Incepem seria interviurilor de inceput de sezon cu Marco Tempestini, liderul Napoca Rally Academy, unul din protagonistii Campionatului National de Raliuri din ultimii ani. Vom incerca sa aflam care sunt planurile NRA pentru 2015, national si extern, care sunt parerile lui despre noua directie in care se indreapta motosportul din Romania si alte aspecte.
RallyMax: Ciao Marco. Stim cu totii rezultatul alegerilor, stim optiunea ta si a NRA in cadrul acestor alegeri. Desi schimbarea nu a fost cea dorita de tine, crezi ca va fi de bun augur? Crezi ca vor avea Norris Mageanu si echipa formata de el puterea sa ridice motorsportul romanesc de unde se afla in acest moment?
Marco Tempestini: Eu cred ca atunci cand se termina alegerile si este un rezultat, toata lumea ar trebui sa se conformeze, si mai mult in cazul unei Federatii, ca toti sportivii si actorii implicati sa puna umarul pentru binele sportului si sa fie disponibili si sa ajute noua conducere proaspat aleasa. Asta este un principiu al democratiei, care din pacate in FRAS si in motorsportul din Romania este foarte putin cunoscut si aplicat! In continuare cred ca varianta lui Mani si echipa care era langa el, ar fi fost mai pregatita si rapida in a gestiona cele multe provocari care FRAS trebuie sa le rezolve intr-un timp foarte scurt, dar cum am si declarat inainte de alegeri, oricum cred ca si venirea lui Norris si noua sa abordare este cu mult mai bine decat ce a fost inainte, cu conducere trecuta, sau mai bine, cu presedintele trecut. Eu si NRA suntem la dispozitia lui Norris si echipa ce isi va nomina langa el, in comiisile si ca expertii externi, cu cunostintele noastre si cu capacitatile nostre sa ii ajutam sa faca cat mai bine posibil pentru motorsportul din Romania. Asa ar trebui sa faca toata lumea, indiferent cu cine au tinut si votat la alegeri, nu orgoliile sunt importante, daca Norris a castigat inseamna ca majoritatea cluburilor la vot, au votat pentru el si ideile lui si daca am stat 6 ani cu conducerea trecuta si cu toate nemultumirile ce au produs, ar trebui macar sa avem un pic de rabdare si sa il lasam pe Norris sa implementeze programul lui, inainte sa zicem ca nu poate! Eu clar cred ca cu un pic de ajutor din partea tututor celor implicati activ si adevarat in motorsport, aceasta schimbarea ar putea sa fie una foarte benefica. Din pacate, foarte multi oameni ce nu mai sunt implicati activ, sau mai rau, ca niciodata nu au fost implicati activ in sportul nostru, dar care cunosc foarte bine “sportul national” de criticat aiurea adica de carcotit, agita mediul nostru cu tot felul de provocari, cand ce ar trebui acuma este liniste si colaborare, pentru binele comun.
RallyMax: Napoca Rally Academy, o echipa cu traditie in campionatul romanesc, are in 2015 un sezon plin pe toate planurile: national pentru toata echipa, extern Simone, Florin si pentru tine. Ca lider de echipa, spune-ne in cateva idei care crezi ca sunt modalitatile prin care FRAS ar putea sprijini programele externe alte NRA (sau ale altor echipe/echipaje cu program de participare in etapele internationale)?
Marco Tempestini: Aceleasi modalitati care sunt prevezute in legea sportului, care sunt folosite de cele alte federatii din Romania pentru toate celelalte sporturi. Legi, reguli, capitule de spesa, totul exista si este la dispozitia, pentru cine este elegibil. Clar la capitulul asta, de relatie cu MTS, Norris are mult de facut, ca presedintele trecut nu avea un raport “deosebit” de bun cu ministerul si clar asta ne-a afectat pe toti. FRAS nu trebuie sa faca nimic nou, nu trebuie sa inventeze nimic: Romania este o tara europeana, nu suntem de pe alta planeta, ce merge in Franta, Italia, Polonia, Cehia sau Portugalia…poate sa mearga si la noi, tinand cont de nivelul economic si de dezvoltarea tarii nostre. Sprijinirea participarii internationale de inalt nivel, mai mult din partea sportivii tineri, este o prioritate FIA, si de toate federatiile nationale in motorsport. Nu este usor de facut, dar repet, exista niste bani pusi la dispozitie pentru asta, din partea ministerului, din partea FIA, din partea EU, exact cum sunt pentru securitate, pentru dezvoltarea sportului si achizitionarea de noi tehnologii si pentru formarea arbitrilor, trebuie doar sa vrem si sa stim cum trebuie sa facem sa ajungem la ei.
RallyMax: Care sunt programele lui Simone si al lui Florinel pentru raliurile externe in acest an? Dar obiectivele pe care le au de atins cei doi piloti JuniorNRA?
Marco Tempestini: Mai sus ati zis ca NRA va avea programe externe pentru juniori si pentru mine, dar nu este asa, ne-am inscris ca echipa la WRC2, sa fim prima echipa de Production la sfarsitul anului si sa venim cat mai sus posibil in campionatul pentru echipe de WRC2. In cadrul acestui program si eu si Bogdan vom avea niste participari in WRC2, cand Simone va fi ocupat in JWRC, preconizam ca eu sa fiu in Portugalia, Polonia si Spania si Bogdan in Finlanda, Corsica si Wales. Dar vom vedea in cursul anului mai exact. Cu juniorii treaba este dejaa cunoscuta: Florinel va participa in JuniorERC incepand cu Irlanda si cu aceasta masina va participa si in CNR. Obiectivele lor sunt sa creasca treptat ritmul si sa completeze experienta ce a inceput sa faca anul trecut, in fel in care in 2016 sa poata sa fie in lupta pentru victorie. Participarea interna este propedeutica la asta, dar cred ca cu masina noua, va a fi un actor principal in clasamentul 2WD de la noi. Simone trebuie sa faca experienta cu Subaru, in toate raliurile noi pentru el din WRC2 si in JWRC sa incerce sa castige campionatul, ceva foarte usor de declarat, dar mult mai greu de facut. In CNR, Simone va continua cresterea lui de ritm cu masina de clasa 2 si cred ca va fi un adversar greu de batut pentru orcine vine in campionat cu ganduri la victoria finala.
RallyMax: Campionatul National de Raliuri 2015 are un numar de 9 etape, prea multe dupa parerea multora. Cum vede pilotul si liderul NRA, Marco Tempestini, acest campionat? Ce e bine si ce se putea imbunatati?
Marco Tempestini: Il vad bine…si rau, ca de obicei! 9 etape sunt absolut prea multe pentru realitatea din Romania, speram ca Norris sa fie mai putin “volubil” la cererea ca organizatorii sa intre in campionat. Cred ca ar trebui sa fie 6 maxim 7 raliuri in CNR si inca 6 in liga 2, cum este in Ungaria. Liga 2 unde nu poti sa mergi cu 4X4 si sa fie calea de trecere si din punct de vedere sportiv si financiar, pentru pilotii tineri si fara multe resurse financiare, spre campionatul National. Cateva raliuri au crescut foarte mult organizatoric vorbind, altii mai putin, ar trebui ca evaluarea lor sa fie cu adevarat profesionala si impartiala, si ca selectie intre raliuri sa fie functionala. In rest tot timpul este loc de mai bine, asa securitate, spectacol, mediatizare, arbitajul…tot poate sa fie imbunatatit intodauna!
RallyMax: Care sunt planurile si obiectivele NRA in acest sezon in campionatul intern? Exista schimbari in ceea ce priveste echipa sau materialul de concurs?
Marco Tempestini: Exista multe schimbari…practic doar eu voi concura in aceeasi formula ca ultima etapa de anul trecut, toti ceilalti componenti ai echipei vor avea parte de schimbari mai multe sau mai putine. Dar nu este inca momentul sa le fac publice, in cateva zile va fi un comunicat de prezentare a echipei, trebuie ca fanii sa aiba…incredere si rabdare! Obiectivele sunt cele obisnuite, adica ca orice component al echipei sa fie cat mai sus in lupta lui, sa fie la general sau in cupa monomarca, asa vom fi siguri ca NRA va fi in locul ei la sfarsitul campionatul.
RallyMax: Cu mai putin de o luna pana la startul in Tess Rally, simti nevoia unei revanse dupa rezultatul din 2014?
Marco Tempestini: 🙂 un zambet este raspunsul corect la aceasta intrebare! Si excluderea de la Brasov a fost ceva ce vreau sa uit…cu schimbarea conducerii federale! Sper sa fiu in stare sa merg la fel de tare ca anul trecut, dar impresia mea este ca tot ma voi lupta pentru locul 2!
RallyMax: Anul trecut am vazut o editie a Transilvania Rally cu noutati: probe noi si interesante, superspeciala in centrul orasului Turda. Stim ca e cam devreme sa ne dai amanunte despre raliul de anul asta, insa spune-ne care crezi ca au fost punctele tari ale etapei de anul trecut si ce crezi ca se poate imbunatati pentru etapa din 2015?
Marco Tempestini: Sigur vrem sa facem mai bine si mai mult. Vrem mai multi fani pe probe, vrem mai multe masini la start, vrem mai mult spectacol. Turda va fi confirmata dar lucram intens sa reusim sa avem inapoi masini in concurs…langa Matei Corvin! Deja am inceput sa lucram la editia 2015…stati aproape de noi, ca va fi interesant.
RallyMax: Multumim! In final, ai cuvantul!
Marco Tempestini: Sper ca anul asta sa fie, incodata un an in crestere pentru CNR si pentru NRA, noi vom pune sufletul si munca ca de obicei si ce ne bucura mult este, ca fani de pe probe, in tara si afara, sunt tot mai multi si tot mai aproape de noi, asa sper si va doresc, la tuturor pasionati din motorsport din Romania, un 2015 la maxim!
Foto 1: Rob Kulcsar
Foto 2: Napoca Rally Academy/www.RallyZoom.ro