În contextul unui sezon 2021 presărat până în prezent cu diferite incertitudini, am cerut părerea mai multor piloți din Campionatul Național de Raliuri despre schimbările și dificultățile întâmpinate până în prezent. Am dorit să aflăm cum văd aceștia modificările de calendar și cât de afectați sunt din punct de vedere al bugetului și al relației cu partenerii.
Sezonul a debutat cu amânarea Winter Rally Covasna din cauza lipsei zăpezii, ca mai apoi Raliul Bucovinei să fie amânat pentru a doua jumătate a sezonului, fără o dată clar stabilită momentan. Raliul Clujului a fost și el mutat în luna septembrie, fiind înlocuit de Raliul Maramureșului, cel care a primit un coeficient 1,2 în locul celui inițial de 0,6.
Partea secundă a materialului prin care aflăm părerile piloților despre modificările de calendar continuă cu Bogdan Marișca, Dănuț Budai, Cristi Sugar, Cătălin Cedric Ghicea și George Marinescu.
Având în vedere modificările privind calendarul competiţional cu amânarea unor etape, aplicarea coeficienţilor şi incertudinea cu privire la organizarea unor etape, care este părerea voastră în legătura cu acest aspect? Cât de mult vă afectează din punct de vedere al bugetului, al relaţiei cu partenerii şi mai ales al timpului alocat?
Bogdan Marișca, pretendent la titlu și unul dintre cei mai experimentați piloți din CNR:
Sunt prea multe anomalii generate sau create de FRAS în ultima perioadă (nu că n-ar fi fost și în trecut, dar parcă niciodată ca acum). În comunicatul emis de FRAS se face referire la hotărârea Comisiei de Raliuri – de ce se amintește de comisie? Pentru a da legitimitate acestei hotrărâri, care continuă seria de încălcări ale regulamentelor FRAS și, mai grav, al spiritului sportivității, spirit care ar trebui să gestioneze o competiție. Comisia este formată din Daniel Ungur, Ioan Badiu, George Grigorescu, George Morar și Cipanu Solomon. Când i-am sunat pe membrii comisiei pentru a-i întreba care este baza regulamentară și sportivă pentru care acceptăm astfel de „derapaje”, Grigorescu, Morar și Solomon mi-au răspuns la fel: nu i-a întrebat nimeni și nimic pe acest subiect. Adică trei din cinci membri nu știau nimic. Și atunci care e rolul unei astfel de comisii, în afară de a da bine și a justifica orice abordare, susținută sau nu de regulamente? Plecând de la această întrebare, se generează alta: cine și în baza a ce ia astfel de horărâri?
Trecând peste faptul că Transilvania Rally a fost scoasă din calendar fără o acoperire regulamentară, cum poți să pui în calendar un raliu nou și să-i acorzi din start coeficientul maxim? Mai întâi Clujul, apoi Maramureșul, lucru interzis de Regulamentele FRAS-CNRB. Tot în ultima hotărâre se mai întâmplă ceva în stilul mioritic – se schimbă punctajele și implicit prezența sportivilor la diferite raliuri. În mijlocul campionatului (ce-i drept, provizoriu, pentru că încă nu au apărut cele definitive) tu schimbi regulile?!?! De exemplu, un sportiv care are un rezultat bun, precum Simone, care a câștigat la Brașov, nu are de ce (sportiv vorbind) să meargă la Harghita și Cluj. Dar acum, după noul calendar, e obligat să meargă la toate de macadam. Ce angajament pot să-ți iei în fața partenerilor legat de prezența la anumite raliuri/locații?
Ar fi un moment bun ca FRAS să hotărască ce vrea: cantitate sau calitate? Fără să supăr pe nimeni, dar lupta la vârf a fost una la Brașov și alta la Harghita, iar punctele obținute sunt aceleași. Ca să traduc, Simone mege mai tare decât Bogdan Marișca, dar are cu un punct mai puțin „la adevăr”. În condițiile acestui nou format CNRB, lucrurile vor arăta cam așa: fie unii dintre noi nu ne vom întâlni la raliuri, dar vom fi colegi/vecini de clasament, fie cei care au bugete „no limits” vor avea un „mic” avantaj pentru că vor putea merge la toate cursele și alege punctele. În final, dacă tot s-a sărbătorit scoaterea din legea sportului a ACR și considerând modul în care se iau mai nou deciziile în FRAS, nu vi se pare că există o similitudine între „linia” ACR din ultimii 40 de ani condus de Niculescu și direcția urmată de FRAS în ultlima perioadă?
a spus Bogdan Marișca
Dănuț Budai, participant în categoria 2FWD:
„Din punctul meu de vedere o asemenea schimbare nu cred că își are locul cu 3 săptămâni și ceva înainte de acest raliu, când toată lumea își făcuse planuri pentru Cluj. Plus că schimbările acestea nu sunt plăcute, când majoritatea sportivilor au și obligații pe care trebuie să le onoreze. Suntem curioși cum o să evolueze situația cu regulile de calculare a clasamentelor, dar suntem încrezători că FRAS va găsi soluții pentru un calendar cât mai stabil.
a spus Dănuț Budai.
Cristi Sugar, câștigătorul Swift Cup în Raliul Perla Harghitei:
Salutari RallyMax. Este într-adevăr o perioadă dificilă, însă eu cred că dăm dovadă de neprofesionalism. Mutarea etapelor dintr-un loc sau altul nu știu dacă afectează neaparăt bugetul, că deplasarea mai îndepărtată sau apropiată de casă e practic cel mai mic cost în cazul motorsportului. Însă partenerii nu mai înțeleg nimic, documentele raliurilor nu se publică cu o lună înainte, coeficienții se schimbă, asta schimbând și regulamentul s.a.m.d. Eu spre exemplu, neparticipând la Covasna, nu mai pot face nicio etapă de coef 0.6. Mi se pare că noi piloții și fanii am ajuns marionete, iar asta în ciuda faptului că am muncit mult să construim un buget, să venim și să facem performanță. Din punct de vedere al timpului din nou este complicat, o să fiu subiectiv și o să spun că eu am licența anul acesta, nesiguranța asta nu mă ajută deloc să îmi împart timpul, fiind oricum dificil să te împarți între motorsport și job/facultate/școala, orice ar fi.
a declarat Cristi Sugar pentru RallyMax
Cătălin Cedric Ghigea, o prezență constantă în Campionatul de Vehicule Istorice și pretendent la titlu:
„Având în vedere faptul că sunt prezent în trei competiții (Romanian Retro Racing – pe care îl organizez, Campionatul Național de Anduranță și Campionatul Național de Raliuri), orice modificare a calendarului campionatului de raliuri poate pune în pericol programul pe care mi l-am stabilit pentru celelalte două, în situația în care apar suprapuneri de etape. Dacă apar astfel de suprapuneri, mă voi vedea pus în situația de a renunța la unul dintre ele și de a mă concentra pe celelalte. Prin urmare, ar fi de dorit ca modificările să fie puține și să fie făcute prin consultare cu sportivii angrenati în mai multe campionate.
Pe de altă parte, având în vedere situația de alertă sau urgență prin care trecem, ar trebui să fim realiști și să acceptăm faptul că pot apărea modificări de calendare din cauza pandemiei sau lipsei de bugete pentru a organiza evenimente. Cred că abordarea tuturor sportivilor ar trebui să fie matură și conciliantă și să ne bucurăm de etapele pe care le putem avea anul acesta.
Totodată, cred că Federația trebuie să dea dovada de înțelepciune și transparență, mai mult ca oricând, pentru a nu genera situații tensionate și antagoniste. Campionatul Național de Raliuri Istorice nu conține coeficienți. Așa că nu mă pot pronunța asupra modificării acestora.”
a declarat pentru RallyMax Cătălin Cedric Ghigea
George Marinescu, liderul Rally2 în prezent:
Încep prin a menţiona că sunt unul dintre cei care observă o evoluţie pozitivă în ultimii ani la nivelul Federaţiei. Cu toate acestea, consider calendarul 2021 al CNRB ca o nereuşită majoră, tocmai prin prisma celor enumerate de voi. Schimbarea regulilor în timpul jocului se traduce prin impredictibilitate, iar ea nu e compatibilă cu un campionat profesionist. Din punct de vedere sportiv, aceste schimbări nu mă impactează, abordând orice raliu cu scopul de a merge cât se poate de tare. Cel mai mare inconvenient al acestei incertitudini are, într-adevăr, legătura cu relaţia cu partenerii, parteneri pe care ne străduim din greu să-i aducem lângă noi, reuşim cu şi mai mare greutate să-i menţinem, iar apoi, ne vedem puşi în situaţia de a le explica de ce calendarul actual nu are nicio legătura cu cel de la începutul anului, de ce următoarea etapă nu mai e la Cluj, ci la Baia Mare, de ce n-am mai ajuns la Suceava şi aşa mai departe. Am speranţa că cei care se ocupă de întocmirea calendarului vor face o treabă mult mai bună pe viitor şi vor evita introducerea în calendarul definitiv a unor etape care nu prezintă garanţii certe de organizare.
a spus George Marinescu
Primul episod în care ne-au răspuns Adrian Teslovan, Dan Gîrtofan, Sebastian Barbu, Cristi Dolofan, Mihai Manole și Dragoș Popa se poate vedea aici: Parerea piloților despre modificările de calendar CNR – Partea 1