2014 a adus titlul de campion al clasei 3 pentru Horatiu Savu, clujeanul reusind ca prin constanta sa reuseasca sa ocupe prima pozitie dupa cele 7 etape ale sezonului. Pe o masina net inferioara la nivelul Campionatului National de Raliuri, Horatiu a obtinut locul 5 in clasamentul general la Raliul Bacaului, iar lupta pentru prima pozitie a clasei s-a transat abia in prima zi a Raliului Harghitei.
RallyMax: Salut Horatiu! Felicitari pentru obtinerea titlului la clasa 3! Descrie-ne in cateva cuvinte sezonul 2014.
Horatiu Savu: Salut si va multumesc pentru felicitari si interesul aratat. Referitor la sezonul 2014 pot spune ca a fost unul cu suisuri si cobarasuri pentru noi, dar, din fericire, incheiat cu atingerea obiectivului propus inca de anul trecut cand ne-am clasat pe locul 3 la finalul anului in cadrul aceleiasi clase. Este un feeling minunat sa sarbatoresti 20 de ani de motorsport prin cucerirea unui nou titlu de campion. A fost un sezon mult mai accesibil financiar datorita numarului scazut de etape (7) si de aceea ne-am permis la inceputul anului sa visam la titlul de campioni. Insa, pe parcurs, nu a fost deloc usor, concurenta dovedindu-se acerba in cadrul acestei clase, cu aparitii mai mult sau mai putin meteorice ale unor piloti de top (Delecour, Stohl, Laukkanen) cu care nu ne puteam compara, si care au influentat serios clasamentul final.
RallyMax:?Desi nu ai castigat nicio etapa, ai obtinut titlul de campion. A fost acesta un obiectiv la inceputul sezonului?
Horatiu Savu:?Da, dar pentru ca dupa cum bine stiti, dispunem de un buget limitat si concuram cu o masina veche atat moral cat si fizic, am fost nevoiti in permanenta sa protejam materialul de concurs pentru a putea lua startul la toate etapele si mai ales pentru a si ajunge la finalul lor, in ideea colectarii a cat mai multe puncte. Pentru ca un raliu se termina doar atunci cand ai ajuns in parcul inchis. Pe de alta parte, ar fi fost chiar culmea sa castigam etape in fata pilotilor mentionati anterior, piloti profesionisti, care au kilometri de teste cat nu voi avea eu de curse vreodata si care dispun de un material de concurs de o cu totul alta calitate, de know-how si de stiinta a curselor, si, cel mai important care nu aduc bani de acasa ca sa participe la competitii.
RallyMax:?Care a fost cel mai bun raliu al sezonului pentru tine, unde te-ai simtit cel mai bine?
Horatiu Savu:?Clar, cel mai bun raliu al sezonului a fost cel de la Bacau, cu un loc 5 in cadrul clasamentului general si un loc 2 la clasa dupa Delecour. Dar cel mai bine si mai in forma m-am simtit la Brasov, unde totul a mers perfect, atat din punct de vedere tehnic cat si din punct de vedere sportiv.
RallyMax:?In cadrul clasei te-ai duelat la unele etape si cu campionul Francois Delecour. Credeai ca vei putea sa strangi la final mai multe puncte decat francez?
Horatiu Savu:?E mult spus duelat cand ecartul dintre noi e de 5 secunde/km. Sincer, pentru noi era imposibil sa strangem 100 de puncte la finalul sezonului, deoarece am pierdut multe puncte din motive tehnice la Arad, Tulcea si Cluj, puncte pe care Delecour le-ar fi putut strange in numai 4 etape. Dar, conducand clasa de la Arad si pana la Iasi, am sperat pana in ultimul moment ca putem reusi. Clar, nu era lupta noastra, Delecour avand alt obiectiv si anume, cel de Campion National Absolut.
RallyMax:?La ultima etapa, de la Harghita, ai avut parte de un mic incident cu Manu Mihalache. Ne poti relata mai multe detalii?
Horatiu Savu:?A fost un incident de cursa neplacut pentru noi, mai ales ca se repeta si mai ales ca nu putea influenta cu nimic clasamentul in ceea ce ne priveste pe amandoi. Dar s-a incheiat amiabil si sper sa fie ultima data cand sunt pus in aceasta situatie. Totusi este o fapta care se sanctioneaza cu excluderea de la etapa respectiva si suspendarea pentru 6 etape.
RallyMax:?Spune-ne un moment pozitiv/fericit si unul mai putin placut din sezonul incheiat.
Horatiu Savu:?Evident ca cel mai fericit moment a fost la Harghita cand l-am vazut pe Delecour abandonat, ceea ce ne deschidea calea spre castigarea clasei, desi mai trebuia sa ajungem la finish. Cel mai neplacut moment a fost la Iasi, unde pe langa faptul ca am pierdut puncte serioase am si reusit o remodelare masiva a caroseriei, si totul cu numai 3 saptamani inainte de Harghita.
RallyMax:?Cu 2014 deja incheiat din punct de vedere competitional, care sunt planurile pentru 2015?
Horatiu Savu:?2015 este pentru noi o necunoscuta in acest moment, datorita modificarilor aduse de FIA regulamentelor tehnice care vizeaza Grupa N si Clasa R4. Trebuie sa vedem pozitia FRAS vis-a-vis de aceste modificari. In plus structura campionatului este necunoscuta in acest moment, dar cele 9 etape anuntate sunt exagerat de multe pentru un echipaj privat. Asa ca este prematura intrebarea. In cel mai rau caz, masina este in curte, in stare de functionare, ceea ce ne permite inscrierea in cadrul aceleiasi clase, desi nu cred ca mai rezista un an competitional.
RallyMax:?Ce parere ai de punctajele acordate organizatorilor in acest an? Cum vezi cele 11 propuneri pentru 2015?
Horatiu Savu:?Inca de pe vremea cand organizam Raliul Clujului, aceste punctaje au fost si raman o enigma pentru mine, mai ales ca se refuza cu obstinatie publicarea lor. Cred ca este o evaluare extrem de subiectiva si care nu respecta nici pe departe criteriile dupa care ar trebui sa se ghideze evaluarea unui raliu. Orice problema ridicata de sportivi in timpul unui raliu primeste invariabil acelasi raspuns: organizatorul va fi depunctat si va suferi la final. Dupa parerea mea este o atitudine gresita pentru ca dupa ce ai aprobat un regulament particular sau un traseu inadecvat, ai pus in pericol securitatea echipajelor sau ai influentat rezultatul sportiv, degeaba depunctezi organizatorul la final. Am fost printre primii organizatori care au “beneficiat” de acest sistem, dar extrem de putini dintre cei implicati in motorsportul romanesc au luat atitudine, majoritatea urmarindu-si propriile interese pe termen scurt, in detrimentul sportului si a pricipiilor sanatoase care ar trebui sa guverneze intreaga miscare automobilistica. Acum a sosit scadenta, si fiecare organizator care ajunge in situatia mea de atunci striga ca este nedreptatit.
Este imbucurator faptul ca apar raliuri noi si creste interesul comunitatilor locale pentru acest sport. Sunt raliuri care au evoluat, dar sunt si raliuri care au involuat, fapt nereflectat de punctajele acordate. Depinde ce alegem: 100 – 150 de masini la start intr-un campionat ca cel din Franta de exemplu, sau 35-40 cum am avut anul acesta in Romania. Dar daca vor fi 9 etape, asa cum se zvoneste??
RallyMax:?Multumim! In final, ai cuvantul!
Horatiu Savu:?Vreau sa le multumesc tuturor celor care ne-au sustinut pe parcursul intregului an: familiei, partenerilor nostri, echipei si nu in ultimul rand fanilor care ne-au fost alaturi de pe marginea probelor speciale. Sa speram impreuna ca vom avea un 2015 plin de satisfactii!