Conceput ca o competitie complementara raliurilor, Rally2, cu un nou format din 2016, vine in intampinarea sportivilor cu costuri reduse, un numar relativ mare de kilometri de proba speciala (aproximativ 80 de kilometri), o deschidere mai mare catre pilotii debutanti, toate acestea intr-un format identic cu cursele desfasurate in Campionatul National de Raliuri “Dunlop”. Cu o reactie buna din partea sportivilor, ne asteptam ca la startul Tess Rally sa regasim un numar mare de echipaje inscrise in Rally2. Printre cei care au confirmat deja participarea se regaseste si Alex Lascu, cel care a luat startul si in Campionatul National de Viteza in Coasta, pilotul urmand sa porneasca in cursa brsoveana alaturi de Mihaela Balint.
RallyMax: Salut, Alex! Ne face placere sa povestim pentru prima data. Spune-ne de unde provine pasiunea ta pentru motorsport si care au fost pasii pe care i-ai urmat pana acum.
Alex Lascu: Salutari RallyMax! Multumim pentru oportunitatea de a impartasi cateva ganduri, acum in prag de sezon competitional 2016!
Despre radacinile pasiunii imi este greu sa imi dau cu presupusul pentru ca, a fost ceva ce a crescut in timp. Stiu insa un lucru. Primul raliu la care am fost spectator, in ’99, sau 2000, a fost un Raliul Romaniei la Brasov. Pentru mine cursa brasoveana are asadar o semnificatie aparte. Pasii… Am trecut daca vreti, prin pasii corecti as spune. De la bagator de seama la spectator, de la spectator la spectator profesionist. Am inceput povestea mea in motorsport in 2009 la o cursa de amatori la Slatina Olt, atunci cand am avut ocazia sa alerg cu un Subaru Impreza (2.0 aspirat), am mers in curse de amatori la Craiova, m-am bucurat de bunavointa si increderea multor oameni astfel avand ocazia de-a lungul vremii sa pot alerga cu Toyota Celica Carlos Sainz, mai multe Subaru, un Megane de GR A, practic motivul pentru care ati cunoscut-o cu toti pe Meggie, prima aparitie la un Campionat National a fost la etapa de viteza in coasta de la Ranca din 2010 cu un Seat Leon R300T, o masina care din pacate pentru mine a venit mult prea devreme in cariera mea, am mers cu Honda, am mers si mi-a placut enorm cu Dacia Logan EXL 101R, am facut o etapa de viteza in coasta la Rasnov ca deschizator cu Saxo, am facut un sezon complet fara o etapa in 2013 cu Meggie, iar in prezent incerc sa ma impart pe mine si bugetul intre 2 povesti: SiTu (un Citroen C2R cu care voi lua startul in nationalul de viteza in coasta anul acesta) si BMW-ul la care lucram in prezent.
RallyMax: Zvonurile spun ca vei lua startul in Rally 2 in acest sezon. Ne poti da mai multe detalii?
Alex Lascu: Asa cum raspundeam si intrebarii precedente, Brasov pentru mine are o semnificatie si o rezonanta speciala. Am debutat aici in Coasta in 2013 (daca e sa excludem aparitia din 2010), iar visul meu este ca sa debutez si in raliuri tot aici. Am ales sa o facem anul acesta beneficiind si de cadrul organizatoric oferit de formatul Rally2, un format foarte drag mie si unde, pot spune ca mi-am bagat nasul un pic din punctul de vedere al elaborarii regulamentului.
Ma bucur sa o am in dreapta pe Mihaela. Coacem de ceva vreme colaborarea asta si suntem siguri ca nu va aduce decat lucruri bune. Pana nu cu multa vreme in urma numele Balint era sinonim cu Raliul Brasovului si, personal nu imi imaginez o onoare mai mare decat aceea de a deschide seria Rally2 avand-o in dreapta pe Mihaela.
Asadar, DA, ne vedem in Piata Sfatului la startul festiv!
RallyMax: Alex, Mihaela, cum credeti ca va functiona echipajul vostru in concurs? Pe ce va bazati cand va propuneti sa castigati impreuna experienta?
Mihaela Balint: In primul rand ne bazam pe incredere, fiindca fara acest lucru nu este posibila functionarea in “parametrii” a unui echipaj.
Alex Lascu: Eu nu o sa fiu atat de oficial ca Miha si voi spune ca, intr-o prima faza incercam marea cu degetul. Adica, desi la teste ne intelegem bine, inca nu am trecut ca si echipaj prin rigorile unei competitii. Avem placerea de a face asta la Tess Rally. Sunt sigur ca de functionat vom functiona, sper ca doar lista de “modificari” de dupa raliu sa fie cat mai scurta.
RallyMax: De ce o masina cu tractiune spate? Care sunt avantajele si dezavantajele pe care le le are masina din punctul tau de vedere?
Alex Lascu: Motorsport must be fun! – fiecare pas pe care l-am facut in sportul asta a fost analizat, cantarit si evaluat. La fel este si cazul alegerii masinii de concurs pentru Tess Rally 45.
In proiectul 6PLIN am incercat impreuna cu Vlad si George sa aratam lumii ca nu doar masinile puternice cu tractiune integrala sau bugetele nesfarsite pot aduce satisfactii si bucurii. Cu siguranta echipajul nostru nu va fi cel mai rapid din competitie insa, suntem siguri ca vom lasa o amprenta. Nici nu stiu daca sa imi doresc zapada, sau ploaie sau uscat. Tractiunea spate e speciala pe fiecare dintre suprafete. Pentru cine nu crede, ii asteptam sa se convinga! In masura posibilitatilor vom fi prezenti si la shakedown, unde deja avem cereri de “one time codriver”. Ceea ce, nu poate fi decat de bine. Poate vom isca si in Romania, revolutia RWD.
Gumele sa tina! De restul ne ocupam…
RallyMax: Mihaela, tatal tau a fost multiplu campion national absolut si Maestru al Sportului. Crezi ca acest lucru iti aduce beneficii sau pune presiune pe umerii tai?
Mihaela Balint: Tot ce pot spune este ca in lumea motorsportului ma simt foarte bine si la fiecare participare am avut alaturi oameni dragi care m-au sustinut si carora le multumesc.
RallyMax: Din punctul vostru de vedere, de ce ar trebui sa fie un pilot/echipaj atras catre Rally 2 si ce avantaje aduce aceasta competitie?
Mihaela Balint: Rally 2 incurajeaza participarea echipajelor care nu au buget pentru CNR si prin aceasta ramura cred ca se vor descoperi noi talente in motorsport.
Alex Lascu: Asa cum spuneam si mai devreme, Rally2 este un concept foarte drag mie. Stateam saptamanile trecute si calculam impreuna cu Alex Mirea ce inseamna participarea in Rally2, iar concluzia la care am ajuns este aceea ca in lei/km, este mai ieftin sa mergi in CNR, dar daca bugetul este limitat, iar dorinta este aceea de a merge in raliuri, Rally2 este clar alternativa castigatoare. Pana la urma, aspectul buget nu este cel ce atrage catre o ramura sportiva sau alta, dar este un factor esential. Posibilitatea de a merge pe probe consacrate, avantajul de a beneficia de intreaga infrastructura a CNR sunt atuuri ale competitiei. Regulamentele sunt gandite de asa maniera incat sa dea posibilitatea cat mai multor participanti sa se alature acestei miscari. Am vorbit cu “colegi” din intreaga tara care saluta acest nou concept. S-a propus o varianta initiala de regulament, s-a revenit asupra ei cu modificari la obiect. S-a propus initial un calendar, si acesta a fost modificat. Revin in Rally2 etape care au facut parte in trecut din CNR, organizatori noi si-au anuntat initiativa de a organiza etape de Rally2. In opinia mea, acest nou concept, acest nou campionat poate “salva” daca vreti sportul cu motor in Romania. Sau daca considerati ca “a salva” este o formulare prea dura, cu siguranta vorbim de un suflu proaspat adus fenomenului motorsport in tara.
RallyMax: Ce asteptari aveti ca echipaj, dar si personale de la participarea in Rally 2 in sezonul 2016?
Mihaela Balint: Sa acumulam experienta si nu in ultimul rand sa ne simtim bine facand ceea ce ne place.
Alex Lascu: Sa detaliez un pic cele spuse de Mihaela (vad ca isi pastreaza “vorbele” pentru probele speciale). Intrucat Rally2 este un lucru nou pentru noi toti, pentru mine care vin din Viteza in Coasta, pentru Mihaela, care desi a mers ca navigator cu Heinz Gollner, nu a alergat in competitie ci au fost deschizatori, pentru organizatori si federatie, ne dorim in primul rand sa terminam. Daca se poate sa o facem fara incidente ar fi ideal. Ne dorim sa invatam masina, sa invatam sa folosim dictarea intr-un mod eficient si sa capatam incredere unul in celalalt. E importanta in ambele sensuri. Ne dorim de asemenea sa transmitem un feedback corect catre organizarori si federatie, astfel ca eventualele sincope sa fie depasite, in interesul amblelor parti, sportivi si organizatori/federatie. Certa este pentru noi la acest moment decat participarea in Tess Rally, asa ca despre “sezonul 2016”, mai multe nu putem spune.
RallyMax: Multumim! In final, va rugam sa transmiteti un mesaj prin care sa convingeti spectatorii sa urmareasca etapele Rally 2 din Romania!
Alex Lascu: Mai mult ca sigur, bugetele din Rally2 nu au cum sa semene macar cu cele din CNR. Masinile de concurs, echipele de asistenta la fel. Insa, acelasi spirit, aceeasi dorinta de a merge mai tare, mai bine anima pe fiecare dintre participanti, probabil ca in ceea ce ii priveste pe participantii in Rally2, chiar intr-o forma mai pura decat pe veteranii din CNR. Mi-as dori sa fim cat mai multi participanti in aceasta poveste care se numeste Rally2, poveste care va scrie primul capitol la Brasov.
Mi-as dori ca spectatorii sa aprecieze si sa inteleaga inainte de prestatia pur sportiva a fiecaruia dintre competitori, eforturile depuse doar pentru a fi acolo. Mi-ar placea ca lumea (spectatori, presa sportiva, organizatori, federatie) sa inteleaga dimensiunea eforturilor fiecaruia dintre noi si sa o aprecieze ca atare. Niciunul dintre noi nu vom fi la start din vreo obligatie, toti cei care vom spune prezent o vom face din dorinta pura de a alerga. Ne bucuram de ocazia oferita de Rally2 si invitam cat mai multa lume sa fie parte la bucuria noastra!
Ne vedem pe probe !
– Steer from the rear! –