Astazi povestim cu unul din pilotii de la clasa “mica” din Campionatul National de Viteza in Coasta, Alin Troanca. Alin este unul din pilotii din Romania care participa la curse exclusiv prin resursele proprii, avand la activ starturi si podiumuri in Campionatul National de Slalom Paralel si in CNVC la clasa N1. Prezenta lui la startul Coastelor din Romania este deja o obisnuinta, prietenii si cei de margine poreclindu-l pe sibian “Nea” :).
RallyMax: Salut Aline! Avem placerea sa discutam cu unul dintre cei mai sufletisti piloti din CNVC. Povesteste-ne despre debutul tau in motorsport: cand, unde, cu ce masina?.
Alin Troanca: Salut! Debutul in motorsport a fost in anul 1999 in Campionatul national de Autocross Show, la clasa pana in 2000 cmc, pe o masina Opel Kadett D de 1600 cmc, masina cu rollbar pe exterior. Masina am cumparat-o in doi, cu prietenul Lauri, cu care in acel an am impartit etapele, el debutand la Sibiu iar eu la Bucuresti, pe Stadionul Metalul (Faur) din Pantelimon. Tin sa precizez ca Autocross-ul este un sport unde loviturile intre masini sunt permise pentru a avansa in frunte. Aveam sambata calificari pentru grila de start, iar duminica doua manse de concurs intre 10-15 ture; daca se rasturna o masina, se dadea restart, iar cel rasturnat, daca mai putea continua, era pus la coada grilei. Am plecat in cursa de la Bucuresti de pe ultima pozitie (locul 7-8), am avansat pe 2 si la un moment dat am primit o lovitura din spate, mi-a scapat volanul din mana (aveam pe volan bila ca la tiristi, ceea ce era o prostie), am incercat sa prind volanul dar bila mi-a dat peste degete si am intrat in parapet cu vreo 80 km/h. Am indoit rollbarul exterior si lonjeronul, rasturnandu-ma pe o parte si asta a fost finalul primei etape, masina nefiind in posibilitatea de a continua. Lipsa de experienta si-a spus cuvantul 🙂 .
RallyMax:Dupa debut, care a fost drumul parcurs pana la participarea cu Citroen Saxo in Campionatul National de Viteza in Coasta?
Alin Troanca: Din 1999 pana in 2002 am participat in cadrul Campionatului de Autocross Show, in 2002 iesind vicecampion la clasa N1, pana in 1300cmc cu rollbar (protectia) pe interior de aceasta data. Am facut scoala de pilotaj cu Stefan Vasile si in 2003 am cumparat in rate un Opel Kadett E 2000 cmc 8 valve cu care am debutat la VTM la etapa de la Abrud 2003. In urmatorii doi ani, neavand buget suficient (bugetul fiind salariul, la fel ca in ziua de azi) si neputand lua startul la jumatate + una dintre etape, am ramas debutant. In 2006, la etapa de la Campulung, prietenul Ciprian (n.r. Ciobotaru) mi-a dat masina lui, un Ford Escort Cosworth (ex Lucian Radut), cu care am participat la Clasa A4 si am obtinut locul 1 si locul 2 la grupa A pe o ploaie si o ceata infernala. Din lipsa de buget am vandut masina (Opelul). In 2007 am participat cu Lucian Radut ca debutanti in Campionatul de Raliuri 2007, ocupand locul de copilot, si am reusit sa obtinem locuri pe podium la debutanti si la clasa 11 a grupei H. In 2008, din pacate, am participat la etapele de Coasta ca spectator. In 2009, la ultima etapa (Teliu), prietenul Ciprian mi-a dat masina lui de curse, un Mitsubishi Lancer EVO VI sa simt din nou caii putere 🙂 . Tot in 2009 am participat si la cateva etape de Endurocross la Valiug – Resita, Ciolpani Bucuresti si Calimanesti Valcea la clasa Quad pe o Yamaha Raptor de 700cmc, neputand sta deoparte de motosport. In 2010 am recuperat Opelul Kadett inapoi si am participat in Campionatul National de Slalom Paralel si la doua etape de coasta la Straja – Alba si la Trofeul Sinaia. In 2011 am cumparat Citroenul Saxo de la Alina Bunica (ex. Vali Porcisteanu), bineinteles cu economii si bani imprumutati si am vandut Opelul Kadett (care traieste si azi si merge in CNSP :)) ) De atunci pana azi am avut o perioada de acomodare, pilotajul pe Citroen nefiind pe stilul meu, fiind o masina mai mica si care necestia un stil mai agresiv si mai curajos.
RallyMax: Faci parte din Rally Dream Team, echipa condusa de Ciprian Ciobotaru si din care mai fac parte Lucian Radut si Cosmin Dragnea. Care este atmosfera in cadrul echipei si cum ai fost cooptat in cadrul ei?
Alin Troanca: In 2004 la etapa de la Resita s-a legat prietenia noastra, eu fiind practic ?infiat ? 🙂 in Clubul Rally Dream Team. Atmosfera este total una de prietenie, ?familie? si la cursa in parcul de service ne ajutam sa fim pregatiti de start, glumim, traim (visam) fiecare moment la maxim.
RallyMax: Dupa patru etape CNVC in 2014, te poti lauda cu patru podiumuri in cadrul clasei N1: locul 2 la Cupa Gorjului, locul 3 la MP al Orasului Brasov, locul 2 la Cupa Resita, locul 3 la Trofeul Sinaia. Care este obiectivul pentru sezonul 2014?
Alin Troanca: Da, pana in acest moment, 2014 mi-a adus numai bucurii. Obiectivul este de a merge la toate etapele si la final, daca este posibil, sa fiu pe podium la Clasa N1.
RallyMax: Am observat pe o celebra retea de socializare ca la Sinaia ai evoluat in prima mansa de concurs cu un set de cauciucuri extrem de uzate. Cum ai ajuns in aceasta situatie?
Alin Troanca: La sfarsitul anului trecut, epuizand stocul de cauciucuri de curse luate odata cu masina si din lipsa bugetului, am luat niste slickuri second-hand, sperand ca o sa fac si sezonul acesta cu ele, dar se pare ca la Sinaia slick-urile de pe fata si-au dat obstescul sfarsit dupa prima urcare de concurs. 🙂
RallyMax: Chiar daca concurezi la ?grupa mica?, ai parte de o sustinere destul de mare de pe margine. Care crezi ca sunt motivele pentru care ai atras atentia multor spectatori si fani ai motorsportului?
Alin Troanca: Cred ca sunt unul dintre putinii privilegiati pentru care visul a devenit realitate: de a avea o masina de curse si a participa la CNVC si CNSP. Dar acest vis a necesitat sacrificii mari. Practic din 1999 muncesc pentru a-mi indeplini visul, fiecare banut e pus deoparte ca sa pot sa mai merg la o etapa de Coasta. Inca mai visez sa ajung sa strang un buget sa concurez si la o etapa de raliu. Cred ca aceasta este una din cauzele celor care ma cunosc si ma sustin. Totodata, sunt o persoana deschisa, prietenoasa si nu fac diferenta intre varste sau statut social: aici toti suntem egali, fie ei colegi de competitie sau fani de pe margine, si le multumesc tuturor pe aceasta cale!
RallyMax: In trecut luai startul si in Campionatul National de Slalom Paralel. Te vom mai vedea pe pista de rallycross din Sibiu la o etapa CNSP?
Alin Troanca: Mi-as dori foarte mult sa merg la cat mai multe etape ce implica motosportul, dar nu ma pot intinde mai mult decat imi permite bugetul. Slalomul Paralel a reprezentat si reprezinta in continuare o pepiniera de tineri piloti ce concureaza si azi in Campionatul de Raliuri, cum ar fi Raul Badiu, Simone Tempestini, Octavian Tirnovean, Radu David, iar din urma vine mai tanarul David Tarta. Eu le recomand tuturor celor cu bugete mici si nu numai sa participe la aceasta competitie care este un antrenament foarte bun pentru a-si ascuti simturile in pilotaj.
RallyMax: Ai deja cateva sezoane la activ cu Citroen-ul Saxo. Iti propui sa schimbi materialul de concurs in viitor?
Alin Troanca: Ei, revenim la denumirea “Rally Dream Team”. Visul meu a devenit realitate datorita prietenului Ciprian care pe parcursul anilor mi-a dat ocazia sa merg si pe masini puternice cum ar fi Ford Escort Cosworth si Mitsubishi Lancer Evo VI. Dar acest vis doar cu un buget suficient poate fi indeplinit. Altfel coboram cu picioarele pe pamant si ne bucuram de materialul de concurs pe care il avem si incercam sa traim la maxim fiecare participare cu el la curse.
RallyMax: Dintre toate etapele CNVC, care iti place cel mai mult si de ce? Povesteste-ne un moment amuzant de la una din etapele CNVC la care ai luat startul.
Alin Troanca: Fiecare etapa de coasta in configuratia ei este frumoasa. Pe scurt, Ranca are si paliere de viteza si tehnice dar este o proba pentru masini puternice deoarece ai de urcat foarte mult de la start la finish; cel putin finish-ul se termina cu o succesiune de ace de par cu inclinare foarte mare (“ca pe casa”) si este o coasta foarte vizibila pentru spectatori. Poiana este o etapa de foarte mare viteza, nu foarte tehnica, cu un drum foarte lat, unde masinile de mare putere isi spun cuvintul. Resita, o etapa unde vitezele sunt foarte mari si foarte periculoasa daca cumva scapi masina de sub control, are si ea cateva secrete care fac diferenta intre piloti. Sinaia este o etapa frumosa, cu traseul stradal ce se desfasoara in oras, intre borduri, “Monte Carlo de Romania” are un asfalt foarte alunecos chiar si pe uscat si orice glisare mai mare te izbeste cu rotile de bordura.
Unul din momentele amuzante a fost prin 2004, la singura etapa de nationala de Coasta de pe Cisnadioara Sibiu cand am avut o iesire in decor din cauza vitezei si a cauciucurilor vechi care au pierdut aderenta. Consecintele au fost mici, doar o pana fata si oglinda dreapta sarita, am mers linistit acasa si ai mei erau ingroziti ca la o televiziune locala mi-au dat accidentul la stiri, eu care i-am convins pe parinti ca nu se poate intimpla nimic grav.
RallyMax: In final, ai cuvantul!
Alin Troanca: As vrea sa multumesc tuturor prietenilor si fanilor care ma sustin, echipei mele, Rally Dream Team, fara de care mi-ar fi foarte greu sa fiu prezent la acest campionat, prietenului meu Bobo, mecanicul si sponsorul pe partea mecanica si cumnatului meu Rares care imi pune garajul la dispozitie la pregatirea masinii pentru fiecare etapa. Multumesc RallyMax pentru interviu si ca faceti tot ce puteti pentru promovarea sporturilor cu motor in Romania. Va invit pe toti la urmatoarea etapa de Viteza in Coasta de la Teliu din weekend-ul 9-10august.