Pentru ca am intrat in saptamana premergatoare celei de-a patra etape a Campionatului National de Raliuri Dunlop, ultima de asfalt din acest sezon, am aflat mai multe detalii despre Transilvania Rally de la George Morar, fost pilot si actual membru al echipei de organizare a etapei de la Cluj.
RallyMax: Felicitari pentru implicarea in organizarea etapei clujene din CNR! Spuneti-ne cateva lucruri despre noul format al raliului si despre noua echipa de organizare.
George Morar: In primul rand, echipa de organizare nu e deloc noua, deoarece scheletul ei este format de cei care s-au ocupat in mare de raliul din 1999 (n.r. Timken Rally 1999). Acel raliu e baza noastra de plecare pentru ceea ce vrem sa facem in anii ce vor urma. Echipa e formata din Bogdan Marisca, Horatiu Calugar, George Morar, pe langa care avem norocul sa avem o echipa de arbitri care acopera foarte multe din problemele legate de partea pur sportiva a cursei: regulamente si tot ce inseamna desfasurarea cursei. Nu este neaparat visul nostru sa organizam curse, dar eram pusi in sitatia in care existau foarte multe sanse ca la Cluj sa fie organizata o etapa de CNR de cineva din afara orasului, iar asta, pe mine, personal, m-a facut sa ma implic in organizarea Transilvania Rally.
Incercam prin formatul raliului sa ?impacam si capra si varza?, in sensul la Cluj sunt niste probe de asfalt extrem de frumase si spectaculoase. Sigur ca parerea noastra e subiectiva, dar ?Tarnita? si ?Dangau? concureaza la cele mai frumoase probe din tara. Sunt extrem de frumoase pentru piloti dar greu accesibile pentru spectatori. Noi incercam sa construim raliul in special pentru cei care nu sunt neaparat fani de raliu si nu stiu cu ce se mananca acest sport. Am incercat pe langa ?Tarnita? si ?Dangau? sa adaugam probe langa oras, care sa fie cat mai spectaculoase. Aici se inscrie si superspeciala unde am beneficiat de aportul autoritatilor de a inchide zona centrala. Organizatoric, inseamna un efort enorm care credem ca va aduce rezultate. Nu neaparat anul acesta, dar in anii viitori, cei care vor fi placut impresionati de ceea ce vad in centru vor fi cu siguranta curiosi sa vina si pe celelalte probe speciale.
Am reintrodus proba ?Faget? care am incercat s-o facem mai spectaculoasa: in loc de 1,5 kilometri de asfalt am introdus 4 kilometri de macadam la start. Cu siguranta vor fi discutii, pareri pro si contra intre piloti deoarece vor trebui sa mearga cu cauciucuri de asfalt pe macadam. Macadamul inseamna mult mai mult spectacol decat asfaltul iar partea de macadam a probei e extrem de spectaculoasa si usor de vizionat. Am facut acest mix asfalt macadam pe ?Faget? si am pus si o trecere de noapte care pentru organizatori inseamna securitate si organizare care trebuie sa fie impecabila. Toate aceste probe au fost puse pentru a mari suspansul. In prima zi, vinerea, se concureaza in jurul Clujului si in oras iar sambata e partea pur sportiva a cursei. Totodata, intre ?Tarnita? si ?Dangau? am introdus o noua proba, ?Calatele?, in lungime de 8 kilometri, care din punctul meu de vedere e o coborare extrem de spectaculoasa unde cu orice fel de masina, cine stie sa mearga si are curaj acolo se va simti in largul lui.
RallyMax: Din informatiile care le avem, superspeciala din Piata Unirii va incerca sa refaca celebrul circuit stradal care exista la Cluj in perioada postbelica. Care va fi traseul exact?
George Morar: Superspeciala din centru se desfasoara pe o parte din circuitul stradal pe care se tinea etapa din Cluj in 1970- 1980. Ea se invarte in jurul zonei pietonale din Piata Unirii. Plecarea se face de pe strada Eroilor si se vireaza dreapta, apoi se intra prin parcarea din spatele catedralei si se revine de unde s-a pornit, iar pe fiecare latura a pietei exista desenate viraje.
RallyMax: Proba ?Faget? va fi, in premiera pentru etapele din CNR din ultimii ani, una mixta pentru un raliu de asfalt, cu aproximativ 4 kilometri de macadam la start. Cum credeti ca se vor descurca concurentii pe aceasta portiune?
George Morar: La noi in tara nu tin minte sa fi fost o proba mixta intr-un raliu de asfalt. Noi cu masinile de strada mergem fara probleme pe acolo cu roti de strada. Pe prima parte cu slickuri toti se vor descurca mai greu dar vor recupera pe asfat. Nu cred ca vor merge multi cu slickuri, deoarece ar trebui cauciucuri mixte cu profil. Fiecare isi face strategia pentru ca dupa ?Faget? urmeaza Superspeciala care are 1.35 kilometri iar insumat rezulta mai mult asfalt decat macadam in prima zi.
RallyMax: Dupa succesul avut cu Timken Rally in trecut, care sunt planurile pentru viitor cu noul Transilvania Rally?
George Morar: Timken Rally este referinta noastra. Atunci am reusit sa organizam un raliu mult peste ce se organiza in 1999, acum 13 ani. Visurile noastre si ideea noastra, deoarece nu ne-am apucat pentru un an sau doi, vrem sa aducem raliul la un standard care sa-i permita sa se inscrie intr-un campionat regional. Sigur ca WRC si IRC ar fi visele noastre dar pana acolo e drum lung. Deja e Sibiul in IRC, care sincer sper sa iasa cat mai bine, sa ramana si sa fie un punct sigur in calendarul IRC. E important cum iesim anul acesta si cata energie si resurse vom avea in anii viitori. Si daca facem o etapa adevarata, pe care sa reusim sa o introducem in campionatul Ungariei sau al Slovaciei, asta ar insemna un lucru mare pentru raliurile din Romania.
RallyMax: Timken Rally era recunoscut pentru spectatorii numerosi si fanii inraiti de pe probe. Cum va propuneti sa ii aduceti in acest an pe probele speciale?
George Morar: Incercam sa promovam raliul cat mai bine in media, online, radio si TV. Vom imparti in oras si ghiduri pentru spectatori, ce contin informatii, ore de inchidere, drumuri pe care se poate ajunge la probele speciale, ponturi cu locuri de unde pot sa vada mai bine. Incercam sa informam in primul rand. Credem ca foarte mult se poate castiga daca lumea stie de eveniment. Apoi, mai multi sau mai putini vor veni, in functie de timpul personal. Proba ?Faget?, Superspeciala din centru si prezentarea din Piata Unirii de joi de la ora 20 sunt facute pentru spectatori, ca ei sa vada ca are loc un eveniment auto in orasul lor. Dupa ziua de joi speram sa vina cat mai multi curiosi care n-au mai fost la raliuri si care prin spectacolul care-l vor vedea in centru sau pe ?Faget?, sa le captivam interesul si sa-i aducem si sambata si la alte etape.
RallyMax: Exista planuri pentru includerea Transilvania Rally in etape internationale in viitor?
George Morar: Pentru includerea in alte campionate trebuie oferit un raliu interesant, care sa atraga prin format. Trebuie sa oferim mai mult decat la Arad daca vrem sa atragem atentia spre Cluj ca sa putem fi inclusi. Ideea noastra e sa mergem pe macadam, dar anul acesta am continuat pe asfalt. Noi credem ca raliul poate sa ofere mai mult spectacol pe macadam.
RallyMax: In final, aveti cuvantul!
George Morar: As vrea sa le urez tuturor participantilor succes, sa se bucure de traseu si sper sa fie aplaudati de cat mai multi spectatori. Ideea este ca daca nu reusim sa aducem spectatori n-avem cum sa progresam in acest sport.