Dupa prezenta de la Transilvania Rally, Alex Filip va lua startul la a doua etapa in Campionatul National de Raliuri 2015. Chiar daca programul lui Alex si al lui Bogdan se concentreaza pe Campionatul European, echipajul va porni in Sibiu Rally Challenge, competitia care va inglobeaza in 2015 mai multe competitii: Sibiu Rally, Sibiu Rally Challenge si Sibiu Classic Challenge.
RallyMax: Salut Alex! Ne bucuram sa stam din nou de vorba. In acest sezon ai optat din nou pentru mai multe participari in ERC, luand startul la doar doua etape din CNR. De ce ai luat aceasta decizie?
Alex Filip: Salutare tuturor. Participarile in etapele europene fac parte din planul nostru de evolutie sportiva. Situatiile, traseele noi, atmosfera iti aduc experiante noi din care suntem gata sa invatam. Nu este usor sa fii mereu pe podium in Romania, iar in ERC sa constati ca si un loc in top10 este obtinut cu multa greutate (de exemplu Barum Czech Rally Zlin), insa progresul se realizeaza prin concurenta, iar atunci cand se afla la start peste 70 de echipaje in grupa 2WD, parca altfel vezi lucrurile. Intotdeauna ai un adversar care se apropie sau altul de care te apropii. In masura in care bugetul ne va fi suficient, vom continua sa mergem in ERC la cat mai multe etape, insa revin cu mare drag si in CNR, mai ales la etapele bine promovate si care atrag public numeros.
RallyMax: In CNR ai luat startul la Transilvania Rally si vei mai fi prezent la Sibiu. Care sunt motivele pentru care ai optat pentru aceste doua raliuri, ambele desfasurandu-se pe asfalt?
Alex Filip: Faptul ca se desfasoara pe asfalt este unul dintre motive, insa cel mai important este ca la Cluj si la Sibiu se afla cei mai multi fani de motorsport. Acolo intalnesti viraje pline de spectatori, lucru care ma motiveaza si ma incanta in calitate de pilot. Si sa nu uitam ? partenerii nostri ne sunt alaturi pentru a-i promova prin intermediul acestui sport, iar promovare fara public nu exista.
RallyMax: Anul trecut ai fost printre primii piloti care au acceptat provocarea de a cuceri Transfagarasanul? Crezi ca in viitor competitia sibiana va face parte dintr-un calendar international? De ce are nevoie, din punctul tau de vedere, Sibiu Rally sa ajunga din nou in ERC, de exemplu?
Alex Filip: Sibiul are marele merit de a se reinventa de fiecare data si consider ca raliul de acolo este cel mai titrat eveniment de motorsport din Romania. Are toate ingredientele ? spectacol, promovare, multe actiuni de PR, sprijinul autoritatilor locale si nu in ultimul rand, niste drumuri si peisaje superbe. Trebuie sa fim realisti, o etapa de ERC nu se poate organiza fara sprijinul financiar al Statului Roman si cata vreme acesta nu se va implica, nici poveste de ERC la Sibiu.
RallyMax: Cum ai descrie parcursul vostru european din 2015? Care ar fi minusurile si plusurile evolutiei voastre pe probele speciale?
Alex Filip: Am avut un start mai greoi in Azore din cauza faptului ca nu am avut timpul necesar sa facem o sesiune de teste, iar acolo am incercat sa ne adaptam, in asa fel incat sa ne intelegem cumva cu masina de curse. Desi ne asteptam la un raliu prietenos, unele probe au devenit foarte dure si am incercat sa protejam cat mai mult masina, cu atat mai mult cu cat am avut si probleme de motor pe finalul cursei. Chiar si asa am reusit sa punctam in clasamentul ERC3, cel destinat masinilor cu doua roti motrice si am putut flutura steagul national pe portalul de finish. Iar asta, trebuie sa recunoasc, iti da o senzatie aparte. Am invatat multe si in Azore, iar experienta va ramane de neuitat si datorita specificitatii probelor, dar si si a peisajului.
RallyMax: Pilotii si copilotii din Campionatul National de Raliuri isi manifesta in 2015 nemultumirea fata de unele aspecte (probleme la recunoasteri, la ordinea de start, etape prea lungi, neincluderea unei superspeciale in program, etc). Fiind membru al Comisiei FRAS de raliuri, ce solutii ati implementat pana acum si ce solutii aveti in plan pentru rezolvarea problemelor sportivilor?
Alex Filip: Am acceptat pozitia de membru in aceasta comisie cu scopul clar de a indrepta anumite lucruri, dar si de a aduce in CNR cateva dintre aspectele intalnite in ERC. Un lucru este clar ? daca vom continua in acelasi ritm, dupa acelasi retetar, sportul nostru va muri incet si sigur. Cred ca un raliu trebuie sa fie focusat 100% pe spectacol si pe aducerea publicului pe probele speciale, iar dupa ce vom fi bifat acest deziderat, sa ne aplecam asupra procentelor, numarului de kilometri sau a superspecialelor. Sunt om de comunicare, asta fac in viata de zi cu zi si cred ca este nevoie de un suflu nou si de o schimbare. Sigur ca vor exista si nemultumiti si se vor simti, precum a spus insusi Horatiu Savu, un breloc al unui eveniment, insa cred ca acesta este pasul care trebuie facut. Hai sa ne imaginam cum ar fi sa legam un raliu de un eveniment mare. Ce notorietate s-ar capata daca oricare dintre etapele CNR ar avea startul la Summer Well, Electric Castle, TIFF, Garana sau la Untold Festival. As putea scrie mult si bine aici, insa, revenind la scopul meu, imi doresc etape mai putine, dar mai consistente si mai bine promovate, costuri mai putine si o eficienta a timpului alocat recunoasterilor si, bineinteles, vreau sa evoluam si in zona arbitrajului, acolo unde inca sunt mari probleme. Nu e nicio inventive, ar fi doar o directie pe care se merge si in ERC ? costuri mai mici, incurajarea juniorilor si mai mult spectacol.
RallyMax: Care crezi ca sunt principalele actiuni care se pot implementa pe termen scurt pe termen lung pentru a readuce, in numar mare, fanii pe marginea probelor speciale?
Alex Filip: 100% spectacol si iesirea din formatul de raliu din era carburatorului. Consider ca evenimentul care se va organiza la Sibiu se inscrie intr-o noua viziune. Chiar daca din punct de vedere al traseului de concurs sau al regruparilor nu corespunde intocmai, in momentul de fata este mai presus de orice aducerea publicului alaturi de noi. Iar asta se poate realiza doar cu anumite compromisuri.
RallyMax: Alex, esti la al 5-lea sezon la bordul Clio-ului R3. Vei face trecerea la o masina integrala?
Alex Filip: Nu cred, acum lucram la un nou proiect, respectiv Renault Clio R3T. Este o masina foarte puternica, dar care se mentine in zona suportabila de costuri. Cred ca astfel de masini ar trebui sa fie mai apreciate pentru a intari patura de mijloc a Campionatului.
RallyMax: Multumim si multa bafta in acest sezon!
Alex Filip: Multumesc si eu si salut cititorii rallymax.ro.