De 20 de ani a fost nevoie ca raliul sa se intoarca in Dobrogea, intr-o zona unde aceasta ramura a motorsportului a fost intotdeauna bine primita si unde s-a bucurat de speciale frumoase si pe placul echipajelor si a spectatorilor. Raliul Deltei revine in Campionatul National de Raliuri, reprezentand a treia etapa din 2013 si prima pe macadam din sezon, dupa cele doua desfasurate la Brasov si in zona Lugoj. Cu ultima prezenta in CNR in 1993, raliul dobrogean si-a facut prezenta simtita in ultimele saptamani printr-o promovare masiva pe toate caile posibile, premizele unei competitii reusite fiind maxime.
Primele doua etape din sezonul 2013 au fost caracterizate de vremea deloc prietenoasa spectatorilor, Brasovul fiind dominat de ninsoare iar Timisul de o ploaie care a incurcat socotelile multor echipaje. Pornind din start cu o masina competitiva, Francois Delecour si-a adjudecat maximul de punctaj la primele doua raliuri, reusind, cu o tactica bine stabilita, sa stranga 55 de puncte, cu 29 mai mult decat urmatorul clasat, Gergo Szabo. Desi a condus pana inaintea ultimei speciale la Brasov, Vali Porcisteanu a ratat victoria dupa o iesire in decor pe “Poiana la vale”, iar dupa locul trei de la Timis Rally se claseaza pe ultima pozitie a podiumului inaintea primei etape de macadam a sezonului. Edwin Keleti este pe locul 5 in clasamentul general dupa doua etape, Bogdan Marisca ocupa a sasea pozitie dupa podiumul obtinut in Banat, urmat de alti doi piloti Napoca Rally Academy: duetul fiu – tata Simone si Marco Tempestini.
Cu marele absent in persoana lui Vali Porcisteanu, Raliul Deltei va avea parte de o adevarata lupta pe specialele inguste si tehnice, puterea masinii lasand locul tehnicii pilotului si legaturii pilot-copilot in a decide cine va invinge. Francois Delecour pleaca cu prima sansa dupa maximul de puncte din primele doua etape si dupa rezultatele bune avute pe macadam cu modelul 207 in sezonul 2012, dar Gergo Szabo, un impatimit al suprafetei, va pleca hotarat sa obtina toate punctele, mai ales ca a efectuat o sesiune de teste premergatoare raliului. Pretentii la prima pozitie vor emite si pilotii Napoca Rally Academy Marco Tempestini, care a declarat ca macadamul este suprafata sa preferata, sau Bogdan Marisca, care desi concureaza cu o masina inferioara, de clasa 3, va avea un avantaj dat de tehnica care il caracterizeaza. Edwin Keleti va forta o pozitie fruntasa in cadrul clasamentului general dar si al clasei, avand de luptat pe specialele dobrogene cu George Grigorescu, Adrian Dragan, Horatiu Savu sau Razvan Trisnevschi.
Cu 8 masini inscrise, clasa 5 este poate mai numeroasa ca niciodata, prezentele deja celebrilor Alex Filip, Sebastian Barbu, Bogdan Barbu si Adrian Raspopa fiind completate de a doua prezenta la start in 2013 a lui Sorin Badea sau de revenirile lui Vlad Stoica si Cristian Enache, dar si prezenta unui echipaj debutant: Daniel Pohariu/Lucian Stefan, pe emacedgame.net un Renault Clio Williams. Mai putin numeroasa in acest sezon, clasa 6 are la start doar online casino doua echipaje: Ekaterina Stratieva ia startul pentru prima oara in sezonul 2013 in Romania, in timp ce tanarul Radu Badina a facut trecerea la clasa superioara, lasand Dacia Logan pentru un Citroen C2R2. Din nou cea mai aglomerata, clasa 9 va avea parte de o lupta interesanta pentru victorie, minim de 7 piloti plecand cu sanse ridicate: Raul Badiu, Florin Tincescu, Octavian Tirnovean, Radu-Madalin Arhire, Csongor Szabo sau Bogdan Vrabie. Noutatea majora o reprezinta revenirea pe probele speciale a lui Vlad Cosma, clujeanul urmand sa ia startul pe o Dacia Logan alaturi de Sergiu Itu, care a cedat lui Dorin Pulpea locul din dreapta masinii lui Simone Tempestini, ca urmare a modificarilor efectuate in cadrul Napoca Rally Academy. De mentionat si prezenta echipajelor Mugurel Vulcu/Beatrice Toma, Bogdan Samoila/Florin Cojocaru, dar si revenirea lui Viorel Ivan sau prezenta unor debutanti: Raul Olesch sau Andrei Stan, dar si a veteranului Alexandru Nuta Voda. Datorita absentei lui Danny Ungur, oricare dintre cei cinci piloti inscrisi la clasa 11 au sanse de victorie, lupta fiind mai stransa ca niciodata intre Bogdan Stanoiev, Victor Baldescu, Dorin Banciu, Florin Crisan si Bogdan Cuzma, ultimul fiind singurul care evolueaza in cadrul clasei pe o masina cu doua roti motrice.
Aproape 110 kilometri de speciala grupati in 10 probe complet noi ii asteapta pe concurenti la Delta Rally, sau Raliul Deltei, dupa 20 de ani in care etapa din Dobrogea a lipsit din calendarul CNR. Prima zi debuteaza cu doua bucle identice formate din doua speciale: “Telita” si “Cocosu”, in lungime de 20, respectiv 7.75 kilometri, urmand ca seara sa fie incheiata in Tulcea cu superspeciala din centrul orasului, ce se va desfasura pe asfalt. Ziua secunda presupune cate doua treceri pe doua probe extrem de diferite: “Babadag”, ce se desfasoara pe un traseu ingust in padure, si “Eoliene”, ce va avea loc intr-o zona deschisa, in apropiere de Lacul Razim. In incheierea raliului se va mai efectua o trecere pe aceeasi superspeciala desenata pe strazile orasului, tulcenii avand sansa sa vada echipajele la lucru pe cei aproape doi kilometri, masinile urmand sa fie in configuratie de macadam. Sunetul motoarelor va rasuna in oras si joi, cand este programat un tur ceremonial, pe modelul celui facut de organizatorii Sibiu Rally in 2012, incolonarea pentru City Demo fiind anuntata la ora 19:30. De asemenea, in aceeasi zi este programat in apropierea localitatii Agighiol shakedownul Delta Rally, care va fi primul organizat in Romania sub regula “Qualifing Stage”, idee preluata din WRC si ERC, unde echipajele isi aleg ordinea de start in functie de timpul obtinut pe traseul comun shakedown-proba de calificare.
Cu o publicitate masiva, cu o organizare atenta la detalii care denota seriozitate si prin implicarea echipei organizatorice de la Sibiu Rally, Raliul Deltei promite multe, fiind una dintre cele mai asteptate etape ale sezonului. Notabila este pozitionarea centrului raliului si a parcului de service intr-o zona extrem de populata si pitoreasca, pe Faleza Tulcea, dar si desfasurarea superspecialei pe strazile din centrul orasului Tulcea. Ramane de vazut ce impresii vor avea echipajele la finalul celor doua zile de concurs si ce impact va avea competitia asupra spectatorilor din zona, tinand cont ca in Dobrogea raliurile au lipsit in ultimii 20 de ani.