Am luat legatura cu Sebastian Gioarsa pentru a afla detalii despre noutatile pe care le pregateste pentru sezonul 2013.
RallyMax:?Salut! Am aflat de curand ca pregatesti cateva surprize pentru sezonul 2013. Povesteste-ne care sunt schimbarile fata de sezonul trecut.
Sebastian Gioarsa:?Asa este, dupa 2 sezoane de ?debut? am decis sa ma despart de Dacia Logan si sa investesc intr-o alta masinuta, mai noua si putin mai puternica: este vorba de un Suzuki Swift Sport pregatit de grupa N. Mai exact, voi participa in cadrul clasei 9 unde am concurat si in ultimii 2 ani, adica primii mei 2 ani de curse. Si ca sa fie un an al schimbarilor, voi avea un copilot nou si o echipa de asistenta noua. Dupa 2 ani alergati impreuna cu prietenul meu Dan (n.r. Dan Feurdean), care din motive personale nu mai are disponibilitatea necesara unui intreg an competitional, am hotarat sa particip anul acesta avand-o in dreapta pe Raluca Magdas. Cu
Raluca nu pot sa spun ca sunt la prima participare, avand in vedere ca am mai colaborat la Raliul Bacaului in 2011, unde am experimentat mici cascadorii pe probe, dar se pare ca evenimentele de atunci nu au marcat-o in asa masura incat sa nu mi se alature anul acesta :). In ceea ce priveste partea tehnica, anul acesta o sa fim asistati de echipa baietilor de la Turbotehnics din Cluj, proiectul Suzuki in sine fiind demarat impreuna cu Florin Crisan, proprietarul Turbotehnics.
RallyMax:?De ce Suzuki? Care crezi ca sunt avantajele acestei masini si cum crezi ca se va comporta pe probele speciale din Romania?
Sebastian Gioarsa: Mi-am dorit o alta masina, mai puternica, care sa se incadreze in specificatiile grupei N dar care, foarte important, sa nu presupuna bugete mult peste cele necesare participarii cu Logan (atat ca pret de achizitie cat si ca pret de exploatare). Normal ca mi-as fi dorit si un ?upgrade? de grupa, de exemplu o masina de grupa A in configuratie R2, dar din pacate acest lucru nu a fost posibil la bugetul actual disponibil. Un alt element important in alegerea facuta a fost si proiectul de care aminteam anterior, proiect inceput din entuziasmul lui Florin Crisan (Turbotehnics), care a pus la bataie toate cunostintele lui in domeniu si arsenalul de care beneficiaza pentru a pune la cale organizarea unei noi cupe monomarca in cadrul CNR dar si sprijinul mare pe care l-am primit de la Calin Bucur (Bucur Tuning) prin intermediul caruia am achizitionat la pret foarte avantajos intreg kit-ul de rally Sparco necesar constructiei masinii. In aceasta idee am inceput impreuna prepararea masinilor in atelierele de la Turbotehnics, Florin fiind si el un proprietar de Suzuki, masina ce urmeaza sa fie disponibila pentru inchiriere. Nu stim inca sigur daca acest proiect se va si finaliza, din pacate din motive ce tin strict de organizatorul unei astfel de cupe, dar cu siguranta noile masini vor mai anima clasa 9 si, sper eu, o sa mai diminueze dominatia Loganelor.
Din punct de vedere al comportamentului pe probe nu pot sa spun nimic deocamdata, modelul este foarte nou ca si fabricatie si nu am avut ocazia sa incercam o masina similara. Oricum, inainte de debutul campionatului, o sa avem ocazia sa testam masina atat pe asfalt cat si pe macadam. O sa pot sa dau mai multe detalii doar dupa efectuarea acestor teste, care sunt deja programate la sfarsitul acestei luni. Ce pot sa spun acum cu siguranta, este ca am mare incredere in calitatile si comportamentul acestei masini avand in vedere fiabilitatea modelului Swift anterior si bineinteles, experienta producatorului in domeniul masinilor sport.
RallyMax:?Am vazut in unele poze ca ai inceput lucrarile la prepararea masinii. Cum evolueaza pregatirile?
Sebastian Gioarsa:?Da, merg aproape zilnic la atelier sa vad in ce stadiu este ?constructia? si bineinteles ca surprind orice evolutie in proces. Pregatirile sunt conforme cu programul stabilit, fara nici o abatere, deci ne asteptam sa finalizam lucrarea pana la sfarsitul lunii februarie, astfel incat sa ramana timp suficient de teste si mici retusuri pana la prima etapa din martie.
RallyMax:?Noul model de Swift nu are inca omologare pentru 2013. Vei participa la clasa 9 sau in cadrul fostei grupe H?
Sebastian Gioarsa:?Este adevarat, modelul este foarte nou si nu are inca omologarea FIA de grupa N, se asteapta ca pana la sfarsitul acestui an modelul sa primeasca si aceasta omologare. Pana atunci insa, avand si experienta campionatelor din tarile vecine (Italia, Austria) unde deja aceasta masina participa in cadrul clasei 9 pe baza unei derogari acordate de fiecare for national afiliat FIA, la fel am procedat si noi, respectiv am solicitat, si suntem aproape de finalizare, obtinerea unei astfel de derogari de participare in cadrul clasei 9 a campionatului national. Nu cred sa existe obiectii sau ?gica contra? avand in vedere ca modelul este dezvoltat pe vechiul Swift (cu? omologare FIA valabila) si constructia masinii se face respectand intru totul fisa de omologare pentru autoturismele de grupa N.
RallyMax:?Care sunt obiectivele pentru 2013? Te vom vedea la toate etapele?
Sebastian Gioarsa:?Avand in vedere ca este primul an in care beneficiez de un sprijin financiar mai consistent, planul este de a participa la 7 sau 8 etape din cele 9 ale campionatului iar obiectivul principal este acomodarea cu noua masina si daca se poate, si ma mai paraseste ghinionul de anul trecut, de ce nu, o clasare pe podium la sfarsit de campionat in cadrul clasei 9.
RallyMax:?Federatia propune pentru 2013 un program cu 9 etape in CNR. In care tabara te afli: a celor care contesta numarul prea mare de raliuri sau te bucuri de sporirea kilometrilor de proba speciala?
Sebastian Gioarsa:?Eu cred ca sunt undeva intre cele 2 tabere, adica consider multe cele 10 etape programate initial (sa nu omitem faptul ca au fost propuse 10 si ulterior, la insistenta majoritatii, s-a revenit la un program de 9 etape) dar pe de alta parte ma bucur ca avem ocazia sa parcurgem multi kilometri de proba. Aici discutia poate continua si cred ca fiecare tabara are argumente pro si contra. Tot ce pot sa spun este ca fiecare sportiv are dreptul si posibilitatea sa aleaga etapele la care participa, sistemul de punctare, ca si cel din campionatul european si mondial, permitand absenta la o parte din etape fara a afecta obiectivul propus pentru acel an competitional. Daca nu ai posibilitati financiare pentru a face un campionat intreg alegi doar etapele care iti convin din diverse puncte de vedere si participi doar la acelea. Sunt atatea exemple si in campionatele internationale in care piloti de uzina care teoretic beneficiza de resurse financiare, dar si majoritatea privatilor mai putin dotati financiar, fac doar o parte din etapele programate in acel campionat beneficiind de sistemul de punctare N-x pentru a acumula punctele necesare.
RallyMax:?Ce parere ai despre noul sistem de punctare? (cele 9 etape vor fi impartite in doua sectiuni (4 + 5), din prima parte urmand sa fie luate in calcul cele mai bune 3 rezultate, iar din partea a doua cele mai bune 4 rezultate)?
Sebastian Gioarsa:?O derivare din sistemul clasic N-x, binevenit avand totusi in vedere numarul mare de etape pentru un campionat nu prea potent din punct de vedere financiar. Cred ca in mare ai raspunsul meu deja la intrebarea anterioara. Pe mine personal ma ajuta un astfel de sistem, avand in vedere ca nu practic pilotajul la nivel profesionist, si atat resursele financiare cat si cele de timp sunt limitate si astfel pot alege cand si cat sa investesc in acest sport, frumos rau altfel :), si totusi sa am sansa sa-mi indeplinesc angajamentele si obiectivele.
Credit foto: arhiva personala a pilotului