Dupa Raliul Iasului, Horatiu Savu, pilotul cu o cariera de peste 20 de ani in raliurile din Romania, a anuntat faptul ca isi doreste sa se retraga din Campionatul National de Raliuri. Stiind ca Horatiu este unul dintre sportivii care critica lucrurile negative din motorsportul romanesc si isi doreste ca lucrurile sa progreseze, am povestit cu clujeanul despre decizia acestuia de a se retrage, despre sezonul pe care l-a incheiat in postura de vice-campion al clasei 3, despre nemultumirile sale legate de raliurile din Romania, dar si despre planurile pe viitor.
RallyMax: Salut, Horatiu! Ne bucuram sa stam de vorba din nou. Incepem cu cel mai ?fierbinte? subiect legat de sportivul Savu ? ai anuntat recent ca doresti sa te retragi din activitatea competitionala din Campionatul National de Raliuri ?Dunlop?. S-a umplut paharul sau a fost o decizie luata dupa unele evenimente recente?
Horatiu Savu: Salutare Rally Max! Si eu ma bucur ca am reluat legatura, sportul automobilistic autohton fiind mai sarac fara voi in ultima perioada. Am luat o decizie care sincer nu imi face nicio placere, dar, in conditiile in care se desfasoara acum Campionatul National de Raliuri ?Dunlop? imi este imposibil sa ma cobor la nesfarsit la un nivel pe care nu cred ca il merita niciun coleg din motorsportul autohton in anul 2016. Ideea de baza a acestui sport este de a fi judecat corect, de a se respecta regulamentele si nu in ultimul rand de a avea parte de distractie. Cand toate acestea dispar, trebuie sa iei masuri. Revenind, da, s-a cam umplut paharul. Dupa 2 ani de conducere actuala, conducere cu care am avut un gentleman agreement inainte de alegeri, din care se pare ca eu am fost singurul gentleman iar de agreement s-a ales praful, am ajuns practic nicaieri, pentru ca din tot ce am propus si am sugerat ca ar trebui sa se faca (preluarea puterii sportive pentru raliuri si coasta de la ACR, normalizarea relatiilor cu Federatia Romana de Karting, respectiv Ministerul Tineretului si Sportului, alt format, mai prietenos al raliurilor, scaderea numarului de etape, om specializat pe PR-ul Federatiei etc.) nu s-a infaptuit nimic.
RallyMax: Dupa o activitate de peste 20 de ani, cu multiple rezultate si titluri, motorsportul romanesc ar fi mai sarac fara prezenta ta. Este o decizie finala sau vei mai analiza situatia si, poate, te vom vedea din nou la start in 2017, poate in cadrul clasei 11?
Horatiu Savu: Poate ca sunt prea harsait in sportul acesta autohton, sub diferite oranduiri, ca sa nu imi pese de ce se intampla pe termen mediu si lung cu noi, si ma refer la toti practicantii, sponsorii, fanii acestui sport. Nu poti face lucruri marete cu oameni calauziti de interese marunte, la care pasiunea pentru acest sport e doar de fatada. Poate pasiune inseamna cand vinzi 2 case ca sa mergi peste 20 de ani la curse sau poate nu. Dar sigur nu inseamna ca iti gasesti un loc de munca intr-o Federatie, pentru ca altceva nu stii sa faci.
Sunt atatea competitii in jurul nostru incat nu vad acum niciun atu al CNRD care sa ma faca sa particip aici. Din contra, faptul ca la fiecare raliu se intampla cate ceva nelalocul sau ma face sa ma gandesc spre alte campionate. Deci clar, daca nu se intampla nimic notabil in ceea ce priveste desfasurarea etapelor CNRD, nu vom fi la start. Iar clasa 11 am ?absolvit-o? cu brio in anul 2000, cu un titlu de Campion National. 😉
RallyMax: Dupa doua titluri ale clasei, in acest sezon, cu o etapa inainte de final, ai asigurata pozitia secunda in cadrul clasei 3. Cum consideri aceasta performanta personala, luand in considerare numarul redus de masini inscrise la clasa si faptul ca ai concurat cu o masina inferioara fata de alti concurenti?
Horatiu Savu: Sa spui ca Federatia se dezvolta armonios cand, conform regulamentelor in vigoare tu ai, la sfarsit de an un singur campion de clasa la raliuri si acela la Clasa 9, cea mai de jos clasa in ierarhia masinilor, ma face sa cred ca nu vorbim aceiasi limba a motorsportului. Daca din 14-15 concurenti la Clasa 3 am ajuns in acest an la doar 9, la o clasa care ar fi trebuit sa fie cel putin la fel de populara ca si Clasa 9, din cauza multitudinii de masini ramase de pe vremea cand acestea erau top, inseamna, cu certitudine, ca ceva nu merge asa cum trebuie. Pozitia secunda este foarte ok pentru noi, mai ales ca o buna parte din bugetul acestui an am canalizat-o spre viitor, si ma refer aici la Campionatul National de Karting Viteza pe Circuit, sub egida Federatiei Romane de Karting, unde concureaza Luca si Vlad. Desi am participat cu o masina veche de 10 ani, cred ca ne-am facut treaba, si noi, si ea, neputandu-ne compara ca buget si stiinta cu castigatorii clasei, Edwin Keleti/Toni Avram, pe care ii felicit cu aceasta ocazie, la fel ca si pe ceilalti adversari care au luat startul alaturi de noi, mai mult sau mai putin ocazional.
RallyMax: Recent ai facut referire la lipsa unor masuri de redresare a Federatiei pe care le-ai fi asteptat. Ce si-ar fi dorit sportivul Horatiu Savu de la Federatia Romana de Automobilism Sportiv astfel incat sa nu iei decizia de a te retrage din campionatele organizate sub aceasta entitate?
Horatiu Savu: Mi se pare aberant sa ma duci la un raliu de 116 km de PS de marti pana duminica. Este mult peste capacitatea mea si a multor colegi de a acoperi nu numai bugetul necesar acestei activitati, dar si timpul pierdut, precum si banii pierduti ca urmare a lipsei de la locul de munca. Cred ca putem numara pe degetele unei maini concurentii care sunt efectiv profesionisti, restul aflandu-se cam in aceaiasi situatie cu a mea. Sincer mi-as fi dorit o deschidere la schimbare, o renuntare la influentele nefaste, verificari de combustibil, verificari tehnice adevarate (desi, paradoxal, aici s-au facut cele mai multe progrese), mi-as fi dorit FIA, omul propus pentru a face Federatia mai vizibila si mai atractiva, stingerea litigiilor cu ACR, MTS, FRK, respectarea regulamentelor, respectarea consecintelor punctajelor acordate organizatorilor de etape, un CNRD mai atractiv pentru sportivi si spectatori. Mi-as fi dorit GPS-uri care merg pe tot parcursul raliului, nu cu semnal Vodafone, care lipseste pe 2/3 din drumurile prin padure, mi-as fi dorit recunoasteri logice, fara limitare de 30 km/ora ca sa rada localnicii de noi, mi-as fi dorit sefi de proba, directori de concurs si CCS-uri care sa ia decizii barbateste nu cu frica si dupa indelungi consultari/amanari. Mi-as fi dorit sa merg la un raliu care sa nu aiba, inainte de a incepe, cate 3-4 buletine care modifica mai mult sau mai putin forma initiala a acestuia. Mi-as fi dorit ca FRAS-ul, de exemplu, sa nu preia stirea cu cei 10.000 de spectatori de la Rapa Galbena, cand orice om de buna credinta, ca sa nu mai vorbim de profesionisti, stie ca acolo nu au fost mai mult de 2.000 de spectatori. Si mi-as mai fi dorit multe care sa ne aduca in anul 2016?
RallyMax: Obiectiv vorbind, unde vezi competitiile de motorsport din Romania in urmatorii ani? Cum crezi ca vor evolua competitiile, nivelul de implicare al sponsorilor/partenerilor, organizatorii dar si atentia oferita de catre spectatori?
Horatiu Savu: Cand la autointitulatul ?cel mai bun raliu al anului? de la Iasi ai un aflux de maxim 100 de spectatori pe probele speciale, e drept ca in zile total gresite ca logica si timp liber al potentialilor fani, nu cred ca ne putem baza pe o crestere substantiala a fenomenului. Coroborat cu lipsa cronica a sportivilor, raliurile de la noi mor incet. Numarul mare de etape este exagerat fata de posibilitatile actuale ale concurentilor. Se vehiculeaza faptul ca un numar mare de etape duce la performanta. Parerea mea este ca maxim 2-3 echipaje de la noi fac performanta pura, in detrimentul celorlalti care nici macar nu pot lua startul la toate etapele (si avem exemple nenumarate). Pentru a face performanta ai nevoie de o baza de selectie sanatoasa, dupa care, cu programe federale, ministeriale sau pe banii proprii, te poti indrepta spre campionate superioare. Cand ai raliuri care au la start 30 de masini, din care doar 3 sunt de top, despre ce performanta vorbim? Concluzia e, ca daca nu se iau masurile corecte cat de repede, chiar daca motorsportul din Romania nu va disparea cu totul, va ajunge o adunatura de gentlemen driver care nu va mai interesa pe nimeni. Iar primul pas a fost facut, prin disparitia treptata a sponsorilor mari si ceea ce mi se pare si mai grav, prin disparitia spectatorilor de pe marginea probelor speciale.
RallyMax: In cazul retragerii, ce isi propune Horatiu Savu pe viitor? Care sunt planurile in momentul de fata?
Horatiu Savu: Cum in cazul automobilistilor, ?iarna e un sfetnic bun? – vom vedea. Depinde in mare masura daca actuala masina de concurs isi va gasi un nou proprietar, dar cu siguranta voi fi prezent pe marginea circuitelor de karting, alaturi de Luca si Vlad. Bineinteles ca Horatiu Savu isi propune multe, dar poate vom avea ocazia sa discutam despre alte planuri cu alta ocazie. 😉
RallyMax: Horatiu, iti multumim pentru raspunsuri. Speram sa te vedem din nou la startul probelor speciale din Romania! In final, ai cuvantul!
Horatiu Savu: Va multumesc pentru interes si sper sa pastram legatura egal spre ce parte a motorsportului ma voi orienta. De asemnea, doresc sa le multumesc pe aceasta cale tuturor celor care au fost alaturi de mine pe parcursul acestor 24 de ani de curse: parteneri, sponsori, prieteni, fani si nu in ultimul rand familiei care intelege prin ce trece un om atacat de microbul curselor.