Dupa un parcurs constant, Adrian Dragan a reusit, alaturi de Valentin Bradateanu, sa invinga in cadrul clasei 6 la sfarsitul unui sezon 2012 extrem de disputat. Pentru 2013, cei doi pregatesc o serie de surprize interesante, printre care schimbarea masinii de concurs si a clasei, dar si atragerea unui nou sponsor principal.
RallyMax: Buna! Dupa o perioada destul de lunga de la ultimul raliu din calendarul CNR, mai sunt cateva saptamani pana la startul in prima etapa a sezonului 2013: Raliul Brasovului. Cu ce noutati vine echipajul Adrian Dragan/Valentin Bradateanu?
Adrian Dragan: Da, desi a fost o pauza lunga timpul a trecut foarte repede. Pentru noi anul incepe cu emotii mari pentru ca vom face trecerea pe un Subaru Impreza N15 cu care vom concura in Clasa 3. Ca si in anii precedenti masina este furnizata de TM Sport ? Napoca Rally Team – cu care avem inca din 2011 o colaborare foarte buna si carora vreau sa le multumesc inca odata pentru profesionalism. Nu a fost insa usor sa ajungem la acest nivel si sa ne putem asuma un astfel de angajament care practic ne aduce, cel putin teoretic in elita automobilismului romanesc. Dar acesta a fost scopul inca de la inceput si pentru ca avem alaturi de noi parteneri, lideri in domeniile unde activeaza, trebuia sa facem acest pas. Si desi programul nostru competitional este sustinut de revista Auto Motor si Sport, performantele si titlul obtinut anul trecut ne-au ajutat sa atragem pentru 2013 noi parteneri cu care sa punem la punct un program mai ambitios si cu o alta imagine. Partenerul nostru principal este Toshiba Romania, care se alatura astfel celorlalti parteneri deja traditionali SKF si UNIOR- Centrul National de Scule, pentru a-i numi pe cei mai importanti.
RallyMax: Dintre masinile de clasa 3, de ce Subaru Impreza N15?
Adrian Dragan: Alegerea masinii a fost usurata de faptul ca masina trebuia sa fie una japoneza, datorita noului nostru partener principal. Nu a fost usor insa sa ne decidem asupra modelului Subaru, in discutie intrand si EVO 10. In final ne-am decis asupra modelului Impreza N15, masina care a fost pilotata de Simone Tempestini in 2012, si o masina care si-a dovedit din plin potentialul. Si bineinteles a mai contat si parteneriatul traditional cu Napoca, precum si conditiile primite.
RallyMax: Cum credeti ca va veti adapta la o masina cu tractiune integrala si care va fi diferenta majora in comportamentul masinii?
Adrian Dragan: Da, buna intrebare. Masina este pentru noi prin prisma puterii si a tipului de tractiune, o mare necunoscuta. Si din pacate, desi am ajuns aici, nu am avut timpul si resursele financiare necesare pentru un program de teste. Astfel ca probabil prima parte din 2013, daca nu chiar tot sezonul va fi unul de acomodare si invatare a masinii cu care speram sa putem continua si anul viitor. Diferenta este enorma si nu tine doar de puterea si tipul transmisiei dar si de multitudinea de reglaje si fineturi, precum alegerea pneurilor, pe care va trebui sa le invatam de la zero. Dar vom avea aici un sprijin in George Morar, managerul echipei Napoca care mi-a promis tot sprijinul pentru a putea intelege cat mai repede comportamentul si setarile masinii. Si desigur pe al celorlalti membri ai echipei, Marco, Bogdan si Sebi care au fost permanent alaturi de noi in 2011 si 2012 si carora le datoram foarte mult din progresul nostru.
RallyMax: Daca in 2012 ati reusit sa castigati clasa 6 dupa un parcurs foarte bun intregul sezon, care sunt obiectivele pentru 2013?
Adrian Dragan: Pana acum nu putem spune ca am avut evolutiile pe care le-am fi dorit pe probele speciale, cu cateva exceptii. O mare problema, la care lucram inca este constanta evolutiilor si imbunatatirea acestora. Si desi din afara se vede intr-un fel, din masina ne uitam si la bugetul sa-i spunem la limita care nu ne-a permis niciun fel de derapaj, la propriu. Anul trecut am fost practic nevoiti sa facem un sezon tactic ? este primul sezon fara nicio iesire in decor ? am fost concentrati mai mult pe evitarea greselilor decat pe performanta directa. Dar am dovedit ca un titlu se poate castiga si prin inteligenta nu doar prin forta si jocuri de culise. A trebuit, de altfel, sa ne adaptam pentru ca ne lipseau si ne lipsesc kilometrii de antrenamente si acomodare cu masina?o problema care se perpetueaza de altfel si anul acesta. Pentru 2013 nu ne-am fixat un obiectiv special, vrem sa progresam si sa incepem sa contam in lupta pentru podiumul Clasei 3. Ne-am obisnuit cu clasari bune anul trecut si sper sa nu le ducem prea mult lipsa. Dar suntem constienti ca va fi de patru ori mai de dificil. Cel putin!
RallyMax: Federatia propune pentru 2013 un program cu 9 etape in CNR. In care tabara va aflati: a celor care contesta numarul prea mare de raliuri sau va bucurati de sporirea kilometrilor de proba speciala?
Adrian Dragan: Am fost de acord cu solicitarile echipelor si pilotior care au dorit un sistem de punctaj transparent. Numarul de etape poate ca ar fi fost ideal sa ramana la 8, dar nici nu pot fi de acord cu ceilalti piloti care pe de o parte se plang de cresterea costurilor (pe buna dreptate, nu contest asta) iar pe de alta isi doresc 2 poate chiar trei participari internationale! Eu daca vroiam buget pentru 3 raliuri de ERC, plus Sibiu anul acesta, treceam CNR pe planul doi. Oricum, din punctul de vedere al organizarii campionatului sunt atat de multe de facut?si parca de fiecare data ne aflam in fata primului Campionat care se organizeaza in Romania. Este ceva incredibil. Sunt lucruri simple, precum Regulementul 2013 care inca lipseste, trebuia sa il avem cu cel putin un an inainte, ca si calendarul?ce sa mai vorbim de restul problemelor. Oricum, nu sunt de acord cu acea specificatie a FRAS ca doar primii 5 piloti vor puncta raliurile. Primii 5 ar putea fi doar piloti straini, spre exemplu, cu aparitii meteorice. De ce nu fiecare campion de Clasa sau de ce nu toti cei prezenti. Pentru ca toti au platit taxa de inscriere in acelasi fel!!! Asta este o discriminare de care ne lovim de foarte mult timp. Atata timp cat toti platesc la fel, toti au aceleasi obligatii si drepturi! Nu este corect, campionatul nu este facut pentru primii 5 piloti si nici pentru 3 echipe. Este CAMPIONATUL NATIONAL DE RALIURI, unde national are o conotatie mai larga.
Faptul ca sunt mai multi kilometri de PS nu ma deranjeaza, mai mult ma deranjeaza marirea taxelor, fara a fi informati in prealabil de lucrul acesta si faptul ca nu se stie ce se intampla cu acei bani, in special cu cei de sau pentru mediatizare!
RallyMax: Ce parere aveti de introducerea a doua noi etape in calendarul CNR: Raliul Deltei si Raliul Harghita?
Adrian Dragan: Raliul Deltei este cu adevarat o noutate importanta pentru ca schimbam peisajul si pentru ca avem in sfarsit o necunoscuta pentru majoritatea, daca nu pentru toti pilotii. Dar este binevenit si felicit organizatorii pentru initiativa si mai ales efort. Harghita este un raliu unde am concurat si care imi place extrem de mult. Si a carui lipsa o regretam la fel cum regret Baia Mare. Bine ca s-a intors in Calendar.
Oricum, multe probleme ar putea fi rezolvate daca lucrurile ar fi cunoscute din timp. Azi ar trebui sa avem deja regulamentul 2014, propunerea de calendar, taxe etc. Lucruri ce se pot discuta si ameliora pe parcursul sezonului 2013.
Multumesc si sper sa avem un campionat curat si cu raliuri ireprosabile care sa favorizeze lupta sportiva in detrimentul jocurilor de culise si interese. Ar trebui ca titlurile sa se decida pe Probele Speciale, nu prin amplasarea gresita a unor panouri de semnalizare sau a lacunelor din Regulament.
Credit foto 2: Rallyzoom