Ajunsă la a 14-a ediție în 2020, Cupa Dacia a debutat în 2007 în raliurile din România (pe 31 ianuarie), șapte modele Logan aflându-se la start. Cu lupte strânse de-a lungul anilor, cu multiple dueluri care au generat campioni de valoare, cupa monomarcă a progresat și a dezvoltat una dintre cele mai urmărite competiții din Campionatul Național de Raliuri, cu 17 masini la start în 2019 și cu o medie de 12 piloți la startul fiecăreia dintre cele opt curse de anul trecut.
Deși a debutat cu modelul Logan la start, Cupa Dacia a făcut în ultimii ani trecerea către Sandero, echipat cu motorul turbo pe benzina de 0,9 litri și trei pistoane dezvoltat de Renault, care dezvoltă 90 de cai putere în versiunea de serie și 117 în cea de cupă monomarcă. Cum interesul a fost și este unul crescut în România, promoterul George Grigorescu, maestru al sportului românesc, a pregătit câteva îmbunătățiri materialului de concurs în 2020.
Dacia Sandero folosită în Cupa Dacia 2020 va avea parte de o electronică nouă, cu un calculator dedicat, stand-alone, care poate fi programat și îmbunătățit ulterior, creșterea performanțelor fiind datorată și unor injectoare noi, de dimensiuni mai mari. Astfel, puterea motorului 0,9 TCe (90CP la serie) crește de la 117 CP la 130 CP, în timp ce cuplul va vedea o îmbunătățire de 50 Nm, de la 200 la aproximativ 250Nm.
Desigur, creșterea de performanțe datorită unei puteri majorate trebuie susținută de o capacitate mai mare de frânare. Astfel, a fost introdus un nou kit de frânare, cu discuri de frână pe puntea spate, preluate de la Renault Sandero RS, model fabricat în Brazilia. Modelul de Cupa Dacia va beneficia din 2020 de o frână de mână hidraulică și de un nou tip de plăcuțe de frână pentru puntea motoare.
RallyMax: Felicitări pentru noutățile pregătite pentru Cupa Dacia în 2020! Aproximativ cât vor costa îmbunătățirile? Vor fi acestea obligatorii pentru toți sportivii?
George Grigorescu: Noutățile tehnice nu vor fi obligatorii pentru toți sportivii, ci vor fi permise eșalonat, astfel încât toți eventualii doritori să aibă, din punct de vedere logistic, acces la ele. Calculatoarele noi, racordurile de frână și frâna de mână hidraulică, dar și frânele pe disc pentru axul spate vor fi disponibile de la Raliul Brașovului și Harghitei. Considerăm că este o evoluție bună a mașinii, care aduce un plus datorită anduranței mai mari a frânării și a manevrabilității mai bune a modelului Sandero.
Din punct de vedere costuri pot să vă spun că prețul pentru kit-ul calculatorului se învârte în jurul valorii de 1500 de euro, iar bujiile aproximativ 300 de euro, TVA inclus. Prețul pentru circuitul de frânare și racorduri, cu suprimarea centralei ABS, montarea în interior a limitatorului de frânare de origine, împreună cu frâna de mână hidraulică – undeva la 800 de euro (TVA inclus). Se mai adaugă și costurile pentru frânele spate pe disc tip Sandero RS (kitul cuprinde 3 piese principale), prezoanele pentru roți cu piulițe (în loc de șuruburi la mașina de serie) și ”cuțitele” curățătoare de noroi în interiorul jantelor spate, indispensabile în situația montării frânelor spate pe disc (avantajul – janta nu se mai încarcă cu noroi și/sau zăpadă).
RallyMax: Vor fi toate piesele pregătite pentru debutul sezonului? Cât de dificil vor fi de adaptat noile kit-uri pe modelele deja existente?
George Grigorescu: Kit-ul noului calculator, cu injectoare și bujii, necesită undeva la 30 de minute de montaj fără niciun fel de altă schimbare, fiind practic plug & play. Kitul de frână de mână și racordurile auxiliare necesită aproape o zi de montaj pentru un mecanic, deoarece implică multe operațiuni mărunte care trebuie executate cu atenție, fiind elemente de siguranță ale mașinii.
RallyMax: Ce se întâmplă cu autoblocantul despre care au existat zvonuri în ultimele două sezoane? Avem o șansa să îl vedem pe modelul Sandero în 2020 sau în viitorul apropiat?
George Grigorescu: Ne-am concentrat pe partea de evoluție a motorului, care să aducă un plus de performanță și care să permită o mai bună exploatare a mașinii. Urmează să reluăm discuțiile cu englezii de la Quaife și sper că vor reveni asupra condițiilor comerciale (comandă minimă de 10 bucăți, preplătită în avans). Vom încerca să negociem comenzi de câte 5 seturi. Deoarece dorim să oferim un acces simultan tuturor la echipamentul respectiv, trebuie comandate un număr de piese foarte apropiat de numărul de modele Sandero aflate în exploatare în CNR, astfel încât să nu apară cazuri de discriminare în cazul nelivrării.
RallyMax: Vor exista modificări de regulament în acest sezon în Cupa Dacia? Ce alte noutăți pregătiți pentru 2020?
George Grigorescu: Avem în vedere un nou parteneriat tehnic cu Performance Parts – GT2i, care va fi furnizorul combinezoanelor și ale căror produse din catalog vor fi comercializate și propuse în mod prioritar de către Mach1Sport. În contextul absenței sponsorilor RomGaz și Yato din 2019, este binevenit premiul de 200 de euro pe etapă, oferit sub forma unor vouchere GT2i.
În acest moment, așteptăm confirmări privind un posibil ”comeback” al partenerului Viarom și a celor de la Mival Class. La ora actuală, nu credem că bugetul cumulat va face posibilă susținerea unor premii în bani. În funcție de evoluția din cursul anului, nu vom ezita să aducem modificări regulamentului prin care să aducem un plus pentru sportivi. Și în acest an vom avea alături partenerul media Radio România Actualități, care va facilita prezența sportivilor în emisiunile postului.
RallyMax: Ce echipaje și-au anunțat prezența până în prezent la startul Cupei Dacia 2020?
George Grigorescu: Avem în prezent 15 echipaje care vor lua startul în sezonul acesta în Cupa Dacia. Cristi Șugar, Cristiana Oprea, Dragoș Popa, Horea Balea, Artur Luca, Radu Luca, Silviu Procopiu, Dan Albuț, Florian Popescu (Dacia Logan) și Daniel Rusciuga au confirmat prezența de la Raliul Argeșului, în timp ce Dan Mândruț va fi prezent de la o etapă ulterioară. Ca o noutate de ultimă oră, am avizat și participarea echipajului Raul Badiu/Teodor Găină, cu mențiunea că, în funcție de programul sportiv internațional al lui Raul, nu vor participa la mai mult de 3 etape. Conform regulamentului Cupei, neparticiparea la minim 3 etape va atrage redistribuirea punctelor acumulate și refacerea clasamentelor.
În rândul debutanților, Victor Supuran și Mihai Dumitrescu sunt două nume noi care vor porni de la cursa piteșteană, iar Teodor Dănilă va fi la start începând cu următoarele curse, probabil de la Raliul Sibiului.
RallyMax: Cupa Dacia a pornit în 2007 cu susținerea uzinei de la Mioveni, în timp ce în ultimele sezoane prezența constructorului a fost aproape inexistentă. Exista o apropiere de Uzina Dacia în prezent?
George Grigorescu: Deși avem apropiere sentimentală, din păcate mai marii guru ai marketing-ului grupului Renault – Nissan – Dacia au decretat de mai bine de doi ani că ”brand-ul Dacia nu conține ADN sportiv”. În acest context, este exclusă, din punctul lor de vedere, asocierea cu Cupa Dacia. Ne străduim în continuu să arătăm că Dacia este o cupă de start în motorsport, care folosește un produs românesc cu tradiție în cultura automobilistică, cu piese majoritar de serie, fără niciun fel de modificare mecanică în ansamblul motor – cutie de viteze (nu sunt de serie amortizoarele, arcurile, plăcuțele de frână și noul kit calculator – injectoare – bujii, jante, anvelope).
Fiind genul de competiție 100% în tradiția Cupelor Renault, cu mașini mici, populare, accesibile (Renault 8, Renault 12, Renault 5, Clio sau Cupa Sandero Spania), avem speranța că va fi apreciată soluția susținerii Cupei Dacia pe canalul piese de schimb – rețea de dealeri Dacia. Fiabilitatea și accesibilitatea mașinilor din Cupă se datorează pieselor folosite, asociere făcută deja la ediția din 2011.
În schimb, divizia financiară RCI (Renault Credit International) Dacia Finance continuă, în măsura posibilităților, frumoasa tradiție de susținere a conceptului ”aleargă românește”.
Fără a fi asumată public, este de datoria mea morală și sportivă să menționez sprijinul inimosului colectiv implicat de la Renault Technologie Romania (centrul RTR Titu), care au adus un aport esențial în evoluțiile tehnice de până acum. Sperăm că oportunitățile de monitorizare și cercetare a comportamentului tehnic în cursă a modelului Sandero 0.9 vor fi folosite și în scopul stimulării personalului și atragerii de tineri absolvenți ai facultăților de profil.