Dupa trei raliuri in dreapta lui Cristian Angheluta, Razvan Nechifor a trecut in stanga masinii de concurs, luand startul la Tess Rally 2015 pe o Dacia Logan, alaturi de copilotul Irinel Farcas. Echipajul iesean a avut parte de o cursa dificila si complexa, fiind pusi in fata unei situatii complet noi, ruland cu semi-slick-uri taiate in conditiile ploilor masive de la Brasov. In ciuda acestor impedimente, Razvan si Irinel au fost multumiti de evolutia de pe specialele primei etape CNR, iar in prezent se pregatesc pentru Danube Delta Rally, urmatorul raliu la care echipajul va lua startul in programul lor de 6-7 etape in 2015.
RallyMax: Salut Razvan! Vrem sa o luam cu inceputul: de unde provine pasiunea ta pentru motorsport si cum a progresat ea in timp?
Razvan Nechifor: In primul rand buna Rares, Andrei si cititorilor RallyMax. Pasiunea pentru masini e o poveste mai veche pentru mine, sau cum ii spunem noi un microb mai vechi. Un punct de pornire sincer, nu imi aduc aminte bine, dar era acum multi ani cand admiram de pe margine masinile de raliu, viteza si precizia cu care mergeau acestea si incet, incet am facut pasi mici, dupa care mai mari spre aceasta lume a motorsportului. In tot acest timp sau mai bine zis pentru o perioada de aproximativ 5 ani am cochetat cu off-road-ul, rastimp in care am mers din ce in ce mai frecvent mai prin toata tara dupa masinile de concurs la etape de CNR si VTM, dar dupa o experienta extrem de placuta alaturi de Danny si Toni mi-am dat seama ca locul meu e in masina de raliu si de atunci am facut demersuri exclusiv in aceasta directie.
RallyMax: La Covasna Winter Rally ai fost copilotul lui Cristian Angheluta, iar la Tess Rally ai trecut in postura pilotului. A fost aceasta schimbare una conjuncturala sau ai urmat un plan progresiv spre pilotaj?
Razvan Nechifor: Nu chiar. Covasna a fost pentru mine a treia etapa alaturi de Cristi, dupa Iasi si Harghita, iar trecerea la pilotaj s-a datorat unui imbold mai mult al oamenilor de langa mine, care stiau ca imi doresc mai mult sa fiu pe partea cu volanul. Dupa Covasna a urmat o perioada de liniste in care am putut sa imi croiesc un plan pentru anul asta, iar decizia de a pilota a fost mai mult o rabufnire dupa o perioada mai dificila din viata mea.
RallyMax: Tess Rally 2015 a insemnat un raliu cu multe necunoscute pentru tine: pentru prima data in postura de pilot, o masina noua si un copilot debutand. Cum ai descrie intreaga experienta?
Razvan Nechifor: Pai, sincer sa fiu, nu a fost chiar asa grav. Dar recunosc ca am avut emotii mari. Masina o cunosteam oarecum pentru ca mai aveam expreriente cu Logan din trecut de la celelalte participari, cu Irinel am testat cu cateva saptamani inainte de Tess si spre multumirea mea, am reusit sa vorbim aceeasi limba de la bun inceput. Emotiile au venit insa din partea mea, pentru ca a fost prima data cand ai toata strada pentru tine, mergi contra cronometru, trebuie sa decizi cat de repede vrei sau trebuie sa mergi. Asa ca am optat pentru o abordare mai safe, deoarece fiind la primul raliu, scopul meu era de a face kilometri si de a acumula experienta.
RallyMax: La fel ca multe alte echipaje, ati avut probleme cu alegerea cauciucurilor potrivite pentru conditiile de la Brasov. Au fost cauciucurile principala voastra problema la prima etapa CNR? Ati incercat sa va asumati riscuri, sau ati fost mai precauti?
Razvan Nechifor: Pai aici am gafat total. Brasovul nu este deloc necunoscut mie ca oras si ca zona si stiu cam cat de schimbatoare e vremea. Am urmarit mereu prognoza meteo iar cu 2 saptamani inainte sansele de ploaie erau reduse asa ca am optat fortat si de bugetul redus pentru semi-slickuri de circuit ca sa fiu oarecum acoperit in cazul unei ploi scurte. Insa alegerea a fost una total total nefericita. Daca in prima zi cand am ajuns la shakedown am gasit zapada, dar spre dupa amiaza a mai fost cum a mai fost si am incercat sa cresc ritmul de la o proba la alta, ziua a doua a fost un chin. Pe PS5 masina a plecat cu totul la cateva viraje de finish si era sa sarim afara stupid la 30 la ora. Am mers in parc si am taiat anvelopele in mii si mii de feluri ca sa pot sta pe strada cat de cat si stiam ca pe Babarunca fie castigi, fie pierzi raliul. Prietenii ma sunau, aveam informatii de pe proba si stiam ca ma asteapta 28 de kilometri de iad. Si asta s-au dovedit a fi. Am acvaplanat mai mereu, am glisat mai mereu, iar dupa ce l-am vazut pe Victor (RIP) si pe Florin afara am decis ca nu e cazul sa imi fortez norocul deoarece anvelopele mele nu se incalzeau deloc pentru a avea o oarecare aderenta. Restul raliului l-am mers in pas de tango si m-am trezit bucuros in parcul de finish cu primul raliu terminat si cu masina intreaga.
RallyMax: Ce planuri aveti pentru Campionatul National de Raliuri 2015? La cate etape doriti sa luati startul si ce obiective va propuneti?
Razvan Nechifor: Pentru 2015 imi doresc sa merg la 6-7 etape cu obiectivul clar de a merge cat mai repede de la proba la proba si de a acumula cat mai multa experienta. De aceea intre etape voi testa intensiv pentru a reusi sa invat masina si poate spre final de campionat sa punctez daca voi putea. Pentru noi urmatorul pas este Tulcea iar pana atunci vom incerca sa ne pregatim cat mai temeinic si sa incercam sa evitam situatia semi-dramatica de la Brasov.
RallyMax: Cu 9 etape in calendarul CNR, care crezi ca sunt principalele dificultati pe care le intampina un echipaj debutant (experienta, buget, concurenta, etc)?
Razvan Nechifor: In primul rand bugetul. Pentru mine asta e punctul dureros, nevralgic al acestui sport. Sa mergi la parteneri, sa le explici de ce ar investi in acest sport, in tine ca pliot sau in echipaj, asta in idea in care multe companii sau reselleri din domeniul auto (cei direct interesati) se plang de taieri de bugete de marketing. Asa ca pentru mine, a fost cu atat mai greu deoarece nu am o carte de vizita inca. Ce nu reusesc eu sa ii fac pe oameni sa inteleaga e ca in orice sport daca nu sunt bani nu faci performanta, si asta cred ca vedem in fiecare ramura de la noi. Doar ca fiind mai optimist din fire, imi doresc sa cred ca intr-o buna zi va fi si la noi ca la ?americani?. Revenind acum cu picioarele pe pamant si la cele 9 etape de la noi, din punctul meu de vedere sunt mult prea multe, asta in ideea in care chiar si pilotii de top de la noi au probleme cu bugetele. Si nici public nu o sa fie daca la o etapa cum e Brasov (una nu foarte solicitanta pentru materialul de concurs) nu strangi decat 50 de masini la start. Ce asteptari sa mai ai spre final de campionat? Cred ca 6 etape ar fi suficiente cu conditia ca la start sa fie macar cate au fost la prima etapa de anul asta.
RallyMax: Comparand cele doua posturi, cel de copilot si cel de pilot, unde crezi ca exista cele mai mari responsabiltati si unde sunt greselile cele mai frecvente?
Razvan Nechifor: Sincer sa fiu, mare parte din responsabilitatea din masina revine navigatorului. Proportional cred ca e cam 40-60% de la stanga la dreapta. Pilotul e ca o jucarie cu cheita care alearga din momentul in care ia startul doar ca fara un navigator echilibrat sau mai bine zis croit pe talia lui nu poti merge repede. E o chimie care o simti doar in masina iar gresesile pot sa apara din ambele directii. Cred cu tarie ca o dictare facuta corect salveaza mai mult de 50% din situatiile la limita care pot aparea.
RallyMax: Multumim! Iti dorim succes la urmatoarele raliuri! In final, ai cuvantul!
Razvan Nechifor: In primul rand multumesc familiei, sotiei si tatalui meu care au fost alaturi de mine de la bun inceput, partenerilor Fidelis Energy, Mecano Industry, Teisa Travel, SANOptic Trustul de Constructii Iasi, Open Service, ANV Instal, Torom International, Kazan si tuturor prietenilor care m-au ajutat si pe care din graba am uitat sa ii mentionez dar cred in mine si sper sa creada in continuare ca putem aduce performanta in motorsport si la Iasi. Salutare tuturor fanilor acestui minunat sport si sa ne vedem pe probe!!