, Simone Tempestini, Vali Porcisteanu, Thomas Abraham, Csongor Szabo si Norbert Maior ne povestesc despre experienta celei mai serioase iesiri in decor pe probele speciale, din toata cariera lor. Cand s-a intamplat, unde si in ce imprejurari?
Partea secunda a seriei – Best of – iesiri in decor (partea a doua)
Partea a treia a seriei – Best of – iesiri in decor (partea a treia)
Care a fost cea mai serioasa iesire in decor pe care ai avut-o de-a lungul carierei de pilot?
Simone Tempestini: Am avut mai multe pe care le pot include in capitolul “iesiri in decor serioase”. Imi vin in minte mai multe momente citind aceasta intrebare, dar doua sunt cele pe care mi le amintesc ca cel mai greu de acceptat/inghitit. Primul este la Raliul din Finlanda, in 2015, cand ne-am rasturnat pe celebra proba “Ouninpohja”, in timp ce conduceam in clasamentul Junior WRC. Parcursesem mare parte din proba speciala, simteam ca nu se poate intampla nimic, dar ma inselasem: un viraj “lung-inchide” care nu era trecut in dictare a facut diferenta. Al doilea moment, mai recent, este cel de la Raliul Sibiului de anul trecut, care a fost ca un cutit pe la spate. Am vazut din nou, pe pielea noastra, ce inseamna sa subevaluezi un viraj la viteze mari.
Vali Porcisteanu: Ar fi categoric doua variante: accidentul cu motociclistul de pe proba “Santa”, de la Raliul Sibiului 2011 (n.r. Vali Porcisteanu a lovit un motociclist care a intrat ilegal pe proba speciala si care se deplasa in sens opus parcurgerii probei. Motociclistul a scapat teafar, dar masina de concurs si motocicleta au fost grav avariate). Dar probabil cea mai dura si cu cele mai mari daune a fost iesirea in decor din sesiunea de teste de la Nucsoara, unde inainte de Raliul Bacaului 2012 am avut parte de un crash serios in Mitsubishi-ul Lacer EVO X.
Tomi Abraham: In 2007 am revenit in campionat dupa o pauza de 4 ani, dupa accidentul cumplit din 2003 de la Hunedoara unde mi-am pierdut prietenul, navigatorul cu care am debutat in lumea raliurilor! Revenind in 2007, la Raliul de la Campulung, in timpul unui derapaj controlat (asa am crezut in prima faza), am parasit cu viteza destul de mare drumul ingust de macadam, iar de aici a continuat o cadere libera spre un postament de beton pe care am aterizat pe capac (plafon), dupa care a urmat un flic-flac in aer, iar apoi am aterizat in rau unde apa era pana la brau! Cel mai important este ca pantofii noi ai navigatorului meu Rares Silasi nu s-au udat, el sarind ca o antilopa din masina!
Csongor Szabo: Oscilez intre iesirea in decor de la Surduc (VTM) din 2007 si cea de la Raliul Iasului 2017. Probabil “castigatoare” este cea de la Surduc, unde eram mult prea optimist si am considerat ca merge respectivul viraj plin (acum pot sa confirm ca nu merge 🙂 ). Am zburat afara, iar spre ghinionul meu, m-am infipt in 3 copaci. Oprirea a fost cam violenta si am iesit destul de sifonat, fiind nevoit sa fiu transportat la spital.
Norbert Maior: De-a lungul timpului, am avut cateva iesiri in decor, dar cred ca doua dintre ele au fost mai dure din punct de vedere al distrugerii masinii: Transilvania Rally 2016 & Harghita Rally 2018. As zice totusi Transilvania Rally 2016 cu Dacia Sandero, pe celebra proba Dangau care s-a dovedit si in acel an cu ghinion pentru mine si Alina, copilotul meu de atunci. Am zis ”si” pentru ca in urma cu un an, aceeasi proba ne-a oprit in 2015 sa terminam raliul, stabilind atunci ca Dangaul nu ne place in mod special. Insa iata ca vremurile s-au schimbat, iar pentru mine a devenit una dintre probele mele preferate.
Atunci, in 2016, fiind si primul meu an in echipa Napoca Rally Academy, imi doream mai mult si mai mult, iar aceasta determinare excesiva m-a facut sa gresesc destul de des in acel sezon. Acum insa imi amintesc cu zambetul pe buze de acele momente, dar atunci nu era tocmai funny.