Cu cateva zile inaintea startului in una dintre cele mai asteptate etape ale sezonului, premizele pentru o etapa reusita sunt mari, intreaga lume a raliurilor din Romania fiind concentrata pe evenimentele ce vor avea loc in acest weekend in judetul Tulcea. Cu o istorie bogata in spate, Raliul Deltei a fost intotdeauna o etapa interesanta din programul national, fiind apreciata de catre echipaje si un deliciu pentru fanii din zona. Dupa o pauza de 20 de ani, Dan Niristeanu, participant in raliul dobrogean in 1981 si intre 1987 si 1990, ne vorbeste despre editiile trecute ale primei etape de macadam din sezonul 2013.
RallyMax:?Buna ziua! Deoarece Raliul Deltei se aproprie, am dori sa aflam cateva detalii despre editiile trecute ale raliului dobrogean. Pentru inceput, in ce perioada ati luat startul in acest raliu?
Dan Niristeanu:?1981, 1987, 1988, 1989, 1990, era traditional cea de-a doua etapa anuala.
RallyMax:?Care erau principalele aspecte care caracterizau Raliul Deltei in anii ?80 ? ?90? Cum pot fi descrise probele speciale de atunci?
Dan Niristeanu:?Fiind in acei ani un raliu mixt (asfalt/macadam) multe din actualele trasee de legatura pe asfalt erau pe atunci probe speciale (de exemplu: Tulcea-Cataloi; Adanca-Samova; Posta-Telita).?Pe de alta parte o proba deosebita din acei ani, Luncavita ? Nifon (macadam) nu se mai regaseste in actuala configuratie a raliului.
- Editia a II-a din 10 aprilie? 1981 avea 278 kilometri cu 8 probe speciale (in lungime de 119 kilometri din care 85 macadam, catalogat ca si foarte concentrat, 43% si dur) si 65 echipaje participante, cu startul ?la ceas de seara? si sosirea a doua zi dimineata.
-
Editia din 1 mai 1982 a avut o lungime de 369 kilometri si a constituit avanpremiera la etapa de Campionat European Dunarii-Dacia desfasurat intre 18 si 20 iunie 1982 la Tulcea ?(editiile de Campionat European ale Raliului Dunarii – Dacia din 1983 pana in 1987 desfasurandu-se la Sibiu).
- Editia a VIII-a din 22-23 mai 1987 are 63 de echipaje inscrise la start din 13 echipe inscrise.
- Editia a IX-a, din aprilie 1988 a avut 387 kilometri cu 17 probe speciale (11 asfalt si 6 macadam) si 80 de piloti inscrisi la start.
- Editia a X-a, din 1989 a avut 437 kilometri cu 20 de probe speciale (total 172 kilometri din care 8 probe de macadam in lungime de 102 kilometri), cu 93 echipaje inscrise la start, in 19 echipe constituite.
- Editia a XI-a, din 1990 a fost prima etapa de campionat pe anul in curs si a avut 330 kilometri cu 15 probe speciale in lungime de 114 kilometri, din care 6 de macadam in lungime de 62 de kilometri. Startul a fost dat pe 21 aprilie 1990 la ora 11 si 01 minute, sosirea fiind la ora 18 si 17 minute, rezultand un timp total de 7 ore si 16 minute. Aceasta este editia la care Titi Aur a participat cu un Peugeot 205 GTI.?
RallyMax:?In anii in care ati luat startul, care a fost cel mai bun rezultat obtinut pe specialele din Dobrogea?
Dan Niristeanu:?In 1989, impreuna cu fratele meu (copilot) Radu Nirestean am ocupat locul III la general si la clasa dupa echipajele Ludovic Balint/Dan Zarnescu si Nicolae Andrei/Nicolae Voican.
RallyMax:?Din declaratiile organizatorilor, editia din 2013 are in componenta probe care erau in programul raliului si acum 20 de ani. Va amintiti de ele? Care va sunt cunoscute?
Dan Niristeanu:?Au ramas ca probe de macadam:?Telita (20 kilometri),?Nifon actualmente Cocosu de 7/7.75 kilometri.?Nu se mai regaseste Luncavita de 11 kilometri si nu recunosc, personal, PS 6-9 Babadag si Eoliene.
La inceput eram in anii monstrilor din grupa B, asa ca si la noi se resimtea curentul (250-350 km desfasurati in 6-7 ore de seara pana dimineata!!!)?Ulterior si raliurile din Campionatul National au fost programate ziua (350-450 km de la 10:01 la aproximativ ora 18, adica ceva peste 8 ore, cu 20 de probe speciale in lungime de pana la 170 km!!!).?Intre anii 1986 si 1989 a existat si o ?divizie? speciala pentru camioane.?Mediile orare ale probelor speciale, atat pe asfalt cat si pe macadam, erau mari (si au fost platite si cu pretul vietii).
Proba speciala Samova de 7 kilometri era parcursa in 3 minute si 10-15 secunde, ceea ce corespundea unei medii orare de 130-133 km/h (se rula constant cu 170 – 175 km/h…cu Daciile ?)?Din anexa cu timpii realizati in acele vremuri va puteti da seama de mediile orare inregistrate.
In 1989 Loti Balint a parcurs proba Telita (20 kilometri) in 13 minute?si 24 secunde,?ceea ce a corespuns unei medii orare de 90 km/h, iar Nifon azi Cocosu de 7/7.75 kilometri in 4 minute si 57 secunde?rezultand o medie orara de 85 km/h (in acei ani ultima portiune a probei, pe coborare, era foarte denivelata).
RallyMax:?In trecut, participarile internationale erau numeroase pe probele de langa Tulcea. Cat de dificil era sa castigi in acea perioada si ce credeti ca e necesar unui echipaj sa termine primul la finalul celor aproape 110 kilometri de proba speciala programati in 2013?
Dan Niristeanu:?Participari internationale este posibil sa se fi inregistrat in anul 1982. In anii in care am concurat eu nu am retinut nici o participare internationala.
Pronostic pentru 2013???…..110 kilometri in doua zile?? mai mult un VTM (pe macadam) ?masinile pot fi mult mai ?intepate? si timp disponibil pentru reparatii mai mult…..(la aproximativ acelasi numar de kilometri parcursi timpul de desfasurare a competitiei este aproape dublu, alocandu-se totodata peste 3 ore de service).?In acei ani, o simpla pana te arunca de pe locul 5 pe locul 10, iar sansele de service/reparatie erau mult mai restranse (oficial inexistente, trebuind sa fie recuperate prin cresterea vitezei medii de la 46 km/h in sus, in conditiile in care eram si noi vanati de radar).
RallyMax:?Tinand cont ca organizatorul raliului se bazeaza pe o promovare intensa si are sprijinul echipei organizatorice de la Sibiu, cum credeti ca se vor desfasura ostilitatile din punct de vedere organizatoric?
Dan Niristeanu:?Sunt de-a dreptul incantat de publicitatea care se face actualei editii a Delta Rally.?Nu credeam ca se POATE si asa!!!?Reclama de pe Logan este din punctul meu de vedere, formidabila!!?Are toate sansele sa rezulte o etapa deosebita!!