Inainte de Tess Rally, zvonurile spuneau ca Horatiu Savu nu va lua startul in sezonul 2016 in Campionatul National de Raliuri “Dunlop”. Cu toate acestea, Horatiu a pornit in cursa de debut a sezonului alaturi de Sorin Colceriu pe acelasi Mitsubishi Lancer EVO cu care s-a impus in anii trecuti la clasa 3. Am povestit cu Horatiu despre decizia luata, aceea de a continua in 2016 pe probele speciale, despre planurile sale pe viitor, dar si despre opiniile sale in legatura cu organizarea etapelor CNR-D si mediatizarea raliurilor din Romania.
RallyMax: Salut Horatiu! Ne bucuram sa povestim din nou. Te-ai aflat la startul Tess Rally 2016 alaturi de Sorin Colceriu. Cu masina la vanzare, zvonurile spuneau ca ai luat in considerare sa nu iei startul in acest sezon in CNR-D. A fost acest lucru adevarat? Care erau motivele?
Horatiu Savu: Salutare RallyMax. Ma bucur sa ne auzim din nou, desi era aproape-aproape sa ne vedem pe marginea probelor speciale. Da, a fost adevarat si este in continuare. Dupa Adunarea Generala a FRAS am simtit ca nu mai rezonez cu directia in care se indreapta motorsportul romanesc, si, avand in vedere mai multe aspecte, am luat in considerare si aceasta posibilitate. Ne aflam inaintea celui de al doilea raliu al sezonului si oricat ar dori Federatia sa ne amageasca cu comunicate pompoase, adevarul este unul trist: in CNRD sunt inscrise 38 de echipaje. Si este numai a doua etapa a Campionatului. Sau, la Cupa ATA din week-end au fost la start la clasa kid 3 concurenti si un total de 22 la 5 clase. Dar, cireasa de pe tort a reprezentat-o amenintarea mea cu amenda in valoare de 500 euro pentru faptul ca Luca, copilul meu cel mare, participa in Campionatul National de Karting Viteza pe Circuit sub egida FRK, care reprezinta totusi CIK-FIA in Romania.
RallyMax: Ce te-a facut sa te razgandesti? Vei continua alaturi de Sorin intreg sezonul?
Horatiu Savu: Nevanzand masina pana la startul raliului de la Brasov si fiind totusi primul raliu din cariera, dupa atatea eforturi personale, materiale si, de ce nu, spirituale, ar fi fost pacat, zic eu, sa stau sa ma uit la ea in timp ce colegii mei concureaza. Alin Giusca, cel care mi-a fost alaturi in ultimii 3 ani si caruia trebuie sa ii multumesc pentru colaborare si efortul depus, aflandu-se in aceiasi situatie ca si mine, cu ambii copii concurand la Rotax, sub FRK, a luat decizia de a nu mai continua prezenta in CNRD. Si atunci, o solutie a fost cooptarea lui Sorin, mai ales ca este din Brasov, alaturi de care am mai facut raliuri.
RallyMax: Exista numeroase discutii despre decizia din cadrul clasei 3 de la Brasov, care l-a vizat pe Manu Mihalache. Care este punctul tau de vedere in aceasta situatie?
Horatiu Savu: Din pacate, incapacitatea Federatiei, prin prestatia arbitrilor de a gestiona situatiile aparute in timpul unei curse lasa inca o pata neagra pe fata motorsportului autohton (vezi si amenzile de la recunoasteri, lipsa penalizarilor de la sicanele de pe Paraul Rece). Nerespectarea traseului din road-book, care s-a petrecut in raza vizuala a cel putin 4 arbitri din 2 posturi de arbitraj, consider ca i-a adus lui Manu un avantaj ca timp, lucru care ar fi trebuit penalizat de catre cei care au aceasta indatorire. Nu inteleg de ce trebuie sa faca un echipaj contestatie pentru un fapt evident, care poate fi rezolvat de facto de catre cei care sunt obligati sa faca asta. De asemenea, consider ca odata ce te-ai inscris la o competitie te obligi sa respecti regulamentele acesteia, de la start pana la sosire. Vehicularea ideii ca raliul se castiga pe probe mi se pare de rau augur pentru seriozitatea Campionatului. Eu cred ca raliul se castiga incepand cu inscrierea, trecand neaparat printr-o revizie tehnica, care la noi, din nou, din pacate, lipseste cu desavarsire, urmand apoi toate celelalte aspecte.
RallyMax: Raliul Sibiului va fi organizat in 2016 de catre o alta entitate. Ce parere ai de includerea unei portiuni din Transalpina in programul raliului si de desfasurarea superspecialei in central orasului?
Horatiu Savu: Nu am fost niciodata pe Transalpina, deci nu ma pot pronunta cu privire la acest aspect. Doar pot semnala, din nou, prezenta a 2 regrupari in 2 zile, fapt ce nu prea corespunde exigentelor acuale in materie de raliuri. In schimb, organizarea unei superspeciale in centrul orasului nu poate fi decat de bun augur, cu conditia respectarii masurilor de securitate.
RallyMax: In prezent, in familia Savu concureaza doi piloti. Dupa un sezon plin, care sun planurile lui Luca in 2016? Cum crezi ca a progresat el pana in prezent si ce viitor vezi pentru el?
Horatiu Savu: Luca a facut pasul spre urmatoarea clasa, Pufo, iar testele din intersezon sunt ok, chiar daca mai avem de lucrat la conditia fizica. Indrumat de catre Catalin Tutuian, asteptam debutul Campionatului romanesc. Dar, chiar in saptamana cu Raliul Sibiului el va lua startul in cadrul primei etape de karting din Italia. Vom folosi aceasta deplasare ca un mega antrenament inainte de inceperea Campionatului, startul alaturi de alti 30-40 de piloti reprezentand o alta provocare fata de tara noastra. Speram din tot sufletul ca Luca sa beneficieze de o alta abordare fata de cea pe care mi-am permis-o eu, desi, surprinzator, bugetele sunt oarecum similare daca vrei sa faci performanta pura.
RallyMax: Regulamentul CNR a suferit o serie de modificari, printre care si introducerea Power Stage-ului, preluat din WRC. Cum crezi ca ajuta aceste modificari sportivii si ce modificari ti-ai dori in plus in regulament?
Horatiu Savu: Power Stage ? ul acesta este in stilul pur romanesc. In primul rand, clasele nu se puncteaza la WRC. In al doilea rand, acesta s-a inventat in ideea televizarii in direct si a cresterii spectaculozitatii raliurilor. Intreb si eu, pe ce program s-a vazut Power Stage-ul de la Brasov, si cu cate camere s-a filmat? Sau, telespectatorii la cati timpi intermediari au avut acces, cand noi vorbim despre faptul ca premierea raliului s-a facut, contrar tuturor regulamentelor, inainte de afisarea rezultatelor provizorii? Ce sa mai vorbim de cele definitive???
RallyMax: Cum vede pilotul Horatiu Savu mediatizarea competitiilor FRAS? Ce consideri ca poate fi imbunatatit din punct de vedere al federatiei, dar si al sportivilor?
Horatiu Savu: Mediatizarea competitiilor FRAS se face ca si pana acum, in functie de cat isi poate permite fiecare organizator sa cheltuiasca. Actualul presedinte, dl. Norris Mageanu, om de publicitate si marketing, a promis o noua viziune asupra popularizarii motorsportului. La un an si ceva de la alegeri, cu parere de rau, greul il duc tot organizatorii si sportivii.
RallyMax: Ai debutat in lumea sportului cu motor alaturi de piloti precum George Morar, Bogdan Marisca sau Danny Ungur in cadrul unor competitii dedicate debutantilor. Crezi ca noul model ?Rally 2? va avea succes? Cum arata o astfel de competitie in opinia ta, astfel incat sa atraga tineri la start si sa fie o pepiniera pentru sportivi?
Horatiu Savu: Am pledat multa vreme pentru realizarea acestui Rally 2 si nu este vorba numai de tineri ci si de colegii de la Coasta, care cu minime modificari ar putea fi prezenti la etapele de asfalt. Sper ca acest concept sa aiba succes, dar daca il lovesti pe saracul debutant direct cu amenda de 200 euro pentru ca nu si-a predate nu stiu ce caiet de recunoasteri la primul sau raliu din cariera (asa cum s-a intamplat la Brasov, mai ales ca masina de recunoastere a avut GPS), ma indoiesc ca va mai veni cu placere la alte etape.
Cred ca se mai poate lucra la formatul acestuia, o noapte de cazare pentru unii participanti la Rally 2 reprezentand totusi o cheltuiala in plus.
RallyMax: Iti multumim pentru raspunsurile acordate si iti dorim mult succes in sezonul 2016!
Horatiu Savu: Si eu va multumesc pentru interesul aratat si pentru urari si sa speram ca, incet-incet lucrurile se vor aseza pe fagasul normal.