Desfășurat ultima dată pe macadam în 2013, Raliul Sibiului revine în 2020 pe suprafața pe care s-a consacrat și pe probele speciale cunoscute tuturor fanilor de motorsport din țară. Renumit pentru probele dure și pentru duelurile din pădurile din Munții Cindrel, Raliul Sibiului a fost cel mai important eveniment automobilistic din România în perioada 2012-2013, când competiția a făcut parte din calendarul intercontinental, respectiv cel european de raliuri.
Călugărul, Șanta, Cheile Cibinului, Șanta pe noapte sunt doar câteva dintre numele care trezesc amintiri dulci sau amare în rândul concurenților, în timp ce fanii își aduc aminte cu plăcere de atmosfera uimitoare. Ambianța creată de spectatorii prezenți cu miile pe Șanta de noapte era unică în România, aplauzele, vuvuzelele și focurile de tabără fiind parte a unui fenomen la care luau parte fani din toate colțurile țării.
Cu puțin peste 100 de kilometri cronometrați, competiția debutează vineri dimineață, cu sesiunea de teste desfășurată pe Dealul Gușteriței, acolo unde avea loc shakedown-ul Sibiu Rally în 2012 și 2013. Între 8:30 și 11:30 se vor „încălzi” pentru primul macadam al sezonului echipajele din clasele RC2, RC2N, RC3, RC4, RGT, NAT11, ca mai apoi, între 11:00 și 13:00 să participe la teste clasele RC5, NAT12 și echipajele din Rally2.
După ce vor părăsi parcul de service amplasat în Piața Teatrului, echipajele se vor îndrepta către Păltiniș pentru prima probă a cursei: „Cheile Cibinului”, în lungime de 11,7 kilometri, revine după o absență de 12 ani în programul raliului. A doua probă propune un mix interesant de macadam și asfalt pe urcarea pe „Călugărul”, ca mai apoi piloții și copiloții să parcurgă încă o trecere pe „Cheile Cibinului”. Ziua se încheie cu legendara „Șanta de noapte”, Valea Ștezii urmând a răsuna din nou a sunet de motor, în timp ce lumina farurilor suplimentare va fi văzută din depărtare.
Ziua secundă de concurs va purta echipajele pe „Râu Sadului”, o probă nouă, pe care niciun concurent nu a evoluat în trecut. În lungime de 16 kilometri, speciala este caracterizată de un amestec de secțiuni foarte rapide, întrerupte de zone mai lente, ca mai apoi, „Șanta” în varianta lungă de 15 kilometri să fie un real test pentru mașinile de concurs. Cele două probe se vor desfășura de două ori, ziua fiind încheiată cu parcurgerea celebrului circuit de rallycross din Sibiu, unde două echipaje evoluează în paralel.
Dar cum se va desfășura lupta pe probele Raliului Sibiului? Cu doar 54 de participanți, este clar că unele echipaje au fost reticiente să pornească pe macadamul dur din Munții Cindrel, deși în acest sezon probele se prezintă incomparabil mai bine decât la ultimele ediții dinainte de 2013. Orice calcul sau pronostic poate fi dat peste cap la Sibiu de mulți factori: pene de cauciuc, strategii diferite, abandonuri tehnice datorită macadamului sau ieșiri în decor din cauza probelor desfășurate preponderent în coborâre.
Cu trei prezențe pe macadamul sibian în trecut, Simone Tempestini pleacă cu una din primele șanse la victorie: pilotul Napoca Rally Academy are suficientă experiență acumulată în WRC pentru a gestiona cursa, deși va avea o concurență serioasă. Bogdan Marișca și Dan Gîrtofan sunt cei mai experimentați piloți care pornesc în Raliul Sibiului, ambii având în cont victorii sau podiumuri, iar Bogdan fiind recunoscut ca un „expert” al probei Șanta de noapte. În plus, Valentin Porcișteanu a reușit în trecut podiumuri pe probele sibiene la bordul unui Mitsubishi Lancer EVO, experiența lui fiind importantă pe macadamul sibian.
Deși n-a concurat pe o mașină integrală niciodată la Sibiu în perioada macadamului, Sebastian Barbu revine la bordul unui R5 pentru cursa de casă și își trece numele pe lista favoriților. Cu unica victorie din carieră la ediția raliului de pe asfalt de anul trecut, Barbu a demonstrat că perfomează în fața propriilor fani și promite multe. La bordul unor mașini R5, Zoltan Juhos, Cătălin Grigoriu sau Enis Arif pot oricând, prin constanță și o strategie bine pusă la punct, să ocupe locuri fruntașe într-un raliu cunoscut pentru faptul că este selectiv cu participanții.
În fruntea clasamentului se vor strecura, cu siguranță, și piloții din clasa RC2N: Răzvan Trișnevschi, Cristi Timișică sau Andrei Cașcaval, deși Porcișteanu pleacă cu prima șansă a categoriei. La 2 Roți Motrice, majoritatea piloților aflați la start nu au mai concurat niciodată pe macadamul sibian și astfel evoluția lor va fi o surpriză pentru fani. Cu siguranță Norbert Maior pleacă favorit, după cele două evoluții de excepție de la Argeș și Brașov-Harghita, dar participările anterioare ale lui Adrian Teslovan pot aduce un plus de experiență în fața tânărului pilot Napoca Rally Academy.
La RC4, cei cinci piloți de pe lista de înscrieri se vor lupta pentru supremație de la egal la egal: Maior, Eugen Cărăgui, Alexandru Gheorghe, Gabriel Ene și Vlad Răducanu, cel care face trecerea de pe modelul Sandero pe Peugeot 208 R2. Fiind singurul pilot care a mai parcurs Raliul Sibiului pe macadam în 2012 și 2013, Raul Badiu pleacă cu prima șansă în cadrul clasei RC5 și în Cupa Dacia, urmând a se lupta cu Dănuț Budai, rapid pe macadam, Bogdan Talașman, sibienii Alex Ardelean și Paul Popa sau Cristi Șugar, cunoscut pentru viteza pe această suprafață. Cum majoritatea specialelor sunt în coborâre, piloții de pe modele Dacia sau Suzuki pot produce surprize și obține timpi în fruntea clasamentului general datorită unor evoluții rapide.
În clasa 11, sibienii Călin Bucur și Rareș Tomiță (licență one-event) pornesc favoriți, ambii având experiența macadamului de „acasă”. Cei doi se vor lupta cu Dorin Banciu, Bogdan Moldovan și Joanan Nagel, în timp ce clasa 12 are puține mașini la start: Gabriel Miclăușu (Dacia Logan), Samuil Mircea (Audi A3) și Roland Csato (Suzuki Ignis). Rally2-ul va parcurge doar probele speciale de sâmbătă, cu două treceri pe „Râu Sadului” și „Șanta”, dar și cu parcurgerea spectaculosului circuit din Sibiu. George Marinescu trece pe modelul Sandero și pleacă cu una din primele șanse, în timp ce Emanuel Resiga va debuta pe macadam cu noua sa mașină, un Ford Fiesta ST. Rapid pe macadam, Claudiu Albuț va pilota un Suzuki Swift Sport și se va implica, cu siguranță, în lupta pentru victorie, în timp ce sibianul Ioan Rogoz și Renault-ul Clio cu care va lua startul vor pune probleme celor din față prin prisma experienței pe probele de acasă.
Voi ce credeți că se va întâmpla pe probele din Raliul Sibiului?