Dupa trei etape desfasurate incepand cu luna martie, Campionatul National de Raliuri se intoarce la Cluj, unul dintre centrele de top ale motrosportului romanesc, in program urmand raliul cel mai bine organizat din sezonul 2012: Transilvania Rally. Organizat pentru a doua oara consecutiv de catre echipa care a revolutionat raliurile la finalul anilor 1990, raliul de la poalele Feleacului ii are din nou in frunte pe actualul pilot Napoca Rally Academy Bogdan Marisca, pe George Morar si Horatiu Calugar. Munca depusa anul trecut a fost recompensata de catre participanti, fani si chiar si Federatie, cuvintele de lauda fiind la ordinea zilei dupa incheierea primei editii organizate de catre BMP Motorsport.
Dupa Raliul Deltei, o etapa cu o organizare de top, Transilvania Rally va avea muncit pentru a pastra aceeasi impresie buna lasata tuturor persoanelor care au facut deplasarea la Tulcea, fie ca au fost echipaje, echipe tehnice, persoane din media sau fani. Decizia de descalificare a lui Delecour, castigatorul din Dobrogea, a starnit multe controverse in saptamanile precedente, castigator in a treia etapa CNR 2013 fiind declarat Gergo Szabo, care a fost urmat pe podium de Bogdan Marisca si Edwin Keleti. Cu o lista de start completa, la ultima etapa de asfalt din 2013 vor lua startul nu mai putin de 57 de echipaje, topul fiind, ca de obicei, completat de catre campionul en-titre Delecour, de catre Porcisteanu care a fost absent la Raliul Deltei, Dan Girtofan, Gergo Szabo sau Bogdan Marisca. Vlad Cosma isi continua programul din acest sezon, revenit cu ocazia raliului dobrogean, Sebastian Gioarsa, Rares Tomita si Adrian Grigore revin dupa absenta de la Delta Rally, in timp ce o serie de piloti revin in CNR dupa o scurta sau lunga pauza: Ioan Mihut, Elisei Groza si Emanuel Ilina.
Lupta o sa fie interesanta in topul clasamentului general deoarece Francois Delecour revine la Cluj cu o masina net superioara fata de 2012, cand a evoluat cu un Renault Megane de clasa 3, concurenta fiind mai mare decat la primele trei etape deoarece Bogdan Marisca este un expert al probelor rapide de asfalt din zona Clujului. De asemenea, este cunoscut ritmul extraordinar care il poate sustine Vali Porcisteanu pe asfaltul clujean, pitesteanul reusind in fiecare an sa se claseze in varful clasamentului general. Nu sunt de neglijat nici prezentele lui Gergo Szabo, Dan Girtofan, Manu Mihalache sau a clujenilor Edwin Keleti si Marco Tempestini, deoarece italianul poate fi deja numit locuitor al Clujului. Clasa 5 e din nou numeroasa, cu Adrian Raspopa care a obtinut prima victorie la etapa precedenta, cu Alex Filip dornic sa arate ca este cel mai rapid pe probele tehnice de la Cluj, cu Bogdan Barbu dornic de revansa dupa problemele avute la Timis Rally si Delta Rally si cu Sebastian Barbu dornic de inca un rezultat bun dupa podiumul de la Tulcea. De mentionat si prezentele lui Vlad Stoica, Cristi Enache si Cristi Toader care au sanse mari sa puna probleme favoritilor la podium.
Clasa 3 va fi una foarte disputata, pe langa prezentele deja obisnuitilor Edwin Keleti, Bogdan Marisca, Rares Tomita, Adrian Dragan sau George Grigorescu, pe lista participantilor si-au inscris numele si Manu Mihalache, care a aratat la Tulcea ca poate fi extrem de rapid pe speciale dupa revenirea in CNR, Elisei Groza care va lua startul pe un EVO 9, clujeanul Bogdan Casian si David Botka, ocupantul pozitiei secunde la prima etapa a sezonului, Tess Rally. Dupa prezenta numeroasa de la Delta Rally, clasa 11 strange din nou foarte multi inscrisi la start: nu mai putin de 10 echipaje vor lua startul in Transilvania Rally la fosta grupa H. Danny Ungur revine dupa absenta de la Tulcea, liderul clasamentului avand de-a face cu Dorin Banciu, clujeanul Florin Crisan, juniorul Bogdan Cuzma, dar si cu Emanuel Ilina, pilot ce revine in CNR dupa ce a participat ca forlighter la Raliul Deltei.
Clasa 9 are din nou cei mai multi inscrisi: Vlad Cosma isi continua programul din 2013 la Cupa Dacia dupa ce a “redebutat” la etapa precedenta cu un loc doi la clasa si Cupa, dupa victoria de la Tulcea Florin Tincescu a micsorat avansul pe care Raul Badiu l-a avut, in timp ce pilotul sibian revine la Cluj cu dorinta de a castiga etapa clujeana, dupa ce anul trecut a fost la o distanta infima de prima pozitie in cadrul cupei monomarca. Echipajele Suzuki vor avea un cuvant important de spus in lupta la clasa, Sebastian Gioarsa revenind dupa absenta de la Tulcea, in timp ce Csongor Szabo, desi cu un model Swift mai vechi, va arata din nou ca se descurca excelent pe ambele suprafete. Locul secund in 2012, Adrian Grigore va incerca sa recupereze puncte dupa ce a lipsit la Raliul Deltei, in timp ce Octavian Tirnovean revine dupa iesirea in decor din Dobrogea. Radu Madalin Arhire ia startul in raliul de casa al copiloatei sale cu dorinta de a obtine un nou podium la Cupa Dacia, in timp ce Cupa Suzuki isi va desfasura a doua etapa din 2013, lista participantilor pe modelul nipon fiind cea mai numeroasa: Sebastian Gioarsa alaturi de Raluca Magdas, Calin Bucur, revenit dupa o lunga absenta in raliuri, Andrei Chirtes si Mugurel Vulcu, cel care apare pe lista de inscrieri cu un Suzuki desi a luat startul la primele trei etape cu un Logan.
Transilvania Rally propune participantilor un format aproape identic cu cel din 2012, prima zi debutand cu aceeasi superba proba din Faget, cu startul primei masini la ora 19:43, ca apoi echipajele sa parcurga superspeciala mutata din Piata Unirii in parcarea Polus Center, ziua de vineri fiind incheiata de a doua trecere pe “Faget”, cu incepere dupa lasarea intunericului, de la ora 22:06. Ziua secunda propune doua bucle identice formate din superba Tarnita, o proba de 23 de kilometri in urcare pe malul lacului cu acelasi nume, urmata de catre nou introdusa “Belis”, o speciala tehnica si complet noua pentru toate echipajele, traseul fiind proaspat asfaltat si fiind caracterizat de viraje rapide, inselatoare si pe alocuri murdare. Ultima proba a buclei, celebra “Dangau”, caracterizata de Bogdan Marisca ca “cea mai tehnica proba de asfalt din campionat”, reprezinta o lunga coborare spre DN Cluj-Oradea, unde curajul echipajelor va face diferenta. Raliul se incheie cu o a doua parcurgere a superspecialei “Polus Center Cluj”, startul fiind dat in ordine inversa la 18:37, astfel incat spectatorii sa beneficieze de destul timp pentru a se intoarce in Cluj si a umple parcarea centrului comercial pe durata desfasurarii probei-spectacol.
Shakedown-ul Transilvania Rally va avea loc vineri, intre 8:30 si 14:00, pe drumul Sf. Ioan, ce face legatura intre cartierul Manastur din Cluj-Napoca si zona Faget, locatia fiind cea in care s-au desfasurat testele Raliului Clujului in 2010. Cu incepere de la ora 20, ziua de joi propune fanilor din oras o prezentare a echipajelor in centrul Clujului, in Piata Unirii, unde curiosii vor putea primi autografe, face poze si discuta cu echipajele, in timp ce festivitatea de premiere a castigatorilor este programata sambata, la ora 19:45, in parcarea Polus Center.
Votat cel mai bine organizat raliu in 2012, Transilvania Rally vine in acest an cu o varianta imbunatatita a editiei trecute, proba noua sporind spectacolul si aducand diversitate atat pentru echipaje cat si pentru spectatori. Cu un set complet de activitati pentru fani, editia din 2013 a raliului clujean se anunta un nou succes, fanii fiind asteptati in numar mare la prezentarea echipajelor, in platoul Faget si pe specialele de langa Cluj. Speram ca Bogdan Marisca, George Morar si Horatiu Calugar alaturi de intreaga echipa organizatorica sa reuseasca din nou un raliu care sa fie considerat un etalon in CNR, atentia pentru detalii si perfectionismul fiind calitati care ii caracterizeaza pe clujeni.