Raliul Sibiului, a doua etapa a Campionatului National de Raliuri “Dunlop” 2016, s-a desfasurat weekendul trecut pe aproape 110 kilometri cronometrati pe drumurile de asfalt din judetele Sibiu si Alba, inclusiv pe o sectiune din Transalpina. Etapa a fost organizata de catre Clubul Sportiv “Aria pentru Sport”, nou infintat si afiliat FRAS, care a fost la un prim contact cu postura de organizator a unui raliu, unele noutati aduse de organizatori fiind apreciate de catre echipajele participante, cea mai importanta fiind desfasurarea superspecialei in centrul Sibiului, acolo unde mii de spectactori au urmarit masinile de concurs.
Startul festiv al Raliului Sibiului a avut loc in Piata Mare, acolo unde a fost plasat si parcul de service, zona centrala a orasului rasunand timp de cateva zile cu zgomotul de motoare turate si al echipelor de asistenta. Dupa desfasurarea shakedown-ului care a avut loc pe urcarea de pe “Calugaru”, sectiune ce in trecut a reprezentat o proba speciala pe macadam in vechiul format al Raliului Sibiului, etapa a doua CNR-D din 2016 a debutat cu prima speciala, urcarea de la Curmatura spre Paltinis.
Prima proba a Raliului Sibiului aduce si prima surpriza: Simone Tempestini abandoneaza dupa ce atinge usor roata stanga spate a Ford-ului Fiesta R5 pe o iesire dintr-un viraj, iar astfel Dan Girtofan trece in postura de lider, cu peste 16 secunde in fata lui Edwin Keleti si 18 in fata sibianului Rares Tomita. Horatiu Savu are parte de un ritm excelent si se claseaza pe locul 4 in clasamentul general provizoriu in Romania, urmat de Zoltan Juhos, Romulus Preda si Florin Tincescu. Deoarece comunicatiile au lipsit pe traseu pe a doua speciala a zilei, echipajele au coborat de la Paltinis spre Sibiu in regim de etapa, prima zi de concurs a Raliului Sibiului fiind mai scurta decat programat.
Ziua secunda a adus revenirea lui Simone Tempestini pe probele speciale, care a reusit sa se impuna pe 8 din cele 10 speciale desfasurate in ziua secunda, in timp ce Girtofan si-a adjudecat o proba, fiind totodata constant, la cateva secunde in spatele lui Tempestini Jr, iar Zoltan Juhos si-a adjudecat superspeciala din centrul Sibiului. Impresionant este faptul ca Tempestini a reusit sa urce in clasament pana pe locul 5 la finalul raliului, desi a incasat o penalizare de 4 minute, conform regulii Rally2, care ii permite sa ia startul in ziua secunda a unui raliu dupa un abandon. Girtofan adopta un ritm excelent pe probele de sambata si pierde constant cateva secunde in fata lui Tempestini, dar se mentine cel mai rapid in cadrul clasamentului general pana la final, reusind doua premiere: prima victorie din cariera la Sibiu si prima victorie in CNR-D pentru un automobil Skoda.
In lipsa lui Marisca, Szabo, Tempestini Sr. sau Badea de la Sibiu, pilotii din cadrul clasei 3 au profitat si s-au implicat in lupta pentru podium, Keleti, Tomita, Tincescu si Savu obtinand timpi in top-ul 5 al clasamentului general. Cu Tomita instalat pe locul secund dupa prima proba a zilei secunde, Edwin Keleti a recuperat timp si l-a depasit pe sibian dupa proba cu numarul 7, ca mai apoi sibianul sa piarda si ultima pozitie a generalului, cand Tincescu il depaseste pe membrul Sibiu Racing Team pe PS9. La finalul raliului, Keleti obtine locul secund in clasamentul general si victoria la clasa 3, in timp ce Tincescu, la doar 10 secunde, obtine bronzul la general si locul secund la clasa, iar Tomita rateaza podiumul general cu doar 20 de secunde si se claseaza pe 3 la clasa 3. Simone Tempestini incheie raliul pe locul 5, Zoltan Juhos pe pozitia a sasea, iar Romulus Preda se impune in cadrul clasei 11, dupa ce rivalul sau, Thomas Abraham, a fost nevoit sa abanzoneze tehnic la startul primei probe de sambata cu probleme la ambreiaj. Adrian Raspopa, Horatiu Savu, care pierde enorm dupa ce face pana, desi se afla in primii clasati, si Mihai Manole completeaza top-ul 10 al Raliului Sibiului.
In clasamentul masinilor cu 2 Roti Motrice Raspopa, a carui participare nu era sigura, se impune pe probele speciale ale Raliului Sibiului, fiind cel mai rapid pe 9 din 11 speciale desfasurate, in ciuda unor probleme cu un furtun de turbo care nu a fost revizuit din cauza bugetului limitat, celelalte doua fiind adjudecate de Florin Crisan si Mihai Manole. Manole are un ritm excelent si se claseaza pe locul secund la final, in timp ce Florin Crisan are parte de o iesire in decor pe coborarea pe “Oasa”, revine in concurs, dar pierde pozitia secunda pe care se afla in acel moment si coboara mult in clasament. Podiumul general e completat de Adrian Teslovan, in timp ce Sebastian Gioarsa are probleme tehnice care il incetinesc si se multumeste cu locul secund la clasa 7/8, acolo unde Manole se impune, iar Gabriel Ene abandoneaza pe PS1 cu probleme la motor.
La clasa 9 lupta a fost una spectaculoasa pe probele speciale: Norbert Maior porneste cu un ritm excelent pe PS1 si e liderul primei zile, ca mai apoi sa se mentina in fruntea clasamentului in ciuda timpilor excelenti ai lui Csongor Szabo si Peter Kelemen, cei care au facut rocada de cateva ori pe podiumul clasei. Speciala decisiva este PowerStage-ul, coborarea dintre Poiana Sibiului si Dobarca, acolo unde Norbert se rasuceste si pierde foarte mult timp, Csongor Szabo profita si trece de pe trei in frunte, iar Kelemen ramane in spatele lui Maior si va fi nevoit sa se multumeasca cu locul 3. In final, Szabo s-a aflat la a doua victorie consecutiva in cadrul clasei 9 si a Swift Sport Cup, Norbert Maior a ocupat pozitia secunda in cadrul clasei si a obtinut victoria la Cupa Dacia, Peter Kelemen a fost al treilea la clasa si al doilea in clasamentul Suzuki-urilor, acolo unde Radu Necula a completat podiumul, iar Raul Badiu si Bogdan Talasman au ocupat podiumul Cupei Dacia.
In clasamentul debutantilor s-a impus Daniel Rusciuga (Dacia Sandero), urmat de Catalin Grigoriu (Dacia Sandero) si Jean Tatu jr (Dacia Logan), tanarul pilot sibian fiind la primul raliu din cariera, in timp ce in clasamentul juniorilor s-a impus Norbert Maior, urmat de Raul Badiu si Andrei Mitre, toti trei concurand pe automobile de concurs Dacia si doi dintre ei fiind inca minori. Cu doar doua echipaje la start, clasa 12 a fost adjudecata de Daniel Pohariu, urmat de Remus Cotut, cel care a avut parte de probleme tehnice, de o usoara iesire in decor pe “Calugaru” si de o rasucire spectaculoasa pe PowerStage, in timp ce Petru Constantinescu a fost singurul echipaj inscris in cadrul masinilor istorice.
Dan Girtofan a aratat in Raliul Sibiului ca rezultatul de la Brasov nu a fost unul conjunctural, lupta pentru titlu in 2016 urmand a fi una mult mai stransa decat in 2015. Speram ca “Giri” si Simone sa aiba o lupta frumoasa si spectaculoasa pe probele speciale pana la finalul sezonului si ca Tincescu isi va pastra ritmul excelent si la raliurile de macadam, acum ca probleme tehnice cu Subaru Impreza par a se fi terminat. Norbert Maior a demonstrat ca e unul din principalii candidati la titlul clasei 9 si al Cupei Dacia, in timp ce Csongor Szabo pare a pleca cu principala sansa acum ca a castigat doua etape consecutive. In acelasi timp, Florin Crisan si Mihai Manole se pot lupta oricand de la egal la egal cu Adrian Raspopa, Adrian Teslovan si Gabriel Ene pentru podiumul sau chiar victoria la 2RotiMotrice.
Cu un nou organizator, Raliul Sibiului 2016 a fost o etapa interesanta, cu probe noi si frumoase, atat pentru spectatori, cat si pentru echipaje, dar care a avut parte de unele minusuri datorate, probabil, lipsei de experienta a organizatorului. Am observat usoara dezorganizare la fotografia oficiala, acolo unde echipajele nu aveau loc pe podiumul de start, spatiul insuficient al parcului inchis raportat la numarul mare de inscrisi, timpii scurti pe etapele de legatura, am fost informati de unele discutii legate de spatiul acordat echipajelor in parcul de service si consideram utilizarea materialelor de constructii ca neadecvate pentru marcarea traseului superspecialei. In ciuda tuturor acestor mici puncte negative, consideram o initiativa excelenta includerea unor speciale noi in programul raliului, a transmiterii livestream pe internet a superspecialei, dar poate cel mai mare plus al raliului a fost superspeciala din centrul Sibiului, acolo unde mii de spectatori au fost prezenti pentru a vedea masinile de concurs – un plus de imagine excelent.
In paralel, la Raliul Sibiului au existat si alte probleme care nu au fost direct legate de pregatirile facute de organizator inaintea cursei. Comunicatiile au lipsit pe PS2 si astfel proba a fost anulata, in timp ce pe PS1 au existat interferente, iar arbitrii nu au beneficiat de informatiile necesare pe care sa le ofere concurentilor in legatura cu anularea specialei. De asemenea, lista de start pentru ziua secunda a fost publicata mult dupa termen, iar festivitatea de premiere intarzaiata semnificativ deoarece s-a asteptat dupa decizia CCS in legatura cu utilizarea a 14 anvelope de catre Edwin Keleti, mai mult decat este specificat in regulamentul CNR-D 2016.