Fiind unul din cei mai vechi participanti din Campionatul National de Raliuri, Horatiu Savu s-a aflat in trecut si in tabara organizatorilor de competitii din Romania, fiind unul dintre cei mai mari critici ai motorsportului autohton. Am povestit cu pilotul clujean despre raliurile din Romania, despre nivelul organizarii etapelor, despre aplicarea regulamentelor dar si despre principiile care ar trebui folosite pentru a schimba motorsportul din tara.
RallyMax: Salut, Horatiu! Cu ce impresii vii din judetul Bacau, de la Raliul Moldovei Moinesti?
Horatiu Savu: Salut RallyMax! Ma bucur ca vorbim si despre lucruri din partea cealalta a baricadei. Impresiile de la Bacau sunt amestecate, dar pastreaza trendul cenusiu pe care il traversam, cu mici sclipiri din partea unor organizatori si federali. Cand ai 29 de echipaje la start cu greu mai putem vorbi despre vivacitatea Campionatului National de Raliuri. Bine, aici o mare parte de vina o are fosta conducere a FRAS, care in goana strangerii de fonduri din taxele de organizare a prevazut nu mai putin de 9 !!! etape pentru acest sezon, fara sa se gandeasca la ce inseamna acestea pentru majoritatea sportivilor angrenati in acest Campionat, in conditiile economice actuale si in conditiile de vizibilitate pe care le ofera CNR in acest moment.
In rest, un raliu in care organizatorul si-a dat silinta pentru o promovare cat mai buna, cu parc de service excelent amplasat, cort de revizie tehnica extraordinar, cupe care mie mi-au placut foarte mult, dand identitate raliului, cu probe de macadam deosebite, stricate din pacate de exagerarea parcurgerii de 3 ori a betoanelor de pe PS Moinesti, parcurgere care, la un calcul sumar, ne arata distrugerea anvelopelor in cuantum de aproximativ 60.000 euro pentru totalul echipajelor inscrise.
Si, mai sunt multe de spus, dar atata vreme cat inca se modifica regulamentele in timpul jocului, adica a anului competitional, numai ca un organizator sau altul sa poata sa isi desfasoare raliul, nu cred ca suntem pe directia cea buna.
RallyMax: In trecut ai organizat raliul de la Cluj. Pe ce principii si valori te bazai in pregatirea etapei?
Horatiu Savu: Cred ca in primul rand echipa mea se baza pe seriozitate si pasiune. Atata vreme cat in cele 9 editii ale Raliului Clujului am dat un singur buletin informativ, si acela datorat unei sageti din road-book (pe vremea cand nu faceam noi road-book-ul 🙂 ), vedem cu usurinta viziunea noastra asupra organizarii unui raliu. Acum avem parte de raliuri care nici nu au inceput si apar unu, doua, trei buletine. De asemenea respectarea regulamentelor in vigoare cred ca ar trebui sa fie piatra de capatai a organizatorului, ceea ce tine de fapt tot de seriozitate si de verticalitate. Caciuleala asta romaneasca permanenta in fata FRAS si a Comisiei de Raliuri, prin incercarea de a aduce mici – mari modificari dorite de organizatori mi se pare ca ne duce inapoi ca si prestanta si imagine, chiar si in fata propriilor sportivi si oficiali.
RallyMax: Care crezi ca sunt detaliile care fac diferenta intre un raliu mediu si unul care iese in evidenta, unul care ramane in mintea fanilor si concurentilor? Enumera cateva.
Horatiu Savu: Ei, sunt multe detalii care puse cap la cap pot face un raliu de neuitat, cum a fost cazul Raliului Deltei de acum 3 ani. Revenirea raliului pe prima scena a motorsportului romanesc, atmosfera, cunoasterea unor locuri si probe noi, elicoptere etc. clar fac diferenta fata de un raliu desfasurat in anonimat, cu startul dat din cine stie ce parcare de mall si cu promovare aproape de 0. Dar, toate aceste detalii inseamna bugete, bugete care se micsoreaza de la an la an, detaliile disparand, vezi cazul raliului de la Tulcea din acest an.
RallyMax: Federatia arata semne de progres, cu amenzi si sanctiuni mai numeroase ca in trecut, cu controale inclusiv la lenjeria echipajelor. Ce parere ai de aceste actiuni?
Horatiu Savu: Este extraordinar faptul ca, in sfarsit, ceva se misca si la nivelul forului diriguitor al motorsportului romanesc. Nu atat de rapid dupa cum as vrea eu si o parte dintre colegi, dar trebuie sa fim constienti ca s-a plecat nu de la 0, ci de la minus, mult minus. Cred ca cel mai mare pas inainte l-a facut Comisia Tehnica, iar cand mergi la revizie, te simti intr-adevar ca la un concurs afara. Controale s-au mai facut si in trecut, dar asa, ca de ochii lumii si foarte, foarte rar, ca sa nu mai vorbim de reviziile tehnice care erau pur si simplu minimale. Amenzile si sanctiunile mi se par un lucru normal si totodata benefic pentru progres. Daca ai gresit, ca sportiv, oficial, organizator, mi se pare normal sa si platesti. Incalcarea regulamentelor este pedepsita in orice sport de pe planeta aceasta si nu vad niciun motiv de ce noi ar trebui sa fim exonerati de acest lucru. Bineinteles, este nevoie de o entitate diriguitoare care sa aiba puterea si sa isi asume aceste masuri.
RallyMax: Ce consideri ca ar mai trebui implementat de Federatie/organizatori astfel incat neregulile de la recunoasteri sau din timpul cursei sa fie evitate?
Horatiu Savu: Parearea mea este ca recunoasterile sunt reglementate maximal. Singura problema apare in aplicarea regulamentului, dar, daca se vrea, se poate. Cazul exceptional de la Bacau in care organizatorul de pe hartie trebuia sa isi aplice lui insusi o amenda usturatoare confirma regula si am inteles ca acest aspect se va lua in discutie de catre Comisiile competente.
Neregulile din timpul cursei incep practic de la conceperea raliului pe hartie si aici intervine rolul Comisiei, care in momentul in care observa ca organizatorul se abate de la regulamentul cadru, nu are probe sau locatii adecvate unei etape de Campionat National, sau nu poate calcula niste simple medii de etapa trebuie sa ii atraga acestuia atentia si sa nu cedeze diferitelor tipuri de santaj. Cred ca daca vrem evolutie si prestigiu, trebuie sa incetam acceptarea compromisurilor, numai de dragul de a avea cantitate, in detrimentul calitatii.
RallyMax: Dupa ani in care principiile dupa care motorsportul romanesc s-a ghidat nu au fost cele mai corecte, crezi ca oamenii implicati pot sa isi schimbe pozitiv mentalitatea?
Horatiu Savu: Sa speram, pentru ca speranta moare ultima, chiar daca in chinuri groaznice 🙂 . Dar inertia este mare, sunt inca multi oameni implicati ramasi din vechile structuri a caror mentalitate va fi foarte greu de schimbat intr-un timp scurt. Anul acesta serbam 10 ani de la infiintarea Federatiei. Din pacate suntem tot o Federatie neafiliata la FIA, care se lupta cu ACR-ul si FRK-ul si care, din punctul de vedere al unui rally-ist aflat la apusul carierei, nu mi-a prea oferit mare lucru, decat un cadru mai mult sau de cele mai multe ori, mai putin organizat, dar nerecunoscut international, in care sa ne satisfacem pasiunea.
RallyMax: Cum consideri ca ar trebui sa cantareasca un organizator alegerea probelor speciale – cu gandul la spectacol si fani sau la bugetele echipajelor? Sa luam exemplu proba ?Moinesti? de la Raliul Moldovei, una extrem de spectaculoasa si frumoasa din punct de vedere competitional, dar foarte costisitoare prin prisma uzurii anvelopelor.
Horatiu Savu: Asa cum am spus si mai sus, betoanele au fost un cost asumat de catre organizator, care impreuna cu stupida regula de n-1, cred ca au dus la acest numar dramatic de 29 de inscrisi. Totusi, din punct de vedere al concurentului nu cred ca s-a justificat aceasta exagerare, partea de jos a probei aduand maxim, dupa parearea mea, 200 de spectatori. Se puteau respecta si prevederile internationale, (similare cu cele de la inceputul anului cu ale noastre, dar modificate ulterior), cu un alt format, disparand si cele 2 regrupari de 1 ora ! din timpul zilei secunde.
RallyMax: Ai in plan organizarea unui eveniment de motorsport in viitor? Multumim pentru raspunsuri si asteptam sa ne vedem pe probele de la Cluj!
Horatiu Savu: Nu, gustul amar lasat de suspendarea pe care noi o consideram si acum nedreapta si pusa in aplicare doar pentru a satisface orgoliile anumitor persoane ne-a indepartat pe toti cei din echipa de organizarea raliului de casa, desi Raliul Clujului a fost un raliu inventat de noi practic de la 0, in momente cand nimeni nu a mai avut puterea si pasiunea pentru a face ceva la Cluj.
Cu mare placere, oricand va stau la dispozitie si va ateptam si noi, la randul nostru sa ne fiti alaturi la Cluj.
Foto 2: RallyZoom.ro