Dupa Raliul Aradului, a treia etapa din Campionatul National de Raliuri “Dunlop” 2016, am povestit cu Danut Budai, juniorul care a luat startul pe macadamul aradean alaturi de tatal sau, Lucian Budai, la bordul aceluiasi Ford Ka cu care a concurat in sezoanele trecute in CNR-D si in Campionatul National de Slalom Paralel.
RallyMax: Salut, Danut! Recent ai luat startul in Raliul Aradului, acolo unde ai fost singurul competitor la clasa 12. Cum a fost cursa din punctul vostru de vedere, luand in considerare conditiile meteo si pauza de la Raliul Harghitei pana in prezent?
Danut Budai: Buna, RallyMax! Dupa o pauza destul de lunga pentru mine, dar si pentru masina, ne-am aliniat la start. Am fost foarte bucurosi sa luam startul la acest raliu. La recunoasteri totul a fost bine, am vazut ca suprafata de rulare este foarte buna. Am ales sa nu mai facem shakedown si am luat vineri startul pe probe. In prima zi am avut probleme cu masina datorita baltilor si a cutiei de viteze, iar sambata a fost o zi foarte grea, din cauza ploii abundente care ne-a incetinit. Ploaia ne-a obosit mai mult ca intreg raliul, pot spune ca sambata a fost o cursa de supravietuire, nu de timpi.
RallyMax: Desi ai fost mai bine clasat decat multi participanti si esti inca debutant, nu ai fost premiat in clasamentul debutantilor si cel al juniorilor datorita unor schimbari din regulament. Ce parere ai despre aceste schimbari si cum crezi ca afecteaza echipajele care nu iau startul in cupele monomarca?
Danut Budai: Mi se pare frustrant sa fiu exclus din aceste clasamente, am facut o adresa catre Federatie in 15.05.2016, la care astept raspuns. Ma simt neindreptatit deoarece am participat cu numar de concurs 495, ceea ce inseamna ca sunt debutant, dar nu pot puncta in clasamentul debutantilor. De ce? De asemenea, sa nu mai vorbim de clasamentul juniorilor in care Fordul meu si cu mine nu ne incadram la “sub 25 de ani”!!!?.(eu am 20 si el are 18). Consider ca mi s-a facut o nedreptate. As fi mai junior sau mai debutant daca as participa cu Dacia sau cu Suzuki?
RallyMax: Te-am ruga sa faci o comparatie intre Raliul Aradului din acest sezon, cand ploaia si noroiul au fost omniprezente, cu celelalte raliuri la care ai luat startul ? din punct de vedere a dificultatii, pilotajului, etc.
Danut Budai: Cum am spus mai sus, Raliul Aradului a fost o cursa de supravietuire. In a doua zi, cand am vazut cu ce conditii ne duelam, am incercat sa nu pierdem foarte mult timp dar sa terminam (To be first, first arrive). Important era sa mergem pana la capat. Pe Nadas, in padure a fost inuman (vorba tatalui meu). De cand participam la raliuri nu am mai prins asa conditii grele. Am avut niste gume de macadam uscat care au facut ca acvaplanarile sa fie permanente si masina foarte greu de stapanit. In prima zi a raliului, pe prima proba, un arbore din cutie a cedat ramanand fara viteza a 5-a, iar vitezele a 2-a si a 3-a avariate. Tot aici, din cauza apei care a intrat in compartimentul motor si a fost absorbita in admisie, am avariat motorul, mergand cu undeva la 80-90% din puterea masinii. Cu ajutorul mecanicilor in parcul de service, seara, am reusit sa schimbam cutia de viteze in 48 de minute. Baieti, va multumesc!
RallyMax: Ce planuri ai pentru 2016? Te vom vedea la startul mai multor etape din CNR-D, tinand cont ca calendarul CNSP este unul restrans si prima etapa a fost amanata?
Danut Budai: Pentru 2016 ne permitem sa participam la Raliul Clujului (iulie) si la Raliul Harghitei (octombrie). Anul acesta, ca in ceilalti ani, nu ne permite bugetul sa participam la mai multe etape.
Asteptam cu nerabdare etapele de Slalom Paralel de la Sibiu pentru a vedea ce juniori vor participa anul acesta. Din pacate se pare ca Slalomul Paralel nu mai prezinta interes si nimeni nu face nimic in acest sens.
RallyMax: Fiind unul dintre pilotii care au crescut in ?groapa?, ce parere ai de situatia Campionatului National de Slalom Paralel? Cum crezi ca poate campionatul sa aduca, din nou, la start, un numar mare de participanti?
Danut Budai: Cum am spus mai sus, Slalomul se stinge? Situatia Campionatului National de Slalom Paralel este una grava? nimeni (FRAS) nu face nimic in acest sens. E drept ca in anii lui de glorie strangea multe echipaje din Sibiu, care acum nu mai participa, dar si lipsa de interes favorizeaza lipsa participantilor. Probabil ca nu este mediatizat suficient, dar un singur organizator nu le poate face pe toate?.Federatia ar putea sa conditioneze participarea in raliu, cu un stagiu in slalom paralel, asa cum a conditionat participarea in raliu cu un stagiu de viteza in coasta. Daca stam sa ne gandim, in groapa de la Sibiu s-au format cativa piloti tineri de valoare: Simone Tempestini, Raul Badiu, Florin Tincescu. Lipsa de bani pentru organizatori face ca organizarea etapelor de slalom sa fie tot mai dificila.
RallyMax: Tinand cont de numarul mic de participanti in CNR la fosta grupa H, ai luat in calcul participarea in Rally2?
Danut Budai: M-am gandit la acest lucru dar, pentru ca fac maxim 2-3 raliuri pe an, costurile sunt aproape la fel si atunci prefer sa fac mai multi kilometri in regim de concurs. In formatul de acum (cum a fost la Arad) sa mai stai o zi intreaga (pe banca in parc) ca si concurent in Rally2, sa faci doar o proba sambata seara , nu mi se pare o solutie care sa reduca costurile.
RallyMax: Multumim pentru raspunsuri! Iti dorim mult success in 2016 si, in final, te rugam sa adresezi un mesaj fanilor (si sa adaugi ceea ce doresti legat de parteneri).
Danut Budai: Eu va multumesc pentru aceasta ocazie si in final vreau sa le multumesc parintilor care ma sustin pentru ca eu sa practic acest sport, vreau sa le multumesc sponsorilor si prietenilor pentru ajutorul oferit si nu in ultimul rand, multumesc prietenilor (mecanicilor nostri) Adi si Cosmin pentru ca impreuna cu ei am reusit sa terminam Raliul Aradului.
Multumesc RallyMax!