Inaintea startului in Raliul Moldovei am povestit cu Horatiu Savu despre primele trei etape desfasurate in Campionatul National de Raliuri in 2015, despre rezultatul de la Tulcea si impresiile pilotului clujean despre etapa dobrogeana, dar si despre planurile si parerile acestuia referitor la a doua jumatate a sezonului.
RallyMax: Salut Horatiu! Cum au decurs lucrurile pentru tine la Danube Delta Rally? Stim ca ai avut parte de probleme pe specialele din Dobrogea.
Horatiu Savu: Salut RallyMax, salut pasionatilor de motorsport! Asa cum anticipam, deoarece concuram cu o masina destul de veche, chiar daca facem reviziile la timp, degeaba investesti major intr-o componenta vitala (suspensie macadam), pentru ca, se pare, inevitabil, va ceda ceva micut. Asa s-a intamplat la Delta, unde, dupa un upgrade serios la suspensia masinii, a cedat ceva la motor, ceea ce ne-a fortat sa ne taram pe probele speciale si asa destul de rapide ale raliului. In rest, experienta cu noua suspensie a meritat toti banii!
RallyMax: Etapa dobrogeana este una laudata de sportivi si spectatori. Ai avut vreun moment aparte care ti-a ramas in minte la cele trei editii desfasurate pana acum la Raliul Deltei? Care este proba ta preferata de la etapa tulceana?
Horatiu Savu: Cred ca cel mai important moment a fost acela cand am facut cunostinta pentru prima data cu acest raliu si am ramas profund impresionat de acest colt de tara, la fel ca si de organizarea din acel an a raliului. Cu exceptia probei Slava Rusa din acest an, care dupa parerea mea nu are ce cauta intr-un Campionat National, toate celelalte probe sunt extraordinare, iar ca simbol al raliului as alege PS Eoliene.
RallyMax: Consideram ca Raliul Deltei este un model de urmat din punct de vedere al organizarii. Ai observat aspecte negative sau care ar putea fi imbunatatite la etapa dobrogeana?
Horatiu Savu: Ca la orice eveniment de o asemenea amploare este evident ca exista posibilitatea de a scapa anumite lucruri din vedere. Poate ca, odata cu trecerea timpului am devenit noi mai pretentiosi, dar sunt sigur ca organizatorii de aici vor fi receptivi la mesajele sportivilor si vor actiona in consecinta la editiile viitoare.
RallyMax: Urmeaza pentru tine Raliul Moldovei. Ce asteptari ai de la aceasta cursa?
Horatiu Savu: Sper sa fi rezolvat problema motorului si sa ne putem dedica in totalitate pilotajului, acest raliu fiind, de asemenea unul cu o suprafata care nu distruge masinile. Bineinteles, plecam ca intotdeauna cu ideea de a termina cat mai bine la clasa si cat mai bine la general.
RallyMax: Stiind nemultumirile multor piloti, suntem curiosi care este parerea ta in legatura cu numarul de etape din 2015, dar si cu organizarea calendarului competitional, dat fiind faptul ca in 6 saptamani sunt programate 3 etape CNR?
Horatiu Savu: Aici, degeaba am tras nenumarate semnale de alarma, platim tribut inconstientei fostei conduceri a FRAS, Cu 33 de masini la Arad si cu numai 28 la Bacau pe lista de inscrieri, ne apropiem vertiginos de numarul de masini participante dupa Revolutie, in anii 90-92. Regula stupida de n-1 din prima jumatate, respectiv din a doua jumatate, pentru ca, nu-i asa, Raliul Craiovei s-a anulat, face ca organizatorii ultimelor etape din cela 4 sa fie cei mai pagubiti din acest punct de vedere. In conditiile actuale, economice, de audienta etc., Campionatul ar trebui sa fie constituit din maxim 6 etape, fara coeficienti (alta inventie nesanatoasa a fostei conduceri), de maxim 100 km, care sa se desfasoare pe maximm 3 zile, de la inceputul recunoasterilor pana la festivitatea de premiere. Scaderea impresionanta a interesului fata de sportul nostru, cu spectatori din ce in ce mai putini pe marginea probelor speciale, cu echipaje din ce in ce mai putine la start, indica clar lipsa interesului sponsorilor si faptul ca este nevoie de o schimbare.
RallyMax: Care sunt planurile voastre in viitorul apropiat? Care crezi ca sunt sansele la castigarea titlului clasei 3 si in acest sezon?
Horatiu Savu: Vom incerca sa ducem la bun sfarsit acest Campionat, chiar daca este deosebit de greu prin prisma costurilor si a timpului necesar. Fata de anul trecut, clasa 3 este mult mai animata, cu piloti valorosi la start, iar fluctuatiile in constituirea clasei vor avea un cuvant greu de spus la final de sezon. Un loc pe podium, la final de an, in aceste conditii cred ca este meritoriu.
RallyMax: Lasand la o parte grijile cotidiene, care este cel mai mare vis al pilotului Horatiu Savu? O participare in WRC? La ce raliu sau sub ce program?
Horatiu Savu: Cred ca, daca ar fi sa ma hotarasc, desi nu imi place frigul, cel mai mare vis ramane totusi o participare la Raliul Monte Carlo.
RallyMax: Multumim! In final, ai cuvantul.
Horatiu Savu: Imi pare rau pentru ca am ajuns in situatia actuala. Nu dispunem de un climat sanatos, care sa propulseze motorsportul romanesc pe locul pe care il merita, poate si din cauza faptului ca ani de zile s-a evitat recunoasterea internationala a FRAS, din tot felul de motive, pasionatii le stiu bine. Poate acum vine factura la aceasta stare de fapt si cred ca suntem in al 12-lea ceas cand se mai poate face ceva. Incalcarea regulamentelor, fie de catre organizatori, fie de catre unii sportivi, fara a fi impiedicati sau sanctionati, pe baza sloganului pur romanesc “lasa ca merge si asa”, ne va duce in final la marginea lumii civilizate a motorsportului. Cand te uiti la WRC, 24 Heures de Le Mans, la WTCC, DTM, MotoGP si la multe alte campionate regionale si nationale, este evident ca la altii roata se invarte altfel. Noi de ce sa nu putem, sau ce mai trebuie sa asteptam?
De aceea, stimati fani, haideti inapoi pe probe pentru ca si aici aveti ce vedea!