Ne-am intalnit cu Vlad Cosma sa discutam despre Raliul Brasovului si nefericitul abandon care a incheiat etapa de debut a CNR pentru echipajul clujean. Am ajuns sa vorbim cu Vlad despre Brasov, idei si planuri pentru viitor, conducere defensiva dar si despre proiecte si campanii ale Napoca Rally Academy.
RallyMax:?Salut Vlad, un debut cu stangul la Raliul Brasovului…
Vlad Cosma:?Da, debut cu stangul inca din prima proba speciala. Aveam informatii de pe proba ca este doar ud, am pornit cu cauciucuri de ploaie(ud), iar cand am iesit din service am primit vestea proasta ca ninge si se depune. Am sperat, pe deviza ca asa e pentru toti, dar n-a fost asa, deoarece cei care au luat startul in spatele nostru au avut informatii despre vreme. Si Alex Filip si Sebi Barbu au ales cauciucuri de iarna si am luat 1 minut de pe prima proba. A doua zi am pornit setati altfel, sa mergem safe. Desi am pierdut un minut in prima zi, am vrut sa vedem cat putem sa reusim sa recuperam. Am sperat ca o sa ninga si o prindem noi pontul cu cauciucuri de iarna. Am pus pe Paraul Rece si pe Rasnov ierni si a fost din nou error total ca a fost mai mult ud decat zapada, iar cauciucurile de iarna de strada montate pe masina n-au facut fata. Masina a balansat mult, nu prea aveam incredere in ea, eram ca si cu macadame pe asfalt si am mai pierdut timp (45 sec) in loc sa reucperam. In parcul de serivice am luat decizia de ?totul sau nimic?: am pus ploi taiate pentru Babarunca si am zis ca mergem maxim cat putem. Am reusit pana cu aproximativ 3 km inainte de final, unde ne-a surprins un pic un viraj. Nu neparat viteza mare, dar masina a reactionat ciudat, am incercat s-o controlez, apoi a reactionat din nou ciudat, s-a indreptat foarte repede si m-am trezit cu fata intr-o glisiera. Am sperat sa ne oprim in glisiera si sa pierdem cateva secunde cu o rasucire, dar din pacate glisiera s-a rupt, ne-a facut trambulina si ne-am dat de 6-7 ori peste cap. Nu ne-a placut deloc, dar astea sunt cursele. Nu poti sa mergi la limita daca nu stii unde e limita. Acum am aflat si noi limita. Dar mi-e un pic ciuda ca am iesit in decor la o viteza infima si a fost foarte sec tot ce s-a intamplat acolo. Nici masina nu a fost avariata: daca aterizam pe roti puteam sa termin proba si in service am fi schimbat parbirizul si ce mai trebuia. Pierdeam timp, dar macar terminam.
Din pacate de nu stiu cata vreme la Brasov nu am noroc si anul trecut ne-am oprit tot cu o iesire in decor. Etapa de asfalt de la Brasov se pare ca nu ne prieste. Speram ca pe viitor sa fie mai bine. Pentru Timis o sa reparam masina si sper sa nu avem sechele dupa accidentul acesta si sa mergem la fel de tare cum ne-am obisnuit partenerii si fanii si sa revenim in lupta pt titlul la 2RM.
RallyMax:?Ai avut voie cu cauciucuri de iarna in prima zi??
Vlad Cosma:?Nu, n-am avut, dar daca erau informatii ca este zapada s-ar fi putut obtine o derogare. Doar ca am avut informatii ca pe proba ar fi zapada cand deja era prea tarziu. Si daca am fi avut cauciucuri gen monte carlo le puneam pentru siguranta deoarece temperatura scazuta se preta mai mult acelor cauciucuri. Pentru C2 nu exista decat cauciucuri de iarna de strada, care ar fi fost cel mai bun compromis in prima zi.?
RallyMax:?Spune-ne ceva despre concurenta din acest an.
Vlad Cosma:?Alex Filip e mai bine pregatit decat anul trecut, cu o masina upgradata. La etapele de asfalt o sa fie Delecour, de care n-avem nici o sansa sa ne apropiem cu masina noastra. Nu tragem pentru un rezultat, mergem tare si ne dorim sa iesim afara din tara, iar in CNR sa mergem cat mai tare. Pentru ca in CNR mai mult de campion national absolut nu poti sa ajungi si incercam, pentru ca inca mai avem varsta , sa ajungem sa realizam ceva in afara tarii.?
RallyMax:?Obiective la 2RM si la clasa 6??
Vlad Cosma:?La clasa 6 vrem podium, la 2RM nu stim ce facem. La asfalt sansele sa ne batem cu Alex sunt mici, deoarece in mod normal diferenta dintre masini e foarte mare. O sa incercam la Cluj, pentru ca ne plac foarte mult probele si stim sa mergem tare pe ele pentru ca se preteaza pentru masina noastra. La macadam daca avem noroc de probe la vale o sa ne batem cu Clio-urile. Dar pe probele de asfalt la deal n-avem nici o sansa. Si pe Babarunca am luat ecart pana in momentul in care am iesit afara si pot sa zic ca am mers cat de tare se putea cu gumele pe care le aveam si am fost la 1 minut si 20 de secunde in spatele lui Vali(in locul unde am avut accidentul). Alex Filip avea la final de proba 1 minut si 25 de secunde in spatele lui Vali. La final am fi fost in acelasi timp, dar cu siguranta nu puteam sa recuperam 1 minut si jumatate acumulate in prima zi si pe primele doua probe speciale de sambata.
RallyMax:?Cand treci pe altceva, poate un DS3?
Vlad Cosma:?Pe un DS3 am vrut foarte mult sa mergem anul acesta, din pacate n-am gasit resursele sa facem trecerea asta si am gandit o altfel de strategie: cu banii extra pe care ii strangem mai bine mergem la noi in campionat cat de tare putem pe C2 si ne concentram restul resurselor pentru cateva etape in afara. Din experienta, ne-am dat seama ca sponsorii iti dau bani si daca esti campion si vicecampion asa ca rezultatul nu e primordial. Trebuie sa mergem cat mai tare se poate pe orice suprafata, orice raliu, ca sa putem emite pretenii daca ajungem sa ne dam afara. C2-ul il stim, cu DS3 n-am fi mers la limita din primul an, am fi cheltuit mai multi bani cu el, asa ca mai bine facem inca 2 etape in plus in IRC.
RallyMax:?Dar de sezonul viitor?
Vlad Cosma:?De la anul speram sa trecem la o masina integrala. Incercam sa dam tot ce putem pe 2RM si daca reusim sa strangem bugetul pe anul viitor trecem pe integrala. Pentru ca un buget pentru DS3 sau integrala tot la aceeasi suma se invarte si daca nu avem o colaborare mult mai buna cu Citoren trecem la integrala.
RallyMax:?Spune-ne detalii despre Napoca Rally Academy: campanii, proiecte, idei, planuri.
Vlad Cosma:?Campaniile sociale ale Napoca Rally Academy depind foarte mult de parteneri. Pentru noi nu e un efort foarte mare sa facem campanii sociale din punct de vedere al implicarii. Doar ca trebuie sa avem parteneri sa ne sustina. Ne concentram foarte mult pe partea de conducere defensiva pentru ca, in primul rand e painea noastra si in al doilea rand pentru ca speram sa putem schimba ceva din mentalitatea soferilor romani, chiar daca doar 1000-5000 vor fi scolarizati, dar macar acelora sa le schimbam mentalitatea fata de abordarea pe care o au pe strada, deoarece foarte putini stiu cum se comporta o masina de strada in diverse situatii. ?
RallyMax:?Tu poti fi deja un model pentru tinerii din Romania, ca cel mai tanar instructor NRA.
Vlad Cosma: Deja nu mai sunt cel mai tanar din echipa, acestia sunt Simone sau Florinel. Eu fiind cel mai tanar dintre instructori, multi vin si ma intreaba ce ii pot invata cand eu am doar 25 de ani si ei au 25 de ani de permis. Multi sunt uimiti dupa un curs ce putine cunostinte aveau despre conducere in general, ce sa mai vorbim de pilotaj sportiv. Sunt multi care nu stiu sa conduca corect o masina, si de asta la ora actuala avem 3000 de oameni morti in accidente rutiere si peste 10.000 raniti, iar Napoca Rally Academy incearca sa reduca acest procent.
Chiar daca statistic vorbind, majoritatea accidentelor nu se produc din cauza ta ci a altor participanti la trafic, noi incercam prin cursurile de conducere defensiva sa ii invatam pe oameni sa se fereasca de alti soferi care conduc prost in trafic si sa invete sa se fereasca de situatiile limita. M-a intrebat cineva ce as fi facut daca la iesirea in decor de la Brasov eram cu o masina de strada. Dar noi incercam sa invatam oamenii sa nu ajunga intr-o astfel de situatie. Un pilot in timpul cursei e pregatit tot timpul pentru situatii limita, dar un sofer in trafic nu e pregatit in totalitate, deoarece apare relaxarea. Timpii de reactie in situatii limita cresc si se pot intampla multe daca nu faci nimic. O secunda la 60km/h inseamna 20 de metri parcursi.? Dupa un drum in trafic de 200 de km apare relaxarea si timpii de reactie scad mult.
Sfatuim oamenii sa se plaseze sub limita si sa fie feriti de pericole. Concentrat complet, nu poti face un drum de Cluj Bucuresti fara sa ajungi acolo foarte obosit si fizic si psihic. Daca ajungi la situatia limita, poti sa ai sansa sa ai reactia corecta, dar sansele sunt mici. Asa ca mai bine te plasezi sub limita. Daca mi se intampla pe strada ce s-a intamplat la Raliul Brasovului, si aveam aceeasi reactie, ma rasturnam cu o masina de strada si nu era cea mai placuta senzatie. In masina de curse esti prins in centuri, ai rollbar, esti in scaunul de curse care te protejeaza. ?Cu centura de strada, sansele sa te lovesti grav sunt foarte mari: vine pavilionul peste tine, se pot intampla dezastre. Asta inseamna conducere defensiva, sa stii unde e limita, sa stii cum sa controlezi masina la limita, dar neaparat sa ramai sub ea. Napoca Rally Academy vrea sa arate oamenilor unde e limita, ca pe strada sa nu fie pusi in situatii limita. E vorba de experienta, de multe ori subconstienul iti spune sa franezi in situatii limita. Si trebuie sa intelegi ca nu tot timpul e cea mai buna varianta asta. Si trebuie antrenament pe care nu-l obtii doar in trafic sau in parcari, ci la cursuri specializate.