Dupa un Brasov capricios din punct de vedere al conditiilor meteo, dar clar imbunatatit fata de ultimii ani din punct de vedere al calitatii organizarii, caravana CNR s-a mutat in vestul tarii pentru a doua etapa de asfalt din 2013. Un raliu mult mai scurt care s-a dorit a fi o imbunatatire a editiei din 2012, dar care in final a reusit sa fie sub asteptarile majoritatii participantilor, dar mai ales a presei si fanilor.
Lupta pe probe a fost mai stransa ca niciodata, cu ecarturi de ordinul zecimilor de secunda sau al secundelor pe probele speciale. Francois Delecour a pornit hotarat sa isi adjudece a doua victorie a sezonului, dar socoteala de acasa nu s-a potrivit cu cea de la raliu: pe rand, Bogdan Marisca, Vali Porcisteanu, Gergo Szabo si Marco Tempestini au tinut pasul cu campionul din 2012 si au reusit chiar sa obtina timpi mai buni pe unele probe speciale. In final, francezul a castigat din nou, Bogdan Marisca reusind sa tina pasul cu pilotul S2000 pe tot parcursul raliului, si a terminat la doar 12 secunde in spatele liderului, in urma unei performante extraordinare cu o masina net inferioara. Vali Porcisteanu incheie podiumul, in timp ce locurile 4 si 5 sunt adjudecate de Marco Tempestini si Dan Girtofan care termina cei 100 de kilometri de proba speciala cu acelasi timp!
Marisca castiga categoric clasa 3 in fata lui George Grigorescu care a avut un ritm excelent si in fata lui Edwin Keleti, in timp ce Danny Ungur domina din nou clasa 11, fiind urmat pe podium de Liviu Savu si Bogdan Cuzma. Podiumul clasei 5 e aproape identic cu cel de la Brasov, Sorin Badea inlocuindu-l pe Bogdan Barbu pe ultima pozitie a top trei-ului, la prima participare dupa o indelunga pauza. Dupa o lupta extrem de interesanta si stransa pe parcursul celor doua zile intre echipajele Raul Badiu/Razvan Hulea si Sebastian Gioarsa/Raluca Magdas, juniorul sibian a reusit sa castige din nou Clasa 9 dupa ce clujeanul a iesit in decor pe penultima proba a raliului. Csongor Szabo a profitat de minutele pierdute de Gioarsa si a terminat pe pozitia secunda, fiind urmat de Adrian Grigore, la un nou rezultat bun dupa esecul de la Brasov. De asemenea, Badiu s-a impus si in Cupa Dacia, unde a fost urmat de Florin Tincescu si Madalin Radu-Arhire.
Din pacate, lipsa interesului in organizare s-a vazut: Timis Rally 2013 a avut indeajuns de multe lacune pentru ca persoanele implicate sa nu le mai treaca cu vederea. In primul rand probele speciale au fost mult prea rapide, in special “Poganesti/Juresti”, in lungime de aproximativ 6 kilometri, unde viteza medie atinsa in prima zi a fost de aproximativ 140 de kilometri pe ora, cu 10 mai mult decat limita admisa in regulament. Drept dovada, cele doua treceri in sens invers din ziua secunda au fost anulate pe drept, din cauza vitezelor mari atinse care ar fi pus in pericol siguranta participantilor si nu numai. Dar oare cand probele speciale au fost alese, organizatorul nu a considerat aceasta proba mult prea rapida?
Trecem la un alt detaliu organizatoric, si anume lungimea totala a probelor speciale raportata la numarul total de kilometri ai raliului. Dupa observatia lui Horatiu Savu si calcule ulterioare, reiese ca la Timis Rally numarul de kilometri de probe speciale a reprezentat 24,5% din totalul kilometrilor, fara a scadea cei peste 10 kilometri care au fost anulati in ziua secunda (111,75 kilometri de proba speciala si 454,41 in total). O taxa de inscriere marita contra unui numar infim de kilometri de PS. Iar cand regulamentul particular publicat la termen, cu 30 de zile inaintea startului, contine erori care atesta ca Timis Rally “conteaza ca prima etapa din Campionatul National de Raliuri ? Dunlop 2013, coeficient 1”, deja cei implicati se pot astepta la orice. In plus, greselile din roadbook gasite de catre echipaje n-au facut decat sa confirme atentia cu care cea de-a doua etapa din CNR 2013 a fost pregatita.
Un alt aspect neglijat complet de catre organizator este presa, care nu a beneficiat de acreditari, in ciuda faptului ca cererile au fost trimise la timp spre a fi aprobate. Motivul invocat a fost lipsa ecusoanelor care nu au ajuns la timp la Lugoj. Aparent, daca la Timis Rally aveai la indemana o vesta reflectorizanta, puteai fi membru al presei. Totodata, desi ambele superspeciale au strans extrem de multi spectatori, in intreg judetul Timis, in Lugoj sau Timisoara, panourile informative sau reclamele Timis Rally au lipsit sau au fost foarte bine ascunse.
Ultimul detaliu de criticat este festiviatea de premiere, la care au asistat numeroase nume locale importante, dar si doamna Maria Grapini, ministru delegat pentru Intreprinderi Mici si Mijlocii, Mediu de Afaceri si Turism. In fata acestor personalitati, ofiterul de presa care a indeplinit si rolul de prezentator la festivitatea de final a Timis Rally a reusit sa amuze si sa faca persoanele de fata sa se intrebe de ce nu a fost angajata pentru o astfel de sarcina o persoana competenta. De mentionat ca podiumul pe care sportivii erau premiati avea dimensiuni infim de mici, iar hostess-ele au lipsit, personalitatile prezente fiind succesiv invitate sa oficializeze festivitatea. Din pacate, acelasi prezentator de la premiere a comentat si superspecialele din Lugoj si Timisoara, reusind doar sa aduca zambetul pe fata tuturor celor prezenti si, consideram noi, sa aduca o pata negativa asupra acestui sport din punctul de vedere al celor neavizati.
In final, ne intrebam cum un poster de promovare al raliului poate sa atraga fanii spre raliu cand masina afisata este una de circuit. Per total Timis Rally ne-a lasat impresia unui adevarat raliu de criza: economie la mediatizare, economie la kilometri de proba, economie in prezentare, nu ne ramane decat sa ne consolam cu spectacolul de pe probe si luptele la zecimi de secunda.