Desi au avut parte de desprindere a bordului masinii, o pana care a dus la ruperea jentii si resurse limitate, echipajul Adrian Dragan/Valentin Bradateanu a reusit la Sibiu cea mai buna clasare de cand au facut trecerea pe un model cu tractiune integrala. Cei doi au reusit sa incheie cel mai dur raliu al sezonului pe pozitia secunda in cadrul clasei 3, fiind pe locul patru inaintea ultimelor patru etape ramase in calendarul CNR 2013: Arad, Bacau, Iasi si Harhita.
RallyMax:Buna ziua! Ne revedem la mijlocul sezonului cu echipajul Adrian Dragan/Valentin Bradateanu clasat pe a patra pozitie a clasamentului clasei 3. Cu o noua masina si tinand cont de trecerea pe un model integral, e satisfacatoare aceasta clasare?
Adrian Dragan: Acum da, desi debutul de sezon cu accidentul din prima etapa, cu mici probleme tehnice la Timisoara (desprinderea unei conducte de la turbo), cu abandonul de la Delta ca urmare a unui incendiu in compartimentul motor provocat de sectionarea unui furtun la servodirectie…ne cam scosesera din carti. La toate acestea s-au adaugat la inceput lipsa de experienta pe un automobil cu tractiune integrala si de ce sa nu recunosc valoarea adversarilor directi de la Clasa 3, in marea majoritate piloti foarte buni si foarte experimentati pe acest tip de masina. Sigur ca i-am avut permanent alaturi pe cei la Napoca, in special pe Vlad si pe George Morar cu care ma sfatuiesc si care au reprezentat pana acum punctul sau factorul de echilibru intr-un ocean de necunoscute. Dar oricum, cred ca am dovedit ca stim sa facem raliuri inteligente, in ciuda unor resurese modeste pentru nivelul la care s-a ajuns acum in campionat si cu foarte putini kilometri de teste. Sigur, nu avem inca viteza pe care ne-o dorim, dar oricat am incercat sa sarim peste etape nu se poate si asta s-a vazut la Brasov. Dar uite ca treptat rezultatele incep sa se vada. Acum suntem mult mai obisnuiti cu masina, care pe macadam este extraordinar de placuta si dupa cum s-a vazut si la Sibiu foarte fiabila.
RallyMax: Debutul sezonului a fost unul nefericit, cu o iesire in decor chiar la startul zilei secunde de concurs in cadrul Raliului Brasovului. Cum v-a afectat acest eveniment luand in considerare faptul ca in 2012 nu ati avut parte de astfel de momente?
Adrian Dragan: Desi nu a fost cel mai rau din cariera si nici cel mai violent, accidentul de la Brasov a venit intr-un moment foarte nepotrivit. Apucasem insa sa facem prima zi si ceva teste inainte si deja masina imi placea foarte mult. A fost insa un cumul de factori, dintre care am si eu partea mea de vina. Important este insa ca masina nu a fost foarte grav afectata si am avut tot sprijinul echipei care o pregateste, TM Sport, si al lui Marco Tempestini pentru a continua. Sigur ca in acest sport aspectul financiar este important, iar acest accident ne-a dezechilibrat bugetul. Dar cred ca cel mai important lucru a fost ca am invatat ceva de aici si din acel moment am inceput sa progresem. Cred ca am depasit cu bine momentul si iata ca acum suntem in postura de ne bate pentru podiumul acestei clase, dupa doar 5 etape, si deja un prim podium la Clasa 3!
RallyMax: Inaintea startului in sezonul 2013 ati afirmat ca masina, un Subaru Impreza, este o mare necunoscuta prin prisma puterii si a tipului de tractiune. Acum, dupa 5 etape desfasurate, cum considerati ca a decurs acomodarea cu masina?
Adrian Dragan: Acum este o necunoscuta mai mica. Pot sa va spun ca daca mi-as permite nu m-as mai da jos de la volan. Imi place foarte mult, si asa cum v-am spus pe macadam este fantastica. Suntem insa abia la inceputul descifrarii comportamentului sau, a modului cum lucreaza suspensia si transmisia, cum trebuie alese pneurile etc. Dar cel putin acum o pot pilota si ma pot concentra mai mult asupra performantei. Mai avem insa de lucrat la capitolul constantei in evolutie, dupa care vom creste si ritmul. Din punctul meu de vedere cred ca si de pe margine se vede un progres, eu consider ca in 4-5 etape nu se putea mult mai mult. In plus nu avem, repet, un buget care sa imi permita sa merg permenent la limita, in special pe macadam. Aici contand foarte mult si pneurile, atat ca numar, cat si ca marca sau compozitie.
RallyMax: Una dintre surprizele sezonului a fost Raliul Deltei, o etapa organizata dintr-o initiativa a lui Mihai Tanase. Acum, privind la rece, care au fost plusurile dar si minusurile etapei tulcene?
Adrian Dragan: Din punctul meu de vedere, pentru un raliu organizat prima data, in epoca sa-i spunem moderna, cu un organizator nou, cu probe noi…acesta a fost suprinzator de bine organizat. Si imi pare bine ca am luat startul si ca atat cat am mers m-am bucurat maxim de fiecare kilometru parcurs. In plus, probele, peisajele si atmosfera au fost superbe. Asa ar trebui sa fie toate raliurile de macadam. In privinta raliului strict, nu am identificat minusuri si sunt sigur ca Mihai stie foarte bine ce are de facut pentru anul viitor…imi doresc si ii doresc sa intre repede cu acest raliu intr-un calendar international…mai ales ca la cum sunt probele s-ar putea desfasura si iarna, din campionatul nostru lipsind o etapa de iarna pe macadam. Un minus l-am identificat insa in privita serviciilor hoteliere si a modului in care inteleg hotelierii sa se pregateasca pentru astfel de evenimente. Si poate ca minus general si pentru alte raliuri, a crescut destul de mult numarul de zile pe care il petrecem la o etapa, poate aici ar trebui gasite solutii pentru programe, in afara zilelor de concurs, mult mai compacte. Dar oricum, pentru mine Delta Rally ramane referinta in acest sezon cu foarte multe plusuri.
RallyMax: Sibiu Rally a adus si cea mai buna clasare de la trecerea pe Subaru Impreza, un loc secund la clasa 3 dupa 200 de kilometri de speciala. A fost acesta un moment al satisfactiei si un rezultat al muncii din intreg sezonul?
Adrian Dragan: Ceea ce nu se vede in niciun rezultat este stresul si consumul nervos intr-o etapa atat de dura. La finalul probei Crint erau piloti care plangeau sau care nu puteau articula cuvintele din cauza efortului. La Sibiu, nu este greu sa mergi tare, dar este foarte greu sa mergi incet si sa reusesti sa protejezi masina. Este raliul, unde cu orice masina, se putea face viteza medie a lui Kopecky sau oricum, pe acolo, dar riscul de abandon tehnic este foarte mare. Si daca ne uitam la podiumul general este clar ca experienta a fost factorul decisiv in ierarhia finala. ?n plus la doua categorii 2RM si Clasa 3 s-au impus pilotii din Sibiu.
Noi am avut pentru acest raliu doar 12 pneuri noi si a trebuit sa mergem cu benzina de strada. Constrangerile de buget te fac sa te repozitionezi. Dar am avut un plan. Am decis sa atac pe primul Crint ? sperand ca este mai curat ? pe primul Gat, cand de fiecare data am si pornit cu pneuri noi. Dar la 3 kilometri de la startul pe Crint s-a desprins bordul de la masina ? respectiv panoul central cu comenzile auxiliare, iar la inceputul coborarii am facut pana. A trebuit sa schimbam roata exact acolo pentru ca janta era rupta. Am pierdut 5-6 minute, dupa care inca 3 ca urmare a prafului din finalul probei. S-au adunat vreo 8 minute, iar din acel moment am decis ca singura cale de a ajunge la final era sa menajam masina cu orice pret. Am strans din dinti cat am putut dar nu am mai fortat. Mai ales ca a doua zi a trebuit sa luam startul in spatele unui Logan, pe care l-am ajuns de fiecare data pe Gat si care ne-a incetinit si mai mult. Si referitor la asta, nu inteleg de ce echipajelor abandonate li se permite sa ia startul intre echipajele aflate in concurs, respectiv in fata echipajelor aflate la bataie si pe motiv ca nu pot pleca in spatele masinilor lente, dar noi putem!!!? In sfarsit, a fost un raliu foarte greu, dar pe care sunt foarte multumit ca tactic l-am dus la final fara probleme si fara a distruge masina. Mult mai important este acum pentru noi sa facem kilometri si sa avem un bun rezultat la final, decat sa fortam limitele intr-o singura etapa si sa riscam o iesire in decor sau alte avarii. Si da, cred ca de acum inainte progresele vor fi mai rapide si mai semnificative. Oricum, un loc 2 la Sibiu la Clasa 3 este mai mult decat am sperat si suntem multumiti ca toate eforturile de pana acum incep sa se vada.
RallyMax: In cadrul clasei 3 evolueaza echipaje cu o experienta superioara pe modele cu tractiune integrala. Cum ati cataloga concurenta?
Adrian Dragan: Ati remarcat nu? Fara lipsa de modestie cred ca este clasa cea mai disputata si mai spectaculoasa din tot campionatul. Clar Keleti este vioara intai. Are acum experienta, bugetul si ambitia de a se bate pentru acest titlu si chiar pentru podiumul national. Personal ?l apreciez pentru cum reusesete sa-si managerieze cariera sportiva si pentru tenacitate. Cred ca anul acesta este imbatabil. Marisca este de departe cel mai spectaculos pilot, fost campion national, campion al grupei N, foarte experimentat pe automobile cu tractiune integrala si cel de la care personal am invatat cele mai multe lucruri. Cu masina ok se poate bate oricand pentru podiumul general si victoria la Clasa. Grigorescu este si el fost campion national, dar experienta cu masini cu tractiune integrala nu este la fel de bogata ca a celor doi de dinainte. Experienta ca pilot este insa de invidiat. Grigorescu are stiinta raliurilor si de obicei nu prea greseste. Horatiu Savu are aproape 15 ani de experienta pe automobile cu tractiune integrala, singura sa problema este insa bugetul. Tomita este un pilot tanar foarte rapid si foarte promitator, dar nici el nu reuseste sa fie foarte constant. Poate prea ambitios uneori si asta il costa mult. Spre exemplu a castigat la Sibiu, dar a distrus masina si nu poate lua startul la Arad. Ca sa nu mai vorbim de Mihalache sau alti piloti care au un program redus, dar care toti au multa experienta. Experienta care se traduce nu doar in cunosterea si exploatarea masinii ci si in cunoasterea probelor.
Oricum nu imi pare rau de pasul facut, de a concura in aceasta clasa pentru ca sunt convins ca un mare rezultat nu se poate obtine decat in fata unor adversari de valoare. Iar la Clasa 3 sunt cei mai multi!
RallyMax: In calendar sunt programate inca 4 raliuri de macadam: Arad, Bacau, Iasi si Harghita. Pe care il asteptati cel mai mult si unde credeti ca veti obtine cel mai bun rezultat?
Adrian Dragan: Arad este cheia, fiind si ultimul cu coeficient 1,2. Un rezultat bun aici ne poate aduce mai aproape de podium. Probele sunt frumoase si tehnice, imi place acest raliu. Bacau, va fi un fel de Delta. Multi piloti vor veni aici pentru probele foarte bune, inlcusiv piloti cu program redus si care pot lua din punctele protagonistilor. Sunt curios sa vad proba noua. Ma astept ca la Iasi sa nu mai fie probleme cu probele pentru ca acestea sunt cu adevarat frumoase. Din pacate aici nu prea ajunge publicul. Dar este foarte posibil ca la Iasi sa se traga lozurile castigatoare.
De Harghita ma leaga amintiri frumoase. Este un raliu ceva mai dur, dar superb. Sper sa reusesc sa pot lua startul si aici.
RallyMax: In final, aveti cuvantul!
Adrian Dragan: Vreau sa le multumesc partenerilor nostri Toshiba Romania, UNIOR ? TEPID, SKF, auto motor si sport pentru sprijinul si implicarea de la Sibiu si din acest sezon, echipei TM Sport pentru modul in care ne-a pregatit masina de fiecare data, si pilotilor NRA pentru sfaturi si suport. In ceea ce ne priveste, pentru acest final de sezon principala preocupare ramane bugetul. Sper sa gasim resursele de a lua startul la toate etapele. Campionatul clar arata un progres in privinta organizarii si mai ales al mediatizarii. Incepe sa arata ca un adevarat Campionat National. Ar trebui gasita o solutie cu comprimarea programelor din zilelele premergatoare si cu calitatea arbitrajului. Dupa Brasov am inaintat o scrisoase catre FRAS cu 15-16 puncte privind imbunatatirea arbitrajului si al securitatii echipajelor pe probe. Bineinteles ca nu am primit niciun raspuns daca se va tine sau nu cont de ele. In final multumesc pentru acest interviu si va felicit pentru ceea ce faceti pentru promovarea acestui sport.